Stal gesloten met kerst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:40

Anoniem schreef:
naomi_g1998 schreef:

Snap ik ook wel maar dan vind ik het alsnog niet kunnen. Dan is het net alsof je een paard neemt alleen voor het rijden. Even een uurtje naar stal, gelijk opzadelen wegrijden, afzadelen en weer weg. De rest doen andere toch wel? :roll: Dat vind ik asociaal ja.

Grappig dan vind je mij dus asociaal...

Ik kom poets mijn paard ga lekker rijden zadel haar weer af. Haal er nog borstel overheen en zet haar weer op stal. Met haar muesli
Voeren, mesten en binnen en buiten zetten word voor mij gedaan.
Maar voor mij is het naast een dubbelen studie en mijn werk geen mogelijkheid om 3 keer per dag te komen. Dus sta ik in vol pension.
En volgens mij komt mijn paard niets te kort, En ben ik zeker niet asociaal naar mijn paard..
Dus vind ik jou redenering krom. Daarbij zorg ik wel altijd dat wanneer ik zelf niet kan er iemand anders gaat. Zodat ze s'avonds ook nog de benen kan strekken.
Ik weet niet of asociaal het juiste woord is maar wist even niks anders. En als je niet genoeg tijd hebt om alle klusjes erom heen te doen vind ik dat je geen paard moet nemen. Hij/zij loopt ook een uur lang te rennen met jou op zijn rug dus dan mag je best wat terugdoen door zelf te voeren, lekker knuffelen en zijn bedje schoon te maken.

Maar ontopic; kun je niet met de eigenaar regelen dat er maar één iemand komt om de paarden buiten/binnen te zetten etc?

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:41

BertBaley schreef:
sympie schreef:
dus jullie gaan allemaal braaf elke dag naar jullie paard? Yeah right!!
Ik ken dat: sommige roepen en brullen omdat de stal 1 dag dicht is, terwijl er soms weken zijn waarbij je ze nooit ziet!

Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om niet te gaan en nee dan niet even gauw een kwartiertje, je kiest voor een paard moet je er ook verantwoording voor nemen.

Hier ook 1 dag dicht met de kerstdagen, ik heb er heel veel herrie om gemaakt maar het mocht niet baten.
Nu staat mijn paard in een buiten box en kan ik hem in ieder geval even wandelen.

Gaan jullie dan nooit eens op vakantie?
nou, hier bij ons zijn er toch wel eigenaren die niet alle dagen komen, omdat ze vertrouwen hebben in de staleigenaar, en die zet ook elke dag hun paard binnen of buiten... ze weten dat hij/zij goed verzorgd worden en dan is dat prima zo!! Zijn die eigenaren dan slechter? Maar neen!! Als er wat zou zijn, dan belt de staleigenaar meteen!. Ze zeggen dan bv ' Maandag of dinsdag kom ik niet'
Laatst bijgewerkt door Deertje op 30-10-13 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:42

LiesbethDW schreef:
gemma92 schreef:
Ik zie er echt wel tegenop eigenlijk want ik ga meestal toch wel zo'n 2x per dag naar stal om haar eruit te halen

Betekent dat dat paarden daar anders standaard de stal niet uitkomen? Als ik dat niet goed begrepen heb, heb ik niets gezegd.

Hier ben ik nog steeds erg benieuwd naar.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:42

sympie schreef:
Ik ken dat: sommige roepen en brullen omdat de stal 1 dag dicht is, terwijl er soms weken zijn waarbij je ze nooit ziet!

ik niet :P sterker nog, ik heb m'n paarden al 2 weken niet eens gezien haha. En als ik ze zie is dat alleen in het weekend. Beestjes staan 24/7 buiten, hebben elkaar en hebben mij echt niet nodig hoor :+

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:43

In je profiel staat dat je 15 bent naomig_1998, wacht maar tot je ouder bent en allerlei andere dingen erbij moet doen.
Of een vriendje die ook graag aandacht wil, het huishouden en noem maar op.
Dan stap je er vanzelf van af anders ren je jezelf voorbij.

Hetzelfde met naar je paard als je ziek bent, moet je lekker doen maar ik doe er niet aan mee.
Bovendien als je echt goed ziek bent lukt dat echt niet.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:44

@Moonfish, tuurlijk kan mijn paard zonder mij. En ik zou het ook nog niet eens heel erg vinden als ík een dag niet zou mogen komen. Als ik op vakantie ben of ziek ben, wordt de stal voor mij gedaan door de stalhouders. Daar betaal ik dan voor. Maar om de paarden, omdat het eerste Kerstdag is en jij als pensionhouder dan niemand wilt zien, dan maar een etmaal op stal te laten vind ik niet kunnen.

