"Doet" jouw paard wat op de paddock?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: "Doet" jouw paard wat op de paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:25

Als er niets te eten is in de paddock, dan is het logisch dat ze niets of bijna niets doen. Die van mij krijgen uiteraard wel hooi, ze rollen, ze klieren met elkaar, ze slapen (liggend en staand).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:28

DianXX schreef:
Ik zie liever dat, dan een paard die helemaal gek doet omdat hij eindelijk naar buiten mag. :)

Was dus ook mijn gedachte. De mijne rent alleen als ik met d'r ga klieren of als de shetlander waar ik d'r mee samen zet weer eens is ontsnapt.. Want de shetlander is van haar en die mag echt niet zomaar weg :+

Hier dus ook weinig beweging. Af en toe eens een sprintje met de shetlander (of dus zonder :+) maar ze gaat niet bokkend, vliegend en rennend de paddock in om zo 40 minuten als een jekko door te gaan.
En dat is maar goed ook, dan zou ik niet meer durven rijden, bang dat ze het dan ook zou doen :+
Meer dan een beetje staan, slenteren en kroelen doet ze dus niet :')
Maar dat geeft niet want dat heeft ze ook nodig :)

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:30

Die van mij pest alleen andere paarden :')
En ze rolt niet in de bak, alleen in het land of als ik d'r box net gemest heb.
In de bak staat ze meestal ook op één vaste plek, saai paard heb ik he :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:37

Ohja rollen doet de mijne ook, met of zonder deken, ze gaat hoe dan ook liggen :')

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:14

Mijn fries doet ook niet veel in de paddock, beetje eten, rollen, kriebelen aan de buurvrouw en staand slapen volgens mij :D

Voor mij hoeft ze er ook niet van 9-17 uur te staan, doen ze wel op stal is volpension (maar misschien wat korter)
en met zeikweer doe je haar daar vast ook geen plezier :)
maar vind aantal uren naar buiten wel belangrijk

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:23

Mijn pony staat van 9-5 op de paddock, af en toe is een uurtje langer als het mooi weer is en iets korter met echt slecht weer.

Wat ze doet? nou ze begint:
1. met het hooi eten wat al klaar ligt voor haar en haar vriendje.
2. ze gaat is uitgebreid liggen uitbuiken
3. daarna is het speelkwartier: hoe pest ik mijn vriendje het beste?
4. kroeluurtje, lekker elkaar kriebelen en aflebberen.

5. Lunchtime! krachtvoer en hooi op de paddock
6. Even lekker staan en nagenieten van de maaltijd
7. opnieuw een pestkwartiertje, meestal dit keer andersom: hoe pest mijn vriendje mij het beste?
8. Lekker kriebelen en saampjes kijken naar alles wat er gebeurt, af en toe is ineens een raar rijtje bokkensprongen maken.

En dan gaan ze weer naar binnen waar haar hooinet gevuld hangt en ze lekker gaat knabbelen, s'avonds komt de baas meestal die dan wil werken met haar en daarna gaat ze al knabbelend heerlijk liggen tukken.

Met slecht weer krijgen ze vaak binnen hun ontbijt, gaan daarna 3 uurtjes naar buiten om binnen hun lunch te krijgen en daarna nog even 3 uurtjes naar buiten te gaan, dan eerste deel eten, werken en daarna de rest op knabbelen.

Pony wordt doodongelukkig als ze niet naar buiten mag, en die 6 uurtjes zijn dan ook wel echt het minimale wat ze naar buiten gaat.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:19

Kinke schreef:
Als er niets te eten is in de paddock, dan is het logisch dat ze niets of bijna niets doen. Die van mij krijgen uiteraard wel hooi, ze rollen, ze klieren met elkaar, ze slapen (liggend en staand).

