Regen,hagel,wind etc,buiten of binnen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:21

Met het weer van de laatste dagen hebben mijn paarden gewoon een regendekentje op en kunnen ze zelf kiezen of ze binnen blijven of naar buiten gaan. Ze hebben ruim voldoende weidegang en een droge stal, maar kiezen er toch voor om buiten te blijven.
Alleen met extreem weer (onweer/storm) moeten ze van mij naar binnen toe.

MarjaR

Re: Regen,hagel,wind etc,buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:56

Onze ponies kunnen zelf kiezen, maar ze staan bij slecht weer over het algemeen buiten. Ze gaan vooral bij warm weer graag binnen staan.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:00

Binnen, anders lopen ze heel de wei kapot en dan hebben ze er de volgende dag niks aan om buiten te staan.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:46

24/7 buiten met keuze uit schuilstal of bomen. Met regen geef ik wat meer hooi in de stal en logischerwijs gaan ze dan dus binnen staan. Dit doe ik vooral om mn oude fjordje, die te lang in de regen kan blijven staan waardoor hij stijf wordt. Als ik dat niet doe, dan blijven ze liever buiten.
Gister heeft het de hele dag door geregend en mn andere paard is de hele dag buiten geweest, zn vacht is gewoon waterdicht. Was een mooi gezicht: dampend in de stromende regen, water liep gewoon in straaltjes van hem af terwijl de huid keurig droog was. Je kan hem dus ook gerust de hele dag in de regen laten staan, boeit hem niks. Sterker nog, het heeft zijn voorkeur want hij HAAT stallen.

Er is maar 1 soort weer waarbij ze beide het liefst binnen gaan staan: bloedheet zomerweer.

Ik vraag me wel eens af als mensen zeggen dat ze zo zielig buiten stonden.... Zijn ze dan echt zielig of zien wij mensen dat zo? Als ik de mijne in de regen zie staan, kan ik me namelijk voorstellen dat het gezien wordt als zielig: zeiknat druppend, kont tegen de wind, hoofd laag hangend. Voelt hij zich zielig? Nee dus, hij staat gewoon in schuilstand geduldig te soezen.
Mij gaat bibberen trouwens ook te ver. Even een rilletje moet kunnen, maar echt blijven bibberen is toch een teken dat het paard het te koud heeft en moeite heeft warm te worden. Even daarbij helpen is dan wel zo aardig.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:59

Als de mijne in schuilstand staat betekent dat dat hij naar binnen wilt. Als hij me aan ziet komen hinnekt hij dan ook heel zielig en hard, en soms galopeert hij dan wel eens zijn stal in zodra ik het hek open zet (anders draven). Dus daaraan kan ik wel zien dat hij zielig is. :(:)

Hij heeft gister ook de hele dag binnen gestaan. En dan staat hij heerlijk tevreden aan zijn hooitjes te knabbelen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 13:22

Die van ons blijft ook met dergelijk weer consequent naast zijn schuildak staan. Hij heeft een dak van 4 x 6 meter waar rubber matten liggen, maar hij staat er liever naast als hij niet aan het eten is (hooinet hangt achteraan in het midden).

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 13:25

onze pony's staan dag en nacht in de wei met schuilstal maar ik heb zelf een ijslander en 2 shetlanders dus die kunnen er wel tegen! mijn zusjes Welsh heeft wel een winterdeken op in de winter.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 13:28

Mijne staat 24/7 buiten. Hij heeft een paat bomen en een inloopstal. Als de regen op de stal staat gaat de grote stal open en loopt hij dus het hoekje om in de stal zodat hij lekker binnen kan. De mijne staat ook altijd buiten met z'n kont in de wind

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 13:50

Hier ligt het eraan, ze blijven zo veel mogelijk buiten en mocht het nodig zijn dan wel met regendeken. Maar met gevaarlijk weer (weeralarm, storm, onweer) komen ze wel (eerder) naar binnen. Zo ook wanneer het véél te nat is, dan trappen ze de wei stuk.

Wel wordt er geprobeerd om ze toch zoveel mogelijk buiten te zetten bij onmogelijk weer, maar dan bij toerbeurt in de bak/paddock. Zoals gisteren met die hele dag plensregen (je kon serieus snorkelen op het weiland :Y) ), is ze 2x een tijd in de bak geweest met een deel van haar vriendjes. 's avonds hebben we nog een half uur de regen getrotseerd op een wandeling buiten. Dus ze is er 3x een tijd uit geweest, dan staat ze de hele dag verder op haar gemak te eten binnen.

