24/7 buiten, paard gelukkig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Re: 24/7 buiten, paard gelukkig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:44

Mijn paarden zijn duidelijk opgeknapt met 24/7 buiten te staan.Persoonlijk vind ik het hebben van een schuilstal wel belangrijk.Daar word bij ons best veel gebruik van gemaakt zowel met mooi weer als met regen.
Zelf zou ik het liefst een mooie pensionstal hebben met alles overdekt,nu moet ik met weer en wind buiten staan.Maar goed op die mooie pensionstal werden mijn paarden niet gelukkig.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:46

Dat is ook per paard afhankelijk.

Voor mijn paard goldt dat namelijk niet. Ze was gewend met regen binnen te staan. Zodra ze 24/7 buiten kwam te staan besloot ze zelf met regen lekker te blijven grazen, meteen bij de eerste regenval al.
Ze stond voorheen ook altijd snachts binnen. Wij hebben het geluk dat ze dicht bij huis staat dus kunnen we makkelijk langs gaan. De eerste dagen deden we dat ook iedere dag. Toen ze er net 2 dagen stond waren we uit geweest en kwamen we rond 2 uur terug en zijn we even langs gereden. Koplampen het weiland in geschenen en daar stond ze, lekker te grazen ipv lekker in de schuilstal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:51

Bij mijn paard werkte het niet, 24/7 buiten. Ze stond een gigantische hit-actief stal, overvloedig veel hooi, zelfs prachtig veel gras. Maar mijn paard werd gewoon letterlijk ziek van uitputting (kan ook aan het leven in kuddeverband liggen).

Had haar vlak voor de zomermaanden naar deze hitactief-stal gebracht, en na de zomer bleef er niets meer over van mijn levendige, temperamentvolle paard. Heb haar toen terug naar een pensionstal gebracht met krachtvoer etc, en zo is ze weer de oude geworden (gelukkig!)

Dus TS, moest je paard lijden onder deze nieuwe manier van leven, zal je het heus wel merken! Misschien is het inderdaad wel eerder een aanpassing voor jezelf, maar als je paard echt heel gelukkig is hoef je je alvast geen zorgen te maken :)

(al moet het voor jou ook natuurlijk leuk blijven het blijft een hobby...)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:11

Nu ga ik tegen veel schenen schoppen,maar een Hitactief stal vind ik niet altijd paard vriendelijk.Vaak staan er veel paarden op een te kleine ruimte.En ik denk dat een paard daar vaak zijn rust niet kan vinden zeker als je een drukke groep hebt.
Persoonlijk vind ik 24/7 in een paddock ook niet paardvriendelijk dan zou ik aan die paddock toch echt een stal willen.
Bij ons hebben de paarden vooral de ruimte,verschillende weien staan open en je merkt ook dat ze die ruimte nemen,zo staan ze met zijn allen op elkaar en zo staat er één apart van de groep of staan ze over alle weien in groepjes verdeelt.
Bij regen zie je soms ook de helft op stal en de helft gezellig verder grazen.Mijn paard kiest altijd bij regen voor de stal.Maar ze kan er nu zo in de dag soms ook in haar eentje staan soezen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:50

Ik heb op 1 paddock paradise gestaan. Was meer hel dan paradise voor mijn paard. Was ook uitgeput, werd sloom omdat ze niet werd toegelaten bij het eten terwijl zij in kleine groepen altijd de alpha is :S Daarnaast liep ze met een grote boog om de andere paarden heen en zag ze mij absoluut niet staan. Na 2 weken vertrokken.

Alles was daar prachtig, echt heel mooi en vooraf dacht ik echt dat ik het niet beter kon doen voor mijn paard. Alles kwam door een verkeerde kuddesamenstelling. 14 ruinen en 4 merries. Ging helemaal mis, een normaal kuddeverband was er niet. Heb die 2 weken alleen maar met betadine in de weer gelopen en geloof het of niet, na 2 weken zag ik nog steeds geen leider in de kudde, en dat terwijl ik echt heb staan observeren, en voldoende verstand van paarden om dat te kunnen zien.

