Sensitive Stable, ons project

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:07

Taxfree schreef:
Het wordt helemaal te gek :)

Ik ben Michiel, ik creëer samen met Sibel deze mooie plek.

De namen van de landjes zijn de namen zoals die vanuit de geschiedenis al hieraan gegeven zijn. Op De Rimboe groeien geen tropische planten en lopen geen apen :) Ook is het gelukkig geen moeras.

Door de lage sloten is het land erg droog. Andere gedeeltes van Landsmeer hebben een veel hoger waterpeil waardoor dat altijd nat is.

Als jullie vragen hebben horen we ze graag!

Had het project al op FB voorbij zien komen. Geweldig dat het nu eindelijk ook in deze omgeving mogelijk gemaakt wordt.

Landsmeer is zo ongeveer het meest 'onmogelijke' gebied in de ogen van velen. De grond is hier van heel NL het slapst en het natst. In Waterland staat het water bijna net zo hoog als het land en de grond is meer een soort bruine spons dan dat het echt grond is. Als er paarden op voorbij draven golft het land. In Edam stonden we ook op dat soort grond.

Jullie project is het bewijs dat slappe grond etc niet langer als excuus kan worden gebruikt om paarden op stal te zetten :Y)

Vayo

Re: Sensitive Stable, ons project

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:16

Mooi project en leuk om te volgen! Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen en uiteindelijk het eindresultaat!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:53

Ik woon niet in die richting, maar vind het ook super dat dit steeds meer komt.

De paddocks zijn misschien net wat kleiner, maar als je aan regels zit, vind ik het nog altijd beter dat paarden buiten staan en samen, dan opgesloten in een hok of alleen in een kleine paddock. ( zeg 6x6 )

Wij hebben een mini pp voor 3. Ze kunnen niet rennen, wat ook niet de bedoeling is. Maar ze kunnen hun eigen plek zoeken en zijn de hele dag een beetje in beweging. Meer beweging geven we ze zelf. Ze hebben contact met elkaar en kunnen even apart staan. Op stal kan het allemaal niet, dus sowieso een vooruitgang.

Er zijn nog steeds mensen die vinden dat het niks is zo. Hebben zelf hun paard 4 uurtjes op de wei en rijden een uurtje. Die mensen snappen het gewoon nog niet, maar zullen er straks ook aan geloven. Dit is wat mensen en paarden willen.

Ik ben zelf wel van het toezicht, dus dat is mijn struikelblok.

Als het wel nat wordt hoop ik niet dat er gezeur komt ivm de fijne nieuwe regel dat paarden niet in de blub mogen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:05

een hele onderneming hoor, ik hoop voor jullie dat het slaagt, succes!

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:12

wat leuk, ben benieuwd hoe het er uit ziet als het klaar is.

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 13:42

Hihi, ik vind het leuk om jullie reacties te lezen.

Over de paddocks was ik niet tevreden, ik had heel erg het idee dat ik de paarden in de winter zou moeten 'entertainen' met takken en andere uitdagingen en triggers. Afgelopen donderdag hebben we daarover gesproken met wat andere mensen en ja hoor, het plan is helemaal gewijzigd.

*tekening volgt*

Op dit moment is de planning dat we van 4 naar 2 vaste groepen van max 10 paarden per groep gaan. De molenkamp gaan we verdelen in twee lange percelen van bijna 30 m breed (en ruim 220 meter lang). De eerste 6 meter wordt verhard/zand (180m2 dus). We gaan voor aankomende winter gewoon meemaken wat het land doet. De paarden kunnen droog staan en krijgen schuilgelegenheid. Ja, het wordt nat en het gras zal het niet houden, maar ze hebben de ruimte en de mogelijkheid om droog te staan. Ik heb hierbij in ieder geval niet meer het idee dat ik ze te hoef entertainen omdat ik hun de mogelijkheid tot bewegen sterk ontneem. Op de molenkamp is de afwatering net vernieuwd

Doordat we nu met maar twee groepen gaan werken, komt ook de mogelijkheid dichterbij om tracks uit te zetten op de zomerweilanden. Hoe gaaf is dat! :)

Anyway, nu mag ik de personen die geholpen hebben met palen slaan gaan vertellen dat ze ergens anders naar toe mogen.. hihi

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:18

superpony schreef:
Ik woon niet in die richting, maar vind het ook super dat dit steeds meer komt.

De paddocks zijn misschien net wat kleiner, maar als je aan regels zit, vind ik het nog altijd beter dat paarden buiten staan en samen, dan opgesloten in een hok of alleen in een kleine paddock. ( zeg 6x6 )

Wij hebben een mini pp voor 3. Ze kunnen niet rennen, wat ook niet de bedoeling is. Maar ze kunnen hun eigen plek zoeken en zijn de hele dag een beetje in beweging. Meer beweging geven we ze zelf. Ze hebben contact met elkaar en kunnen even apart staan. Op stal kan het allemaal niet, dus sowieso een vooruitgang.

