Elpharo schreef:Hoi hoi, goede tips komen er al voorbij maar als ik jouw foto van de stal zie weet ik wel al iets wat kan helpen (alleen vindt bijna geen enkele stal dat goed). Minstens 4x zoveel zaagsel, zo niet 5x. Mijn paard is ook een viespeuk en sinds ik hem op een laag van 20 cm strokorrels heb staan is het zoveel beter. Alleen kan ik het zelf regelen en heb ik geleerd dat het werkt. En ook dat het 1x meer korrels (of zaagsel) is, en daarna als normaal bijhouden. Maarja, vertel dat maar es aan de gemiddelde stalhouder
Verder werkt voor die van mij voor een groot deel een hele harde borstel en een waterspuit al aardig en idd betadine shampoo...maar niet dagelijks. Ik was mijn paard denk ik max 1x per maand ofzo. Verder accepteer ik dat het een schimmel is en dat hij dus vies is zolang hij op stal staat.
Overigens ben ik nu aan het afbouwen met de strokorrels omdat ze straks dag en nacht op het land gaan en de stallen dan schoongemaakt worden, maar ik merk meteen het verschil!
Mee eens.
Daarnaast moet je ook bedenken dat zodra de piskleur er eenmaal ingetrokken is, deze er ook niet 1,2,3 uit gaat. Frequent wassen wil wel eens helpen omdat het minder kans heeft om er helemaal in te trekken. Bij mijn paard merk ik het ook, in de winter was ik veel minder en dan zijn zijn kieën echt geler dan in het voorjaar en zomer. Ik gebruik wel CM en dat is het enige waar ik hier de benen stralend wit mee krijg. Wel doe ik het met warm water en lang inweken. Voor onderhoudend wassen gebruik ik "normale" paardenshampoo, omdat ik anders wel erg hard door mijn CM voorraad heen ga.
Voor de finishing touch kan je ook altijd wit krijt gebruiken om de benen nog extra wit te maken voor fotoshoots etc.
Het voorkomen van mok kan door heel goed de benen af te drogen met een handdoek. In alle jaren dat ik mijn paard heb, heeft hij nog nooit mok gehad ondanks dat hij veel gewassen word.