Dus, het kan zo mooi gemaakt worden als maar kan, als de stalhouder geen verstand heeft van kuddesamenstelling ( is natuurlijk ook afhankelijk van de paarden die daar komen) zal het niet zo rooskleurig worden als het verhaaltje eraan vast.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:08

Tja, dat blijft lastig. Er zijn maar weinig echt mooie en goede plekken in Nederland. Als iemand een pp aanlegt is er vaak maar 1 kudde. Mensen gaan weigeren is lastig, want je weet niet van tevoren hoe het gaat lopen.

Mijn 2 ruintjes stonden met een andere ruin wat goed ging. Daar kwam een dominante merrie bij en een oude merrie. Die oude merrie had geen leven en is apart gekomen.
De dominante merrie was erg onrustig en hadden de ruintjes geen aandacht voor.

Toen kwam onze oude merrie erbij en de jonge ruin eiste haar op en zij vond hem geweldig. Toen moest mijn ruin ruimte maken.

Als wij ze dan even apart hadden wilde mn ruin niks meer van de merrie weten. Mijn ruin is niet van de ruzies.
Toen we verhuisd waren en ze samen zette was het nog even afstandelijk, maar nu staan ze alweer een half jaar 24/7 samen. De merrie wil graag bij de ruintjes zijn, maar mijn ruin snapt haar af en toe niet. De merrie die roept wel de shet als die even uit zicht is bijvoorbeeld. daar is ze helemaal weg van. De shet en d-pony stonden al heel lang samen, maar dat heeft zich wel zelf geregeld.

Een pp moet ruim genoeg zijn, voldoende eetplekken hebben en niet teveel paarden op een te klein stukje. In principe moet het goed gaan als ze voor elkaar weg kunnen lopen.

Dat paarden in het begin moe zijn van 24/7 buiten staan is logisch. Ze moeten bewegen, maar dat zou mij niet weerhouden van 24/7 buiten. Die conditie komt vanzelf weer. En ik neem aan dat mensen zelf komen en kunnen bijvoeren.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 23:15

PowerReiner schreef:
Ik heb op 1 paddock paradise gestaan. Was meer hel dan paradise voor mijn paard. Was ook uitgeput, werd sloom omdat ze niet werd toegelaten bij het eten terwijl zij in kleine groepen altijd de alpha is :S Daarnaast liep ze met een grote boog om de andere paarden heen en zag ze mij absoluut niet staan. Na 2 weken vertrokken.

Alles was daar prachtig, echt heel mooi en vooraf dacht ik echt dat ik het niet beter kon doen voor mijn paard. Alles kwam door een verkeerde kuddesamenstelling. 14 ruinen en 4 merries. Ging helemaal mis, een normaal kuddeverband was er niet. Heb die 2 weken alleen maar met betadine in de weer gelopen en geloof het of niet, na 2 weken zag ik nog steeds geen leider in de kudde, en dat terwijl ik echt heb staan observeren, en voldoende verstand van paarden om dat te kunnen zien.

Dus, het kan zo mooi gemaakt worden als maar kan, als de stalhouder geen verstand heeft van kuddesamenstelling ( is natuurlijk ook afhankelijk van de paarden die daar komen) zal het niet zo rooskleurig worden als het verhaaltje eraan vast.

Dat is niet leuk nee, maar opzich heeft dat niet aan het 24/7 buiten gelegen toch? Staat je paardje nogsteeds ergens anders buiten of niet?

