Advies

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: Houden, weggeven of toch inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:46

Kun je het je financieel veroorlovem dat hij nog een hele tijd in soortement van opfok loopt? Zo ja dan zou ik zelf op zoek gaan naar een goede verzorger die lekker met hem gaat longeren, tutten, wandelen eigenlijk alles behalve rijden. In nederland of zwitserland. Dat eens een paar jaar aankijken tot hij helemaal is uitgegroeid en dan gaan inrijden of misschien alsnog verkopen of laten inslapen. Als je nu nog twijfeld ga je er misschien spijt van krijgen als je hem laat doden.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:50

Ja en als dat paard nou 100% was is het heel makkelijk als het leven anders loopt als wat je denkt.. Maar dat is nu niet het geval.. en met kinderen schuif je niet zomaar even..
Het klinkt nu alsof ze dit allemaal over zichzelf afroept en dat is niet helemaal eerlijk. Als dit paard gezond was geweest had het ook minder tijd gekost qua rijden etc, maar nu heeft dit dier daar hele andere begeleiding mee nodig.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:52

Patries90 schreef:
Als dit paard gezond was geweest had het ook minder tijd gekost qua rijden etc, maar nu heeft dit dier daar hele andere begeleiding mee nodig.

Toch denk ik dat dit niet waar is....
Gezien zijn leeftijd en aandoening zul je nooit lang werken en eerst vooral licht werk doen.
Dus wanneer je om de dag 20 minuten aan het werk bent is dat voorlopig meer dan genoeg.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:54

Patries90: je hoort mij niet zeggen dat ze dit over zichzelf afroept?
Ik ben alleen van mening dat je dan alsnog je verantwoordelijkheid moet nemen.
Situaties kunnen altijd veranderen, maar dieren zijn geen wegwerpartikelen. Ik begrijp dat verkopen heel lastig is en ik kan me voorstellen dat ts dat niet aandurft. Maar dan zou ik er als ik haar was zelf voor gaan, al dan niet met behulp van een bijrijder.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 28-08-14 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:54

Zo'n paard is toch hardstikke leuk voor iemand die fanatiek vrijheidsdressuur/grondwerk traint denk ik dan?

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:55

Ja en toch op een andere manier aan de slag zijn.. Daar moet je ook in leren schipperen en daarbij kun je niet maar zo even met je kind gaan schuiven.
En dan heb je nog 2 paarden staan........

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:55

Ik zei klinkt als.... leg je die woorden niet zo in de mond alsof je dat letterlijk gezegd hebt.

En dit dier is ook geen wegwerpartikel.. als ik het verhaal zo lees is het ook zeker niet de bedoeling er zo mee om te gaan
Laatst bijgewerkt door Hettieheks op 28-08-14 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:56

Als het paard gezond was geweest had het geen tijd gekost?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:56

Zo klonk het wel :D

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:57

Ik ga mee met Karuna. Deze paarden hebben heel veel baat bij bij meer tijd om onbelast uit te groeien. Ik heb al meerdere paarden met dit probleem gezien die uiteindelijk op hun zesde gewoon ingereden konden worden en daarna gewoon de sport ingegaan zijn (met mooie resultaten). Ik heb zelf nogal wat ervaring met ataxie (en wobbler) en dit gaat er echt nog wel uit gaan als hij eenmaal uitgegroeid is. Nu al definitief afschrijven zou echt zonde zijn.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:58

Gezond paard kun je toch heel anders mee omgaan als daar mee gereden word.. die zet je makkelijker een paar dagen stil als je geen tijd hebt om te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:59

De oplossing: kind weg doen :)) Hij komt me net even te vroeg op mijn pad anders had ik de uitdaging en het risico wel durven nemen. Maar twee paarden in pension word me te gek. Huis staat te koop en dan gaan we iets kopen waar de paarden aan huis kunnen staan. Maar ja, daar ben jij nu niet mee geholpen en ik heb geen idee hoe lang het nog gaat duren. Moeilijk, moeilijk, moeilijk.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:00

Waarom zou dat met dit paard niet kunnen? Hij heeft geen problemen volgens ts, alleen een raar loopje vanwege schade.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:06

Nikass schreef:
Sizzle schreef:
Noppes, ik heb zelf ook de ervaring wel. Weet ook wel hoe ik het zou aanpakken, maar heb de tijd niet helaas.

Ik weet niet waar die tijd wel aan besteed wordt (aan je dochter waarschijnlijk?) maar kun je daar niet wat in aanpassen/schuiven? Je kunt toch niet alleen uit tijd gebrek een paard in laten slapen? (want daar komt het dan op neer)

Waarom niet? Dat beest leeft met de dag, weet echt niet dat er geen morgen meer komt. Voor sommige mensen zijn er meer dingen in het leven dan paarden.
Ik heb ook altijd meerdere dieren gehad, gefokt, beleerd, verkocht, hoop gehouden omdat ik er zelf mee kon rijden. En toen kwam er een kleine en kwamen ineens de echt belangrijke dingen van het leven om de hoek kijken. Ik heb er uiteindelijk 2 gehouden. De leukste en de oudste. De leukste mag misschien ooit nog wel weg en als ik ooit écht de oudste weg moet doen gaat ze ook naar de slacht. JUIST omdat ik van haar hou, veel van haar heb geleerd en nu heel goed voor haar zorg nu haar leven gebreken begint te vertonen. Ik zou haar NOOIT verkopen, dan heeft ze hier een heel mooi leven gehad. En ja, dat is dan omdat mijn kleine belangrijker is dan mijn paarden.
En die dieren heb ik al 15jr, inmiddels meer tijd met paarden dan zonder maar hoeveel ik ook van ze hou, mijn kind zal altijd op 1 blijven staan.

TS ik zou kiezen voor hemelen. Als ie gezond was geweest had je kunnen verkopen maar als het een paard met een gebrek betreft vind ik juist dat je je verantwoordelijkheid neemt door hem weg te brengen. Je voorkomt op die manier dat mensen ermee gaan lopen sleutelen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:11

Wat een leuk dier zeg! En wat jammer dat je er zelf geen tijd voor hebt.

Is het een optie om hem in training te zetten voor een maand of 2 bij een revalidatie professional (zoals aquatraining in combinatie met dressuurtraining ofzo?) en kijken hoe het dier zich dan ontwikkeld. Als blijkt dat er weinig tot geen vooruitgang in zit kun je de keuze tot slachten/inslapen misschien makkelijker maken en krijg je achteraf ook geen rotgevoel erover.

Blijkt dat dit paard zich zeer goed ontwikkeld met training dan kun je het dier wellicht toch met een geruster hart verkopen.

Ik weet niet, misschien heb je dan beter zicht op de 'wat als…'

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:15

Polly schreef:
Waarom niet? Dat beest leeft met de dag, weet echt niet dat er geen morgen meer komt. Voor sommige mensen zijn er meer dingen in het leven dan paarden.

Omdat je zo niet met een levend wezen omgaat. Ik vind het een erg egoistische opmerking.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:18

Dat is maar net hoe eenieder daar in staat Nikass en je kunt niet zeggen 'mijn manier is beter'.

Als Polly er zo over denkt is haar dat goed recht en jij zult kunnen praten als brugman maar dat zal voor Polly niet veranderen.

Ik weet dat want ik denk er precies hetzelfde over als Polly. Het dier weet van niets dus het is aan de mens om ermee om te gaan. De een doet dat zus en de ander zo maar er is geen absolute waarheid.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:19

Ik vind dat je je verantwoordelijkheid moet nemen. Houden of slachten.
Zulke beestjes moet je niet de marlt opsturen, negen van de tien keer is dat ellende voor het dier.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:21

@nikass dat is dan zo, paarden zijn voor mij mijn hobby en zolang ze in mijn bezit zijn zal ik er alles aan doen om het ze zo comfortabel mogelijk te maken. In het geval van mijn oudste doe ik dat al 17 jaar, heeft ze 12 jaar alles voor me gegeven in het rijden en we hebben samen de mooiste jaren van ons leven gehad. Inmiddels is ze ouder, heeft diverse gebreken en is zo onwijs braaf en doorgewinterd bomproof dat de kans heel groot is dat ze bij mensen terecht komt zonder de benodigde ervaring die alles weer van voren af aan gaan proberen met haar en haar kennende zal ze er alles aan doen waar ze kan om daarin mee te gaan. Dat vind ik niet eerlijk naar een dier op leeftijd met een behoorlijk ernstig gebrek. Ik heb niet voor niks de keuze gemaakt om haar met pensioen te doen, dat pensioen kan ik haar bieden op mijn eigen terrein en ik ga niet mensen opzadelen met een nieuwe pony die alleen maar als weideversiering kan dienen. Dan breng ik haar liever weg. Maar tot die dag heeft ze hier de hemel op aarde.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:38

Jong, groot en zo'n tik gehad is qua lijf nog geen 3 eerder 2. Vol in de groei en dus onhandige slungel. Kan je het financieel aan zou ik het tot 6 aankijken, zeker omdat je aangeeft dat hij kan blijven staan waar hij staat ook al is hij zo meteen de opfok leeftijd voorbij. Kan je hem niet houden is slacht eigenlijk de enige optie.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:42

Polly, ik geef slechts antwoord op jouw vraag. Waarbij het in dat geval niet om jouw paard gaat, maar om de drie jarige van TS. IK vind het egoistisch om een dier te nemen en het vervolgens af te maken omdat het even niet in je leven past. Want afmaken is "zoooo eerlijk" tegenover het dier. Begin er dan niet aan als je er zo zakelijk tegenaan kijkt. Zoek je hobby dan lekker in auto's oid die je gewoon naar believen kunt inruilen of naar de sloop brengen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:42

Nikass schreef:

Dan had ze het gewoon kunnen verkopen wat ook de bedoeling was zoals ik in haar verhaal las...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 14:43

.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-07-24 02:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 14:44

.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-07-24 02:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:45

joyce B schreef:
Nikass schreef:

Dan had ze het gewoon kunnen verkopen wat ook de bedoeling was zoals ik in haar verhaal las...

Misschien moet je daar dan van te voren rekening mee houden als je een veulen fokt, dat er ook paarden worden geboren die niet helemaal gezond zijn.

Sizzle: blijkbaar ben ik de enige hier die een paard niet als een product ziet. Helaas.
(over welke venijnige opmerkingen heb je t nu?)