Hype? 24/7 buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:02

Onze paarden stonden 24/7 buiten ook zonder dekens en dat beviel prima.
Sinds een jaar van stal veranderd nu staan ze van april t/m oktober 24/7 buiten daarna gaan ze in de nachten op stal.
Ik doe ook altijd zonder dekens ,vind dat er te veel vermenselijk wordt mbt de paarden.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:10

Kwa kosten maakt het hier niks uit. Het is in de randstad/polder al heel moeilijk om voor de winter een buitenplekje te vinden.
Ik ben allang blij dat mijn huidige stal nu een paddock met inloopstal heeft waar mijn pony 24/7 buiten kan staan!
Vorig jaar was ze snachts op stal, ze vond het niks!

nynke55

Re: Hype? 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:13

Buiten word hier vaak verward met weiland. Mijn paard en shet staan wel 24/7 buiten, maar niet in het weiland. Daar staan ze maar een paar uur, de meeste tijd staan ze in een paddock met schuilhok.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:14

Ik ga het deze winter aankijken of mijn paard het redt 24/7 buiten. Vooralsnog vindt ze het alleen maar erg prettig en zit ze goed in haar vel, maar ik heb haar in de winters eigenlijk altijd 's nachts binnen gehad. Het wordt dit jaar dus voor het eerst even uitproberen.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:17

Ik heb van de week mijn paard voor het eerst 's nachts weer binnen gezet, omdat het nogal rot weer was. Nou, ik geloof dat ik hem daar echt niet blij mee maak.. Steigeren in z'n stal, rondjes lopen, door de deur heen willen lopen en nog meer van dat soort dingen. Toen het andere paard in de box naast hem stond, ging het wel. Maar de volgende morgen met buiten zetten ging ik meteen gek doen in de paddock, alsof hij eeuwen niet buiten was geweest.. Het is dat ik nu geen andere mogelijkheid heb, maar ik zie hem toch het liefst 24/7 buiten met zijn energie. Ik hoop dat ik vanaf september 2014 (dan stop ik bij mijn gastgezin met werken), een mooi plekje kan vinden waar hij 24/7 buiten kan staan :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:25

tine10 schreef:
Ik lees hier geregeld, dat de paarden graag binnen staan, of dat ze buiten te nat zijn en niet bij komen. Maar dan betekent het in mijn ogen dat de wei dus niet voldoende schuilmogelijkheden heeft. Vooral onze pony staat graag in de schuilstal, prima, kan hij beschut staan. Maar daarvoor hoeft hij toch niet een hele nacht opgesloten te worden in een hokje?

Blijkbaar heb jij nooit gezien dat sommige paarden niet in de schuilstal mogen? Danwel dat een hele groep er niet in gaat omdat de leidende paarden dat niet nodig vinden, niet durven of wat voor reden ook? Ga jij dan twee stallen bouwen? of drie, of vier? of groepen scheiden of in drie delen of in vier groepen?
Dan gaan andere "terroristen" weer zeuren dat een paard een kuddedier is.

Dit alles alleen maar om te verdoezelen dat men eigenlijk gewoon geen idee heeft waar het over gaat, op welke feiten we beslissingen moeten baseren en welke signalen van belang zijn om op te pikken om die feiten te herkennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:29

Ik kan me alleen maar aansluiten bij ikke.

Tegenwoordig moet je paard zowat 24/7 buitenkomen, anders had je nooit een paard mogen kopen en ben je paardonwaardig.
Dat omstandigheden altijd kunnen veranderen dat bedenkt men er uiteraard niet bij.
Verder ben ik ook van mening dat je je moet aanpassen naar je paard en dat betekent echt niet dat ie continu buiten op de tocht moet blijven staan in de natte derrie omdat er simpelweg geen beter buitenbeleid mogelijk is met betrekking tot de ondergrond.
Maarja, dan heb je niks over voor je paard en wil je niet genoeg.

Ik heb een "stalpony". Wel een die er verspreid over de dag uren uitkomt. Dan zet A d'r in de paddock, dan zet B d'r eens in de paddock, zelf zet ik d'r nog buiten, rijd/longeer ik d'r nog, wandel ik d'r nog.
Maar verder staat ze, heel paardonwaardig in d'r stal. En dat vindt ze zo erg, dat ze languit ligt te maffen in stal. Maar dat komt omdat ze zich dan over heeft gegeven :j Dat denk ik ook.

