Andere plek zoeken, of toch niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

withney_4312

Re: Andere plek zoeken, of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 23:52

Dat is wel heel ver weg.. Ik ben al wat rusthuizen aan het verzamelen in de omgeving om een bezoekje aan te brengen.. Kijken of er wat nets te vinden is..

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 00:13

Ik zou me paard daar echt weg halen en al zeker voor dat geld :o
Belachelijk veel voor wat je krijgt vooral in de winter

Hier staan de paarden dagelijks buiten ook in de winter en ja ook op de wei...
Bij mij geen hele dagen helaas op t gras maar wel buiten
Bij mijn moeder (die nog een stal vrij heeft voor een oudje na onze shet op 36 jarige leeftijd ingeslapen is)
Staan ze 24/7 op de wei met inloop stal er staat 365 dagen per jaar gras op
staan altijd met soort genoten en krijgen 2 keer per dag voer
Een mega berg hooi waar ze echt meer dan genoeg aan hebben zn 8 kilo per voerbeurt
en indien nodig krachtvoer

Bij strenge winters waardoor er geen gras gegeten word extra hooi extra voerbeurten

wat misschien een nadeel is dat ze in noordlimburg zit maar mocht je interesse hebben stuur je maar een pbtje
De enigste kosten zouden het hooi,voer en bodembedekking zijn en natuurlijk smid en dierenarts
verder vind mn moeder het al geweldig om de paarden te verzorgen en een goede oude dag te geven
Geen ellendige wandelingen meer geen gesleur en gedoe gewoon lekker paard zijn
Op zn tijd n borstel erover en zorg dragen voor tijdig bezoek bij de smid enz
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 17-04-14 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 00:16

Ts kan je miss de provincie geven waar je woont ? Ik weet wel een leuk stalletje maar ik woon int hoge noorden duss waarschijnlijk heb je daar niet veel aan, want 200 pm voor wat jij krijgt dan verwacht ik dat je ergens rond utrecht woont

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 07:56

TS woont in omgeving Rotterdam heeft ze eerder geschreven.

Ik zou rustig aan een nieuw plekje zoeken, de zomer komt er aan dus kan je paard binnenkort lekker het land op, dat geeft jou tijd om iets te zoeken. Ga niet van stel op sprong weg om er later achter te komen dat het toch niet helemaal is wat je wilde voor je paard. Neem de tijd.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 08:10

jolien72 schreef:
2 keer per dag voeren is echt te weinig behalve als ze dan zoveel krijgen dat het onbeperkt eten is....paardenmaag moet de hele dag kunnen werken. Er blijft maagzuur aangemaakt worden en dat kan je alleen neutraliseren door ruwvoer te geven. Geef je geen ruwvoer, dan kan het vele (toch) aangemaakte maagzuur voor maagproblemen zorgen.....

tenzij ze 2 keer per dag een hele berg krijgen waardoor ze 24 uur kunnen eten ;).

ik ben zowiezo van mening dat opsluiting niet goed is, zeker niet bij oudere paarden, daarvoor zie ik liever een PP of actief stal, maar dan niet in een achterlijk grote groep en alles goed in banen geleid.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 08:17

Wat ik erg vreemd vind is dat ze bij iemand aan huis staat en toch al om 13.00 uur in de winter de laatste voerbeurt krijgt. Juist als je ze aan huis hebt staan is het makkelijker om ze een keer vaker voer/hooi te geven!
Ik heb mijn paarden ook aan huis en loop er regelmatig langs of kijk even naar ze als ze buiten staan. Hun dag begint met om 7 uur brok, 8 uur naar buiten op de paddock met ruim hooi, einde van de middag op de wei tot het donker wordt, dan naar binnen luzerne met wortels, hooinet hangt gevuld klaar voor de avond/nacht en om 23.00 uur de laatste voerronde met muesli en even de ballen mest uit de stal. In mijn ogen een prettige dagindeling voor mijn paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 09:59

