Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:38

Op kleigrond lijkt het me idd wel drama, je wilt een paard ook niet tot zijn voorknie in de drek hebben staan lijkt me.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:42

valt allemaal best mee hoor...die kleigrond...voordat je er tot aan je oksels inzakt... Als je voldoende wei hebt kom je een heel end...daarnaast zijn er alternatieven zoals aanleggen paddocks bijvoorbeeld. Ik denk dat de meeste paarden geen moeite hebben met een beetje modder, denk een aantal baasjes wel... <<)

V.w.b. de discussie aangaan met de pensionhouders...de vraag bepaalt het aanbod..(marktwerking).
't kan bij de omslag in denken naar uitvoeren wat taai zijn maar als we het met zn allen echt belangrijk vinden, komt het er toch echt, onderschat je eigen rol niet.
Laatst bijgewerkt door paulinebes op 25-09-13 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Myrthee_

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:46

Ik maak mijn paard er niet blij mee als ik haar de hele dag buiten zet.
Een uurtje of 3 in de wei vind ze heerlijk, uurtje op de paddock vind ze prima. Maar daarna wilt ze toch wel echt weer naar stal. Dus ja, zij staat ook redelijk veel op stal

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:56

chelle_dora schreef:
Tja als jij dan met alle pensionhouders in discussie wilt gaan?
Ik sta op een hele fijne stal, alleen het nadeel is in de winter dus geen weidegang. No way dat ik bonje ga schoppen met m'n staleigenaar hierom hoor :Y) Sta net lekker.
24/7 is nooit goed, maar zoals je kunt lezen komen veel paarden er echt wel meer dan een half uurtje per dag uit (ook buiten het trainen om).
Ik snap dat het paard in de behoeften voorzien moet worden maar er kan ook overdreven worden.. Een stalhouder heeft ook maar 2 handen en kan niet alles tegelijk en moet dan dus keuzes maken. En zoals iemand boven mij ook al zei, als ze tot aan de oksels wegzakken en ze moeten zichzelf eruit vissen, krijg je hele nare blessures.. Ook niet mijn ding hoor..

ik denk dat er zeker wel eens met pensionshouders gepraat kan worden idd :P (zeg niet dat jij dat moet doen hoor ;) ) Het probleem is ook een beetje dat in Nederland er niet echt duidelijke richtlijnen zijn hoe er met paarden moet worden omgegaan (er zijn nog geen wettelijke welzijnsnormen bedoel ik dan...de SRP heeft wel richtlijnen gegeven, maar er is nog niet echt iets heel duidelijks zoals je bijv bij koeien wel ziet.)
Ik denk dat er juist altijd wat gemakkelijk wordt gedacht over de behoeftes van paarden. (bedoel dit niet aanvallend).
Ook wat paulinebes zegt: als je genoeg land hebt valt die modderpoel meestal wel mee. Zie ik ook bij mijn verzorgpaarden. Als het dan heel erg modderig is staan ze 24/7 in de paddock met genoeg ruwvoer. Snap dat daar niet altijd de ruimte en tijd voor is, maar ik denk dat er bij veel stallen wel eens goed over nagedacht kan worden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:59

paulinebes schreef:
valt allemaal best mee hoor...die kleigrond...voordat je er tot aan je oksels inzakt... Als je voldoende wei hebt kom je een heel end...daarnaast zijn er alternatieven zoals aanleggen paddocks bijvoorbeeld. Ik denk dat de meeste paarden geen moeite hebben met een beetje modder, denk een aantal baasjes wel... <<)

V.w.b. de discussie aangaan met de pensionhouders...de vraag bepaalt het aanbod..(marktwerking).
't kan bij de omslag in denken naar uitvoeren wat taai zijn maar als we het met zn allen echt belangrijk vinden, komt het er toch echt, onderschat je eigen rol niet.