Snap best dat een dier buiten moet komen maar sommigen houden er inderdaad ietwat extremistische gedachten aan over.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:32

ikke schreef:
tine10 schreef:
Ik lees hier geregeld, dat de paarden graag binnen staan, of dat ze buiten te nat zijn en niet bij komen. Maar dan betekent het in mijn ogen dat de wei dus niet voldoende schuilmogelijkheden heeft. Vooral onze pony staat graag in de schuilstal, prima, kan hij beschut staan. Maar daarvoor hoeft hij toch niet een hele nacht opgesloten te worden in een hokje?

Blijkbaar heb jij nooit gezien dat sommige paarden niet in de schuilstal mogen? Danwel dat een hele groep er niet in gaat omdat de leidende paarden dat niet nodig vinden, niet durven of wat voor reden ook? Ga jij dan twee stallen bouwen? of drie, of vier? of groepen scheiden of in drie delen of in vier groepen?

Dit alles alleen maar om te verdoezelen dat men eigenlijk gewoon geen idee heeft waar het over gaat, op welke feiten we beslissingen moeten baseren en welke signalen van belang zijn om op te pikken om die feiten te herkennen.

Ik vind dat je dan inderdaad meerdere schuilstallen moet bouwen ja, of de groep moet splitsen, want alle paarden moeten de mogelijkheid hebben om te schuilen. En bedankt dat je me voor terrorist uitmaakt. Je hebt blijkbaar geen idee wat dat betekent.

Citaat:
Verder ben ik ook van mening dat je je moet aanpassen naar je paard en dat betekent echt niet dat ie continu buiten op de tocht moet blijven staan in de natte derrie omdat er simpelweg geen beter buitenbeleid mogelijk is met betrekking tot de ondergrond.

Dat is een ander verhaal, dan is de wei dus niet geschikt. Paarden horen ook niet op de tocht te staan. Ik schrijf toch eerder al dat ze een goede schuilmogelijkheid moeten hebben. Verder moet je zorgen voor een zandstuk en een stuk bestrating, zodat de paarden altijd met droge voeten kunnen staan.

Jullie zijn hier wel heel agressief zeg... Jammer, want jullie staan op deze manier dus ook nergens voor open.
Laatst bijgewerkt door tine10 op 03-10-13 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:35

Bravura schreef:
Het valt mij de laatste tijd op dat steeds meer mensen hun paard voor de herfst en winter voornemens zijn 24/7 buiten te zetten, terwijl hun paard eerder in de winter 's nachts op stal stond.
Is dit een hype, kostenbesparing in deze tijden, of vind men 24/7 op de wei ideaal voor een paard, misschien een andere reden? Ik kijk dan met name naar de paarden/pony's die wat intensiever onder zadel lopen en jaren lang 's nachts naar binnen gingen.
Het valt me op dat men ook oudere paarden, die eerder 's nachts 's winters binnen gewend waren, nu 24/7 ineens buiten wilt houden.

Ik keur niks af, ben er alleen benieuwd naar wat de beweegredenen zijn......

Ik denk eerder dat mensen zich steeds meer bewust worden van de natuurlijke behoeften van een paard en daaraan tegemoet proberen te komen..

Ik sta sinds een maand ook op een stal waar mijn paard 24/7 buiten staat.. dit doe ik niet om de kosten, maar voor zijn eigen gemak.. hij kan zich nu de hele dag bewegen en zich vermaken met andere paarden ipv vervelen op een stalletjevan 4x4..

Niky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:40

Hier staan ze ook gewoon 24/7 buiten. Wel met twee ruime boxen op de wei waarvan de deur openstaat. Dus ze kunnen gewoon zelf kiezen. Mijn haf is bijvoorbeeld bij het minste regendrupje te vinden in zijn stalletje, ook 's morgens staat hij meestal in zijn stal als ik op de wei kom. Maar onze pinto daarentegen staat bijna nooit in de stal. Het is zelfs zo dat mijn haf bij erge regen soms denkt van "iedereen moet op stal", dan drijft hij onze merrie tot in de stal en gaat er dan zelf ook in staan :p. Grappig om te zien.
Onze paarden staan wel achter ons huis, dus om op de wei te komen, moet je via onze tuin. Met al die paarden verminkers zou ik denk ik ook liever 's nachts mijn paarden ergens op stal hebben dan dat ze ergens in een weide staan waar iedereen aan kan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:41

tine10 schreef:
Jullie zijn hier wel heel agressief zeg... Jammer, want jullie staan op deze manier dus ook nergens voor open.

