Binnenbox of buitenbox..wat kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amboewella

Re: Binnenbox of buitenbox..wat kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:27

Lekker laten staan waar hij staat(binnenbox), En trek je er niks van aan wat hier allemaal wordt gezegd....De meeste paarden mochten willen dat ze 5 uur per dag uit hun stal zijn!!!!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:37

Met een druk leven lijkt mij juist fijner, dan kun je gerust een dagje overslaan. Je moet het allemaal natuurlijk zelf weten maar ik ben t wel heel erg met gypsy eens.
En vreselijk dat je ma alzheimer heeft, zit hier ook in de familie. Sterkte.

HealthTIES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 11:39

@Maartje1990; Had ik even overheen gelezen. Sta inderdaad op Stal Smit, ken je het....je zit volgens mij niet meer in de buurt!

@Poiuytrewq; Dank je...had het in deze discussie ook eigenlijk er helemaal niet bij moeten halen (voegt niets toe), maar het is een grote zorg en kost een hoop tijd. Had het graag anders gezien!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:47

HealthTIES schreef:
@Jessix; In de binnenstal heeft mijn paard aan de zijkanten geen tralies (de bovenkant is open) dus hij kan aan twee kanten contact zoeken met de andere paarden. Daarnaast heb ik uitgelegd dat hij geen 1 uur per dag buiten staat. Op maandaag, woensdag en vrijdag staat hij met de kudde van 08.00 - 12.30 buiten en gaat dan nog eens met mijn 2 uur naar buiten (dus totaal ongeveer 7 uur) en de andere dagen is het 5 uur. Nee...het is geen 24 uur, maar ik vind het ook niet helemaal fair dat het steeds maar weer gaat over de 1 uur in de paddock.
lufwinny: even goed lezen? Paard komt dagelijks tussen de 5 en 7 uur buiten.
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 23-09-14 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:48

smurffie schreef:
HealthTIES schreef:
Delft; Heb al een hoop rond gekeken in de buurt, maar niet echt iets gevonden en als het ideaal is, is het tegelijkertijd ook onbetaalbaar. Begrijp me niet verkeerd...een paard houden is een dure hobby, maar ik wil echt niet meer dan € 375,- uitgeven. De stal van Kees Poot komt goed in de buurt, maar daar zijn de boxen weer kleiner en mis ik de binnenbak (paard is 1.70). Ben ook al bij de Groene Meer wezen kijken, maar dat is dus weer te ver weg.

Ik had het niet uit de lucht gegrepen hoor ;)
Als je paard lekker de hele dag buiten zou staan zou een box van 3x3 prima zijn.

Ik zeg nergens dat je je paard weg moet doen, enkel dat je je verantwoording voor hem moet nemen en zijn welzijn voor jou luxe moet plaatsen. Duur is vaak geen item als het gaat om paarden welzijn. Wel als het gaat om ruiterluxe.

ts ik zou echt voor een andere stal gaan kijken. Zo weinig buiten kan je echt niet maken naar je paard toe. In de omgeving delft is in de winter buiten vrijwel niks tr vinden, maar je kan je paard op zn minst een leuke lente/zomer/herfst geven.

Bij delft heb je stal langelaan, stal verboon en stalling het einde. Deze hebben alle 3 een binnenbak, heel veel weidegang en je rijdt binnen 2 minuten de natuur in. En ze zijn minder dan 350. Dus keuze zat. Daarnaast heb je nog een hoop goede stallen met veel buiten zonder binnenbak in deze omgeving waar je ook zo naar buiten rijdt.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:50

Zooooo weinig buiten? Overdrijven is ook een vak. Paard staat dagelijkse 5 tot 7 uur buiten, kom op zeg!

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:59

DatBenIkNou schreef:
Zooooo weinig buiten? Overdrijven is ook een vak. Paard staat dagelijkse 5 tot 7 uur buiten, kom op zeg!

Van die 7 uur is zij 2 uur aan het rijden. En paard staat maar 3 dagen een paar banketstaaf uurtjes in de kudde. Als je dat oke vind ben je gewoon egoistisch bezig.

ik zeg niet dat paard 24/7 moet, vind die van mij ook niet leuk. Maar er zijn in die omgeving zoveel andere opties.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 12:00

Ik zou ook een beetje kijken naar het karakter van je paard. Aangezien je op een manege staat zal het op dat pleintje bij de buitenbox ook druk zijn met kinderen e.d. Vind je paard dit juist leuk of houdt hij van zijn rust?
Ik zou zelf meer neigen naar de binnenbox. Vooral vanwege het contact met andere paarden.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 12:11

Knuffeldier: Dus is het paard ook buiten zijn boks en is alsnog 5 uur buiten daarnaast. Ts staat op een manege dus aan contact met andere paarden zal het vast ook niet ontbreken. En als we het over egoïstisch hebben: Dan moeten we maar ook niet onze paarden een zadel opleggen en er op gaan zitten? Paardrijden is dan sowieso egoïstisch, dat doe je enkel voor jezelf en niet voor je paard hoor.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 12:37

TS, je moet doen waar jij je goed bij voelt en waarvan je denkt dat het het beste voor je paard is. Al die wereldverbeteraars in dit topic, met zijn allen een andere stal opperen aan de TS.. Begin dan aub bij de grote maneges waar de paardjes nooit buiten komen, of bij grote dressuurstallen. Als ik het zo hoor heeft het paard niks te klagen en komt hij min. 7 uur per dag lekker buiten en in de hand. Mijn pony vond het helemaal niks in de kudde en 24/7 op een wei. Iedereen moet is naar zichzelf kijken, en wat je zelf zou kunnen verbeteren, want niemand doet het perfect in de paardenwereld volgens mij. Dus TS nogmaals, doe waar jij en je paard zich goed bij voelen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:22

Amen _/-\o_

kaatje888

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:28

Ik zou denk ik vanwege de grootte van het paard gewoon de binnenbox behouden.
Alhoewel hij buiten lekkere frisse lucht heeft.

