hoe houd ik mijn vlas stal schoon en droog...?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nef1985

Re: hoe houd ik mijn vlas stal schoon en droog...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 13:56

Ja dat klopt ook wel. Maar ik haal met regelmaat af en toe paar matten (tegels van 50 X 50) eruit bij de plasplek en spoel ze schoon en ff laten drogen en dan weer terugplaatsen. En dan eerst ook ff die plek daaronder schoonmaken.Dan weer nieuwe strokorrels erin en klaar!

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 14:13

Je kan ook een laag vlas en ern klein laagje stro erin doen, misschien neemt het stro net op wat teveel is voor het vlas, en heeft je paard weer wat te knabbelen. ;)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:00

Ik heb nogal grote inloopstal dus om elke keer tegels eruit te halen is te zwaar. Van de zomer eens kijken of ik de boxen kan draineren

_Skinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 00:52

Ook ik begin met vier pakken vlas, elke dag drollen eruit, en twee keer in de week de plasplek eruit. En helemaal los en omscheppen, 1 x in de week een nieuw pak erbij, staan altijd super netjes.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 02:01

In het begin heb ik een tijd op vlas gestaan tot ik er achter kwam dat mevrouw het op at. Begon met 4 pakken. Elke dag mest eruit halen, ton vullen met vlas en er bovenop strooien. Als je het eens in het half jaar allemaal eruit haalde en de stal schoonspoot was er niks mis mee

Ginoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 02:16

ik doe ook niet aan een onderlaag, veel te nat. Elke dag haal ik de mest eruit en hark ik een eilandje. (randen dun en in het midden dikker.)
Ik heb er niet te veel in liggen, een laagje van een cm of 10a15.
2x in de week haal ik de natte plekken weg en hark ik alles door elkaar.
1x per week gaat er een nieuwe baal bij.

door met een potstal te werken heb je ook meer kans op hoef problemen. varkens zijn wel gek op een potstal ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 07:50

Als je een goede onderlaag hebt is het juist kurkdroog en minder kans op hoefproblemen.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 08:31

Mijn merrie heeft ook veel minder problemen nu ze op vlas staat qua stralen en mok

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 09:15

Ginoya schreef:
Elke dag haal ik de mest eruit en hark ik een eilandje. (randen dun en in het midden dikker.)

Mij werd dit afgeraden. Omdat je zo de kans hebt dat ze vast kunnen komen te liggen in hun stal.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:11

Als je een potstal idd goed doet is de bovenlaag kurkdroog. Mijn potstal is droog kan erin zittwn liggen lekker droog.
paardje zijn voeten zijn droog en schoon nergens problemen

freakish1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 22:12

callum schreef:
Als je een potstal idd goed doet is de bovenlaag kurkdroog. Mijn potstal is droog kan erin zittwn liggen lekker droog.
paardje zijn voeten zijn droog en schoon nergens problemen

Maar hoe doe je die goed? Daar ben ik dus nog niet achter.
Dus ben ff van de 'pot' afgestapt.

Ben nu met een nieuw schoon bed begonnen. En heb vanmiddag, na 2 weken, de plasplekken verwijderd.
Alles omgewoeld. .had nadien wel weer lekker vol zacht vlasbed.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 01:53

Ik heb een vrij grote stal en ben begonnen met 8 balen als startbodem.
Iedere dag de drollen eruit en verder alleen maar vlak harken. Eerste keer nattigheid er uit na ongeveer 2 weken, daarna wanneer nodig, meestal 1 x per week. Eerst hark ik het schone vlas aan de kant dan hark ik het vieze (maar nog niet verzadigde) vlas aan de kant dan de nattigheid eruit. Daarna gaat het vieze op de kale plek, het schone er over heen.
En uiteindelijk een nieuwe baal er bij. gemiddeld gebruik ik 3 balen per 2 weken. Is misschien niet echt nodig maar hij heeft zo een heerlijk schoon bedje. Tegen 1 wand heb ik een walletje met schoon vlas liggen waarvan ik regelmatig een klein beetje door de box verspreid.