Jullie? :Y)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:49

Ik denk dat ze chelle-dora en ikke bedoelt. Buiten hoeft echt niet op de tocht en in de derrie te betekenen. Ik denk dat mensen die alleen die keuze hebben, tussen tocht en derrie en binnen, de paarden wel binnen zetten. Maar als je wel een goede ondergrond buiten hebt, en je paard voelt zich er goed bij, waarom zou je het dan niet doen?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:55

Chelle_dora jij haalt nu dmv jouw post het andere topic erbij maar daar is dat andere topic voor ;). Laat je frustratie in dat topic, daar is de sfeer toch al niet echt je-van-het ;).

Ikke, niet iedereen heeft de mogelijkheid om alles altijd maar aan te passen. Feit is wel dat je je schuilstal wel zó aan kunt passen dat óók de minder dominante paarden er in komen ;).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:02

is een paard hebben wat 24/7 buitenstaat niet veel minder werk?
Gewoon een grote ruif,water, zoutblok...schuilhok en klaar.
Ik heb (omdat ik het zo wil)veel meer werk.Stallen schoonmaken,s'ochtend naar buiten,s'avonds weer naar binnen,dekens wisselen ,hoefjes schoonmaken,borstelen.Ben wel twee uur bezig per dag,en ik rij nieteens.

Soms heb ik het idee dat paarden natuurlijk houden niet ten zeerste voor het belang van het paard is maar meer voor de eigenaar....maar nu krijg ik waarschijnlijk heel veel mensen over mij heen. :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:03

tine10 schreef:
ikke schreef:

Ik vind dat je dan inderdaad meerdere schuilstallen moet bouwen ja, of de groep moet splitsen, want alle paarden moeten de mogelijkheid hebben om te schuilen. En bedankt dat je me voor terrorist uitmaakt. Je hebt blijkbaar geen idee wat dat betekent.

Citaat:

Dat is een ander verhaal, dan is de wei dus niet geschikt. Paarden horen ook niet op de tocht te staan. Ik schrijf toch eerder al dat ze een goede schuilmogelijkheid moeten hebben. Verder moet je zorgen voor een zandstuk en een stuk bestrating, zodat de paarden altijd met droge voeten kunnen staan.

Dat laatste is dus "terrorisme" namelijk het met geweld opleggen van een mening aan anderen.

Wij zijn niet aggresief, wij wijzen je slechts op de feiten. Dat jij zo stug wenst vast te houden aan opvattingen is een ongezonde vorm van starheid die, als we dat altijd hadden gedaan, we nog altijd met knots en berenvel achter de beren aanholden om te vangen en op te eten......

Ik denk dat meesten hier meer oog hebben voor het totale welzijn van hun paard dan de 24/7-propaganda die jij hier probeert te voeren.

geerke schreef:
is een paard hebben wat 24/7 buitenstaat niet veel minder werk?
Gewoon een grote ruif,water, zoutblok...schuilhok en klaar.
Ik heb (omdat ik het zo wil)veel meer werk.Stallen schoonmaken,s'ochtend naar buiten,s'avonds weer naar binnen,dekens wisselen ,hoefjes schoonmaken,borstelen.Ben wel twee uur bezig per dag,en ik rij nieteens.

Soms heb ik het idee dat paarden natuurlijk houden niet ten zeerste voor het belang van het paard is maar meer voor de eigenaar....maar nu krijg ik waarschijnlijk heel veel mensen over mij heen. :D

Daar zit in ieder geval een kern van waarheid in.........

Sunshine1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:05

Mijn shetties kunnen zelf kiezen of ze in de stallen of buiten in de paddock gaan staan. Ik vind het de beste oplossing om ze de keuze zelf te laten maken. Zo is mijn ene shet vaker binnen en de ander vaker buiten in de paddock. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:05

Sees, dat jij dat er gelijk bij betrekt. Heb het niet alleen over dat topic, dat is voor veel de algemene instelling. Nu trek je zelf de aandacht naar dat topic toe. Geeft niet verder.