Moet je wel bedenken hoeveel wei je nodig hebt en bedenken hoeveel de gemeente ook nog wel eens afpakt of wat je dan niet mag gebruiken. Vaak gebruiken stalhouders ook nog eigen land om goed kwaliteit hooi/kuil te krijgen op eigen stal dus dan moet je daar weer op inleveren. En sorry maar ik hecht ook zeer veel waarde aan goede kwaliteit hooi!

Ballard_L; zal vast met een hoop stalhouders te praten zijn, dat geloof ik gelijk :) Als ik het bijv. niet eens ben met het voerbeleid of ik wil iets anders veranderd hebben met betrekking tot het welzijn van mijn dier, dan zal de staleigenaar ook echt de moeilijkste niet zijn.
Maarja, om van 'm te vragen of de paarden ook niet in de winter erop kunnen, 'dan moet ie maar een keertje extra zaaien'.. Vrees dat het niet zo werkt.. Dan is het heel simpel.. Dan gaat of de stalling ineens met 200eu per maand omhoog, of hij zegt, genoeg andere stallen, ga maar naar de hit-actief :')
Wij hebben op stal heel veel land.. Maar daar wordt ook het eigen hooi vandaan gehaald meen ik me goed te herinneren. Dan zou daar dus op ingeleverd moeten worden, wat ik zonde zou vinden. Staan ze de hele winter in de drek, op een kale wei, zonder goed eten. Soms moet je 1 van de 2 kwaden kiezen.. En ik kies dan toch liever voor eten.. Ze buiten zetten en buiten houden ben je nog altijd zelf bij!

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:07

Ik zou het niet meer doen, naar een stal waar ze 's winters niet buiten kunnen. Heb het wel met mijn eerste paarden gehad, maar dat was meer onwetendheid (zo van de manege af :( ) Nu staan ze op een stal waar ze 's winters een halfuurtje in de paddock mogen, vind ik ook niks, voor de zomer was het ideaal, in de kudde op het land, maar het weideseizoen komt ten einde. Dus in november gaan ze naar een stal waar ze in ieder geval 2x per dag even in de paddock gezet worden. Ik merk aan mijn paarden echt dat ze zich beter voelen als ze veel uit hun box komen en genoeg te eten krijgen (heb intussen heel wat stallingen gezien). Ik hoef ze niet 's winters de hele dag buiten, zo'n paddock is toch ook maar saai. Ik vind dan voor mijn dieren een paar uur per dag genoeg. maar echt de hele dag in hun hok opgesloten staan en er alleen uitgehaald worden om te werken vind ik not done.

Hier het hele jaar door op de wei is ook geen doen, maar hey daarvoor hebben ze paddocks. zandbodem wordt lang niet zo'n kliederboel.

Denk ook dat veel mensen wel op dergelijke stallingen blijven staan omdat ze niet anders gewend zijn. Ik kom origineel van een manege af, waar de paarden toch echt te weinig ruwvoer kregen, maar daar kwam ik pas achter op de stalling daarna. Ik vond het ook niet nodig dat mijn paard veel buiten kwam, totdat het wel kon, ja toen zag je ineens een heel ander paard. Ik denk dat iedereen doet wat hij/zij denkt dat goed is voor zijn/haar paard.

Ik moest er ook niet aan denken mijn merrie op het grote land in de kudde te zetten vorig jaar, want och ze zou zich maar bezeren, uitglijden op haar vier ijzers of een trap krijgen van een weidegenoot. Maar ze heeft toch heel de zomer in de kudde op de wei gestaan en ben toch erg blij dat we dat toch gedaan hebben. Paard werd er heel erg blij van en het enige wat beschadigt is zijn de 4 paar springschoenen die ze kapotgemaakt heeft.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:07

