Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
PowerReiner schreef:Ik heb op 1 paddock paradise gestaan. Was meer hel dan paradise voor mijn paard. Was ook uitgeput, werd sloom omdat ze niet werd toegelaten bij het eten terwijl zij in kleine groepen altijd de alpha is :S Daarnaast liep ze met een grote boog om de andere paarden heen en zag ze mij absoluut niet staan. Na 2 weken vertrokken.
Alles was daar prachtig, echt heel mooi en vooraf dacht ik echt dat ik het niet beter kon doen voor mijn paard. Alles kwam door een verkeerde kuddesamenstelling. 14 ruinen en 4 merries. Ging helemaal mis, een normaal kuddeverband was er niet. Heb die 2 weken alleen maar met betadine in de weer gelopen en geloof het of niet, na 2 weken zag ik nog steeds geen leider in de kudde, en dat terwijl ik echt heb staan observeren, en voldoende verstand van paarden om dat te kunnen zien.
Dus, het kan zo mooi gemaakt worden als maar kan, als de stalhouder geen verstand heeft van kuddesamenstelling ( is natuurlijk ook afhankelijk van de paarden die daar komen) zal het niet zo rooskleurig worden als het verhaaltje eraan vast.
sadekeshia schreef:Ik heb mijn merrie ook verhuisd van 'luxe' stal naar boerderij waar ze nu 24/7 buiten loopt in een groep.
Ze wil bijna nieteens meer het land uitik zie haar opleven en ze is weer helemaal 'paard'.
Ze staat ook buiten als het regent waait en onweert etc..
Als het straks echt herfst/winter is dan gaan ze snachts op stal en overdag in de paddock
blijkbaar is mijn merrie er happy mee en ik ook.. hier is dan wel goede rijmogelijkheid.
Axel_Valerie schreef:Niet iedereen zit elke dag op bokt..
felineepino schreef:PowerReiner schreef:Ik heb op 1 paddock paradise gestaan. Was meer hel dan paradise voor mijn paard. Was ook uitgeput, werd sloom omdat ze niet werd toegelaten bij het eten terwijl zij in kleine groepen altijd de alpha is :S Daarnaast liep ze met een grote boog om de andere paarden heen en zag ze mij absoluut niet staan. Na 2 weken vertrokken.
Alles was daar prachtig, echt heel mooi en vooraf dacht ik echt dat ik het niet beter kon doen voor mijn paard. Alles kwam door een verkeerde kuddesamenstelling. 14 ruinen en 4 merries. Ging helemaal mis, een normaal kuddeverband was er niet. Heb die 2 weken alleen maar met betadine in de weer gelopen en geloof het of niet, na 2 weken zag ik nog steeds geen leider in de kudde, en dat terwijl ik echt heb staan observeren, en voldoende verstand van paarden om dat te kunnen zien.
Dus, het kan zo mooi gemaakt worden als maar kan, als de stalhouder geen verstand heeft van kuddesamenstelling ( is natuurlijk ook afhankelijk van de paarden die daar komen) zal het niet zo rooskleurig worden als het verhaaltje eraan vast.
Dat is niet leuk nee, maar opzich heeft dat niet aan het 24/7 buiten gelegen toch? Staat je paardje nogsteeds ergens anders buiten of niet?
Mijn pony kan ook niet in elke groep, hij is zoals ik eerder al zei zo'n 30 jaar oud en staat altijd, in elke groep, onderaan de rang. Ik had hem eerst bij de andere paarden geprobeerd te zetten, 2 andere merries en 2 andere ruinen. Heb hem de volgende dag apart gezet met 1 van de ruinen. Hij werd totaal buitengesloten en weggejaagd, vond het zo sneu! Nu met de andere ruin gaat het altijd super, hij mag er weer helemaal zijn. Niet elk paard past in elke kudde..
denice schreef:Mijn paard stond dag en nacht buiten, en momenteel binnen omdat hij beleerd wordt. Ik heb hem nog nooit zo sacherijnig gezien. Hij is echt down. Geen contact met andere paarden, in een donkere, te warme stal. Hij heeft volgelopen benen en verveelt zich gewoon!
Kun je geen stal zoeken met overdag weidegang en snachts naar buiten?
Paarden zijn niet van suiker, en van frisse lucht en constant grazen en spelen worden de meesten echt gelukkiger hoor!
Ik ben de dagen aan het aftellen dat mijn paard weer mee naar huis kan!
Babootje schreef:Axel_Valerie schreef:Wat ik mij dan afvraag, waarom breng je hem daarheen?
Dat staat er: hij wordt beleerd. Wordt hij beleerd voor het mennen? Want anders weet ik nog wel een aantal stallen waar je paard beleerd kan worden en lkker buiten kan staan