Mijn pony kan ook niet in elke groep, hij is zoals ik eerder al zei zo'n 30 jaar oud en staat altijd, in elke groep, onderaan de rang. Ik had hem eerst bij de andere paarden geprobeerd te zetten, 2 andere merries en 2 andere ruinen. Heb hem de volgende dag apart gezet met 1 van de ruinen. Hij werd totaal buitengesloten en weggejaagd, vond het zo sneu! Nu met de andere ruin gaat het altijd super, hij mag er weer helemaal zijn. Niet elk paard past in elke kudde..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 23:23

Ik vraag me persoonlijk af waarom de TS niet reageert op wat er gezegd wordt...

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 23:32

Niet iedereen zit elke dag op bokt..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 23:36

Axel_Valerie schreef:

:+

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 00:13

Ja haha, ik kan mij helaas ook geen dag zonder voorstellen _O-

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 00:24

Hier staan 3 paarden dag en nacht buiten.
De pony word turelure zot als je ze ophokt... dus die is beter buiten af.
Anna Toscana maakt niet zo veel uit of ze buiten staat of binnen, die past haar heel goed aan :)

Billy heeft bij de vorige eigenaar praktisch altijd binnengestaan en buiten apart.
Die heeft na een half jaar toch nog moeite en vind zijn draai niet en valt de andere paarden nog steeds aan, puur omdat ie 's nachts niet voldoende rust en niet gaat liggen...
Dus die gaat waarschijnlijk 's nachts terug op stal voor zijn veilig stekkie te hebben.

's nachts op de paddocks met schuilstal en afdak en bij goed weer overdag op het gras.
Dag en nacht hooi ter beschikking dus ik probeer ze zo goed mogelijk te hebben staan.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 07:42

Goed dat jullie het per paard zo goed afstemmen.
Vind dat dat toch vaak misgaan bij een hoop mensen die vinden dat het 1 of het ander het beste is, zonder naar het individuele paard/pony te kijken.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 07:49

sadekeshia schreef:
Ik heb mijn merrie ook verhuisd van 'luxe' stal naar boerderij waar ze nu 24/7 buiten loopt in een groep.
Ze wil bijna nieteens meer het land uit :+ ik zie haar opleven en ze is weer helemaal 'paard'.
Ze staat ook buiten als het regent waait en onweert etc..
Als het straks echt herfst/winter is dan gaan ze snachts op stal en overdag in de paddock
blijkbaar is mijn merrie er happy mee en ik ook.. hier is dan wel goede rijmogelijkheid.

Bij mij ook zo! Ik hou t wel in de gaten als t echt dagen onafgebroken regent zoals laatst heb ik haar binnen laten drogen en een regendeken opgedaan omdat ze stond te bibberen en er geen schuilstal is. Maar zodra t weer droger wordt gaat de deken er ook weer af!!
Verder is het inderdaad een paard en geen mens!!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 08:27

Axel_Valerie schreef:

dat zeker niet, maar ze opent een topic omdat ze ergens mee zit, lijkt mij dan dat je ermee bezig bent. Maar ik krijg van deze persoon een beetje het gevoel dat ze eigenlijk niet vier pagina's wil hebben met 'zolang je paard het goed heeft ga je dat vanzelf accepteren' maar liever 1 antwoord leest met 'als jij je er niet lekker bij voelt moet je hem weer binnen zetten'

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:25

kobuss1 schreef:
Verder is het inderdaad een paard en geen mens!!

En dat vind ik een dooddoener!
Ook mensen houden niet van "hetzelfde" namelijk. Zo heb je mensen die van luxe houden en zelfs mensen die graag in de natuur leven...

mensen en paarden zijn individuen en niet 1 manier verheerlijken.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 08:52

felineepino schreef:
PowerReiner schreef:

Dat is niet leuk nee, maar opzich heeft dat niet aan het 24/7 buiten gelegen toch? Staat je paardje nogsteeds ergens anders buiten of niet?

