wedstrijdpaard losgooien?????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 00:30

Pipo schreef:
Als het welzijn van het paard niet meer voorop staat vind ik dat je geen paardenliefhebber bent, al beoefen je dit proffesioneel. Welzijn blijft voorop staan.............en een blij paard verkoopt sowieso beter.

Hoe meet je dan het welzijn van een paard? Bekijk je dat niet stiekum vanuit je eigen perceptie? Ik denk dat welzijn nog wel eventjes heel wat verder gaat dan losgooien of weidegang alleen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 00:46

Ja hoor, mijn wedstrijdpaard gaat bijna iedere dag wel eventjes los, zonder bescherming. We hebben hier 17 paarden op stal, die ga ik echt niet allemaal inbandageren voor ik ze even 10 minuten losgooi om hun stal uit te mesten Haha! Als ik Bud in onze buitenbak rijd, doe ik wel bescherming om. Tijdens het strekken haalt meneer zijn voorbenen niet altijd op tijd weg, waardoor hij dus op de ballen van zijn voet gaat staan of zelfs tegen zijn pezen aankomt...onhandig typje Knipoog

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 00:51

Jippie"]
[quote="Pipo schreef:
Als het welzijn van het paard niet meer voorop staat vind ik dat je geen paardenliefhebber bent, al beoefen je dit proffesioneel. Welzijn blijft voorop staan.............en een blij paard verkoopt sowieso beter.

Hoe meet je dan het welzijn van een paard? Bekijk je dat niet stiekum vanuit je eigen perceptie? Ik denk dat welzijn nog wel eventjes heel wat verder gaat dan losgooien of weidegang alleen.
[/quote]
Het paard zo goed mogelijk volgens zijn natuur laten leven (vrij kunnen bewegen, rennen als ie wil) draagt wel degelijk bij aan zijn welzijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 01:27

Lijkt mij ook Lenn...........een paard is een kuddedier en van oudsher een dier wat 24 uur per dag beweegt. Die word niet gelukkig van 24/7 op 3 bij 3 staan. Op dat uurtje binnenbak na dan..............

Iedere dag het liefst een uurtje of 2 lekker naar buiten. Als ik de mogelijkheid zou hebben zou mijn paard sochtends een uurtje in de molen komen, smiddags 2 uurtjes in de wei..........en savonds gereden worden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 09:25

Lenn schreef:
Het paard zo goed mogelijk volgens zijn natuur laten leven (vrij kunnen bewegen, rennen als ie wil) draagt wel degelijk bij aan zijn welzijn.

Ooit gevraagd aan paarden die wel en niet loskomen Knipoog
Welzijn van paarden kun je niet meten, net zoals Jippie zegt: het is je eigen perceptie.
Jij vindt het fijn dat ie in de wei komt, dus vindt het paard het lekker. En die vlieger gaat m.i. niet op.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 10:07

Fitzroy"]
[quote="Lenn schreef:

Welzijn van paarden kun je niet meten, net zoals Jippie zegt: het is je eigen perceptie.
Jij vindt het fijn dat ie in de wei komt, dus vindt het paard het lekker. En die vlieger gaat m.i. niet op.
[/quote]

Ik ga ook met Lenn en Pipo mee, en je kunt het idd niet meten. Maar ik merk wel degelijk aan mijn paard het verschil als ze op stal staat of lekker buiten met soortgenootjes. Ik denk (en ja, dat is mijn gevoel) dat er weinig paarden zijn die liever op stal dan lekker vrij in het land lopen.
Daarbij is continue beweging (wat ze hebben als ze lekker de hele dag los lopen) natuurlijk altijd beter, dan 23 uur op stal en dan 1 uurtje heel intensief bewegen.
Ga maar na bij je zelf, als jij de hele dag in bed ligt en dan even een uurtje heel intensief gaat trainen, heb je veel meer last van stijfheid,spierpijn enz. dan als je de hele dag bezig bent.

En Lenn, Gefeliciteerd!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 10:56

Zelfs de wedstrijdpaarden van Bartelds gaan los, ik heb Jazz elke dag even in een paddock zien staan en de overige (niet hengsten) gingen daar elke dag op het land. Goed ingepakt, dat wel, maar dat zou ik zeker ook doen als het super dure grandprix paarden zijn.

Mijn eigen wedstrijdpaard, rij nog maar B ahum,,,,, gaat zoveel mogelijk los in de paddock. Hij heeft zeker minimaal een keer in de week een frisse gekke bui nog om weer braaf te zijn onder het zadel.