Nee hoor, mijn paarden doen het simpel, die gaan gewoon naast het hooi staan suffen. Hoef je niet voor te lopen is de redenering. En meerdere hoopjes per paard werkt ook niet, ze beginnen gewoon aan dezelfde hoop en de rest, ach, leuk voor de vogels ofzo :')

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:51

Maar dan doen die van jou in ieder geval wel wat...eten :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:53

Ik geef de mijne niet de hele dag door te eten (hooi), want dan blijft hij bijna alleen maar daar staan eten. Dat wil ik niet..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:02

Urielle schreef:
Kinke schreef:

Nee hoor, mijn paarden doen het simpel, die gaan gewoon naast het hooi staan suffen. Hoef je niet voor te lopen is de redenering. En meerdere hoopjes per paard werkt ook niet, ze beginnen gewoon aan dezelfde hoop en de rest, ach, leuk voor de vogels ofzo :')

De weidegenoot van mijn paard pist altijd zo leuk eroverheen en ja... Dan hoeven ze het niet meer :')
Met 1 hoop hooi hebben wij daar geen last van, daar krijgt hij de kans niet voor }>
Dus voor ons geen meerdere hoopjes hooi om het bewegen te promoten haha

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:06

De mijne loopt heen en weer tussen de verschillende slowfeeders, eet, drinkt, speelt met zijn vriend, loopt uit de weg voor zijn andere kuddegenoten :') , rolt, ligt, staat te soezen, groomt met andere paarden, trekt sprintjes, staat met zijn hoofd over de draad naar bedrijvigheid in de buitenbak te kijken, eet nog meer... :) Hij is eigenlijk heel de dag in beweging, van de ene naar de andere eetplek en weer terug. Ook al zijn het kleine stukjes. Blijkbaar heeft 'ie het na 10 minuten weer gehad en is de volgende voederplek weer aantrekkelijker :P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:00

Kinke schreef:
Maar dan doen die van jou in ieder geval wel wat...eten :)

Alleen in het begin, even het verse hooi eten en dan staan slapen. De rest blijft gewoon liggen. Verwende krengen dat het zijn :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:01

vuurneon schreef:
De weidegenoot van mijn paard pist altijd zo leuk eroverheen en ja... Dan hoeven ze het niet meer :')
Met 1 hoop hooi hebben wij daar geen last van, daar krijgt hij de kans niet voor }>
Dus voor ons geen meerdere hoopjes hooi om het bewegen te promoten haha

Hahaha, dat durft mijn merrie ook wel eens te doen maar het helpt niet, want de rest eet het wel gewoon op :')

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:23

Brendaaaa schreef:
Hahaha nou die van jou zijn idd lekker bezig in de paddock!!

:))
Urielle schreef:
Tancreda4 schreef:
En dan zijn er genoeg die zeggen; mijn paard mag niet in de paddock in de winter, want dan odet hij achterlijk en komen er brokken :P Niet heel raar als het de enige kans is voor een paard om even de benen te strekken als ze de rest op stal staan :)

Kun je toch niks van zeggen hoor, ik heb alle soorten paarden ondertussen wel gezien denk ik, van elke dag opnieuw de hele paddock (en zichzelf) afbreken en boven de omheining uitstuiteren, tot paarden die alle energie vasthouden tot je erop zit (dan denk je echt, ga nou verdikkeme eens flink bokken als je buiten staat, maar nee hoor!) en alles er tussenin. Paarden zijn daar zo verschillend in!

Haha, die bokken die mijne op het filmpje doet wil ie gelukkig niet bewaren tot ik erop zit.. :')

joshi_lotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:30

verschilt bij mij in ieder geval heel erg. af en toe zit hij te stuiten om naar buiten te gaan en is ie het hele uur zoet, maar ook heeft ie dat ie achter mij aan zit te sjokken en dan bij het hek blijft staan wachtent tot ik hem weer ophaal. (mijn ruin is 6)
dus ik vind het wel de moeite waard

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:20

Mijn merrie en shet staan meestal gewoon wat voor hun uit te staren of heen en weer te slenteren of de zijkanten afzoeken naar grasprietjes, eten eens rollen en spelen! :D

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:26

Die van mij is eigenlijk altijd met r vriendin en d'r vriendje aan het spelen. Achter elkaar aan rennen, sokken bijten, in de manenkam, springen en steigeren. En als die energie op is gaan ze lekker kuilen graven. Ze zijn altijd wel bezig gelukkig. Dan heb ik inderdaad niet het idee dat t voor niks is in elk geval. Ach en als ze stilstaan dan luchten ze tenminste even!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 23:38

Geryon schreef:
Ik geef de mijne niet de hele dag door te eten (hooi), want dan blijft hij bijna alleen maar daar staan eten. Dat wil ik niet..

