Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tine10 schreef:Ik lees hier geregeld, dat de paarden graag binnen staan, of dat ze buiten te nat zijn en niet bij komen. Maar dan betekent het in mijn ogen dat de wei dus niet voldoende schuilmogelijkheden heeft. Vooral onze pony staat graag in de schuilstal, prima, kan hij beschut staan. Maar daarvoor hoeft hij toch niet een hele nacht opgesloten te worden in een hokje?
ikke schreef:tine10 schreef:Ik lees hier geregeld, dat de paarden graag binnen staan, of dat ze buiten te nat zijn en niet bij komen. Maar dan betekent het in mijn ogen dat de wei dus niet voldoende schuilmogelijkheden heeft. Vooral onze pony staat graag in de schuilstal, prima, kan hij beschut staan. Maar daarvoor hoeft hij toch niet een hele nacht opgesloten te worden in een hokje?
Blijkbaar heb jij nooit gezien dat sommige paarden niet in de schuilstal mogen? Danwel dat een hele groep er niet in gaat omdat de leidende paarden dat niet nodig vinden, niet durven of wat voor reden ook? Ga jij dan twee stallen bouwen? of drie, of vier? of groepen scheiden of in drie delen of in vier groepen?
Dan gaan andere "terroristen" weer zeuren dat een paard een kuddedier is.
Dit alles alleen maar om te verdoezelen dat men eigenlijk gewoon geen idee heeft waar het over gaat, op welke feiten we beslissingen moeten baseren en welke signalen van belang zijn om op te pikken om die feiten te herkennen.
Citaat:Verder ben ik ook van mening dat je je moet aanpassen naar je paard en dat betekent echt niet dat ie continu buiten op de tocht moet blijven staan in de natte derrie omdat er simpelweg geen beter buitenbeleid mogelijk is met betrekking tot de ondergrond.
Bravura schreef:Het valt mij de laatste tijd op dat steeds meer mensen hun paard voor de herfst en winter voornemens zijn 24/7 buiten te zetten, terwijl hun paard eerder in de winter 's nachts op stal stond.
Is dit een hype, kostenbesparing in deze tijden, of vind men 24/7 op de wei ideaal voor een paard, misschien een andere reden? Ik kijk dan met name naar de paarden/pony's die wat intensiever onder zadel lopen en jaren lang 's nachts naar binnen gingen.
Het valt me op dat men ook oudere paarden, die eerder 's nachts 's winters binnen gewend waren, nu 24/7 ineens buiten wilt houden.
Ik keur niks af, ben er alleen benieuwd naar wat de beweegredenen zijn......
tine10 schreef:ikke schreef:Blijkbaar heb jij nooit gezien dat sommige paarden niet in de schuilstal mogen? Danwel dat een hele groep er niet in gaat omdat de leidende paarden dat niet nodig vinden, niet durven of wat voor reden ook? Ga jij dan twee stallen bouwen? of drie, of vier? of groepen scheiden of in drie delen of in vier groepen?
Dan gaan andere "terroristen" weer zeuren dat een paard een kuddedier is.
Dit alles alleen maar om te verdoezelen dat men eigenlijk gewoon geen idee heeft waar het over gaat, op welke feiten we beslissingen moeten baseren en welke signalen van belang zijn om op te pikken om die feiten te herkennen.
Ik vind dat je dan inderdaad meerdere schuilstallen moet bouwen ja, of de groep moet splitsen, want alle paarden moeten de mogelijkheid hebben om te schuilen. En bedankt dat je me voor terrorist uitmaakt. Je hebt blijkbaar geen idee wat dat betekent.Citaat:Verder ben ik ook van mening dat je je moet aanpassen naar je paard en dat betekent echt niet dat ie continu buiten op de tocht moet blijven staan in de natte derrie omdat er simpelweg geen beter buitenbeleid mogelijk is met betrekking tot de ondergrond.
Dat is een ander verhaal, dan is de wei dus niet geschikt. Paarden horen ook niet op de tocht te staan. Ik schrijf toch eerder al dat ze een goede schuilmogelijkheid moeten hebben. Verder moet je zorgen voor een zandstuk en een stuk bestrating, zodat de paarden altijd met droge voeten kunnen staan.
Jullie zijn hier wel heel agressief zeg... Jammer, want jullie staan op deze manier dus ook nergens voor open.
geerke schreef:is een paard hebben wat 24/7 buitenstaat niet veel minder werk?
Gewoon een grote ruif,water, zoutblok...schuilhok en klaar.
Ik heb (omdat ik het zo wil)veel meer werk.Stallen schoonmaken,s'ochtend naar buiten,s'avonds weer naar binnen,dekens wisselen ,hoefjes schoonmaken,borstelen.Ben wel twee uur bezig per dag,en ik rij nieteens.
Soms heb ik het idee dat paarden natuurlijk houden niet ten zeerste voor het belang van het paard is maar meer voor de eigenaar....maar nu krijg ik waarschijnlijk heel veel mensen over mij heen.
tine10 schreef:Ik heb nergens iemand gedwongen om zijn/haar paarden 24/7 buiten te zetten, ik leg niemand met geweld mijn mening op. In sommige situaties vind ik het niet meer dan logisch als ze s nachts binnen gehaald worden. Maar sommige argumenten die hier worden aangedragen, kloppen gewoon niet.
Als er wordt gezegd dat je paard niet in de schuilstal mag, moet je zorgen dat dat wel kan. Dus of meer schuilstallen of de groep splitsen. Dat is een oplossing aandragen, maar goed, jij ziet dat blijkbaar als met geweld een mening opleggen.