chelle_dora schreef:
Ballard_L; zal vast met een hoop stalhouders te praten zijn, dat geloof ik gelijk :) Als ik het bijv. niet eens ben met het voerbeleid of ik wil iets anders veranderd hebben met betrekking tot het welzijn van mijn dier, dan zal de staleigenaar ook echt de moeilijkste niet zijn.
Maarja, om van 'm te vragen of de paarden ook niet in de winter erop kunnen, 'dan moet ie maar een keertje extra zaaien'.. Vrees dat het niet zo werkt.. Dan is het heel simpel.. Dan gaat of de stalling ineens met 200eu per maand omhoog, of hij zegt, genoeg andere stallen, ga maar naar de hit-actief :')
Wij hebben op stal heel veel land.. Maar daar wordt ook het eigen hooi vandaan gehaald meen ik me goed te herinneren. Dan zou daar dus op ingeleverd moeten worden, wat ik zonde zou vinden. Staan ze de hele winter in de drek, op een kale wei, zonder goed eten. Soms moet je 1 van de 2 kwaden kiezen.. En ik kies dan toch liever voor eten.. Ze buiten zetten en buiten houden ben je nog altijd zelf bij!

haha nee denk ook niet dat je dat hem zo moet brengen :Y) en snap je ook helemaal! Ik denk trouwens wel dat een paddockparadise echt een hele goede oplossing is. Vind dit echt iets briljants, want de paarden kunnen blijven lopen en naar plekjes lopen met voer en water, hebben sociaal contact, als er een stukje land niet zo modderig is zet je hem een uurtje open, etc. Vind dit echt een hele mooie oplossing voor zo'n probleem. En nee, ik zeg niet dat elke stalhouder nu zo'n paddock moet aanleggen, maar als er niet genoeg land beschikbaar is, is dit misschien een perfecte oplossing :)

Anoniem

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:10

Paddock Paradise lijkt mij ook een goede oplossing ja :)
Maar het enige wat hier in de buurt van zoiets komt, is de Hit-Actief stal iets verderop. En hoe het er daar uitziet ben ik geen fan van. Als ik m'n box 3 weken niet uitmest heb ik hetzelfde effect en heeft ze ook net zo weinig beweegruimte. Staan in mijn ogen ook teveel paarden op een te klein stukje.. Maar heuy.. Ze staan de heeeele dag buiten.. Of je paard er beter van wordt betwijfel ik dan.. :Y)
Ik maak voor m'n pony d'r eigen paradise. D'r eten-drooghok-enbuitenspeel paradise inclusief mens.. :Y)

Snap het wel hoor, zeker als je gewend bent dat je paard eigenlijk altijd buiten staat klinkt 'in de winter op de box' als een gruweldaad.. maar in praktijk valt het mee... Het is maar net hoeveel tijd je zelf kan en wilt besteden aan de buitenspeelactiviteiten van je paard :)
Zo zijn er bij ons op stal ook ongetwijfeld paarden die er alleen uitkomen om te rijden en om doelloos in de stapmolen te staan 2 uur.. Is hun keuze.. Vind ik voor de paarden heel erg, maar voor mezelf een stuk minder; meer tijd voor mijn pony om in de paddock te staan :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:14

Sommige mensen snappen gewoon echt niet waar paarden behoefte aan hebben. Dikke laag stro, uitzicht naar buiten, binnenbak etc... :n .

Ik zeg heus niet dat paarden per se 24/7 buiten moeten staan. En paarden gaan er ook heus niet dood aan als ze een keer een dag binnen moeten staan maar mensen interpreteren paardengedrag en uiterlijk (glanzende vacht, geen stalondeugden) vaak verkeerd.

Een paard 20u per dag op stal houden is hetzelfde als een hond niet meer uitlaten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:15

Volgens mij hebben een aantal mensen hier weinig verstand van het onderhouden van een weiland :) . Bij ons staan de paarden nu nog op het land en in de winter komen ze een dagdeel op de paddock. Best zeldzaam in de randstad met een accomodatie zoals die van ons.

Wij zeggen altijd tegen onze klanten dat we voor het welzijn van de paarden EN voor onze eigen arbeid ook niets liever hebben dat ze het hele jaar rond 24/7 of overdag weidegang hebben.
Helaas is het hier niet een kwestie van 'even een keer extra inzaaien' , als dat zo was, deden we dat graag want ik denk dat we met het hele jaar door weidegang een wachtlijst van 100 paarden zouden hebben :') .