Ik laat de rest van de bodem dus met rust des te beter kan het vlas absorberen waar nodig is en des te schoner blijft je toplaag. Als ze het land op gaan keer ik de hele box om, haal het vieze eruit maar het schone blijft liggen tot ze weer naar binnen gaan ergens in oktober (afhankelijk van het weer).
Het weideseizoen gaat er haast geen nieuw vlas bij (paard staat dan toch alleen maar na het rijden even op stal als het nodig is)

vang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 06:19

Kan iemand mij het principe van een stal met drainage eens uitleggen en eventueel een foto plaatsen? ik wil op termijn een mooie stal laten plaatsen en had ook al gedacht aan een soort rooster langs waar het vocht wegkan. Maar dan besefte ik dat dit snel zou verstoppen door vlas en mest dat erin komt te zitten. Dus tips zouden handig zijn :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 07:12

Je hebt vrrschillende roosters. de paarden roostrrs hebben kegelvormige gaatje die aan de bovenkant kleinet zijn dan de ondetkant waardoor ze minder snel verstoppen. Toch zul je die af en toe weer schoon moeyen spuiten of doorprikken.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 07:51

max66 schreef:
wat zijn sommigen lang met de stal bezig zeg, wel 30 minuten per stal lees ik, pff. Ik heb stro en ik ben 5 a 10 minuutjes bezig...
Ik heb wel ervaring met vlas. Volgens mij werkt het alleen als je het pot, de natte onderlaag laten liggen, dagelijks mest er uit en losharken maar niet omscheppen. Je moet een onderlaag kweken, zo zal het natte naar beneden zakken en heb je altijd een droge bovenlaag.

Ja zo doen wij t ook bijna allemaal! Niet in de bodem peuren. Poep en poepjes eruit en recht leggen. Wanneer nodig de buitenrandjes wat naar binnen halen. wij hebben wel wekelijks een pak vlas wat erbij gaat. Maar zit nooit aan je bodem!! Ik krijg een hartverzakking als iemand dat bij mijn stal zou doen denk ik!!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 08:22

Bij mij was ook elke keer de stal kliedernat.
Sinds ik een ruin shet erbij heb piest me merrie zo veel.
Ik heb ook vlas, die ligt op matten ( koeien matten) de pies kwam door de naden omhoog.
Als je erop liep sopte het gewoon.
dus vlas was zo nat.
Nu iets op gevonden, gaat nu al een half jaar goed.

Ik doe onder de matten een heel dun laagje zaagsel.
(met 1 pak zaagsel doen we 4 x mee voor 2 stallen)
En dan op de matten vlas. Hoef maar een heel dun laagje, 1 pak vlas voor 2 stallen.
En nu doe ik dus met een pak vlas dik 1 1/2 maand mee.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:26

jaime_andrea schreef:
Hoeveel pak k en heb je erin gedaan?
in een normale 3,5 x 3,5 gaan toch zeker 4 pakken en als je het dan bijhoud dan vul je deze maandelijks aan.
het is echt wrl even wennen als je stro gewend bent....straks wil je nooit meer anders.
Suc6

Dit wilde ik ook al zeggen, in een lege stal moeten best wat pakken vlas in om te starten.
Normaal moet drollen prikken dagelijks en eens in de zoveel tijd de natte plek eruit voldoende zijn.
Sommige gaan met een vlasstal erin liggen roeren met mesten, dan krijg je een bende.
Ik begrijp dat bij jouw je paard erin roert :D
Mijn vriendin heeft een gigantische viespeuk op vlas ook een ruin.
Deze heeft door de hele stal een dikke laag van zo'n 10 cm aan vlas, misschien zelfs iets meer.
Zo zakt de plas naar beneden en roert hij alleen de bovenlaag en ligt hij dus droog.
Je moet daar dan effe kijken wat voor jouw paard het beste werkt, maar zeker beginnen met een flinke laag.