MirandadV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:40

Je moet inderdaad doen waar jij je goed bij voelt en anders moet je de voor en nadelen bij elkaar wegstrepen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:48

DatBenIkNou schreef:
HealthTIES schreef:
@Jessix; In de binnenstal heeft mijn paard aan de zijkanten geen tralies (de bovenkant is open) dus hij kan aan twee kanten contact zoeken met de andere paarden. Daarnaast heb ik uitgelegd dat hij geen 1 uur per dag buiten staat. Op maandaag, woensdag en vrijdag staat hij met de kudde van 08.00 - 12.30 buiten en gaat dan nog eens met mijn 2 uur naar buiten (dus totaal ongeveer 7 uur) en de andere dagen is het 5 uur. Nee...het is geen 24 uur, maar ik vind het ook niet helemaal fair dat het steeds maar weer gaat over de 1 uur in de paddock.
lufwinny: even goed lezen? Paard komt dagelijks tussen de 5 en 7 uur buiten.

Ik denk dat je zelf even goed moet lezen. Het paard komt 3x per week een halve dag buiten en de overige dagen een uurtje op de paddock. TS rijdt elke dag 2 uur en dat telt ze op bij het "buiten" komen. :)

Dat betekend dat het paard van TS elke dag het grootste gedeelte van de dag op stal staat.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:46

Niet om je over te halen maar puur om je nog een ervaring over het hitactief te vertellen. Ook ik sta op neville stables en ik kan niet anders zeggen als dat mijn paard er 100% beter van is geworden. Als je vragen hebt over de stal kun je mij ook pb'en. Kom een keer langs om te kijken en je krijgt een leuke rondleiding. Eigenaren zijn ook altijd bezig om dingen te verbeteren. De buitenbak is vrijwel altijd te rijden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 18:07

Ik zou kiezen voor de buitenbox. Ze zien er meer, frisse lucht en de box is in meters wel kleiner, maar omdat ze met hun hele hoofd buiten kunnen hangen merk je het beetje kleiner niet zo terug. Wij hebben met onze langgebouwde tinker het kunnen testen, een grotere box zonder uithang of een kleinere met. Maar hij kon zich beter en vrijer bewegen in de box met uithang.

Ik neem aan dat op het binnepleintje er altijd wel mensen of paarden lopen.

En wat betreft de hoeveelheid uit de box vrij, mijn stal zou het niet zijn. Als je een dag niet kan door omstandigheden staat je paard meteen nog meer op stal. Maar als je geen keuze hebt is het beter dan helemaal niet buiten.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:09

De binnenbox heeft geen tralies maar een open wand toch? Dan zou ik daar blijven staan ipv de dichte buitenbox. Binnen kan je paard dan evengoed lekker neuzen met de buren.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 16:02

Zolang je paard geen gezondheidsklachten heeft waardoor een buitenbox (luchtweg issues) nodig heeft, zou ik in de binnenbox blijven.
TS: heb je al een beslissing gemaakt?
Overigens bij de hierboven genoemde stallen staan de paarden zeker geen halve of hele dagen buiten in de winter, de enige hier in de directe omgeving is Olsthoorn waar de paarden ook daadwerkelijk hele of halve dagen buiten staan in eigen paddocks. In deze regio is zoiets nou eenmaal moeilijk te vinden. Ik kan er in mijn zeer directe omgeving welgeteld 1 vinden en iets verderop nog 1 (hit actief stal). Ook bieden zeer weinig stallen wel de service (tegen betaling) je paard buiten te zetten. Ook die zijn hier in de omgeving op 1 hand te tellen.
Als je dus zelf 5 dagen per week werkt, ben je in veel gevallen afhankelijk van de grillen van je medestallers of het beleid van de stalhouder.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:44

Het is in deze omgeving gewoon lastig om een stal te vinden waar je paard de hele dag buiten staat in de winter, dat zie ik nu ook. Ik kom er af en toe 1 tegen waar ze halve dagen (4 uur) buiten staan en dan spring ik al een gat in de lucht. En vind het eigenlijk een beetje raar om een stal te adviseren die dan in de zomer weidegang heeft maar waar je in de winter alleen maar je paard in de paddock kan zetten als je er zelf bij bent. Dan denk ik dat het paard beter af is waar ze nu staat.

Op het merendeel van de stallen hier komen de paarden in de winter niet meer dan 1/2 uur buiten... Dan is die stal van TS helemaal nog niet de slechtste.

Maar misschien is Neville stables wel iets.. Of Olsthoorn inderdaad (ik zie alleen dat ze daar allemaal hun eigen paddock hebben, dat vind ik ook niet echt heel paardvriendelijk)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 09:22

Ts wil niet verhuizen naar een andere stal, hooguit eventueel naar een buiten box. Lijkt me nu wel klaar, die discussie.