Mijn pony kan ook niet in elke groep, hij is zoals ik eerder al zei zo'n 30 jaar oud en staat altijd, in elke groep, onderaan de rang. Ik had hem eerst bij de andere paarden geprobeerd te zetten, 2 andere merries en 2 andere ruinen. Heb hem de volgende dag apart gezet met 1 van de ruinen. Hij werd totaal buitengesloten en weggejaagd, vond het zo sneu! Nu met de andere ruin gaat het altijd super, hij mag er weer helemaal zijn. Niet elk paard past in elke kudde..

Nee het lag aan de kuddesamenstelling, 14 ruinen en 4 merries. Dat kan niet goed gaan. Achteraf gezien had ik het kunnen weten aangezien veel van die paarden van top tot teen onder de wonden zaten. Maar ja, roze bril misschien. Een wond hier en daar is prima en begrijpelijk. Dat mensen zeggen zodra je terug gaat naar je oude stal na 2 weken: wat ziet ze eruit!!! is niet normaal.
Nu staat ze nog steeds 24/7 buiten en dat gaat echt heel erg goed.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 08:56

Mijn paard stond dag en nacht buiten, en momenteel binnen omdat hij beleerd wordt. Ik heb hem nog nooit zo sacherijnig gezien. Hij is echt down. Geen contact met andere paarden, in een donkere, te warme stal. Hij heeft volgelopen benen en verveelt zich gewoon!

Kun je geen stal zoeken met overdag weidegang en snachts naar buiten?

Paarden zijn niet van suiker, en van frisse lucht en constant grazen en spelen worden de meesten echt gelukkiger hoor!

Ik ben de dagen aan het aftellen dat mijn paard weer mee naar huis kan!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:11

denice schreef:
Mijn paard stond dag en nacht buiten, en momenteel binnen omdat hij beleerd wordt. Ik heb hem nog nooit zo sacherijnig gezien. Hij is echt down. Geen contact met andere paarden, in een donkere, te warme stal. Hij heeft volgelopen benen en verveelt zich gewoon!

Kun je geen stal zoeken met overdag weidegang en snachts naar buiten?

Paarden zijn niet van suiker, en van frisse lucht en constant grazen en spelen worden de meesten echt gelukkiger hoor!

Ik ben de dagen aan het aftellen dat mijn paard weer mee naar huis kan!

Oei dat is wel van het ene uiterste naar het andere. Kan me voorstellen dat je paard daar niet gelukkig bij is.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:52

Wat ik mij dan afvraag, waarom breng je hem daarheen?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:57

Ik heb 4 paarden en 4 wensen

2 paarden staan graag 24/7 buiten en 1tje heeft het zelfs te warm binnen in de winter. In de zomer staat ze wel graag in haar schuilstal.
De andere komt nooit in de schuilstal.

2 paarden gaan ook graag een paar uur (6-10 uur) naar buiten maar komen dan toch graag binnen in de box. En ja deze willen ook graag naar binnen bij koud of slecht weer (de barbiepoppen noemen wij ze)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:10

Axel_Valerie schreef:

Dat staat er: hij wordt beleerd. Wordt hij beleerd voor het mennen? Want anders weet ik nog wel een aantal stallen waar je paard beleerd kan worden en lkker buiten kan staan

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:18

Babootje schreef:
Axel_Valerie schreef:

Dat staat er: hij wordt beleerd. Wordt hij beleerd voor het mennen? Want anders weet ik nog wel een aantal stallen waar je paard beleerd kan worden en lkker buiten kan staan

Ik doelde erop, dat ik mijn paard niet ergens heen zou brengen waar hij niet buiten kwam.

thriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:20

Als je paardje gelukkig is, dan is toch alles goed?

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:24

Mijn paard staat sinds vorig jaar 24/7 buiten en ik merk dat hij veel gelukkiger en rustiger is. Als hij voor of na het rijden even in een box staat begint hij al te mokken. Voor mijn paard komt er geen box meer. Ik weet dat hij daar ongelukkig van word en ik dan ook.