Als je paard oud wordt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:32

Leuke conversatie met een schoonmoeder over mijn toen gepensioneerde paard:

"waarom breng je hem niet naar zo'n paardenrusthuis?"

"dit is zijn bejaardentehuis, ik ben zijn privé-geriatrisch verpleegkundige..."

Hij is bijna 25 geworden. Nu heb ik zijn halfzus nog, inmiddels 23 en al jaren met pensioen, en twee van haar kinderen. Zolang ze nog met veel plezier de wei in gaat mag ze blijven, gaat de lol eraf komt de dierenarts en is het mooi geweest. Ze houdt de rust in de kudde en heel af en toe hobbelen er kleine lieve meisjes op haar rug aan de longe.
Ik heb ze op een pensionstal staan dus dat is iedere maand betalen, het zij zo. Ze hebben veel voor mij gedaan in hun actieve jaren, het voelt voor mij goed om ze dan ook van hun pensioen te laten genieten.

Dennis

Re: Als je paard oud wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 13:07

Ik heb 2 'oudere' pony's staan met cushing, 17 en 20, waarvan de 20 jarige ook nog een chronische blessure heeft. Beide blijven ze bij me tot het niet meer gaat.
Ik heb juist jongere pony's te koop staan die een goede kans hebben bij een nieuwe eigenaar zodat ik meer tijd heb opa en oma de juiste aandacht kan geven.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 13:10

Mijn vorige paard heb ik gehouden tot hij 32 was. En eerlijk gezegd, zijn laatste jaren heb ik het meeste plezier van hem gehad. Hij stond in de tuin, liep los mee in het bos, en was altijd bij me. Ik kan me niet voorstellen dat hij ergens anders oud was geworden. :)

Auroraluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 13:16

Ik heb een Connemarapony van inmiddels 30 jaar. Ik maak nog regelmatig een buitenrit met hem. Hij staat op een pensionstal en komt iedere dag in de wei. Hij is nog super vitaal. Inmiddels is er wel een jonger paard bij gekomen voor het dressuurwerk in de bak (en natuurlijk ook voor buitenritten), maar zo lang ons oudje er plezier in blijft hebben, mag hij lekker bij ons blijven. Natuurlijk is dit financieel best een flinke kostenpost, maar we hebben hem al vanaf zijn 10e en hij heeft ons al die tijd heel veel plezier bezorgd, dus dit hebben we graag voor hem over.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 13:20

Mijn omaatje van bijna 22 is ook nog steeds bij me.
Heb haar gekocht toen ze 15 werd, maar heb altijd gezegd dat ze tot haar dood bij me blijft.
ik zou het niet kunnen om haar te verkopen, wie weet waar ze terecht komt en wat er dan met haar gedaan word of gebeurd..

Ze heeft alleen 2 jaar geleden een peesblessure gehad, waarvan ze nu helemaal hersteld is.
Dus ik geniet nog volop van mijn knapperd..

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:43

Mijn oude rijpaardmerrie is er nu 22. Ik heb haar al 20 jaar. Ze staat helaas sinds haar 11e op pensioen door een hartritmestoornis.
Ze geniet hier lekker thuis van het niks doen en veel (vr)eten en dan mag ze ook doen tot ze doodvalt of wij beslissen dat haar leven niet meer paardwaardig is.
Ik dank God wel op mijn beide knietjes dat we die mogelijkheid hebben,en als dat door omstandigheden ineens moest wegvallen,dan laat ik haar inslapen. Ik ga niet meer met haar slepen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:11

Mijn opa-paard (30 jr) is sinds een half jaar echt met pensioen.
Voor het rijden ben ik al een paar jaar wekelijks te vinden bij een goede manege.
Een prima combi, waardoor ik genoeg tijd heb om voor 'opa' te kunnen zorgen en rijkunstig toch aardig aan mijn trekken te komen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:31

ik had een 30 jarige ruin ( opgevangen toen hij 28 was en ergens stond weg te kwijnen) helaas heb ik hem vorig jaar op 30 jarige leeftijd moeten laten inslapen.

ik heb nu mijn inmiddels 24 jarige fjord merrie nog ( gekocht toen ze 16 was) maar ze blijft ook tot haar dood bij mij.. ze staat aan huis.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:08

mijn oude pony van 32 staat nog steeds bij mijn ouders. ben er heel blij mee dat de mogelijkheid er is.
ze staat nu overdag in de bak met knap weer en zomers dag en nacht op de paddock en wat uurtjes in de wei.

zolang ze goed blijft mag ze gewoon blijven.

maar ook hier net als bij Pretty mocht er opeens iets gebeuren waardoor de mogelijkheid er niet meer is dan laten we haar inslapen. we gaan niet meer slepen met deze pony.