Bij ons op stal heeft wel de ervaring geleerd dat paarden die gekker doen dan gemiddeld juist wel goed in training moeten staan wil je ze losgooien. Ze zijn dan wat meer 'verzadigd' door de training die ze aangeboden krijgen, plus dat ze een betere conditie en coordinatie hebben tijdens losgooien. Uiteraard wel eerst goed instappen als je gekkigheid verwacht. We merken ook dat de meest drukke paarden snel rustiger worden als ze maar regelmatig een paddock of land zien. Ze gaan dan ook steeds minder heftig uit hun dak en de meest heftige ging halverwege het seizoen zelfs op zijn zij, liggend in het zonnetje, een tukkie doen!! Kan mij niet wijsmaken dat de paarden dan niet aangeven dat ze het heerlijk vinden.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 12:21

Citaat:
Lenn schreef:

Fitzroy schreef
Ooit gevraagd aan paarden die wel en niet loskomen

Tuurlijk vind je het als eigenaar ook fijn als je paardje in de wei komt, maar ik kan je verzekeren dat mijn paardje de boel afbreekt als ze de hele dag op stal moet staan. Ze blijft gewoon net zo lang tegen haar boxdeur aan rammen tot iemand haar eruit haalt. Lijkt mij bewijs genoeg dat ze het buiten toch fijner vindt dan binnen Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 12:45

Kawa heeft jaren gelden eens binnen moeten blijven omdat hij een wond had.
Dat beest stond de hele tijd stijlovereind in zijn stal en bleef maar rondjes draaien.
Die werd werkelijk knettergek.

Ook vandaag de dag gaat hij nog graag naar buiten en komt pas naar voren in de wei als hij ziet dat al zijn vriendjes al richting binnen gaan en hij alleen achter blijft.
Dus ik weet zeker dat hij er niet gelukkiger op zou worden als hij binnen moet blijven.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 12:58

Mijn paard (welliswaar geen wedstrijdpaard meer) gaat ook elke dag naar buiten.
Hij heeft een stal waar hij zelfstandig in- en uit kan lopen.
Hij maakt er weinig gebruik van, loopt liever in de wei te leuteren.

Een van de redenen waarom mijn paard verhuisd is, is omdat hij nu het hele jaar rond dag en nacht buiten kan (als hij dat wil).
Voorheen moest ik hem in de winter vaak binnen zetten omdat de bodem het niet toeliet om het hele jaar rond buiten te zijn.
Afgelopen winter was het dieptepunt, ik heb zelden zo'n gefrustreerd paard gezien.
En als ie dan naar buiten kon dan hield ik m'n hart vast......
Toen ik nog wedstrijden reed deed ik hem ook zo vaak mogelijk naar buiten, in de zomer zelfs 24 uur per dag.

Hij loopt overigens altijd zonder beschermers.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 13:38

Jippie"]
[quote="Pipo schreef:

[/quote]

denk je niet dat het juist andersom is?
Ik weet dat mijn paard het liefst in weer en wind buiten staat in een kudde zonder deken en dat ze het absoluut niet koud heeft, maar toch denk ik: "ah, lekker warm dekentje, lekker in het stro, dat lijkt me eerder vermenselijking.
Elke paard zal als je hem in een uitloopstal zet, gemiddeld 23 uur buiten staan. Als je ze zelf de keus laat, weet je gelijk waar ze de voorkeur aan geven.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 14:33

Okkie1 schreef:
Wij zetten alle paarden op de wei. Een paard kan dan wel genoeg beweging krijgen maar hij moet ook tevreden zijn, naar onze mening kan dat niet zonder weidegang en sociaal contact. Een paard moet zich af en toe lekker kunnen ontspannen en zich kunnen uitleven vind ik. Ze krijgen op de wei geen bescherming en hebben echt zelden tot nooit een blessure (heb het pas 1x meegemaakt en dat stelde niet veel voor). Op een stal waar ik gewerkt had, kwamen de TOPpaarden niet op de wei. Daar ben ik het persoonlijk niet mee eens, maar goed, iedereen probeert het beste op zijn eigen manier he.