Ik denk dat sommige mensen zaken zien vanuit hun eigen regio, er zijn gewoon regio's waar minder mogelijk is :)

Daarbij las ik een post over de gevaren van buiten lopen: vast blijven zitten in een hek, in elkaar getrapt worden, veel de sloot in gaan, ongelukken e.d. . Ik denk dat dat meer iets met slecht stalmanagment dan met weidegang in het algemeen te maken heeft. Op 85 paarden is er dit seizoen 1 de sloot in gegaan( en dat was niet in de groep, maar met de eigenaar op een wandeling :+ ) . Hebben we 1 keer een stuk schriklint gehad en de blessure's zijn vanwege stabiele groepen op 1 hand te tellen. H

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:16

Glanzende vacht kan het resultaat zijn van scheren en goed poetsen.. maar appeltjes kan je niet zelf in de vacht proppen..

Denk dat we allemaal massaal de paarden moeten verkopen in de randstad dan.... Meer dan je bent kun je niet doen. Gelukkig kunnen paarden zich een stuk beter aanpassen dan sommige mensen hier in dit topic..:)

Ruitje: volgens mij zijn we wel eens langs jullie accomodatie gereden. Zag er inderdaad super uit en inderdaad, volgens mij is het iets meer dan 'een keertje extra inzaaien'.. Tis balen dat het zo ver weg is naar jullie toe anders was ik al uitgeweken naar die kant :')

spotgaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:18

Mijn paard staat in de zomer vanaf 10 uur buiten op de wei tot ik haar binnen zet. In de winterperiode ( deze gaat over een week of 2 in ) staan ze 24/7 op stal en gaat ze alleen naar buiten als ik er ben. Ik merk geen verschil of ze nu binnen of buiten staat ze vind alles prima. Hiervoor heeft ze op een stal gestaan waar ze een uitloop had en hier was ze niet op haar plek.

Het paard van mijn vriendin gaat in de zomer 3 uur op de wei en in de winter 24/7 op stal. Haar paard vind de wei voor een korte tijd leuk maar staat liever de hele dag op stal! Zo zie je maar dat ieder paard anders is. Ik denk dat je moet kijken naar je eigen paard hoe ze daar op reageert en daarop je stalling aanpassen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:18

Myrthee_ schreef:
Een uurtje of 3 in de wei vind ze heerlijk, uurtje op de paddock vind ze prima. Maar daarna wilt ze toch wel echt weer naar stal. Dus ja, zij staat ook redelijk veel op stal

Dat is een gewenning. Toen ik anderhalf jaar geleden er een paard bij kocht, ging ze van veel op stal naar het jaar rond 24/7 op de wei. Natuurlijk vond ze dit in het begin niet leuk. Ze was het niet gewend.

Zet haar nu echt geen uurtje binnen, want daar wordt ze dood ongelukkig van.

Het is maar net wat ze gewend zijn en ik ben van mening dat ze overal aan kunnen wennen.
Bedoel natuurlijk niet dat het me goed lijkt om een paard 24/7 op stal te hebben staan :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:21

Precies Chelle_dora en ik vind het belachelijk dat omdat paarden zich zo aanpassen en van die volgzame wezens zijn, we dus maar volledig voorbij gaan aan wat voor een paard nodig is. Er is ook nog zoiets als mentale gezondheid ;).

Er zijn maar weinig écht dominante donders die de boel afbreken omdat ze het ergens niet mee eens zijn, het overgrote deel laat het, jammer genoeg, maar gewoon gelaten over zich heen komen. En de meeste mensen van ons zien, bijvoorbeeld appeltjes, als een teken dat het paard gelukkig is. Gezond ja, maar gelukkig? Niet per definitie. Of iig het zou een stuk gelukkiger kúnnen zijn in andere omstandigheden.

