Controleer mijn kostenplaatje! KOSTEN

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 00:04

xMathilde schreef:
Yvank_ schreef:
Hoefsmid eens in de 3 maanden is weinig. En wat als je paard een probleem aan de hoeven krijgt? Dan kan het zo maar ineens zijn dat je 100 per 7/8 weken kwijt bent aan ijzers.

En een goed zadel voor 300 zal je wel niet vinden.

Bij mij komt hij 2 keer per jaar.. is maar wat je weinig vindt.

Als je naar de rassen kijkt zou ik persoonlijk ook kijken naar de kosten van een goede eczeemdeken eventueel. Wil niet zeggen dat elk paard van de rassen eczeem heeft maar alleen dat de kans wel degelijk aanwezig is.

Dit is ook iets dat je ziet bij aankoop. Mocht het paard later ZE ontwikkelen, heb je er niks aan als je al jaren een ongebruikte eczeemdeken hebt liggen. Bij voorbaat al 1 aanschaffen vind ik toch behoorlijk over the top...En die dingen kosten de wereld ook niet :+

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 03:50

tamary schreef:
Halster en touw hoort wettelijk gezien met paard meegeleverd te worden, je moet immers je aankoop onder controle kunnen houden.

Sorry tamary, maar dat is echt grote onzin. Dat is ábsoluut niet 'wettelijk' bepaald, het is enkel een algemeen gebruik in de paardenwereld. Praat alsjeblieft dan niet over 'wettelijk gezien' als je die uitspraak niet kan staven met de wettelijke bepaling waar dat in staat..... Die zal je namelijk niet vinden, want die bestaat niet. ;)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 05:24

VragenKop schreef:
Ik zie mensen steeds over de zadel zeuren, wanneer dat niet eens nodig is, je kan makkelijk zadels voor zelfs 150 euro vinden.

Alleen zelf vind ik voor de deken wat goedkoop, geen idee of dat klopt ;)

Tuurlijk kun je een zadel vinden voor 150 euro.... Minder ook wel. Alleen met een beetje pech kun je het geld wat je door een goedkoop zadel overhoud betalen aan de dierenarts ivm rugproblemen.

Anoniem

Re: Controleer mijn kostenplaatje! KOSTEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 09:29

TS hoe oud ben je?

Om nog even terug te komen op het onderwerp lessen. Je hebt les in 100 verschillende vormen, van wedstrijd gericht tot entertainment tot "het paard heel houden".

Zelfs als je alleen buiten rijd zijn lessen nemen belangrijk. Ongemerkt sluipen er dingen in je rijden. Die je paard ook echt schade kunnen doen.

Een paard dat altijd met een weggedrukte rug en scheef zittende ruiter moet lopen, zal last krijgen van zijn rug. Een paard is niet gemaakt voor gewicht op zijn rug. En daarom moet hij geleerd worden hoe hij een ruiter wel kan dragen. En daar moeten de spieren voor ontwikkeld worden. En dat kan enkel door af en toe wat dressuur les te pakken. En dit tijdens het rijden (kan ook in het bos!!) te oefenen.

Dus bouw die kosten in, zeker voor het eerste jaar. Want bij je eerste eigen paard kom je er meestal achter dat je lang niet zo goed kunt rijden als dat je zelf dacht..

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 09:35

Ik red het hier niet voor 300 in de maand hoor... Maar dat is per regio verschillend denk ik. Verder vind ik het wel een realistisch lijstje als je 2ehands spulletjes wilt kopen. Maar ga er niet te hard vanuit dat er van alles bij je paard inzit.. Meestal krijg je m gewoon aan een halstertje ;)

Tanja_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 09:37

Het zadel is wel mogelijk hoor voor €300 euro! Het ligt er alleen aan wat voor rug je pony heeft. Ik heb sinds 2 weken een pony (haflinger) maar er zijn al 2 zadelmakers geweest waarvan niks paste omdat ze zo'n rechte rug had. Dus je moet ook eigenlijk een beetje geluk hebben want een tweedehands zadel doet het ook prima hoor! Ohja vergeet niet dat er bij een zadel ook vaak geen beugels, beugelriemen, singel en eventueel zadelhoes bij zit. Succes!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 09:49

jeetje zeg jullie halen wel het onderste uit de kan vind de reacties soms zeer overdreven. rekening houden met een exceem deken/ lessen etc.

ts gaat niet lessen, is haar goed recht doe ik al ruim 10 jaar geloof ik niet meer. heb nog geen 1 paard verpest.
exceemdeken lijkt me bij het potje zitten van overige kosten.
paard keuren ieder zijn ding, ik begin er niet aan.
dekens is maar net hoe het paard gehouden gaat worden en zou ook noodzakelijk in het potje overige uitgave thuishoren.