Ik vraag me ook af, wordt er helemaal niet meer naar de paarden omgekeken s'avonds? Stel dat het paard wat mankeert of koliek heeft, dan ziet ze dat dus niet? Of doe ik nu teveel aannames? :P

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:15

Ik heb je een pbtje gestuurd TS, jammer dat ik alleen geen antwoord krijg! Ik denk dat ik zeker een leuk plekje voor haar heb :j

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:25

Toezicht vind ik ook veel belangrijker dan voerbeurten. Bij mijn paard is er ongeveer 1 x in de week een 'voerbeurt'........... Dan gaan er wel twee grote balen hooi in een voerstation (voor 5 paarden), hij heeft dus gewoon onbeperkt hooi. Zodra ze op zijn gaat er weer nieuw in. Dit betekent natuurlijk niet dat er voor de rest gedurende de dag geen toezicht is!! Er zou m.i. dus beter over 'inspectieronden/momenten' dan over 'voerbeurten' gesproken kunnen worden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:09

Maar als je een ronde doet kan je dat toch combineren met een voerbeurt? Zeker als ze bijvoorbeeld 's avonds op stal staan. Ik zet alles 's morgens al klaar, stallen zijn schoon, hooinet hangt gevuld in de stal klaar, waterbakken zijn schoon en gevuld, in de zadelkamer staat het voer al klaar dus hoef ik het alleen maar in de bakken te gooien als ik ze uit de wei naar binnen haal. Als je het een beetje goed organiseert is dat goed te doen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:20

als mijn paard in zn eigen mest zou staan dan zou dat voor mij kwalijker zijn dan wat dan ook.
Kan die nog zoon gigantisch grote wei hebben...
Die zuren van de urine en mest trekken in de hoeven en kunnen van alles veroorzaken.
Ik ben daar echt panisch op.
De paarden op de manege waar ik altijd reed stonden altijd te soppen in hun eigen ontlasting.
Heb er nog nachtmerries van. Nee elke dag wordt er een schoon bedje gemaakt en ik haal alles mest en natte plekken eruit.. Ik was altijd voor vlas want dat absorbeert maar dan krijg je een beetje hetzelfde effect als jij met zaagsel.
Nee toch liever gewoon stro dan, dat is vrij makkelijk leeg te halen.

Voor mij persoonlijk, zou dat al een reden zijn om of een gesprek aan te gaan, of vcan stal te veranderen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:07

Ronduit bizar hoe het er op die stal aan toe gaat, dan weet je toch ook echt helemaal niets van paarden in mijn ogen. Gelukkig heeft TS nu een aantal tips van stallen waar het een stuk beter is. Ik hoop dat je snel actie onderneemt TS.

KelseyxJay13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:27

Ik ken nix in omgeving Roterdam maar weet wel dat er veel betere plekjes zijn, als een paard in z'n eigen strond staat dan is een paard niet gelukkig en voor 200 in de maand heb je heel wat leuke plekjes. Jammer dat je niet in Gelderland woont zijn zoveel leuke plekjes voor meestal minder. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:40

Alleen al vanwege het voerbeleid ging ik lopen, dit is echt niet gezond! Zeker voor een oud paard die veel meer nodig heeft dan een jonger paard, de darmen werken slechter, de vertering is minder. Vanaf 1 uur middag tot de volgende dag is veeeel te lang.

Deze mensen willen zo veel mogelijk overhouden van het stalgeld...helaas ten koste van de paarden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:44

Maar gewoon slowfeeders neerzetten / hangen en (zelf) wat vaker uitmesten zijn geen opties dan?

Op een andere plek zal je ook wel weer wat hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:45

Overal is wat, maar dit is geen paardenpension, dit is makkelijk geld verdienen...

Wil je paardenpension zijn, moet je tenminste kennis van paarden hebben en jet kost nu eenmaal geld..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:17

Tja, ik denk dat iemand die pension aanbiedt helemaal zelf mag bepalen hoe hij of zij dat invult.