Helemaal mee eens, maar ja we staan dan ook bij dezelfde stal.
Ik vind dat een paard ook de gelegenheid moet krijgen om paard te zijn. Zeker als ze flinke prestaties moeten leveren en van concours naar concours 'gesleept' worden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 14:37

Ik weet niet precies wat er onder een 'goed wedstrijdpaard' valt, maar mijn paard loopt M dressuur, en loopt sinds ik haar heb bijna elke dag even los.
Op mijn vorige stal bijna de hele dag, hier kan dat helaas niet meer en loopt ze regelmatig (5 tot 7x per week) een half uur tot soms 2 uur los in de paddock. Zolang ze maar met regelmaat los komen doen ze meestal niet zo heel veel gekke dingen. Die van mij in ieder geval gelukkig niet. Ze vindt het heerlijk om even te kunnen rollen en om zich heen te kunnen kijken en dat gun ik haar dan ook...

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 15:17

Jippie en Fitzroy: Het heeft niets met eigen perceptie te maken, maar met logisch beredeneren...
Citaat:
Jij vindt het fijn dat ie in de wei komt, dus vindt het paard het lekker.

nee, ik vind het alleen fijn dat hij in de wei komt als hij het fijn vindt, (hoe weet ik dat? Uit eigen perceptie? Nee, gewoon mijn ogen open houden) niet bij voorbaat.

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 17:03

Jamy is dan geen paard maar ik rijd wel wedstrijden en die gaat gewoon elke ochtend met de groep mee naar buiten zonder iets van bescherming om. En ze heeft nog nooit iets gehad behalve een keer een wondje op dr rug omdat ze gebeten was maar daar kan je toch niks aan doen.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 17:12

Fitzroy schreef:
Misschien heb je ook wat aan dit topic Knipoog [VMR] Alleen gecontroleerde beweging?

Bij ons wordt per paard bekeken of ze los mogen, ja of nee. Er zijn er bij die nooit loskomen omdat die knettergestoord zijn en zich zelf van alles aandoen.
Zal bij jullie ook wel zo zijn Knipoog

maarre is dit niet een vicieuze cirkel?

En zijn zulke 'knettergestoorde' paarden na, pak 'm beet, een uurtje of 5, 6 later nog zo gek??

Een paard dat nooit vrij mag bewegen, dat is in mijn ogen puur schending van de paardenrechten!

Kan misschien ook nuttig zijn stil te staan bij het waarom van het niet los gegooid kunnen worden (ehh lekkere zin.....). Misschien komen ze te kort los, een half uurtje stelt natuurlijk niks voor. In andere (extreme) gevallen is het in mijn ogen een gedragsstoornis.
Er is toch niets natuurlijker voor een paard dan los te lopen?

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 17:21

runningkawa schreef:
En dan ga je bij de springstallen kijken en daar komt alles los, waarom zit er zo'n verschil in dressuurruiters en springruiters.

dressuurruiters zijn mutserig? Clown Clown Clown

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 17:28

Jippie schreef:
Losgooien doe ik niet. Na het werk mag Lois wel de wei op. Rondom beenbeschermers en springschoenen; kleine moeite groot plezier!

zoiets vind ik nou zo overdreven....alleen als een paard echt iets heeft zoat hij zich continu bezeerd kan ik het nog wel begrijpen. Maar waarom rondom bescherming in de wei? Voor dat enen inie minie krasje dat hij misschien krijgt?
Dat kleine moeite groot plezier vind ik wel meevallen. zonder de hele ruitershop aan hun benen hebben mijn paarden ook plezier zonder zich te bezeren.
Nee, ik vind het wat overdreven wat je nu schrijft, maar dat vind ik he, als jij je paard perse in wil pakken moet je dat helemaal zelf weten.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 17:30

Fitzroy"]
[quote="Lenn schreef:

[/quote]

Je vergeet één ding: weide (of dergelijke) is de van oorsprong natuurlijke leefomgeving van een paard. Dus dit heeft niets met perceptie te maken.
Jouw vlieger gaat dus ook niet op Knipoog

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 18:54

Hoe verklaren jullie die paarden dan die bij het hek staan om naar binnen te mogen Knipoog, dat doen ze zeker ook omdat ze het zo fijn vinden in het land.
En daar bestaan heel wat exemplaren van.

Appie: je hebt zeker nog nooit een paard met een peesblessure gezien?Sommige paarden zijn erg goed in het zichzelf blesseren dus dan blijft het niet bij een ienie-mini krasje.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 18:58

Fitzroy schreef:
Hoe verklaren jullie die paarden dan die bij het hek staan om naar binnen te mogen Knipoog

Yep, zo eentje hebben wij er ook.
Deze zomer ging ze voor een maand het land op zonder enige training, alleen 's avonds op stal.
De eerste paar dagen snapte ze niet dat ze mocht blijven staan en kwam ze na 2 uur voor het hek staan (ze was dan gewend om binnen gehaald te worden).
Maar na die paar dagen had ze het door en bleef ze in het land zelf, maar aan het eind van de maand ging ze weer veel voor het hek staan. Ze had het land ondertussen wel weer gezien.