hoefsmeden is verschillend per prijs en hoelang het duurt voordat deze terug moet komen.

en inderdaad het is zeker niet wettelijk verplicht om er het halster of touw bij te leveren.

zal heus nog wel wat puntjes vergeten.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 09:54

2 kilo krachtvoer per dag voor een sober ras vind ik wel erg veel hoor.
Als je een nieuw zadel koopt zou ik toch wat meer rekenen dan 300 euro.

mariekemeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 09:59

ook ik les zeker niet altijd met mijn 19 jarige merrie en een zadel--- 2e hands kun je best vinden voor 300 a 350 euro.

ff goed zoeken en niet te snel willen dan vind je geheit wel wat.

kijk op mp voor dekens en dekjes scheelt je veel geld.

maar ind wel waar je weet niet wat voor paardje je koopt dus miss moet ie wel op ijzers dan red je het niet met 30 euro voor de smid

ik wens je heel veel plezier met je nieuwe aanwinst die komen gaat :)

GroteSnuffel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 10:00

Over dekens gesproken.. Wil m'n paardje all natural in de winter gaan houden. Alleen een regendeken zodat ik een beetje nog kan poetsen en rijden als het geregend heeft. Dus geen heel gedoe met winterdekens enzo. Ik neem als ik ga kopen een ervaren persoon mee, die veel verstand heeft van paarden :j dus dan zal zij nog zeggen of het nodig is om te keuren, maar dat lijkt mij wel handig..

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 10:10

ja, aankoopkeuring echt doen!
Ik heb m'n paarden al jaren zonder dekens in de winter. Geen probleem bij sobere rassen. Ik heb inderdaad wel een regendeken voor- gek genoeg- het voorjaar, als het een hele dag plenst, nog heel koud is, maar de zomervacht al aanwezig is.
Een zweetdeken heb ik ook, gebruik ik zelden, maar is wel handig voor als je na het rijden een bezweet paard op stal of trailer moet zetten.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 10:12

Denise1984 schreef:
2 kilo krachtvoer per dag voor een sober ras vind ik wel erg veel hoor.
Als je een nieuw zadel koopt zou ik toch wat meer rekenen dan 300 euro.

Amen!
Dat is veel te veel voer voor zulke rassen en een zadel van 300€ is per definitie niks.
Verder vind ik dat je goed bezig bent met je lijstje.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 10:13

Zadel is al vaker over geschreven.
Echter wil ik daar wat aan toevoegen.
Een paard met een makkelijke rug is ook makkelijk een zadel voor te vinden en kan dus heel goedkoop.
Kan ook tegen zitten. 4 x zadelmaker, 2 zadels in 1 jaar, waarin ook nog nauwelijks heb gereden. Paard is in die tijd ook veranderd en ben over gestapt naar een andere zadelmaker. Voor dit paard dus geen goedkoop zadel. Ik zit liever ook niet op een duur nieuw zadel, belangrijkste is dat hij past en lekker zit.

Een fries paard in die prijsklasse lijkt me ook aan de erg lage kant.

Lessen zou ik ook mee rekenen in je vaste kosten. Als je ze niet nodig hebt, is dat mee genomen. Echter bij een eerste paard zie je vaak dat het wel nodig is, gewoon omdat het nogal kan tegen vallen. Zorg dat je er geld voor hebt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 10:19

Kijk dan wel naar een fleece gevoerde deken. Regendeken zonder voering heeft vaak een averechts effect, haren gaan plat liggen en paarden krijgen het koud.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 10:19

wow, 2 kilo voer per dag. :D
Nooi doen ts, een handje is genoeg voor het ras dat jiu wilt.

GroteSnuffel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 10:27

ja ik heb nu 500-600 voor het zadel gerekend, en nu 1kg per dag in totaal aan voer :j

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 10:28

Ts over je kosten plaatje.
Ik zou voor eenmalige kosten e3500 reserveren en voor de maandelijkse kosten 350,- klinkt misschien veel maar het hoeft niet op en wat je overhoud kun je wegleggen voor onderhoud en afschrijving van je spullen/paard.
Ervaring leert namelijk dat er met paarden altijd wat is en dingen altijd duurder uitvallen dan je denkt. En prijzen veranderen ook steeds. Kortom je kostenplaatje moet continu aangepast worden.

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 10:33

Voor een echt goede regendeken van bijvoorbeeld eigenmerk Epplejack ben je rond de 90 euro kwijt. Een tweedehands zou kunnen, maar op het moment dat hij gewassen is verliest het zijn waterdichtheid. Daar kom je pas achter als je paard nat binnenkomt en is het weggegooid geld. Gooie zweet/fleecedekens ook eigenmerk EJ zijn rond de 15 a 25 euro.