Ze is al bij ons vanaf dat ze 2,5 jaar is.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:22

wow Simongek dan span jij wel de kroon! Bijna 30 jaar jullie pony bij je! Dat is prachtig. <3
En heel normaal,zo een dier laat je toch niet meer verhuizen! Die hoeven geen stress meer..

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:29

ben er ook wel trots op hoor. Heeft eerst met mijn broer westrijden gelopen tm Z springen en Z SGW en toen nog met mij. niet zo hoog hoor en was eitje voor haar. :j

heeft 1 maand te koop gestaan toen ik een paard wou maar zat er jankend op bij het voorrijden dus toch maar geen paard :')

paar jaar later toch een jong paard gehad en pony met pensioen gegaan. :D

heeft een paar keer flinke koliek gehad en zelfs geopereerd in utrecht etc etc. maar sinds zij met pensioen is mankeert ze nooit meer wat. :D

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:36

Mag je trots op zijn! Weinigen die kunnen zeggen dat ze hun eigenste pony al 30 jaar bij hun hebben!
Dat is gewoon een heel groot deel van je leven! Koesteren <3

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:38

Mijn oudje wordt dit jaar 23 jaar en staat al vanaf dag 1 dat ik hem heb op pensioen :P Hij was jaaaaren mijn lievelingspaard op de manege en mocht drie jaar geleden met pensioen wegens ziekte (COPD) en ik heb hem toen overgekocht. Het eerste jaar moest hij enorm wennen aan alles (was de weide niet echt gewoon) en moest ook nog opknappen dus hebben we helemaal niks gedaan, hij was gewoon weidedecoratie. Wat we toen vooral deden: borstelen, eens een keertje wassen, knuffelen, wandelingetjes aan de hand.

Het tweede jaar bij mij was hij zo opgeknapt, dat we stapritjes zonder zadel zijn beginnen maken. Na een halfjaartje verder nog meer opgeknapt en toen deden we zelfs af en toe een galopje op buitenrit. Maar die buitenritjes waren max 1x per maand, voor de rest dus nog steeds weidedecoratie en wandelingetjes aan de hand en hij is een paar x als handpaard meegeweest op buitenrit! Ook doen we de basisdingetjes van horse agility (rond pionnen slalommen enzo, dat soort dingen) en de basis van vrijheidsdressuur (hoofd laag, snoepje weigeren etc, geen lichamelijk zware dingen!)

Vorige zomer had hij het erg lastig met zijn COPD, kwam nog een allergie bovenop dus heeft hij een hele tijd enkel weidedecoratie geweest. Wij hebben de paarden op een huurwei 5 minuten van huis en doen alles zelf, dus hij kreeg elke dag wel een aai en vaak borstelen en knuffelen, maar echt actief iets doen deden we niet. Deze winter (sinds september ong) gaat het echter super goed! DA hoorde een week geleden niks meer op z'n longen van de allergie en we kunnen dus weer rustig aan leuke dingen gaan doen. Voor de komende maanden heb ik dus weer enkele stapritjes in gedachten, evt met een drafje of galopje als hij zelf aangeeft dat hij er zin in heeft. Verder gaan we nog wat kleine dingetjes met horse agility en vrijheidsdressuur doen. Ik neem hem ook vaak mee als we met onze honden gaan wandelen, dan is hij gewoon onze vierde, heel erg grote hond :')

En daarnaast is hij gewoon de mooiste weidedecoratie ooit ;) en een fijn maatje voor mijn andere paard :) Ik hoop dat we over enkele jaren nog steeds lekker aan de hand wandelingetjes door het dorp kunnen maken.

Oja, en als het gras in de tuin wat lang wordt, droppen we hem in de tuin en mag 'ie grasmaaier spelen. Multifunctioneel hoor zo'n oudje :j :D
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 29-01-14 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:38

Ik heb een merrie van nu 20..Eigenlijk doe ik het al een aantal jaar rustig aan met haar wegens haar luchtwegen,maar ik hou haar wel in beweging en maak kleine ritjes en doe grondwerk..Ik heb haar vanaf dat ze 7 is en ze gaat ook nooit meer weg hier..Paarden zijn voor mij ook niet om mee te presteren oid,maar ik heb een hele fijne band met ze en kan ze niet missen..

wendy031081

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:08

Ik vind het heel erg leuk om te lezen dat mensen mijn mening delen. :))
Zelf heb ik een nrps pony van neron, quinty.
Ze wordt in maart 21 en gaat nog als een malle! Ze is bereden en betuigd, en vooral dat laatste vind ze prachtig! Ze is een dieseltje, maar als t dan ook op gang is, is ze niet meer te stoppen.
Even een voorbeeld....