Volgens mij is de eigenaar van het paard zelf verantwoordelijk waar die zijn / haar paard neerzet en waarmee hij / zij dus akkoord gaat.

Ik zou die van mij niet opgesloten in een hok met zompige kak willen met maar 2 keer per dag een klein plukje ruwvoer, en al zeker geen kuil.

Maar als de plek in de zomer wel heel erg goed is en dat moeilijk te evenaren is in de omgeving, dan zou ik toch zeker kijken naar mogelijkheden om het hier te verbeteren. Een goede locatie met matige / slechte verzorging zou in principe makkelijker te verbeteren moeten zijn dan een "top-verzorging" op een rot-locatie.

Zelf kijken naar de mogelijkheden om:

- vaker uit te mesten
- ander strooisel (stro / houtkorrel bvb.)
- meer voeren
- in slowfeeders voeren

Dat zijn op zich toch niet enorm lastige dingen om te realiseren lijkt mij.
Desnoods zelf wat vaker komen om te mesten, slowfeeder hooinetten / bakken aanschaffen en je hoeft nog maar 1 keer per dag te voeren of als je er meerdere neemt zelfs maar eens per meerdere dagen.
Als we hier alles vullen dan hoeven we maar 2 keer per week hooi te geven :P

Ik kan me ook wel voorstellen dat 200 euro in regio Rotterdam helemaal niet zo duur is.
Hier hebben we per pony ook al snel 150 euro kosten per maand, dat zijn dan puur echte kosten van weide, onderhoud en hooi enzo.

Het ligt er maar net aan hoe duur je je spullen in kan kopen. En dan nog: pensionhouder mag helemaal zelf bepalen wat ze vraagt en wat ze darvoor biedt, niemand wordt gedwongen om daar te gaan staan Y;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:29

Ook als het ten koste gaat van de gezondheid? Iedereen weet toch onderhand wel dat paarden voortdurend ruw voer ter beschikking dienen te hebben?

Je krijgt nl ook mensen die helemaal kein flaus verstand van paarden hebben en de verantwoording voor goede verzorging in handen van de stalbaas leggen...

Op deze manier krijg je rotstraal wat kan uitlopen in straalkanker, maag en darm problemen, stress en algehele gezondheidsproblemen...

Wel makkelijk gezegd om dan zelf overal voor te gaan zorgen, ook vast op eigen kosten en dan een stalbaas die dat allemaal goed vind? Als dat zo is, dan was dat niet nodig, want dan weten hoe het hoort te gaan... Evenzo stallen waar paarden in ponystallen staan, en dan heel een dag...zou mij niets verbazen dat dat ook hier zo is.

Dit soort mensen trekt mensen aan die kein flaus weten...triest..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:50

Tja ik vind het ook niet fraai, maar ik vind toch dat de verantwoordelijkheid bij de eigenaar van het paard ligt om zelf te zorgen voor een beetje basiskennis, en de juiste keuzes te maken voor het welzijn van zijn / haar dier.

Ik ben niet zo van het afschuiven van de eigen verantwoordelijkheid op een ander, en dan maar de pensioneigenaar de schuld te gaan geven van de slechte verzorging van jouw paard. Je bent zelf toch echt degene die uitkiest waar die zijn paard neerzet.

Daarom is het ook goed dat de TS er over nadenkt +:)+

Ik weet alleen niet in hoeverre het realistisch is om plekjes aan te gaan bieden honderd(en) kilometers verderop... kan me voorstellen dat TS het wel leuk vindt om haar paard regelmatig te zien :P

En als je dan in de omgeving geen betere locatie kan vinden, dan kan ik me voorstellen dat het helemaal geen slechte optie is om gewoon eerst eens te kijken wat hier de mogelijkheden voor verbetering zijn.

Misschien valt daar wel een veel beter resultaat te halen dan op weer een andere stal waar ze in de winter er wat leuker bij staan...maar in de zomer amper buiten komen ofzo.