Om even ontopic te komen.
Ja, Magic wordt ook regelmatig losgegooid. Met peesbeschermers en strijklappen en als het modderig is met bandages (anders wordt het bont zo vies).
Als ze het land in gaat doen we meestal de eerste dagen het eerste uurtje even wat bescherming om (meestal is ze dan wat uitbundig).
Maar daarna gaat ze gewoon zonder bescherming het land in.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 18:59

xxappiexx"]
[quote="Jippie schreef:
Losgooien doe ik niet. Na het werk mag Lois wel de wei op. Rondom beenbeschermers en springschoenen; kleine moeite groot plezier!

zoiets vind ik nou zo overdreven....alleen als een paard echt iets heeft zoat hij zich continu bezeerd kan ik het nog wel begrijpen. Maar waarom rondom bescherming in de wei? Voor dat enen inie minie krasje dat hij misschien krijgt?
Dat kleine moeite groot plezier vind ik wel meevallen. zonder de hele ruitershop aan hun benen hebben mijn paarden ook plezier zonder zich te bezeren.
Nee, ik vind het wat overdreven wat je nu schrijft, maar dat vind ik he, als jij je paard perse in wil pakken moet je dat helemaal zelf weten.
[/quote]

Nounounou!! Een paard is zeer kwetsbaar wat betreft zijn benen, vooral als hij ijzers heeft. Jij vindt het misschien onnatuurlijk om beschermers om te doen, maar ijzers zijn dat ook. Ze zal ze trouwens vast niet omdoen om een ienie minie krasje, maar om een mogelijke blessure.
Groot plezier was waarschijnlijk niet letterlijk bedoeld, maar het is een groot plezier om problemen te voorkomen.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:03

Lenn"]
[quote="xxappiexx"][quote="Jippie schreef:

[/quote]

Nounounou!! Een paard is zeer kwetsbaar wat betreft zijn benen, vooral als hij ijzers heeft. Jij vindt het misschien onnatuurlijk om beschermers om te doen, maar ijzers zijn dat ook. Ze zal ze trouwens vast niet omdoen om een ienie minie krasje, maar om een mogelijke blessure.
Groot plezier was waarschijnlijk niet letterlijk bedoeld, maar het is een groot plezier om problemen te voorkomen.
[/quote]

Citaat:
Hoe verklaren jullie die paarden dan die bij het hek staan om naar binnen te mogen , dat doen ze zeker ook omdat ze het zo fijn vinden in het land.

Ja, het zijn dan ook gedomesticeerde paarden (of hoe zegggen jullie dat altijd zo leuk Clown ) en bovendien gewoontedieren (ze zijn misschien gewend om er na een uur uit te komen, waardoor ze na een uur vast bij het hek gaan staan, waardoor ze er ook daadwerkelijk weer uit worden gehaald) en verder hebben ze misschien zin in brok die ze altijd binnen krijgen... Ja weet ik het, ik vind dat dat niet wil zeggen dat ze niet graag buiten komen, of ken jij paarden die de wei niet eens in lopen en bij het hek blijven?

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:15

Al mijn sportpaarden komen dagelijks los, vaak voor het rijden, zodat ik ook niet tegen die energie in zit te rijden, helaas doen veel mensen dat wel en dan maar klagen dat ie heet is!! Laat die bok gewoon een keer uitdollen. Ja maar hij komt wel in de stapmolen!! Zeggen ze dan, ja daar dolt ie flink uit....pff

Verder minstens 1x in de week naar het bos onder de man.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:38

Fitzroy schreef:
Hoe verklaren jullie die paarden dan die bij het hek staan om naar binnen te mogen Knipoog, dat doen ze zeker ook omdat ze het zo fijn vinden in het land.

Ik sluit me aan bij Lenn. Vaak staan ze ook bij het hek te hangen omdat er niks te eten is. Gooi wat hooi neer en er staat geen één meer bij het hek.

Verder ken ik een paardje van een jaar of 28 die na een halve dag op de wei er zelf uit komt zetten als je hem niet komt halen. Maar ja, die kreeg vroeger ook alleen gecontroleerde beweging. Heeft nu waarschijnlijk pleinvrees ofzo Cool