Overigens is het bij ons op stal zo geregeld, dat door de weeks de paarden door de pensionhouder buiten en binnen worden gezet, in het weekend en op feestdagen, moeten de pensionklanten het zelf doen.
En gelukkig heeft onze stal ook geen sluitingstijden. Maakt niet uit welke dag of hoe laat, wij mogen altijd bij onze paarden.
Laatst bijgewerkt door Alvaron op 30-10-13 14:50, in het totaal 2 keer bewerkt

liedje89

Maartje1990 schreef:
Een paard heeft eigenlijk geen ritme, wij als mensen geven ze dat.

Maar wennen ze wel een ritme aan, waarom staan de paarden bij ons anders direct te drentelen als je 's ochtends rond het naar buiten gaan de stal in loopt en niet als je dat aan het eind van de dag doen. We leren ze een ritme aan dat ze inderdaad niet van zichzelf hebben maar dat betekend niet dat je dat ritme ook zomaar om kan gooien, dan zijn ze echt wel ff van slag.

Ik zou 1 dag in het jaar niet zo'n probleem vinden, een gezond paard kan best een dagje baasvrij, dat mesten vind ik ook het probleem niet bij ons mesten ze ook niet op zondag (wel opstrooien maar geen drollen scheppen) dan staan ze maandag ochtend echt niet tot de oren in de stront hoor, zelfs de viespeuken niet. Het buitenzetten vind ik wel jammer, dat is meestal toch ook de moeite niet of laat dat dan door een van de klanten doen als die dat belangrijk vinden heb je 2x 10 min iemand lopen zoveel last heb je daar toch niet van?

Princesj

Als mijn paarden niet naar buiten zouden mogen die dag, dan zou ik er wel een bezwaar tegen hebben. Vooral mijn merries willen gewoon graag naar buiten, en worden ook vervelend als dat niet kan (slaan tegen de deuren), ongeacht hoeveel voer er is.

De stal waar wij staan is gelukkig gewoon open, altijd, alleen de klanten verzorgen die dag ook het buitenzetten van de paarden.

SteffiSara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:46

Ik stond een stal, waar je op zondag niet mocht komen.. naja oke, paard zou buiten gezet worden.
Ik hing mijn halster op zaterdag op een aparte manier op, en op maandag hing ie nog het zelfde. :(:)
Ik reed ook meerdere keren per dag voorbij en zag ze niet buiten staan.

Met kerst mochten we gewoon komen, maar het was echt super glad en we hadden alleen een buitenpaddock. Er werd niet eens gestrooid..

Maat vol, verhuisd naar een andere stal waar je dus alles hebt :j :j :j :j

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:47

moonfish13 schreef:
In je profiel staat dat je 15 bent naomig_1998, wacht maar tot je ouder bent en allerlei andere dingen erbij moet doen.

Hetzelfde met naar je paard als je ziek bent, moet je lekker doen maar ik doe er niet aan mee.

Ik werk bijna elke avond meerdere uren, doordeweeks school en ben vrijwel altijd alleen thuis dus moet hier ook bijna alles zelf doen. Koken, schoonmaken, honden & cavia's doen, de was, afwassen. En als ik echt goed ziek ben ga ik alsnog ja. Mijn leeftijd heeft hier niks mee te maken en vind het echt heel irritant dat iedereen altijd maar denkt ''oh, ze is maar vijftien dus ... ''.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:47

sympie schreef:
BertBaley schreef:

Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om niet te gaan en nee dan niet even gauw een kwartiertje, je kiest voor een paard moet je er ook verantwoording voor nemen.

Hier ook 1 dag dicht met de kerstdagen, ik heb er heel veel herrie om gemaakt maar het mocht niet baten.
Nu staat mijn paard in een buiten box en kan ik hem in ieder geval even wandelen.

nou, hier bij ons zijn er toch wel eigenaren die niet alle dagen komen, omdat ze vertrouwen hebben in de staleigenaar, en die zet ook elke dag hun paard binnen of buiten... ze weten dat hij/zij goed verzorgd worden en dan is dat prima zo!! Zijn die eigenaren dan slechter? Maar neen!! Als er wat zou zijn, dan belt de staleigenaar meteen!. Ze zeggen dan bv ' Maandag of dinsdag kom ik niet'

Tuurlijk ga ik op vakantie :j
Maar dan doet mijn zusje hem of meisje van de manege.

lepolight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:48

Kitty1985 schreef:
Anoniem schreef:
Dat paard heeft jou echt niet nodig hoor ;)

Zo lang hij lekker buiten staat en zijn eten krijgt. Hebben ze niemand nodig.. Dat zit tussen je oren..

Precies....
Als hij zijn eten maar krijgt is hij gelukkig.

Paard zijn routine draait voornamelijk rond het eten, en zolang dat hetzelfde blijft gebeurd er niks met paard hoor. Ook niet als het een half uur later is.

Hij denkt niet: OOOOO het is 3 uur, mijn baasje komt zo.... en hij denkt om 15.15 echt niet: OOOOO wat vreselijk mijn baas komt niet. WAT MOET IK NOU -O-

Allemaal gevoelskwesties van de mens.

Paard kan prima een dag op stal blijven

Zieke paarden horen er uiteraard niet bij, die moeten verzorgd kunnen worden

Vroeger stonden er paarden naast mijn huis.
De eigenaar kwam elke dag tussen 5 uur en 6 uur 's avonds.
Nou ik moet toch zeggen dat de paarden om iets voor 5 altijd naar de poort kwamen.
En als de eigenaar wat later was , begonnen de paarden echt gek te doen.
Dus ze weten goed genoeg wat en wanneer iets gebeurd. :)

Verder vind 1 dag in het jaar echt niet veel ze.
Zelfs moest de stal bijvoorbeeld 1 dag om de maand/2maand dicht zijn , zou ik dat ook begrijpen.
Het zijn ook mensen die af en toe eens een dagje rust willen. :)

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:48

sympie schreef:

Ik ga zeker op vakantie, maar dan regel ik wat.
En ik heb alle vertrouwen in de staleigenaar (en alle staleigenaren hiervoor), maar ik zie mijn maatje gewoon heel graag en doe daar heel voor. Daarnaast heb ik ooit voor die verantwoordelijkheid gekozen, en dan wil ik er ook voor gaan. Een kind zet je ook niet een dag buiten omdat je geen zin hebt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:54

naomi_g1998 schreef:
moonfish13 schreef:

Ik werk bijna elke avond meerdere uren, doordeweeks school en ben vrijwel altijd alleen thuis dus moet hier ook bijna alles zelf doen. Koken, schoonmaken, honden & cavia's doen, de was, afwassen. En als ik echt goed ziek ben ga ik alsnog ja. Mijn leeftijd heeft hier niks mee te maken en vind het echt heel irritant dat iedereen altijd maar denkt ''oh, ze is maar vijftien dus ... ''.

Dat houd je lang vol, maar niet eeuwig kan ik je vertellen.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:55

moonfish13 schreef:
naomi_g1998 schreef:

Dat houd je lang vol, maar niet eeuwig kan ik je vertellen.

Maar als ik het niet volhoud neem ik ook geen paard ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:56

naomi_g1998 schreef:
Ik weet niet of asociaal het juiste woord is maar wist even niks anders. En als je niet genoeg tijd hebt om alle klusjes erom heen te doen vind ik dat je geen paard moet nemen. Hij/zij loopt ook een uur lang te rennen met jou op zijn rug dus dan mag je best wat terugdoen door zelf te voeren, lekker knuffelen en zijn bedje schoon te maken.

Maar ontopic; kun je niet met de eigenaar regelen dat er maar één iemand komt om de paarden buiten/binnen te zetten etc?

Wat een onzin, het schone bed krijgen ze sowieso of ik dat nu doe of de stalhouder, dat kan de paarden niet boeien hoor. En een uur rennen hoeft ie ook niet, hij wordt prima verzorgd, deels door mij, deels door de stalhouder, maar volgens jou moet ik dan geen paard nemen, het moet niet gekker worden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:57

Oh en wat als het teveel wordt en je een burn out krijgt o.i.d.?
Of je krijgt een of andere aandoening die je niet gepland had?
Ik kan je vertellen dan is het over en uit met die manier van doen, en dan ben je maar wat blij met een stalhouder die het evt. doet.

Mensen zijn niet onbreekbaar, zo is het nou eenmaal.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:58

moonfish13 schreef:
Ik kan je vertellen dan is het over en uit met die manier van doen, en dan ben je maar wat blij met een stalhouder die het evt. doet.

Daarom zeg ik, dan neem ik geen paard. Alleen als ik zelf alles kan doen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:59

sympie schreef:
sympie schreef:

nou, hier bij ons zijn er toch wel eigenaren die niet alle dagen komen, omdat ze vertrouwen hebben in de staleigenaar, en die zet ook elke dag hun paard binnen of buiten... ze weten dat hij/zij goed verzorgd worden en dan is dat prima zo!! Zijn die eigenaren dan slechter? Maar neen!! Als er wat zou zijn, dan belt de staleigenaar meteen!. Ze zeggen dan bv ' Maandag of dinsdag kom ik niet'[/quote]
Nee ik ga niet op vakantie haaha
Hooguit een weekendje weg, al is dat ook een zeldzaamheid. Maar dan neemt een stalgenootje de zorg van m'n paard over.
De honden gaan naar het pension, en er komt iemand hier thuis voor de katten en vissen.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:59

Laat ik nou op dit moment met een burnout thuis zitten... En ik vind het heerlijk om iedere dag naar mijn paard te gaan. Móét het zelfs van de bedrijfsarts. Ontspannen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:00

naomi_g1998 schreef:
moonfish13 schreef:

Gut en als iemand de klussen uitbesteed, omdat dat nu eenmaal beter uit komt, dan ben je geen paard waard. De meeste paarden maakt het geen bal uit wie zijn stal schoon maakt of hem eten geeft of hem buiten zet hoor, als het maar gebeurt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:01

@moonfish
Ja ik ga ook iedere dag naar mijn paard, weer of geen weer, ziek of niet ziek. Of ik moet heeeeeel erg ziek wezen dan gaat mijn man of ik regel een stal genootje.
Paardje moet toch een schone stal hebben, paddock of weide schoon, eten.....
Maar ik sta op een stal waar je dat zelf moet doen.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:02

Mindim schreef:
naomi_g1998 schreef:

Gut en als iemand de klussen uitbesteed, omdat dat nu eenmaal beter uit komt, dan ben je geen paard waard. De meeste paarden maakt het geen bal uit wie zijn stal schoon maakt of hem eten geeft of hem buiten zet hoor, als het maar gebeurt.
Toch doe ik het liever allemaal zelf. Is mijn mening en mijn manier van doen dus je hoeft je niet zo aangevallen te voelen. (Als je dat doet maar zo reageer je wel) Het hoort er gewoon bij vind ik en ik ga mijn vuile klusjes niet laten doen door iemand anders.
Laatst bijgewerkt door fourseasons op 30-10-13 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:02

Naomi ik vind je instelling heel goed hoor, maar het geeft natuurlijk niet om je paard ook eens door een ander te laten verzorgen. Als die verzorging maar goed is en met aandacht en liefde gebeurd. Ik doe ook het liefste alles zelf, daar niet van, maar dat lukt niet altijd. En als je echt ziek bent is het overmacht hoor, je blijft alleen maar langer ziek als je niet een beetje de tijd neemt om uit te zieken.
Ik vind het absurd dat een stal dichtgaat met kerst of welke feestdag dan ook. Ik ken wel maneges die dichtgaan, maar die blijven wel open voor de pensiongasten. Als ik met kerst een lekkere bosrit wil maken moet ik dat tenslotte zelf weten. En mijn paard 48 uur niet van stal halen vind ik zeker niet acceptabel.
Als een stal dichtgaat zouden ze iig zelf moeten buiten en binnen zetten. Maar dan nog, ik vind het niet kunnen. Je kunt wel je openingstijd wat beperken, maar iedereen moet bij zijn paard kunnen. Echt belachelijk. 8)7

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:04

Nikass schreef:
Naomi ik vind je instelling heel goed hoor, maar het geeft natuurlijk niet om je paard ook eens door een ander te laten verzorgen. Als die verzorging maar goed is en met aandacht en liefde gebeurd. Ik doe ook het liefste alles zelf, daar niet van, maar dat lukt niet altijd. En als je echt ziek bent is het overmacht hoor, je blijft alleen maar langer ziek als je niet een beetje de tijd neemt om uit te zieken.

Is ook niet erg en vind ik ook niet, maar zo doe ik het nou eenmaal. Ik vind dat een soort van bedankje naar je paard toe. Mijn pony doet echt alles voor me en ik denk ook niet dat ik zo'n goede band met haar had als ik alleen maar met haar reed.