Vanaf welke leeftijd vind jij een paard/pony oud?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Vanaf welke leeftijd vind jij een paard/pony oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:25

Ja, als ik haar vergelijk met andere oudjes, vind ik haar wel vlot en levendig. Ik weet paarden die va 17 al echt oud zijn, maar ook ouder waar niks meer mee gedaan wordt. Dat waren mijn ervaringen.

Als ik dan zie hoe onze merrie nog loopt, denk ik die kan wel een buitenritje lopen nog. Enige nadeel is dat ze een slechte tijd heeft gehad met weinig voeding en verzorging. Als een ouder paardje van verder weg moet komen, zal er wat meer tijd overheen gaan ben ik bang.
D'r hoeven zijn erg slecht, dus we kunnen nog niet teveel beweging geven. Hopelijk groeien ze snel mooi uit. Ze beweegt wel de hele dag buiten, maar ik bedoel meer gedwongen en belast.
D'r bespiering is echt 10x niks en ze is totaal niet soepel qua buigen.

Als je het altijd bijhoudt lijkt het me ook niet zo een probleem. IK zie mijn 15 jarige nog niet zo mager en stijf worden. Maar we hebben haar zo opgehaald/teruggekocht.

We bekijken het gewoon per dag, week, maand. Ze glimt wel weer goed en trekt wel bij, dus zie het wel positief in. En als ik hier de verhalen lees, durf ik het ook wel een beetje aan om straks ''iets'' meer te doen.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:31

wij hebben twee pony's van 20 staan.
1 daarvan zou je 4 jaar geven, die is nog niet rustig te krijgen en moeilijk te rijden.
De andere is een beginners pony en daar merken we wel aan dat ze wat ouder word.
Grijze haren, suffer, minder lenig, gebrekken aan haar lichaam en ga zo maar door.
Ze kan er nog goed mee werken en word regelmatig behandeld door fysio/masseur en dan kan ze goed vooruit.
Ze gaat lekker over een jaar of 2/3 met pensioen tenzij het echt eerder zou moeten.
Nu loopt ze maar 2 keer per week.
De andere pony ka geloof ik nog jaren mee, die is nog zo lenig en blij!

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:56

27 zou ik zoiezo stoppen met rijden. Maar als het paard zelf aangeeft dat hij niet meer kan zou ik meteen stoppen! Misschien toch 23 ligt ook aan het paard! Bij ons loopt en eentje van 28 nog super goed rond. En natuurlijk met plezier!

Doggylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:57

hier een ruim 24 jarige pony ,maar je moet niet tegen hem zeggen dat hij oud is hoor :) want dan laat hij even zien wat hij in huis heeft , de heethoofd.. ja het is een pienter en aardig pittig kereltje met zijn buien af en toe :j
we rijden gewoon recreatieve bosritjes een aantal keer in de week zolang het goed blijft gaan en hij er plezier in houdt !

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 08:46

dat ligt helemaal aan het dier , ras speelt ook vaak mee,

de gemiddelde KWPN van 20 gaat meestal geen tien jaar meer mee onder het zadel...
een ijslander van 20 , daar is nog kans dat ze meer dan tien jaar onder het zadel meekunnen,

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 08:55

Mijn vz paardje (shet) is 23 en vind hem oud door de manier hoe er vroeger met hem om is gegaan. Geen goede medische zorg maakt een paardje al snel oud denk ik

Doggylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:13

sophianemo schreef:
27 zou ik zoiezo stoppen met rijden. Maar als het paard zelf aangeeft dat hij niet meer kan zou ik meteen stoppen! Misschien toch 23 ligt ook aan het paard! Bij ons loopt en eentje van 28 nog super goed rond. En natuurlijk met plezier!