Dan inderdaad een potje voor onverwachte kosten . Bijvoorbeeld mijn merrie kreeg biksallergie en ben nu al zo een 350 euro verder. De plekjes/wondjes zijn ondanks 2x per dag behandelen toch verder gaan onsteken en moet nu een kuur antiotica.. Hoppa weer 130 euro... ect.)

En voor een zadel zou ik eeder rond de 1000 rekenen. Hoewel wintec inderdaad wel vaak zadels heeft die goed op zo een paardje passen..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 10:45

Stalgeld kan oplopen als de stal duurder wordt, of je onverhoopt moet verhuizen met paardlief. Met een deken red ik het niet. Moet bij nat weer toch echt elke dag deken wisselen omdat knollief het nat krijgt aan de binnenkant door in de modder te rollen of met zijn borst in de regen te gaan staan. Tandarts, wormenkuren en een potje voor de dierenarts ondanks je verzekering zijn niet overbodig. Je kunt geluk hebben maar ook flinke pech met de da kosten. En wat als je droompaard toch duurder is dan wat je hebt begroot? Daarnaast houdt je rekening met een zadel aanschaffen. Onze tinker heeft uiteindelijk 6 zadels versleten voor hij uitgegroeid was en zijn model stabiel. Daarnaast hebben ook zadels onderhoud nodig in de vorm van leerverzorging en opvullen. De leer en hoef en huidverzorging mis ik nog in de rijtje trouwens. Net als een noodapotheek die ook wel handig is net als antivlieg dingen.

Wat is de reden waarom je zo een strak budget wilt vaststellen. Redt je het maar net met je inkomen of wil je gewoon een idee krijgen wat je kwijt bent. Is het het eerste zou ik nog even doorsparen als je het met deze berekening net zou redden moet er ook niet teveel fout gaan.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 11:37

Anoniem schreef:
TS hoe oud ben je?

Om nog even terug te komen op het onderwerp lessen. Je hebt les in 100 verschillende vormen, van wedstrijd gericht tot entertainment tot "het paard heel houden".

Zelfs als je alleen buiten rijd zijn lessen nemen belangrijk. Ongemerkt sluipen er dingen in je rijden. Die je paard ook echt schade kunnen doen.

Een paard dat altijd met een weggedrukte rug en scheef zittende ruiter moet lopen, zal last krijgen van zijn rug. Een paard is niet gemaakt voor gewicht op zijn rug. En daarom moet hij geleerd worden hoe hij een ruiter wel kan dragen. En daar moeten de spieren voor ontwikkeld worden. En dat kan enkel door af en toe wat dressuur les te pakken. En dit tijdens het rijden (kan ook in het bos!!) te oefenen.

Dus bouw die kosten in, zeker voor het eerste jaar. Want bij je eerste eigen paard kom je er meestal achter dat je lang niet zo goed kunt rijden als dat je zelf dacht..

En 7 van de 10 ruiters die ik hier om mij heen zie betalen een godsvermogen aan les en de paarden lopen als nog vast en moeten om het hutje mutje naar de osteo of fysio! Het paard over de rug rijden komt niet in hun woorden boek voor.

Als TS gewoon wat recreatief hobbelt en haar paardje ook eens aan de longe doet om over de rug te laten lopen dan zie ik niet in waarom ze PERSE les moet volgen?Ze kan ook altijd eens in de zoveel tijd doen of misschien een bekende die helpt, of een clinic.

Maar ik ben het weer WEL met je eens dat het ook voor een recreatie paard belangrijk is om zijn spieren goed te gaan gebruiken. Maar dat is iets wat ts zelf moet gaan bepalen wat voor trainingsmethode ze gaat gebruiken en of ze les wilt gaan volgen

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 11:56

Goed van je dat je alles op een rij zet voorjezelf :) Is heel verstandig.

Wel denk ik dat sommige dingen van het lijstje aangepast kunnen worden.

Waarom wil je persee een deken? of dekens? helemaal als je een koudbloed gaat kopen... die hoeven niet persee aan de deken hoor. :) Denk eraan dat dekens best aan de prijs( kunnen) zijn....... deze kosten kan je makkelijk minimaliseren.
Ook vraag ik me af waarom je krachtvoer wilt geven? Is dat nodig? helemaal omdat je geen wedstrijden en lessen gaat rijden eerst. Je kunt ook een grote zak muesli kopen en hem of haar af en toe wat geven.

