Loveskary schreef:Ze zei dat ze kon rijden ik ga haar geen les geven want ze rijdt er al voor niks op.
IK wil gewoon niet dat ze er met een bit op rijdt ligt de gehele tijd bij de pony in zijn mond te trekken.
IK rijd altijd zonder bit en dat gaat echt goed maar zij kan haar dan niet houden.
Omdat de pony dan in de hoek van de bak gaat staan bij haar vriendin en bij mij doet de pony het niet.
Maar een kind van 11 kan je toch sowieso niet zelfstandig en zonder les laten rijden? Al zijn ze op de paardenrug opgegroeid, het blijven jonge kinderen. Kinderen overschatten zichzelf en zien geen gevaar en kunnen nog niet zelfstandig problemen oplossen. Je schrijft dat je een Welsh en een IJslander hebt: dat zijn doorgaans erg sterke en pittige pony's, helemaal voor een kindje van 11. Als je zulke jonge kinderen op je pony laat rijden en je hebt geen zin om ze daarin te begeleiden, dan kan je er donder op zeggen dat ze uiteindelijk gaan klooien, problemen veroorzaken, in de mond gaan zitten trekken, de pony niet kunnen houden of erger: dat er nare ongelukken gebeuren met de kinderen en/of de pony.
Ik snap best dat je niet gediend bent van een grote mond van een meisje van 11. Logisch. Maar ik vraag me ook af wat jou als eigenaar bezielt. Waarom doe je dit je pony's aan? Waarom laat je zulke jonge kinderen, zonder les / begeleiding van een volwassene, met je pony's aanklooien?
En of dat nou met of zonder bit is doet er helemaal niet toe. Het probleem zit hem in gebrek aan begeleiding, niet in het bit. En daar ben jij als volwassene / eigenaar verantwoordelijk voor.