Krijg ik dit nog schoon?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:29

Elpharo schreef:
Hoi hoi, goede tips komen er al voorbij maar als ik jouw foto van de stal zie weet ik wel al iets wat kan helpen (alleen vindt bijna geen enkele stal dat goed). Minstens 4x zoveel zaagsel, zo niet 5x. Mijn paard is ook een viespeuk en sinds ik hem op een laag van 20 cm strokorrels heb staan is het zoveel beter. Alleen kan ik het zelf regelen en heb ik geleerd dat het werkt. En ook dat het 1x meer korrels (of zaagsel) is, en daarna als normaal bijhouden. Maarja, vertel dat maar es aan de gemiddelde stalhouder ;)

Verder werkt voor die van mij voor een groot deel een hele harde borstel en een waterspuit al aardig en idd betadine shampoo...maar niet dagelijks. Ik was mijn paard denk ik max 1x per maand ofzo. Verder accepteer ik dat het een schimmel is en dat hij dus vies is zolang hij op stal staat.

Overigens ben ik nu aan het afbouwen met de strokorrels omdat ze straks dag en nacht op het land gaan en de stallen dan schoongemaakt worden, maar ik merk meteen het verschil!

Mee eens.

Daarnaast moet je ook bedenken dat zodra de piskleur er eenmaal ingetrokken is, deze er ook niet 1,2,3 uit gaat. Frequent wassen wil wel eens helpen omdat het minder kans heeft om er helemaal in te trekken. Bij mijn paard merk ik het ook, in de winter was ik veel minder en dan zijn zijn kieën echt geler dan in het voorjaar en zomer. Ik gebruik wel CM en dat is het enige waar ik hier de benen stralend wit mee krijg. Wel doe ik het met warm water en lang inweken. Voor onderhoudend wassen gebruik ik "normale" paardenshampoo, omdat ik anders wel erg hard door mijn CM voorraad heen ga.

Voor de finishing touch kan je ook altijd wit krijt gebruiken om de benen nog extra wit te maken voor fotoshoots etc.
Het voorkomen van mok kan door heel goed de benen af te drogen met een handdoek. In alle jaren dat ik mijn paard heb, heeft hij nog nooit mok gehad ondanks dat hij veel gewassen word.

DinkyOmie

Re: Krijg ik dit nog schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 13:36

Ik ga zijn benen niet elke week wassen, alleen voor een fotoshoot.
Ik heb er helemaal geen last van als receatie ruiter, ik kom de dam toch bijna nooit af :)
Wel probeer ik het wat bij te houden!

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:45

Zilvershampoo of babypoeder :D
Kan niks kwaad!

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:47

Zijn lang niet zo vies als de benen hier, een schimmel...
Gewoon elke week wassen, na een tijdje is het wel schoon.

WorthTheWait

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:57

Bij mijn paard ziet het er precies hetzelfde uit! :') Ik doe warm water in een emmer, gooi daar cowboy magic en blauwe shampoo van sectolin bij en klaar is kees!

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:40

Nog een met 4 witte benen haha :D
Ik ken het fenomeen vieze/gele benen maar al te goed. Wat bij mij het makkelijkst is toch scheren. Ik heb gemerkt dat zijn benen dan ook minder lang nat blijven waardoor hij geen mok krijgt en bovendien blijft de geligheid niet in de vacht hangen. Ik heb ook vorige zomer nog nooit last van zonnebrand gehad, maar voor de zekerheid kun je er ook voor kiezen om de kootholtes gewoon niet uit te scheren. Ik scheer iedere 8 a 9 weken en mijn paard vind het heerlijk om geschoren te worden, staat er altijd bij te dutten :)

Als ze wel langere beenharen hebben gebruik ik altijd betadineshampoo, dat werkt van alles wat ik eerder gebruikt heb (paardenshampoo, mensenshampoo, dierenshampoo, groene zeep, biotex) het allerbeste om ze écht wit te krijgen. Maar het liefst scheer ik dus omdat wassen slecht is voor de huidbalans.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 22:29

Ik heb ooit gegroomd voor een stal met springpaarden met bijna alleen maar schimmels. Veel ervaring opgedaan dus! :D