Geerke: dat denk ik ook hoor :+ Paard moet naar buiten want dan istie gelukkig. Of nouja, dan gaat het mens naar de hemel in plaats van naar de hel heb ik af en toe het idee.. :=

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:07

Ik zou er geen probleem mee hebben en zelfs fijn als mijn paard ook in de winter 24/7 buiten zou staan. De omstandigheden zijn goed. Ze hebben een schuilstal, grote weide, stuk verhard dus eigenlijk best ideaal. Maar ze staat bij een paar andere en 2 daarvan kunnen slecht tegen nat en kou die staan te bibberen. Dus gaan ze een paar maanden 's nachts op stal. Ook prima soms staat het me wel tegen maar aan de andere kant als ik dan zie hoeveel paarden helemaal de neus niet kunnen luchten in de winter heeft ze het gewoon goed. Gelukkig hebben we hier ook niet dat het vanaf september of oktober stal tijd is. Wij kijken gewoon naar het weer dat is voordeel van particulier. Weet niet of het vorig jaar was of het jaar daarvoor toen gingen ze pas rond 5 december 's nachts op stal en dan ergens in maart weer 24/7 buiten.
Moet wel zeggen dat er voor mij wel eisen aan vast zouden zitten zo zou ik namelijk mijn paard niet 24/7 buiten willen hebben als deze geen mogelijkheid heeft over een schuilstal en dan wel zomer en winter. En ze moeten toch ook redelijk droog kunnen staan en voldoende plek. Ik zie ook weleens paarden 24/7 op een kleine paddock en die staan vast gelijmd aan hun hooibak dat zou ik nou ook weet niet willen. Dan nog liever meer op stal en behoorlijk wat uren op de wei dan 24/7 op een zandbak waarbij ze ook weinig beweging hebben. Maar dat is mijn mening en dus ook voor mijn paard.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:12

Chelle, je 1e post in dit topic is doorspekt met frustratie opgebouwd in een ander topic, dat bedoel ik ;).

Ikke, waarom moet het nou weer meteen zo :o ? De gemoederen raken oververhit en mensen gaan vanuit een emotie reageren ipv sec naar de vraagstelling te kijken. Dat is misschien menselijk maar komt de discussie niet ten goede ;)

Over welke feiten heb jij het eigenlijk :o ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:13

Dan vind ik dat erg jammer dat jij dat zo opvat, dat heeft wellicht dan meer met jouw frustratie te maken dan met mij. Wat ik dus al zei, is het tegenwoordig steeds meer de algehele instelling op bokt. Paard moet buiten anders is paard ongelukkig.

Volgens mij is dan voornamelijk het mens ongelukkig omdat ze dan iedere dag erheen moeten.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:13

Chelle, lees je eigen allereerste post even door dan snap je best wat ik bedoel ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:14

Die heb ik gelezen, ik heb 'm immers zelf geschreven. Dat jij mij enkel associeert met dat topic is jouw vervelende punt, niet het mijne. Ik kan prima loskoppelen, nu jij nog :)
Zullen we deze discussie lekker verder doorvoeren op de PB? Nu haal je zelf de sfeer omlaag hier.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:15

Ik heb nergens iemand gedwongen om zijn/haar paarden 24/7 buiten te zetten, ik leg niemand met geweld mijn mening op. In sommige situaties vind ik het niet meer dan logisch als ze s nachts binnen gehaald worden. Maar sommige argumenten die hier worden aangedragen, kloppen gewoon niet.

Als er wordt gezegd dat je paard niet in de schuilstal mag, moet je zorgen dat dat wel kan. Dus of meer schuilstallen of de groep splitsen. Dat is een oplossing aandragen, maar goed, jij ziet dat blijkbaar als met geweld een mening opleggen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:16

Waarom moet je trouwens iedere dag naar je paard als ie 24/7 buiten staat? Juist niet toch? En dat een paard naar buiten moet is ook een feit ;). De meningen over de gradatie daarin verschillen nogal en dáár zit 'm vaak het probleem.

Chelle, ik denk dat het beter is als ik alleen in het andere topic op jouw posts reageer ;).
Laatst bijgewerkt door Sees op 03-10-13 11:19, in het totaal 2 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:18

tine10 schreef:
Ik heb nergens iemand gedwongen om zijn/haar paarden 24/7 buiten te zetten, ik leg niemand met geweld mijn mening op. In sommige situaties vind ik het niet meer dan logisch als ze s nachts binnen gehaald worden. Maar sommige argumenten die hier worden aangedragen, kloppen gewoon niet.

Als er wordt gezegd dat je paard niet in de schuilstal mag, moet je zorgen dat dat wel kan. Dus of meer schuilstallen of de groep splitsen. Dat is een oplossing aandragen, maar goed, jij ziet dat blijkbaar als met geweld een mening opleggen.

Dit zeg jij, maar wij hadden net zo veel schuilstallen als paarden: zolang leider hetmniet nodig vond stond er geen paard binnen. En die vond de stal minder fijn als mijn pony.

Vergeet niet dat je argumenten zelf ook erg zwart wit zijn, zoek de regenboog om goede argumenten te kunnen geven.