Er zijn nog steeds mensen die vinden dat het niks is zo. Hebben zelf hun paard 4 uurtjes op de wei en rijden een uurtje. Die mensen snappen het gewoon nog niet, maar zullen er straks ook aan geloven. Dit is wat mensen en paarden willen.

Ik ben zelf wel van het toezicht, dus dat is mijn struikelblok.

Als het wel nat wordt hoop ik niet dat er gezeur komt ivm de fijne nieuwe regel dat paarden niet in de blub mogen.

Ik vind buiten ook beter dan op stal. Maar als de ruimte klein is dan moeten de paarden het wel heel goed met elkaar kunnen vinden. Mijn paard zou daar dan niet tussen passen omdat zij als laagst in rang altijd veel afstand wil kunnen nemen van andere paarden (dit wordt door de andere paarden vaak ook geeist) bij onvoldoende mogelijkheid hiertoe vallen er klappen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:21

Siebjuh schreef:

Over de paddocks was ik niet tevreden, ik had heel erg het idee dat ik de paarden in de winter zou moeten 'entertainen' met takken en andere uitdagingen en triggers. Afgelopen donderdag hebben we daarover gesproken met wat andere mensen en ja hoor, het plan is helemaal gewijzigd.

*tekening volgt*

Op dit moment is de planning dat we van 4 naar 2 vaste groepen van max 10 paarden per groep gaan. De molenkamp gaan we verdelen in twee lange percelen van bijna 30 m breed (en ruim 220 meter lang). De eerste 6 meter wordt verhard/zand (180m2 dus). We gaan voor aankomende winter gewoon meemaken wat het land doet. De paarden kunnen droog staan en krijgen schuilgelegenheid. Ja, het wordt nat en het gras zal het niet houden, maar ze hebben de ruimte en de mogelijkheid om droog te staan. Ik heb hierbij in ieder geval niet meer het idee dat ik ze te hoef entertainen omdat ik hun de mogelijkheid tot bewegen sterk ontneem. Op de molenkamp is de afwatering net vernieuwd

Doordat we nu met maar twee groepen gaan werken, komt ook de mogelijkheid dichterbij om tracks uit te zetten op de zomerweilanden. Hoe gaaf is dat! :)

Anyway, nu mag ik de personen die geholpen hebben met palen slaan gaan vertellen dat ze ergens anders naar toe mogen.. hihi

Klinkt goed! Kunnen de paarden met zijn allen tegelijk gebruik maken van de schuilstal?

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:01

Siebjuh schreef:

*tekening volgt*

Super! Ik ben heel benieuwd naar de nieuwe plattegrond :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:06

Arabesk schreef:
Taxfree schreef:
Het wordt helemaal te gek :)

Ik ben Michiel, ik creëer samen met Sibel deze mooie plek.

De namen van de landjes zijn de namen zoals die vanuit de geschiedenis al hieraan gegeven zijn. Op De Rimboe groeien geen tropische planten en lopen geen apen :) Ook is het gelukkig geen moeras.

Door de lage sloten is het land erg droog. Andere gedeeltes van Landsmeer hebben een veel hoger waterpeil waardoor dat altijd nat is.

Als jullie vragen hebben horen we ze graag!

Had het project al op FB voorbij zien komen. Geweldig dat het nu eindelijk ook in deze omgeving mogelijk gemaakt wordt.

Landsmeer is zo ongeveer het meest 'onmogelijke' gebied in de ogen van velen. De grond is hier van heel NL het slapst en het natst. In Waterland staat het water bijna net zo hoog als het land en de grond is meer een soort bruine spons dan dat het echt grond is. Als er paarden op voorbij draven golft het land. In Edam stonden we ook op dat soort grond.

Jullie project is het bewijs dat slappe grond etc niet langer als excuus kan worden gebruikt om paarden op stal te zetten :Y)

Ik zou toch eerst even de eerste winter afwachten met paarden er op voor ik zo'n uitspraak zou doen Arabesk... Het moet zich de komende herst- en wintermaanden nog bewijzen of het inderdaad lukt de bodem zo goed te krijgen.

Heel veel mensen met een stuk grond mogen ook niet veel en op echt drassige grond kun je niet zomaar een dikke stevige bodem er op leggen, omdat dat weg zakt.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 08:29

Siebjuh, als ik het goed begrijp worden de tracks sowieso niet verhard?

Ik vind een paddock van 30 bij 6 en de rest blub in de winter (want echt, dat gaat het worden) echt wel heel mager. Zeker in een groep van 10 zijn er altijd een paar die dan niet droog mogen/kunnen liggen of altijd in de blub staan.

Hoe komen je schuilstallen eruit te zien?