Ik zeg niet dat alle paarden in de randstad meteen verkocht moeten worden, dat is geen doen. Ik zeg alleen dat als IK met de kennis van nu een paard zou willen aanschaffen in de randstad en ik alleen maar stallen kon vinden met 2u per dag buitengang, ik óf geen paard aan zou schaffen óf een stal verder weg zou zoeken waar de omstandigheden beter zijn.

En ja, ik heb idd makkelijk praten in deze regio.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:24

HorseTopShop schreef:
Dat is een gewenning. Toen ik anderhalf jaar geleden er een paard bij kocht, ging ze van veel op stal naar het jaar rond 24/7 op de wei. Natuurlijk vond ze dit in het begin niet leuk. Ze was het niet gewend.

Het is maar net wat ze gewend zijn en ik ben van mening dat ze overal aan kunnen wennen.
Bedoel natuurlijk niet dat het me goed lijkt om een paard 24/7 op stal te hebben staan :)

Precies, maar dit zien veel mensen niet :o.

En er zijn heus uitzonderingen hoor. Wij hebben een Opaatje op stal staan die maak je met dit weer en gras waar nog weinig voedingswaarde in zit niet blij meer met 24/7h weidegang. Die gaat dan ook eerder naar stal. Bij hem is er echter in de 1e jaren al iets mis gegaan, die heeft altijd te weinig buitengang gehad en kan er daarom niet volledig meer aan wennen. Dat is anders, zo'n Opaatje moet je niet meer willen dwingen. Maar veel mensen interpreteren gedrag als aan het hek staan e.d. verkeerd ;).

En nogmaals, ik promoot 24/7h weidegang echt niet als het enige juiste. Maar er zit héél wat tussen 24/7h en 2u op een paddock.
Laatst bijgewerkt door Sees op 25-09-13 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:25

HorseTopShop schreef:
Myrthee_ schreef:

Nee dat snap ik hoor. Ik breid het langzaam aan uit. Eerst in plaats van 3 uurtjes, 4 uurtjes en zo langzaam laten wennen. En hopelijk kan ze in de zomer dan lekker de hele dag naar buiten. Vind het zelf ook niets, maar wil mijn paard ook niet buiten zetten als ze er zelf niet gelukkig van wordt.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:29

Brendaaaa schreef:
Ik was toevallig gisteren mijn 2 cavia's aan het verzorgen, toen ik mij bedacht; heee, eigenlijk ook maf. Paarden het jaar rond op stal, dat is eigenlijk not done, maar half nederland heeft een konijn, cavia, hond of kat die in de natuur net zo goed rondscharrelen de hele dag! De honden worden dan nog een paar keer per dag uitgelaten maar mogen ook niet vrij in en uit lopen, evenals veel katten. Konijnen en cavia;'s zitten ook opgesloten in een hok. Waarom wordt dat dan wel eigenlijk algemeen geaccepteerd? Qua ruimte scheelt een woonkamer voor een hond niks met een stal voor een paard natuurlijk.... laat jij je paard de dag door 'uit' een paar keer, dan is dat precies hetzelfde als wanneer je je hond uitlaat. Ben benieuwd hoe daar dan tegenaan gekeken word.
(even voor de duidelijkheid, mijn paard komt in de zomer de hele dag op de wei, en word in de winter "uitgelaten")

mijn cavia`s hebben een heel buiten verblijf van 3 meter bij 1 meter. dus vrij groot en dan nog een 2 verdiepingen hok.
ik wil mijn paarden in de zomer 24/7 buiten hebben. ik heb een kleuter die anders erg druk word. en een ouder paard die het ook niks vind.
ze staan nu beide op de paddock ivm met mok van de oudste en aangezien ze inmiddels onafscheidelijk zijn houd ik ze samen.
dat vinden ze best zo. snachts staan ze alweer binnen. maar ze willen de volgende ochtend echt naar buiten.
ik heb geen binnen paarden. dus heb ik ze het liefst zoveel mogelijk buiten.
de oudste heeft ook artrose en moet dus ook bewegen.
ik ben van mening dat je ze niet binnen moet houden omdat je bang bent voor blessures en je daardoor geen wedstrijden meer kan rijden.
vind ik egoïstisch. je moet aan het dier denken en niet aan jezelf.
mijn paard (bruin bonte tinker) ligt graag in de poep. moet ik hem dan ook maar in een stand gaan zetten omdat ik geen vlekken wil?