Ja precies je voelt het wel aan wanneer het niet meer gaat ,maar ik denk niet dat je daar echt een leeftijd op kan plakken.
Nou is 'het zicht' van mijn bijrijdpony daar zeker een graadmeter in (want hij is op zijn 23 ste nog aan 1 oog geopereerd) en we kunnen niet meer in het donker rijden dan word hij erg onzeker .
Maar zolang het met licht nog goed te doen is mag hij lekker zijn beentjes strekken en hij heeft er echt nog plezier genoeg in dus dan is het goed ;)
hij is overigs een x Arabier en in het bos of op straat niet voor iedereen te rijden ,er zit nog een hoop pit in het opaatje :)

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:23

Mijn paard is 24 en is nog even fit als toen hij 6 was. Ziet er ook nog goed uit.
Het is denk ik per paard verschillend, maar ik vindt 28 wel oud voor een paard en 34 voor een pony, maar nogmaals sommige pony's zijn met 24 al versleten.....net als bij mensen....is moeilijk te normaliseren.

Lotte2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:24

mijn vriendin rijdt nog op een 37 jarige pony
heb al een aantal keer gezegt dat ze moet stoppen met rijden want de pony kan geen galop meer en kan enkel nog stappen en een paar rondjes draf
maar ze zegt dat de pony het nog aan kan maar als het aan mij ligt niet maar ja dat moet ze zelf maar weten zelf zou ik stoppen als de pony tussen 20 of 30 jaar was of als die het aangeeft eerder

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:27

mijn paard is 20, merk soms dat hij wat ouder word doordat hij toch wat hulp nodig heeft in de winter om niet te dun te worden. verder rijden we lekker eacreatieve ritjes, niet dagelijks maar merk dat hij er nog enorm van geniet enne soms als hij schrikt en weer eens weg rent danne is ie geen 20 hoor :o

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:29

Ik heb gisteren mijn 29 jarige verzorgpony nog laten vrijspringen
Doet hij nog met alle plezier en bokken kan hij ook nog
Hij doet zich nog voor als een 4 jarige ;)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:00

Leuk om te horen dat er nog zoveel actieve, fitte seniors zijn! +:)+ Zag op Facebook ook een foto langskomen van enduranceamazone Marly van Ditshuizen met haar 6-jarige kleindochter op een 39-jarige pony tijdens de kinderendurance. Echt leuk om te zien.

BlueSun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:05

Dat ligt er denk ik aan, je hebt paarden van 20+ die nog fit en actief zijn en dus beweging willen/ nodig hebben en 20+ die daar geen behoefte aan hebben. maar oud vind ik wel zo rond de 20/25+

pretparkpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:49

Het ligt helemaal aan hoe het paard zich voelt en doet, maar na 25 vind ik ze wel oud worden.

Irene_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:00

Zoals hierboven ook gezegd. Ligt eraan hoe ze zich gedragen, hoe ze zich voelen. Mijn paardje is 17 en is in de bloei van zijn leven. Ben er deze week voor het eerst mee op wedstrijd geweest. En geweldig dat hij het vind. Ik kijk gewoon aan hoe hij zich ontwikkeld in de komende jaren.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:36

tja rond de 20 is in mijn ogen al wat ouder, maar nog niet echt oud, boven de 25 vind ik oud. . richting de 30 en erover is opa ;)

Roombroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:40

Ik denkt dat het heel erg kan liggen aan hoe fit de pony/paard zich nog voelt.
Als je pony een beetje lui rijd en niet goed meer kan springen /galloperen/daven etc. dan is t denk ik wel toe aan pensioen toe
Maar dit is mijn mening :D

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:33

mijn pony is 23 en super druk/moeilijk. hij heeft 2 keer Z2 gelopen met winst en rij er nu nog mee op dat niveau. als hij een week stil staat kan hij niet normaal stappen.. stuiter de stuiter.. het ligt aan het paard heb paarden van 20 gezien die echt oud zijn maar mijn pony kan nog zeker 5 jaar mee gewoon tot wanneer hij aangeeft dat het genoeg is.

Doggylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:36

EJuniorJoost schreef:
mijn pony is 23 en super druk/moeilijk. hij heeft 2 keer Z2 gelopen met winst en rij er nu nog mee op dat niveau. als hij een week stil staat kan hij niet normaal stappen.. stuiter de stuiter.. het ligt aan het paard heb paarden van 20 gezien die echt oud zijn maar mijn pony kan nog zeker 5 jaar mee gewoon tot wanneer hij aangeeft dat het genoeg is.

zo een pony rij ik dus ook lekker druk en moeilijk op zijn tijd en een heerlijk gevoelig zieltje.
en hij is ruim 24 jaar :D ook hij is altijd actief in de sport geweest.
Hij geniet er echt nog van om in het bos lekker te lopen,nu door het vroeg donker zijn gaan we van 3-4 keer per week naar alleen de Zondag om te kunnen rijden , dat word een kluif met opaatje hoor :D

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:52

Ik vind dat het ligt aan het paard zelf. De ene is met 17 oud omdat 'ie gewoon op is. De ander loop zonder problemen tot z'n 30e mee en gedraagt zich vrolijk en alsof het een jong paard is.
Die van mij is nu 19. Iedereen vond haar ook een oud paard. Tot ze haar aan het werk zagen. Galopswissels, wijken, schouderbinnenwaarts etc. En springen vind ze ook geweldig. Paarden zijn pas oud als ze zelf denken dat ze oud zijn.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 12:04

Myrthee_ schreef:
Ik vind dat het ligt aan het paard zelf. De ene is met 17 oud omdat 'ie gewoon op is. De ander loop zonder problemen tot z'n 30e mee en gedraagt zich vrolijk en alsof het een jong paard is.
Die van mij is nu 19. Iedereen vond haar ook een oud paard. Tot ze haar aan het werk zagen. Galopswissels, wijken, schouderbinnenwaarts etc. En springen vind ze ook geweldig. Paarden zijn pas oud als ze zelf denken dat ze oud zijn.

Hier hetzelfde verhaal. mijn 21 jarige, ziet eruit als een 10 jarige en rijdt ook zo nog...op de streken na dan :)

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 22:50

Heb een verzorgpaard van 19/20 gehad die wel echt oud was voor zijn leeftijd.
Nauwelijks vooruit te branden, last van staar, zakte door zijn achterbeen en had in het algemeen geen looplust.

Wel was het een echte knuffelkont en ik hoop dat hij nog jaren mee kan <3

joyce_goldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:21

Mijn pony is nu 26, in de bak niet vooruit tebranden wat betreft dressuur. Maar zet je een sprong tot 60cm neer is meneer meteen weer 20 jaar jonger. buiten dito het kan allemaal niet hard genoeg. ik rij maximaal 4 dagen in de week. veder staat hij 's nachts binnen en overdag op de wei. rondje aan de hand wandelen is op de heenweg het dooie gemakje maar zodra je ergens keert gaat de kop erop staart erop en is het deel arabier in hem wakker. Dus ik ben ook van mening dat het per paard verschild.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:13

Mijn paard is 21 (in mei 2016 wordt hij 22) maar owe durf hem (ruin) oud te noemen }:) hij is zo fit als een hoentje, ja ik moet eigenlijk meer conditie gaan trainen maar ik tref de voorbereidingen daarvoor :p hij rent de wei door, geeft vreugde bokjes, gaat achter de vrouwtjes aan, springt over het draad heen en over de hekjes (minstens 1 meter). Ik sta er ook nooit echt bij stil dat hij 21 is omdat hij zich zelf voordat alsof hij 10 is (soms 6 :p ). Voor mij is een paard echt oud als hij 30 is. Daarvoor wordt hij rijp :p

Nb: mijne heeft al wel grijze haren.

Love_Laugh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 01:58

Ligt aan het paard. Ene is oud met 20 andere met 30..