Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
chelle_dora schreef:Tja als jij dan met alle pensionhouders in discussie wilt gaan?
Ik sta op een hele fijne stal, alleen het nadeel is in de winter dus geen weidegang. No way dat ik bonje ga schoppen met m'n staleigenaar hierom hoorSta net lekker.
24/7 is nooit goed, maar zoals je kunt lezen komen veel paarden er echt wel meer dan een half uurtje per dag uit (ook buiten het trainen om).
Ik snap dat het paard in de behoeften voorzien moet worden maar er kan ook overdreven worden.. Een stalhouder heeft ook maar 2 handen en kan niet alles tegelijk en moet dan dus keuzes maken. En zoals iemand boven mij ook al zei, als ze tot aan de oksels wegzakken en ze moeten zichzelf eruit vissen, krijg je hele nare blessures.. Ook niet mijn ding hoor..
paulinebes schreef:valt allemaal best mee hoor...die kleigrond...voordat je er tot aan je oksels inzakt... Als je voldoende wei hebt kom je een heel end...daarnaast zijn er alternatieven zoals aanleggen paddocks bijvoorbeeld. Ik denk dat de meeste paarden geen moeite hebben met een beetje modder, denk een aantal baasjes wel...
V.w.b. de discussie aangaan met de pensionhouders...de vraag bepaalt het aanbod..(marktwerking).
't kan bij de omslag in denken naar uitvoeren wat taai zijn maar als we het met zn allen echt belangrijk vinden, komt het er toch echt, onderschat je eigen rol niet.
chelle_dora schreef:Ballard_L; zal vast met een hoop stalhouders te praten zijn, dat geloof ik gelijkAls ik het bijv. niet eens ben met het voerbeleid of ik wil iets anders veranderd hebben met betrekking tot het welzijn van mijn dier, dan zal de staleigenaar ook echt de moeilijkste niet zijn.
Maarja, om van 'm te vragen of de paarden ook niet in de winter erop kunnen, 'dan moet ie maar een keertje extra zaaien'.. Vrees dat het niet zo werkt.. Dan is het heel simpel.. Dan gaat of de stalling ineens met 200eu per maand omhoog, of hij zegt, genoeg andere stallen, ga maar naar de hit-actief![]()
Wij hebben op stal heel veel land.. Maar daar wordt ook het eigen hooi vandaan gehaald meen ik me goed te herinneren. Dan zou daar dus op ingeleverd moeten worden, wat ik zonde zou vinden. Staan ze de hele winter in de drek, op een kale wei, zonder goed eten. Soms moet je 1 van de 2 kwaden kiezen.. En ik kies dan toch liever voor eten.. Ze buiten zetten en buiten houden ben je nog altijd zelf bij!
Myrthee_ schreef:Ik maak mijn paard er niet blij mee als ik haar de hele dag buiten zet.
Een uurtje of 3 in de wei vind ze heerlijk, uurtje op de paddock vind ze prima. Maar daarna wilt ze toch wel echt weer naar stal. Dus ja, zij staat ook redelijk veel op stal
HorseTopShop schreef:Dat is een gewenning. Toen ik anderhalf jaar geleden er een paard bij kocht, ging ze van veel op stal naar het jaar rond 24/7 op de wei. Natuurlijk vond ze dit in het begin niet leuk. Ze was het niet gewend.
Zet haar nu echt geen uurtje binnen, want daar wordt ze dood ongelukkig van.
Het is maar net wat ze gewend zijn en ik ben van mening dat ze overal aan kunnen wennen.
Bedoel natuurlijk niet dat het me goed lijkt om een paard 24/7 op stal te hebben staan
HorseTopShop schreef:Myrthee_ schreef:Ik maak mijn paard er niet blij mee als ik haar de hele dag buiten zet.
Een uurtje of 3 in de wei vind ze heerlijk, uurtje op de paddock vind ze prima. Maar daarna wilt ze toch wel echt weer naar stal. Dus ja, zij staat ook redelijk veel op stal
Dat is een gewenning. Toen ik anderhalf jaar geleden er een paard bij kocht, ging ze van veel op stal naar het jaar rond 24/7 op de wei. Natuurlijk vond ze dit in het begin niet leuk. Ze was het niet gewend.
Zet haar nu echt geen uurtje binnen, want daar wordt ze dood ongelukkig van.
Het is maar net wat ze gewend zijn en ik ben van mening dat ze overal aan kunnen wennen.
Bedoel natuurlijk niet dat het me goed lijkt om een paard 24/7 op stal te hebben staan
Brendaaaa schreef:Ik was toevallig gisteren mijn 2 cavia's aan het verzorgen, toen ik mij bedacht; heee, eigenlijk ook maf. Paarden het jaar rond op stal, dat is eigenlijk not done, maar half nederland heeft een konijn, cavia, hond of kat die in de natuur net zo goed rondscharrelen de hele dag! De honden worden dan nog een paar keer per dag uitgelaten maar mogen ook niet vrij in en uit lopen, evenals veel katten. Konijnen en cavia;'s zitten ook opgesloten in een hok. Waarom wordt dat dan wel eigenlijk algemeen geaccepteerd? Qua ruimte scheelt een woonkamer voor een hond niks met een stal voor een paard natuurlijk.... laat jij je paard de dag door 'uit' een paar keer, dan is dat precies hetzelfde als wanneer je je hond uitlaat. Ben benieuwd hoe daar dan tegenaan gekeken word.
(even voor de duidelijkheid, mijn paard komt in de zomer de hele dag op de wei, en word in de winter "uitgelaten")
paulinebes schreef:valt allemaal best mee hoor...die kleigrond...voordat je er tot aan je oksels inzakt... Als je voldoende wei hebt kom je een heel end...daarnaast zijn er alternatieven zoals aanleggen paddocks bijvoorbeeld. Ik denk dat de meeste paarden geen moeite hebben met een beetje modder, denk een aantal baasjes wel...
Mona2008 schreef:Ik zou geen paard/pony willen hebben als het swinters en zomers dag en nacht op stal zou moeten staan, mijn honden blijven ook niet dag en nacht in een bench voor het geval ze kreupel zouden kunnen worden, dan maar een showtje overslaan. Eerst de dieren hun behoefte,daarna mijn hobby
Sees schreef:Ik zeg niet dat alle paarden in de randstad meteen verkocht moeten worden, dat is geen doen. Ik zeg alleen dat als IK met de kennis van nu een paard zou willen aanschaffen in de randstad en ik alleen maar stallen kon vinden met 2u per dag buitengang, ik óf geen paard aan zou schaffen óf een stal verder weg zou zoeken waar de omstandigheden beter zijn.