In wat voor soort slowfeeders ga je bijvoeren?

Komt er ook stromend water op het perceel? En komt er voor de paarden dan ook leidingwater of krijgen de paarden alleen slootwater?

Taxfree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:06

_Nelleke_ schreef:
Siebjuh, als ik het goed begrijp worden de tracks sowieso niet verhard?

Ik vind een paddock van 30 bij 6...

<knip>

leidingwater of krijgen de paarden alleen slootwater?

_Nelleke_, wij zijn ons terdege bewust van alle complicaties die veengrond met zich meebrengen. Sieb en ik hebben samen meer dan 15 jaar ervaring met paarden op natte veengrond.

Ik zie dat je in Amstelveen woont. Misschien vind je het leuk om binnenkort te komen kijken, ik ben benieuwd wat voor ideeën jij hebt om het beste er van te maken. Misschien kan jouw kennis en ervaring onze stal nóg beter maken. We staan altijd open voor input! Aanstaande zaterdag is daar eventueel gelegenheid voor. Stuur even een pb'tje naar Siebjuh als je wil komen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:14

Treffen jullie ook voorzieningen voor paarden die niet 24/7 op gras kunnen staan ivm gezondheidsproblemen?

En ik neem aan dat jullie dit topic kennen, waar veel ervaring zit voor het aanleggen van dit soort projecten [HK] Weiland veranderen in Paddock Paradise *Deel 2*

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 15:42

Voor iedereen die super nieuwsgierig is, er is een mogelijkheid om aanstaande zaterdag even te komen buurten tussen 11 en 4. Wil je langskomen? Stuur dan mij of taxfree even een berichtje. Dan sturen we de route en parkeerbeschrijving :)

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 18:21

Ik volg ook hoor!
Leuk zo een project!

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 09:32

En de palen voor het winterverblijf 2.0 staan! Dit voelt zoveel beter, ben erg blij met deze oplossing. We hopen nog een snede van het land af te kunnen halen en daarna gaat het grondwerk aan de slag.

Tot die tijd worstelen wij ons een weg door het onkruid, zodat we ruimte hebben om de balen tijdelijk op te slaan, rommelen we met de brug die na verbouwing niet meer lekker draait, verslepen we tegels van punt a naar punt b en genieten we voornamelijk van al het moois :)

Afbeelding

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 22:30

boeiend project, ben zeer benieuwd. succes!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 10:31

Tip: sla je balen niet op op de grond/aarde. heb ik 1 zomer gehad en gelijk meerdere balen waar de muizen een gat in de bodem hadden geknaagd ( en dus gaat rotten van binnen) op de stenen heb ik daar nooit last van.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 20:43

Ik ben nog steeds benieuwd naar het antwoord op een paar vragen die hier gesteld zijn...
Een verhard stuk van 30x6 waar de paarden droog kunnen staan in de winter. Hoe ga je daar tien paarden op huisvesten? En welk gedeelte wordt dan overdekt?
De opening op 20 september ben ik er niet anders zou ik best willen komen kijken. Maar moest dit een reële optie voor mij zijn om mijn paard te stallen dan zou ik toch eerst meer duidelijkheid willen over de huisvesting van de paarden. Ook in de zomer met stortregens zoals gisteren.
Dat niet alles kan wat iedereen wenst begrijp ik volkomen, maar als er duidelijkheid is kunnen mensen een weloverwogen keuze maken.

Dkschrute

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:35

Ik word nieuwsgierig. Leuk, ik volg ook (:

pronkje_vdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:37

Ik volg! Zal vast en zeker heel erg mooi faan worden!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 07:11

Bij ´stortregen zoals gisteren´ staat hier gewoon alles op de wei, zonder schuilstal. Zijn geen mietjes. 5 minuutjes regen en dan weer opdrogen in de zon. :)

Ik volg overigens al de hele tijd.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:27

xSlvna schreef:
Bij ´stortregen zoals gisteren´ staat hier gewoon alles op de wei, zonder schuilstal. Zijn geen mietjes. 5 minuutjes regen en dan weer opdrogen in de zon. :)

hier hetzelfde, die van mij hebben een schuilstal en meerdere schuilmogelijkheden maar maken daar bij regen geen gebruik van.
Ze gaan er staan om in de schaduw te genieten en soms om de dazen en vliegen wat te ontlopen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:28

Hier dus ook. Mijne gebruikt de stal alleen bij heet weer.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:29

xSlvna schreef:

Door de stortregens in dit gebied, waar de stal ligt, staat het water al hoger als het land en staan de weilanden nu vol met water (ben er zondag en maandag door gevaren met de kajak namelijk, ook langs de stal)
Beetje dit effect
Afbeelding

Vraag me af hoe deze stalhouders dat gaan opvangen. Want hier zijn ook paddocks niet tegen bestand. Drainage werkt ook niet goed ivm het water/land peil