Daar moeten ze eerst aan wennen, dat er altijd eten is en dat het niet opraakt.
Ze gaan ook wel slapen en spelen, doen ze ook op de wei.
Maar dan moet je ze ook de hele dag (en nacht) bekijken om precies te weten wat ze doen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 23:44

Bij ons zijn ze vandaag weer van de wei naar de paddock gegaan.
Ze staan allemaal in aparte paddocks, maar omdat ik dat ze sneu vind voor mijn jonge paard heb ik met een stalgenoot kunnen regelen dat hij samen met haar paard mag staan, 2 paddocks naast elkaar met draadje op.

Ze hebben in beide paddocks een hooinet hangen en nog een kleintje extra met stro op een andere plek.
Vanmorgen een tijdje naar ze staan te kijken, maar ze gingen niet net als de rest gelijk alleen maar hooi eten, maar ze liepen ook heen en weer, van het ene net naar het andere, dan weer even spelen, wandelen, hapje eten, etc...
Fijn om te zien dat het lijkt te werken, hopen dat het zo blijft gaan, dan kunnen ze samen blijven!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:57

Rollen, spelen met de andere paarden en een beetje om zich heen kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:05

Ze gaan hier rollen, rondje galop en dan is het klaar. De rijbak fungeert hier als paddock, dus het is zand en we laten niet eten van zand en bakken neerzetten in de bak is niet prettig. Verder doen ze hier dus niets dan soezen. De onderkant van de wilgen hebben ze inmiddels op en als er afgewaaide takken zijn, krijgen ze die.
Mijn jonge paard wil nog wel eens gek doen, maar ook dat valt mee. Hij staat sowieso al in een grote uitlooppaddock en dan koppelen we de bak er in de nachten bij aan.
Anders is de wei, dan bokken ze wat af en galopperen ze als een malle, eer ze gaan grazen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:16

MirandaFuego schreef:
Geryon schreef:

Daar moeten ze eerst aan wennen, dat er altijd eten is en dat het niet opraakt.
Ze gaan ook wel slapen en spelen, doen ze ook op de wei.
Maar dan moet je ze ook de hele dag (en nacht) bekijken om precies te weten wat ze doen.

Hoe lang moet dat wennen dan? Ik heb het denk ik zo'n twee weken lang gedaan, maar hij bleef gewoon eten. Maar dat is ook omdat hij er niet tegen kan als de shetlander ervan eet en hij niet := En het is een slowfeeder waardoor hij sowieso niet snel veel eet en daardoor langer eet?

MuttleyMarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 08:22

Mijn verzorpony gaat of rollen, daarna rondjes lopen en stilstaan of de gekste sprongen maken en bokken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:11

Geryon schreef:
Hoe lang moet dat wennen dan? Ik heb het denk ik zo'n twee weken lang gedaan, maar hij bleef gewoon eten. Maar dat is ook omdat hij er niet tegen kan als de shetlander ervan eet en hij niet := En het is een slowfeeder waardoor hij sowieso niet snel veel eet en daardoor langer eet?

Nou dat is verschillend per paard, maar tenminste 2/3 maanden, het lichaam moet ook overschakelen.
Een beetje hetzelfde idee als dat ze te dun zijn en je ze wil laten aankomen, dat duurt ook een tijd voor dat veranderd.
Ze eten langer maar krijgen minder tegelijk binnen, net als gras, het is wel een gezonde manier.
Welke vreetbar heb je?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:19

Is het ook niet een beetje afhankelijk van het paard? Mijn paard heeft nooit gehad dat ze alsmaar eet en ik ken ook paarden die dat altijd doen, ook al zijn ze allang gewend dat het eten niet opraakt. Zijn gewoon veelvraatjes en eten zich gewoon dik. Volgens mij heeft dit weinig met wennen te maken.