Anoniem schreef:TS hoe oud ben je?
Om nog even terug te komen op het onderwerp lessen. Je hebt les in 100 verschillende vormen, van wedstrijd gericht tot entertainment tot "het paard heel houden".
Zelfs als je alleen buiten rijd zijn lessen nemen belangrijk. Ongemerkt sluipen er dingen in je rijden. Die je paard ook echt schade kunnen doen.
Een paard dat altijd met een weggedrukte rug en scheef zittende ruiter moet lopen, zal last krijgen van zijn rug. Een paard is niet gemaakt voor gewicht op zijn rug. En daarom moet hij geleerd worden hoe hij een ruiter wel kan dragen. En daar moeten de spieren voor ontwikkeld worden. En dat kan enkel door af en toe wat dressuur les te pakken. En dit tijdens het rijden (kan ook in het bos!!) te oefenen.
Dus bouw die kosten in, zeker voor het eerste jaar. Want bij je eerste eigen paard kom je er meestal achter dat je lang niet zo goed kunt rijden als dat je zelf dacht..
En 7 van de 10 ruiters die ik hier om mij heen zie betalen een godsvermogen aan les en de paarden lopen als nog vast en moeten om het hutje mutje naar de osteo of fysio! Het paard over de rug rijden komt niet in hun woorden boek voor.
Als TS gewoon wat recreatief hobbelt en haar paardje ook eens aan de longe doet om over de rug te laten lopen dan zie ik niet in waarom ze PERSE les moet volgen?Ze kan ook altijd eens in de zoveel tijd doen of misschien een bekende die helpt, of een clinic.
Maar ik ben het weer WEL met je eens dat het ook voor een recreatie paard belangrijk is om zijn spieren goed te gaan gebruiken. Maar dat is iets wat ts zelf moet gaan bepalen wat voor trainingsmethode ze gaat gebruiken en of ze les wilt gaan volgen