Mijn oudje wordt dit jaar 23 jaar en staat al vanaf dag 1 dat ik hem heb op pensioen
Hij was jaaaaren mijn lievelingspaard op de manege en mocht drie jaar geleden met pensioen wegens ziekte (COPD) en ik heb hem toen overgekocht. Het eerste jaar moest hij enorm wennen aan alles (was de weide niet echt gewoon) en moest ook nog opknappen dus hebben we helemaal niks gedaan, hij was gewoon weidedecoratie. Wat we toen vooral deden: borstelen, eens een keertje wassen, knuffelen, wandelingetjes aan de hand.
Het tweede jaar bij mij was hij zo opgeknapt, dat we stapritjes zonder zadel zijn beginnen maken. Na een halfjaartje verder nog meer opgeknapt en toen deden we zelfs af en toe een galopje op buitenrit. Maar die buitenritjes waren max 1x per maand, voor de rest dus nog steeds weidedecoratie en wandelingetjes aan de hand en hij is een paar x als handpaard meegeweest op buitenrit! Ook doen we de basisdingetjes van horse agility (rond pionnen slalommen enzo, dat soort dingen) en de basis van vrijheidsdressuur (hoofd laag, snoepje weigeren etc, geen lichamelijk zware dingen!)
Vorige zomer had hij het erg lastig met zijn COPD, kwam nog een allergie bovenop dus heeft hij een hele tijd enkel weidedecoratie geweest. Wij hebben de paarden op een huurwei 5 minuten van huis en doen alles zelf, dus hij kreeg elke dag wel een aai en vaak borstelen en knuffelen, maar echt actief iets doen deden we niet. Deze winter (sinds september ong) gaat het echter super goed! DA hoorde een week geleden niks meer op z'n longen van de allergie en we kunnen dus weer rustig aan leuke dingen gaan doen. Voor de komende maanden heb ik dus weer enkele stapritjes in gedachten, evt met een drafje of galopje als hij zelf aangeeft dat hij er zin in heeft. Verder gaan we nog wat kleine dingetjes met horse agility en vrijheidsdressuur doen. Ik neem hem ook vaak mee als we met onze honden gaan wandelen, dan is hij gewoon onze vierde, heel erg grote hond 
En daarnaast is hij gewoon de mooiste weidedecoratie ooit
en een fijn maatje voor mijn andere paard
Ik hoop dat we over enkele jaren nog steeds lekker aan de hand wandelingetjes door het dorp kunnen maken.
Oja, en als het gras in de tuin wat lang wordt, droppen we hem in de tuin en mag 'ie grasmaaier spelen. Multifunctioneel hoor zo'n oudje
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 29-01-14 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt