Prijsindicatie stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Merel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:02

Ik vind 160 tot 200 ook te veel.
Ik betaal 220, en heb er een binnenbak bij met vlokkenbodem.
En een longeercirkel met vlokken. Daarnaast goede stallen, veel buiten en allemaal een eigen paddock.
En een 40 X 60 buitenbak. Moet daarnaast wel zelf mesten maar de rest wordt gedaan.

Dit is trouwens in Overijssel,

joyce B

Re: Prijsindicatie stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:14

Hier in mijn omgeving (zuid-oost friesland- regio Drachten) betaal je tussen de 125,- euro en 160,- euro bij zelf uitmesten en tussen de €135,- en €180,- voor volpension met buitenbak. Stalling met binnenbak ligt vaak net even een 50 euro hoger (tussen €175,- en €240,- meestal)

Kale huur stalling met weidegang vanaf 50 tot 100 euro.
alleen 24/7 weidegang vanaf 50/75 euro en hoger.

Hoeveel je dan in totaal per maand kwijt bent is dan afhankelijk van je strooisel en ruwvoerverbruik en de inkoopprijzen die je moet betalen.

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 20:39

Sees schreef:
Om hoeveel paarden zou het gaan TS?

Wat ik bedoelde met de investeringen is dat je in veel dingen één keer goed investeert en dat het daarna slechts onderhoud is. En uiteraard heb je je afschrijving maar op een gegeven moment is dat klaar maar dan gaan de stallingskosten niet meer naar beneden, begrijp je ;).

Het zou om 4 tot 6 pensiondieren gaan.
Betreft de investeringen, ja daar heb je gelijk in, maar toch moet het voor een bepaald deel toch wel meetellen denk ik, misschien niet volledig maar een percentage.

De omheining, dat heb ik niet handig getypt, ik bedoel dat je na een bepaald aantal jaren toch de omheining weer moet vervangen, maar misschien telt dat niet zo zwaar gezien de vele jaren dat het mee zou moeten kunnen gaan.

Uitmesten van de losgooibak is het makkelijkst als dat door 1 iemand gebeurt dus ja dat zou ik zelf doen. De bak is niet gedraineerd, we zoeken nog naar een oplossing om dit goed voor elkaar te krijgen.

Voorheen heb ik zelf ook in pension gestaan en heb tijden gekend dat het onwijs gezellig was, maar helaas ook tijden met mindere mensen, maar ik denk dat als je een concept goed neerzet je ook een bepaald type mens aantrekt, en daarbij moet je je niet voordoen als een ander en ik denk ook dat je nee moet durven zeggen bij mensen of paarden die je niet ziet zitten om wat voor reden dan ook...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 02:01

afschrijven betekend niet dat je daarna geen kosten meer hebt, het betekend dat je de kosten die je hebt moeten maken verrekend hebt in je boekhouding voor de belasting en dat je op termijn opnieuw zult moeten investeren omdat het oud en versleten is :P. Als je spaart voor vervanging, heet dat reserveren...
Om de zoveel tijd beginnen de kosten dus opnieuw..
Een lening moet je bijvoorbeeld wel aflossen anders zul je bij vervanging een nieuwe extra lening moeten afsluiten en dan betaal je dubbele rentekosten...
Als je na aanschaf met eigen geld niet opnieuw reserveert (spaart) voor vervanging in de toekomst, heb je op het moment van vervangen mogelijk onvoldoende geld/vermogen om datgene wat versleten is te vervangen...

Stel ik heb 25.000 euro gespaard voor een agterbergbak en geef dat bedrag in 1 keer uit.
De levensduur is 10 jaar. Dan heb ik dus 10 jaar de tijd om opnieuw 25.000 euro bij elkaar te sparen om die bodem te kunnen laten vervangen. Toplaag is dan versleten, zand is versleten en dichtgeslibt, drainage is versleten of verzakt of gaatjes verstopt, oftewel, ik moet zorgen dat ik gemiddeld 2500 euro per jaar reserveer/spaar om na die 10 jaar dat spaargeld weer terug aangevuld te hebben (even voor de eenvoud inflatie en andere prijsstijgingen en cumulatieve rente niet meegerekend)

Tuurlijk is een bak na 10 jaar niet gelijk waardeloos en kun je er vast nog wel in rijden als het weer mee zit, en die stal is waarschijnlijk ook nog wel bruikbaar na 20 of 30 jaar. Maar vaak komt dan wel het moment dat er groot onderhoud nodig is met vaak hoge kosten.

Geen rekening houden met dit soort dingen is korte termijn denken en niet bedrijfsmatig en toekomstgericht. Voor continuïteit en op langere tijd levensvatbaar en gezond houden van een onderneming zul je dit toch echt mee moeten nemen.

En tuurlijk, voor veel mensen is paarden een hobby. En denken dat je een echt volwaardig minimumloon kunt verdienen met minder dan pak hem beet 25 a 30 paarden zonder andere bijverdiensten vind ik wat optimistich gedacht. Maar je hoeft je ook niet te laten gebruiken en voor een schijntje alles te doen.

Wij werken overigens met een rooster voor uitmesten van wei/paddock en inloopstal. werkt prima.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 06:56

Ik zou hiervoor richting de 130-140 euro betalen.. Mede om de huisvesting in de winter die niet optimaal is (voor mij persoonlijk!) en geen gedraineerde rijbak en niet inbegrepen zijn van de bodembedekking.
Ik betaal zelf 100 euro kale huur voor een stal met eigen 24/7 beschikbare (ook in de winter) paddock, gedraineerde rijbak, longeercirkel, poetsplaats met koud water, grote kantine, mogelijkheid tot stallen van mijn trailer en koets, mogelijkheid tot kopen van eigen fourage en evt opslag, in de zomer weidegang. Ik heb twee paarden. Ik gebruik weinig stro, omdat ze altijd buiten staan, ook in de winter, tenzij het echt zeer ernstig is qua weersomstandigheden. Daarentegen geef ik wel ruim 100 euro uit aan hooi per maand. Totaal ben ik voor mijn twee paarden qua stalling en fourage 350 euro kwijt, maar heb daarvoor wel meer aan faciliteiten, welke het hele jaar beschikbaar zijn.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:06

Joyce B, opnieuw investeren is imo onzin. Als je je bak en stallen GOED ontwerpt en bouwt heb je 'slechts' nog onderhoud en zouden deze faciliteiten mee moeten kunnen zolang jij pensionhouder bent. Dat kost echter aan investeringen wel wat meer dan pensionhouders in eerste instantie kunnen en willen neertellen ;). En uiteráárd moet je met het onderhoud rekening houden in je stalprijzen.

Oh en wat jij zegt over je agterbergbodem, dat komt neer op € 2.500,- per maand, dat bedrag krijgt mijn pensionhouder driedubbel in de maand en ja ik weet dat daar ook nog kosten vanaf gaan maar zéker geen € 7.500,- per maand.

Anyway, dat was de discussie niet.

DianneM, ik ben idd ook € 370,- kwijt voor twee paarden met min of meer dezelfde faciliteiten als jij. Hiervoor was ik ± € 260,- kwijt en dat was nog volpension ook. Nu moeten wij meer zelf doen maar betaal ik met liefde meer omdat de paarden veel beter staan, het dichterbij is voor mij en er veel, heel vel mogelijk is.

TS, heb je zelf al een bedrag in je hoofd?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:39

Foutje gemaakt in mijn laatste post :o. Het komt niet neer op 2.500 per maand maar per jaar ;).

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 10:54

Bedankt weer voor alle reacties!

Zelf heb ik nog geen bedrag in mijn hoofd, omdat mijn plannen nog niet concreet zijn.
Bij de situatie die ik eerst schetste zou ik denk ik rond de €160,00 gaan vragen.

Maar ik ben nu nog in de brainstormfase en krijg van jullie ook goede tips mee!

Ik denk nu dat ik beter ruime stallen met uitloop kan gaan maken, alleen hoe hou je het gebouw dan vrij van tocht? Want het zal dan een dubbele rij stallen worden met bij elke stal een eigen uitloop, welke eventueel samengevoegd kunnen worden bij goed klikken tussen paarden.

Maar dat houd dan wel in dat er aan beide zijden van het gebouw wind doorheen kan, dus hoe hou je dat klimaattechnisch goed?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 12:22

Je kan van die brede plastic lamellen kopen en die voor de opening hangen. Je moet de paarden er wel doorheen leren lopen,maar als ze dat eenmaal doorhebben, is het eem fantastisch systeem.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 12:46

Met veel wind kunnen ze wel flink gaan klapperen... ik heb zelf ook deuren tegen elkaar open staan en als het te erg waait, vooral met regen, sluit ik toch een deel van de deuren.

Je zou ook kunnen wisselen. ene kant eerdt open tweede deel van de dag andere kant open bij veel wind.
Andere optie: stallen aan luwzijde met paddockboxen en andere kant alleen dubbele deur of raam wat open kan. de paarden aan die kant zou je dan langer in groepspaddock kunnen zetten met overkapping boven deel zand deel stenen.
Over gevaar van rennen op stenen. Als je de stenen niet te groot in oppervlakte maakt met altijd zand vlak bij dan kun je wel daar schoon voeren maar is er niet veel ruimte om te rennen. Hier heb ik bijvoorbeeld aan de kopse kanten een vlak van 6-7 meter bij 15 meter en in de lengte van de stallen ligt er een strook van 4meter. zo is het rondom bestraat maar nodigt het niet uit tot rennen op de stenen. dat gebeurd alleen als ze via d bak terug komen rennen en dan een klein stukje stenen over moeten om in de zandpaddock of bij de stal te komen. de zandpaddock ligt naast de lange zijde van de stal en is 15 bij 30 . Het is in totaal zo'n 900m2 voor max. 6 paarden en vaak is er doorloop naarzandpad en/of rijbak.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 12:48

Qua oppervlakte voor de uitloopjes zou ik gaan voor zo breed en lang mogelijk. mijn verharding voor de staldeuren is ruim 3 bij 4 en dat vind ik echt veel te klein. ik zou minstens voor 4 bij 8 gaan als de ruimte er is en liever nog breder en ruimer.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 12:54

Zo hee, die prijzen. Ik wil ook in het Oosten staan! Hier in de Randstad is alles dubbel zo duur.

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 13:54

Ik denk dat grote pensionstallen minder kunnen vragen omdat ze groot inkopen. Als je maar een paar paarden hebt kun je het lang niet zo goedkoop aanbieden. De oplossing is dan idd zelf laten aanschaffen van bodembedekking. Je hebt dan wel dat iedereen een andere definitie van een schone stal heeft. Daar moet je wel afstand van kunnen nemen.
Ik denk dat 160 per maand idd max is in jouw situatie.
Hier betaal je 185 incl alles. Ook uitmesten, buiten zetten etc. in de buiten gebieden betaal je in de zomermaanden 70 euro voor 24/7 weidegang.
Vlakbij de stad. Noord Nederland.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 15:41

Pfoeh, ik vind het allemaal nog redelijk goedkoop hoor wat ik hier hoor.
Ik sta ook in Gelderland op een pensionstal, maar ik ben aardig wat geld kwijt in de maand!
Mijn stalling biedt:
- binnenbak 30 bij 60
- binnenbak 20 bij 40
- buitenbak 20 bij 40
- weidegang zomer 10 tot 4, winter 12 tot 4, paarden worden buitengezet
- zelf uitmesten, stro betaal je per baal
- 2 keer voordroogkuil en 2 kilo basisbrok per dag
- stallen 3 bij 3

Hier ben ik per maand ongeveer 260 euro voor kwijt, uitrijmogelijkheden zijn er niet veel.
Ik moet zeggen dat ik wel 15 balen stro per maand gebruik, mijn paard is nogal vies op stal.
Zelf voer ik nog extra sportbrok, een kilo per dag. Dat komt er dan nog extra bij.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:53

TS, gaan de paarden nog wel naar buiten naast de vrije uitloop? Ik denk het wel hè? Dit is gewoon een verlenging van de stal?

Wij hebben een automatische roldeur op stal. Dat is ideaal (klappert niet zoals lamellen zouden doen) maar dat is waarschijnlijk wel duurder en bij ons gaat deze alleen 's avonds dicht en 's morgens open. En in de herfst soms vaker per dag.

istri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 16:43

ik heb op een vergelijkbare stal gestaan in gelderland, hier betaalde ik 180 euro in de maand

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 20:00

De paarden gaan zeker nog naar buiten naast de vrije uitloop.
Ik zit te denken aan stallen van 4 x 5 meter en een uitloop van 4 x 8 meter eraan vast.
Lamellen lijken mij niet voor elk paard geschikt.

Dat word dus nog een hoofdbrekertje...

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:08

Ik ga in Gelderland wonen en kom ik bij jou staan! Nee hoor, ik zit weer eens te knipperen met mijn ogen. Dat vind je bij mij echt niet voor die prijs. Ik kom op zo'n 280 pm hier in totaal. En dat is hier voor wat ik er voor heb al weinig! Succes ermee!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:12

Dreamflower schreef:
De paarden gaan zeker nog naar buiten naast de vrije uitloop.
Ik zit te denken aan stallen van 4 x 5 meter en een uitloop van 4 x 8 meter eraan vast.
Lamellen lijken mij niet voor elk paard geschikt.

Dat word dus nog een hoofdbrekertje...

Een vriendin van me heeft ook lamellen, daar hebben al heel wat paarden gestaan. Soms is het even wennen voor ze, maar volgens mij is er daar nog nooit een paard geweest die er echt niet door ging :n

Barb1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 00:32

Wij wonen in Zeeland, onze paarden staan op een pensionstalling. Betalen 125 euro per maand per box en weidegang. Box van 3.5x3.5, roundpen, stapmolen, paddock, wasplaats met warm/koud water, grote all-weather buitenbak en vlak naast de zee. In de zomer 24/7 weidegang (en meer dan genoeg wei, bijvoeren niet nodig) in winter hebben we winterweides. Maarrrr, in Zeeland hebben we klei, dus in de herfst/winter is binnen no time de wei omgeploegd tot een akkerland. Daar worden de paarden echt niet zo blij van. Dus staan dan vaker in de paddock. Er wordt in de ochtend voor ons gevoerd, voor de rest regelen we het onderling. Ook krachtvoer en ruwvoer kopen we zelf in en kunnen dat daar gewoon opslaan. Eigenlijk is het super zoveel zelf doen, nooit geen discussies dat ze meer of minder moeten, dat er niet genoeg stro in de stal ligt etc etc, alles in eigen hand, heerlijk. Oorspronkelijk kom ik uit Gelderland. Het was daar zooooveel makkelijker om een plek voor je paard te vinden! Dat viel hier goed tegen in het begin. Waar we nu staan, is het toppie! Ben er blij mee. Happy horse, happy me!