1. Als de urine echt in de haren getrokken is, helpt alleen scheren. Ammoniak in urine zorgt ervoor dat de haarschubben opengaan en kleur indringt (geel/groene kleurstof uit mest). Het is eigenlijk een natuurlijke haarverf (in een hoop haarverven voor mensen zit ook ammoniak). De enige andere optie die je dan nog hebt: ontkleuren met peroxide. Maar dit zou ik gezien het risico voor jouw leven en voor het paardje zelf niet aanraden ;)
2. Eenmaal geschoren moet je proberen te voorkomen dat de kleurstof opnieuw in kan trekken, bijv door antiklit (legt siliconenlaagje om haar). Het nadeel van antiklit is wel dat bv beenbeschermers kunnen gaan schuiven. Andere opties zijn elke dag benen afspoelen.
3. Een deel van ingetrokken kleur kun je proberen "eruit te zuigen". Insmeren met houtskool is daar een prima optie voor. Hetzelfde trucje kan ook met Maizena (mijn favoriet). Je smeert de maizena met een vochtig sponsje op het gewassen en droog gedepte been. Ik laat het dan de hele nacht intrekken. Voordeel van maizena is dat het spierwit opdroogt, en als je het dan opgedroogd naborsteld heb je een vrij natuurlijk effect.

Het "was en truc gedeelte".

Ik heb nooit echt effecten van dure shampoos gezien. We hadden in Belgie wel een of ander blok, daar moest je een stukje van afbreken, oplossen, en dan wassen. Daar kreeg je alles schoon mee, maar niemand mocht weten wat het precies was hihi. (iemand die het kent mag het zeggen, dan haal ik het meteen!)

Mijn grote favoriet is sunlight zeep. Superoud spul, gewoon een blok zeep, twee stuks voor 1,25. Maakt onwijs goed schoon en mooi wit. Nat been insmeren, met een borstel goed inboenen, 5 min in laten trekken, afspoelen. Je kunt ook kiezen voor groene zeep of betadineshampoo, maar deze vind ik net iets minder werken.
Daarna was ik met zilvershampoo. Ik gebruik de echt donkerblauwe van de kruidvat. De truc is dat het blauw het geel wat wegfiltert. Op het schone natte been inmasseren (dat het been goed blauw is). Vervolgens ga ik vlechten en laat ik het minstens een half uur intrekken. Daarna uitspoelen.

Normaal gesproken is een (geschoren) been dan spierwit. Zo niet, dan hebben we een truccendoos:
- Ultra grooming chalk : werkt beter dan babypoeder, maar is ook duurder. Op vochtig been de vlekken bijwerken, daarna nog iets bijpoetsen zodat het natuurlijk is..
- Bijwerken zou je ook nog kunnen doen met de vochtige maizena, is ook wit.
- en anders is het ultieme trucmiddel: shapley's show touch up spray. Dit is een soort spuitbusje witte verf, wat een heer natuurlijk maar spierwit effect heeft. GENIAAL!

Is het paard toch 100% schoon maar mest het net voor je shoot ( of wedstrijd) toch op de witte plaatsen, dan is mijn laatste ontdekking green spot remover van cowboy magic. Vieze plek inspuiten, wegwrijven met schone handdoek, klaar!

Heel veel succes!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 03:36

Goede tips!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 06:10

super goede tips, hier zullen veel mensen blij mee zijn.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:48

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:49

goedekopen tomaten ketchup :j

erop smeren, in laten trekken en dan uitwassen met shampoo.
je schuim is dan vies rodig/bruin en de benen zijn wit :D

even nadoen met zilvershampoo, en het is weer perfect :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:05

KingYasFenn schreef:
goedekopen tomaten ketchup :j

erop smeren, in laten trekken en dan uitwassen met shampoo.
je schuim is dan vies rodig/bruin en de benen zijn wit :D

even nadoen met zilvershampoo, en het is weer perfect :D

Als het geen 1april was geweest onlangs, had ik je sowieso niet geloofd :D
Houtskool ken ik. Dit niet.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:03

ketchup kende ik nog niet.. ga het eens uitproberen :)

sammiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:15

ik was het altijd met zilverschampoo, werkt bij mij heel goed

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:23

Wat ligt er in vredesnaam in jou stal dat zn benen er zo uit gaan zien?