Ben wel van mening dat je ( als je totaal onervaren bent) wel eens een les kunt nemen om je het een en ander bij te brengen. (Al aan 2 lessen heb ik ontzettend veel aan gehad) maar misschien staat er ook wel iemand op je stal waarvan je een hoop kunt leren. Schroom iig niet om hulp te vragen en pak alle hulp aan om jezelf en je paard onnodig ongemakken(en kosten) te besparen. MAAR NEEM EERST DE TIJD OM ELKAAAR TE LEREN KENNEN!

Hoefsmid kan ook meevallen.... die van mij hoeft maar 1 x per half jaar, haar hoeven groeien gewoon niet zo hard. Als ik iets opmerk of niet vertrouw laat ik m ook komen om te kijken.

Nou meid hopelijk heb je hier wat aan hihi. Veel plezier met je paardje! Geniet er van!

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:02

Waarom zou je er in godsnaam rekening mee houden dat je ooit wel eens een andere stal zou moeten gaan zoeken of het stalgeld ooit verhoogt kan worden? Dat je paard misschien ooit eens ZE zou kunnen ontwikkelen of misschien ooit wel eens slechte voeten kan krijgen? Het ZOU kunnen, maar de kans dat het niet gebeurd is vele malen groter. Echt sommige agumenten die hier voorbij komen vind ik van de zotte, op die manier durf je al geen goudvis meer aan te schaffen...

TS, ik weet niet of je een paard met papieren wilt, maar mocht je je toch zorgen maken over eczeem, kan het verstandig zijn om vooraf uit te zoeken of ZE in bepaalde afstammingen meer voorkomt. Zo heb je bij de haflingers vaak paarden met ZE die afstammen van Wessel van 't lievers.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:05

Cerera schreef:
Waarom zou je er in godsnaam rekening mee houden dat je ooit wel eens een andere stal zou moeten gaan zoeken of het stalgeld ooit verhoogt kan worden? Dat je paard misschien ooit eens ZE zou kunnen ontwikkelen of misschien ooit wel eens slechte voeten kan krijgen? Het ZOU kunnen, maar de kans dat het niet gebeurd is vele malen groter. Echt sommige agumenten die hier voorbij komen vind ik van de zotte, op die manier durf je al geen goudvis meer aan te schaffen...

Tja als het ervoor zorgt dat je met een minimaal budget je paard niet meer kan onderhouden dan zou ik dat wel meenemen in een beslissing om een paard te kopen.

Ik ben zelf van baan verwisseld en ben van een zeer riant salaris teruggegaan naar een wat minder salaris, daardoor moet ik nu zuinig aan doen terwijl hiervoor alles kon wat betreft paarden.

GroteSnuffel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 12:13

Elspelsz88 schreef:
Goed van je dat je alles op een rij zet voorjezelf :) Is heel verstandig.

Wel denk ik dat sommige dingen van het lijstje aangepast kunnen worden.

Waarom wil je persee een deken? of dekens? helemaal als je een koudbloed gaat kopen... die hoeven niet persee aan de deken hoor. :) Denk eraan dat dekens best aan de prijs( kunnen) zijn....... deze kosten kan je makkelijk minimaliseren.
Ook vraag ik me af waarom je krachtvoer wilt geven? Is dat nodig? helemaal omdat je geen wedstrijden en lessen gaat rijden eerst. Je kunt ook een grote zak muesli kopen en hem of haar af en toe wat geven.

Ben wel van mening dat je ( als je totaal onervaren bent) wel eens een les kunt nemen om je het een en ander bij te brengen. (Al aan 2 lessen heb ik ontzettend veel aan gehad) maar misschien staat er ook wel iemand op je stal waarvan je een hoop kunt leren. Schroom iig niet om hulp te vragen en pak alle hulp aan om jezelf en je paard onnodig ongemakken(en kosten) te besparen. MAAR NEEM EERST DE TIJD OM ELKAAAR TE LEREN KENNEN!

Hoefsmid kan ook meevallen.... die van mij hoeft maar 1 x puer half jaar, haar hoeven groeien gewoon niet zo hard. Als ik iets opmerk of niet vertrouw laat ik m ook komen om te kijken.

Nou meid hopelijk heb je hier wat aan hihi. Veel plezier met je paardje! Geniet er van!

Ik zei al, dat ik geen winterdekens neem. Alleen een 0gr regendeken zodat paard niet doorweekt wordt en een zweetdekentje voor als paard hard aan het werk is gezet :)

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:33

Dat zijn niet de duurste dekens dus prima te doen.ik heb toen een Amige regendeken 0 grams gekocht in de aanbieding, en die was niet duur!
Dus aanbieding shoppen is ook altijd leuk, dan betaal je soms net zoveel als een 2e hands