Vorig jaar in september hebben we weer meegedaan met lunters daagje peerdsturen.
We hebben een wegparcour van ong 5 of 6 km gehad, dressuurproef, vaardigheid en natuurlijk de 6 marathon hindernissen.
Het was rotweer, maar we hebben schik gehad.
Toen we weg wilden, brak er iets af in de koppeling van de trailer.
Quinty uitgeladen, die had geen rust in d'r kont.
Kleine meid van 11 erop gezet, van ga maar stappen met haar.
Gelukkig is onze stal daar niet ver vandaan.
Quinty werd steeds drukker. En uiteindelijk heb ik besloten om haar naar huis te laten rijden door de kleine meid.
De rest was allemaal al weg, dus ze ging op de pony enkel met t halstertje met t touwtje aan weerskanten geknupt en op t zweetdekentje door t bos naar huis.
Quinty is SUPERBRAAF en BOMPROOF, anders had ik dit nooit goed gevonden. Het scheelde natuurlijk wel dat t meidje super kon zitten/rijden.

Maar dan denk je bij je eigen : pony, je hebt al een hele intensieve dag gehad, en nog energie over?!

Dus mijn motto is, lekker doorgaan zolang je pony t toelaat. En zeker niet stilzetten.
Quinty heeft last van wat dikke achterbenen. Laten scannen en ze heeft geen atrose of peesbeschadigingen. De holtes lopen iets vol met vocht.
Gewoon lekker laten lopen en na t werk de benen afspuiten was het advies.
Quinty blijft bij mij totdat ze er bij neervalt. En ik hoop dat dat nog heeeeel lang duurt!
Verkopen is uit den boze.

Groetjes!

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:21

die van mij is nu 26 wordt binnenkort 27. Dacht ipv van 6 dagen per week ik ga hem met pre pensioen zetten en nog 3 dagen per week er wat mee doen. Nou meneer is het daar niet mee eens. dus weer 6 dagen aan het werk. Niet meer in de bak hoor, maar gewoon recreatief lekker buiten. Gelukkig heeft ie van mij geen kwaaltjes en wordt ook meestal veel jonger geschat. Het scheelt gewoon per paard . Maar ik heb hem nu al 23 jaar en hij blijft tot zijn dood bij mij ook al kan ie alleen nog lekker op het land staan. Zo'n dier zet je dan toch niet te koop snap het ook soms niet hoor.

Fiona3FM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:18

Wat leuk, dat alle oudjes lekker hun dagje mogen slijten bij jullie. :+:

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:23

Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om mijn 'oudjes' weg te doen! ;)

Mijn vorige merrie is 26 geworden, lichamelijk ging ze wel behoorlijk achteruit, maar ze had het nog steeds enorm naar haar zin in de wei met mijn jongere merrie en jonge ruin. Met haar ben ik gaan wandelen en rustig grondwerken, zodat ze wel de verdiende aandacht bleef krijgen.

Ik heb wel het geluk gehad dat toen zij oud werd, ze was toen ons enige paard, we er onze huidige merrie bij hebben gekocht, zodat we daar lekker mee aan de gang konden. Toen zij echter lichamelijk ook minder goed bleek dan we dachten hebben we ook met haar een 'tandje terug' moeten doen en ik rijd haar nu alleen nog een paar keer per week met buitenritjes en wandel veel. Een aantal jaren daarna hebben we onze ruin gekocht, hij is ons 'sportpaard'. :D

Een tijdje hebben we ze alle drie tegelijk gehad, superleuk een kudde met daarin drie zulke verschillende leeftijden, elk met hun charme.

Vier jaar terug is de oudste merrie, rustig, overleden. Mijn merrie is nu 20 en wordt ook duidelijk ouder. Onze ruin is 13. Alles mag gewoon blijven - tot het niet meer gaat, maar niet omdat ik niet meer wil.
Ik vind die oude paarden trouwens ook super lief en relaxed wat uitstraling betreft.

sweetsoxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:47

zelf heb ik nog jonge dieren. Met heel veel mazzel als ik mijn oudere pony (nog maar twaalf bijna) kan terug kopen. door ernstig ongeluk verkocht omdat ik nooit meer zou kunnen rijden. Dus even hopen nog. helaas weet je niet van te voren hoe oud je paardje mag worden.