Maar vanochtend maakte madame wel héél duidelijk dat ze er nu wel de hele dag en wel zo gauw mogelijk uit wilde. *WUHUHUHUHU!!! Draai draai snuif* Gelukkig kunnen ze vandaag gewoon weer de hele dag buiten rondscharrelen :)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:40

Onze wei ligt gelukkig way hoger en schuin, waar ze nooit staan ia hey denk wel drassig, gister stonden ze wel sneu met kont in de regen. Maar later ook gewoon weer te grazen,

Is alleen trouwens ruwvoer wat het kacheltje doet branden of ook gewoon grazen.

Mijne komt er nu ook bij staan, stond bij een vriendin maar wegens financiële situatie niet meer daar kunnen staan, doe ik een regendeken op als ze dat voorspellen, als het niet te warm wordt dan mag ze zonder staan. Dinsdag was ze tot op het fel nat. Door de vele regen. Maar gisteren weer niet. Ze is oktober geschoren maar heeft eeb iets dunnere vacht dan de 2 die nu al 24/7 buiten staan.

Kijk wel even hoe ze reageert op de regen, ze heeft iig schuilmogelijkheden en gaan miss toch wat bouwen. 4 palen en een dak ofzo

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:59

Wat denk je dat gras is dan? Gras is ook gewoon ruwvoer.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:07

Sorry hoor

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 21:29

Sowiso buiten.

Mijn paardje komt pas in juli. maar gaat naar een stalling waar hij 24/7 buiten komt. Als hij naar binnen wil met dat weer dan loopt hij zelf maar naar de schuilstal om droog te staan.

Als ik van te voren weet dat het slecht weer wordt krijgt hij per direct een 0 grams regendeken op.

Rayaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:13

mijne mag buiten en heeft een inloopstal. In de winter wel deken, in de zomer niet, ook geen regendeken :) heb ze nog nooit zien bibberen of dergelijk :)

S_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:47

Mijn verzorgpaarden stonden altijd gewoon buiten. Alleen als het erg sneeuwde dan bleven ze wel binnen. En soms als het heel hard onweerde ook.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:48

Buiten :j
Anders blijf je bezig met ze binnen en buiten zetten.
Ze gaan bij ons alleen met onweer naar binnen.

Lienepien3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:45

Als de eigenaaresse van mijn verzorgpaardje thuis is of ik ( woon 30 seconde lopen van de paarden af) dan halen e ze binnen en is het over gaan ze weer naar buiten. Licht er ook aan hoe de lucht er uit ziet.

Paaardjexoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:37

Met een regenbui ga ik niet gelijk naar stal om de paarden binnen te halen, maar als het echt begint met onweren of hagelen dan vind ik het zelf toch een prettiger idee als ze lekker binnen warm in het stro staan. Toch denk ik opzig dat paarden het prima overleven in noodweer.

NishwiKiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 14:02

Het meest ideaal zou ik vinden een stal met uitloop, kunnen ze het zelf bepalen en dan zul je zien dat gemiddeld paard buiten blijft staan.
Helaas hebben we op dit moment die luxe niet en hebben we een paard wat echt helemaal niet blij wordt van regen. Dus gaat hij naar binnen als het te erg wordt, verder staat hij overdag de hele dag buiten en 's nachts binnen. Dit heeft de eigenaar besloten.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 14:33

Nu met dit gespetter staan ze gewoon op t land. ze gaan zowiezo 's nachts binnen op stal. Met harde regen staan ze op t land of ff in de paddock met regendeken. hangt er vanaf of het land niet te nat is. met onweer staan ze iig binnen.
Er zijn een aantal ponys bij ons op stal die wel een schuilstal hebben en gaan daar ook zeker in als t hard regent.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 14:34

Het voordeel van regen is wel dat ze meteen in t land naar me toe komen rennen dat ze binnen willen... :)
anders moet ik ze altijd halen.. hihi

HiHaEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 15:54

Bij ons staan ze altijd buiten, maar als het weer echt extreem is kunnen we ze altijd nog naar binnen halen alleen dat hebben we tot nu toe nog nooit gedaan. Ook als het de hele dag door regent zijn ze op hun huid nog gewoon droog.