Zeker wanneer het gaat om een paard dat je liever niet wilt verhuizen en een locatie waar je de helft van het jaar super tevreden over bent :)

Wellicht is het zelfs nog een mogelijkheid om alleen tijdens het weide-seizoen een plekje daar te huren.
En in de winter elders te stallen. Moet je maar net 2 plekken vinden die daarmee akkoord gaan, maar er zijn wel meer mensen die dat doen dus onderzoek de opties zou ik zeggen :j

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 08:34

Ik heb het even gelezen en ik schrik van hoe je paardje in de winter staat. Net als vele anderen. Ik heb laatst een stukje gelezen over paarden in een donkere vieze stal, en die paardjes zijn naar een andere eigenaar gegaan. De dierenbescherming heeft ze weggehaald. Ik snap dat je het beste met je paardje voor hebt, en ben ook blij dat je inziet dat dit niet de beste plek is voor met name de winter. Maarhoe kun je zien dat je paardje gelukkig is in de winter. Ik denk namelijk dat je paardje gelukkig is als jij er bent. Dan kan ze de stal uit, haar benen strekken. Even niet in de vieze stal, waar ik kan me niet voorstellen dat je paardje gelukkig wordt van vier muren, geen schone droge plek om te liggen en zich doodverveeld en verschrikkelijke honger heeft, omdat ze niet de hele dag kan eten en scharrelen. Een paard graast van nature minimaal 14 uur, de darmen zijn gewend om de hele dag gevuld te zijn. Ik denk dat als je een camera in de stal hangt en haar observeert als jij er niet bent, dat je je doodschrikt. Dan zul je zien dat ze echt niet blij is als jij er niet bent. Ik hoop dat je snel een plekje vindt. Misschien in de zomer wat minder wei, maar kom op, wat heb je liever, over een jaar een ziek paard, of erger, omdat jij je ogen sluit voor hoe ze in de winter staat, of in de zomer 1 stapje terug, met misschien wat minder wei, maar in de winter 20 stappen vooruit, met een gezond paardje, die 12 maanden gelukkig is ipv 6 maanden. Jij zou toch ook niet een half jaar gelukkig willen zijn, als je in de winter stokongelukkig bent?

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 09:27

Kijk eens op www.paardenrusthuisjakari.nl. in Zuid Holland,niet heel dicht bij Rotterdam maar goed te doen. vol pension,alles wordt geregeld. Van 2 stalgenootjes zijn hun paardjes daar heen gegaan. 1 staat er al 6 jaar naar volle tevredenheid. Weet natuurlijk niet wat je zelf nog met je paard doet. Ga je iedere dag? Rijdt je nog af en toe? Kan daar wel, maar in de praktijk gaan die stalgenootjes niet zo heel vaak meer. Paarden hebben het er goed.

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 09:33

Sorry lees nu pas dat deze al genoemd is. Zit wel een wachtlijst op volgens mij

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 09:36

Pfff ik lees net je verhaal! Wat een toestand. Super dat je er over nadenkt; ik zou de komende maanden ook gebruiken om een ander plekje voor haar te zoeken, zodat ze niet weer de donkere wintermaanden in die situatie moet doorbrengen.
Is Nieuwe-Tonge haalbaar voor je? dan weet ik misschien wel een stalling. PB maar even als dat wat voor je zou zijn.

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 09:37

Zeker verplaatsen!
Voor die 200 euro p/m kun je een heerlijk stalletje voor haar vinden en als je kiest voor doe-het-zelf ben je zelfs goedkoper uit denk ik. Welke regio woon je?
En als je haar echt in rusthuis een plekje zal geven waar je een goed gevoel bij hebt, zal ze beter terecht komen dan waar ze nu staat.
Ik snap dat je haar die goede oude dag gunt, maar ik denk dat je-zeker in de winter- haar die niet kan geven hier.

tweetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 09:44

Ons paard staat in hoek van Holland in stal met uitloop en ruim voer en zomers weidegang in een groep.Ik heb je een pb gestuurd