Wat ik wel weet dat ze niet voor het oud zijn weg gaan. heb er een van 5 die gaat later mijn dochter krijgen. als mijn dochter klaar is met de pabo. en mijn veulen is tegen die tijd over een jaar of 4 klaar om ingereden te worden. Dus voor mij persoonlijk, is mijn oudere lieverd heel erg welkom en hoop ik dat hij bij me oud mag worden.

Ik heb zo iets kan als het financieel minder word kan ze altijd goedkoper gaan stallen. Daar zijn mogelijkheden genoeg voor.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:49

Ik heb ook 2 ouwetjes die hun leven bij mij mogen slijten :)
1 van 39 (dtje) en 1 van 19(shet). Ze staan bij elkaar en zijn de beste maatjes.
Toen ik te groot voor mijn d-tje werd heb ik de keuze genomen om haar toch te houden. Ze had ook behoorlijk wat emotionele waarde voor mij omdat ik haar had gekregen van mijn inmiddels overleden vader. Fanatiek rijden zat er niet meer in, maar heb nog vele ontspannen ritjes met haar gemaakt :)
Nu is ze inmiddels al weer heel wat jaartjes "arbeidsloos" en geniet ze van haar pensioen samen met haar maatje.

De d-pony is trouwens echt een dier met karakter! Ik heb verder nog nooit zo'n zure merrie meegemaakt en ze is ook nog eens ontzettend eigenwijs... In de winter met fris weer is zij ook diegene die het gekst doet van allemaal! Ik hoop dat ze nog een lange tijd bij ons kan/mag blijven! Mijn dochtertje vind dieren helemaal geweldig en ondanks dat het zo'n zure merrie is, is ze ontzettend lief en voorzichtig met mijn dochtertje <3

Vind het wel ontzettend leuk om de verhalen te lezen van anderen met ouwetjes :)

sweetsoxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:57

39 wauw dat is wel heel oud mooi.

Aangezien ik heel lang van mijn sox genieten heb ik besloten om haar later in te rijden dan normaal. In de hoop dat haar lichaam dat goed doet en dat ze tot mijn 70ste mag leven (ben nu 36 jaar)

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:58

Wat ontzetend leuk om te lezen dat er toch zoveel mensen zijn die er voor kiezen om een paard tot het einde te houden of ze nou nog wel of niet onder het zadel gebruikt kunnen worden. Ik vind het altijd vreselijk om te lezen dat mensen hun paard op een oude leeftijd nog verkopen zo veel jaar plezier en dan.................................. Bij ons worden alleen jongen paarden verkocht. De oudjes mogen zolang ze uiteraard een waardig paarden leven hebben bij ons blijven tot het eind dat hebben ze verdient!

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:14

Ik koop mijn paarden ook voor het leven.
Zelf heb ik een haflinger van bijna 18 met artrose. Hij is mijn maatje en zolang hij kwaliteit van leven heeft mag hij lekker hier blijven. Voor nu doen we alles gewoon nog en hoop ik dit jaren met hem te kunnen blijven doen. En wordt hij ouder.... dan pas ik me gewoon aan hem aan. Hij loopt hier 24/7 buiten en dat houd hem ook goed :)

Wel heb ik er afgelopen november een 2,5 jarige bij gekocht zodat ik straks ook met hem bezig kan zijn.

rozanladyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:18

Mijn pony blijft bij mij tot de dood ons scheidt.. ik heb haar al 10 jaar dus kan haar echt niet weg doen <3

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:26

Wij hebben sinds vorig voorjaar een pony van 24 in bruikleen. Was al jaren met pensioen maar vond er duidelijk niets aan. Loopt nu weer M2 en de overgang naar het Z staat voor maart gepland. Als we hem eens een keertje over slaan met rijden laat hij duidelijk merken dat hij het daar niet mee eens is. Dat beestje is zo werkwillig. Oortjes erop en gaan! Op buitenrit loopt hij de hele weg te "piafferen" van opwinding. Nee, die is nog niet toe aan pensioen.
Een andere pony van dezelfde leeftijd hebben we aan vrienden in bruikleen gegeven. Die start met een jong meisje weer in de B.
Ons 20-jarige B-ponytje wordt door een vriendin van mij gebruikt voor privé lesjes voor kleine kindjes. En met mijn eigen ook al weer 20-jarige kanjer start ik M1 dressuur.