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:30

ben het met je eens Sees..aan die varkens in de bio industrie zie je verder ook niet zoveel. Op het oog zien ze er gezond uit...lekker doorvoed..:)
Totdat je een varken buiten ziet...
Het valt me op dat veel eigenaren/pensionstalbeheerders heel aardig en slim zijn, maar op het gebied van hun eigen paard(en) toch een soort blinde vlek hebben...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:32

paulinebes schreef:

Ik heb geen idee want ik zit op zand- en leemgrond :) Maar volgens mij verzakt er ook veel in kleigrond (iig van verharding weet ik het omdat ik me soms ook wat bezig hou met tuinieren(tuinierbladen etc. lezen) , dus kan me voorstellen dat toplagen etc. tegen de natheid gaan mengen en dat je dan nog niet vet bent)
Wat ik wel zie bij mijn gedraineerde buitenbak met rivierzand(!!!) is dat toen het zo'n tijd droog was geweest en ineens overvloedig ging regenen, mijn bak de eerste week is veranderd in drijfzand. Ik heb in die tijd ook niet gereden of gelongeerd want het trok enorm aan de pezen. Mijn laarzen bleven ook wel eens staan hahaha. Daarna is de bodem pas weer gaan inklinken en nu het weer even droog is en in de nacht nog het nodige vocht en mist erover ligt hij perfect. Maar dan heb ik altijd medelijden met mensen die dat soort ellende op klei hebben, ik bedoel, als zand al zo traag hersteld ; dan ben je met klei al helemaal in de ellende.
Overigens heb ik op een stal gestaan (op zandgrond) waar de paarden die in groep buitengingen op een grote paddock stonden en die stonden dan tot halverwege het pijpbeen in de blubber. Dat vind ik toch ook geen gezonde bedoening, mok is dan nog het minste :)

Jaleesaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:33

op de stal waar ik eerst stond stonden de paarden van de boer swinters ook 24 uur binnen.
daarbij stonden er ook veulens 24 uur binnen. je zag ze gewoon een beetje doods worden
merkte aan m'n haf die altijd een eige uitloop had dat die ook wat chagrijniger werd en vervelender dus gauw een andere stal gezocht.
op de stal waar ik nu sta staat er een paardje die graag in haar stal staat :\
zet je dr in de wei staat ze voor aan het hek te drammen. gooi je de wei open staat ze zo in dr stal.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:34

Ik heb mijn paarden op stal.
Als ik er ben gaan ze buiten, krijgen ze beweging etc.
Ik heb niet het idee dat ze zich zo onwijs slecht voelen in een box.
zomers gaan ze naar buiten, maar we hebben kleigrond en dat is in de winter gewoon niet te doen. (en al mochten ze wel naar buiten, zou ik het zelf niet eens doen ivm blesures)

Bij ons in de omgeving valt er ook weinig te kiezen....

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:35

Mona2008 schreef:
Ik zou geen paard/pony willen hebben als het swinters en zomers dag en nacht op stal zou moeten staan, mijn honden blijven ook niet dag en nacht in een bench voor het geval ze kreupel zouden kunnen worden, dan maar een showtje overslaan. Eerst de dieren hun behoefte,daarna mijn hobby

_/-\o_
hier ben ik het helemaal mee eens!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:36

Het is wel een paard en een paard moet paard kunnen zijn naar mijn idee :)

24/7 geniet ook niet mijn voorkeur, want ik heb een wedstrijdpaard, maar hij komt wel de hele dag buiten in een groep en dat 365 dagen per jaar.

Ze gaan in de ochtend om 8.30 naar buiten tot het donker wordt.

Overigens wennen paarden wel aan binnen staan en als ze niet beter weten zullen ze daar geen last van hebben hoor, maar ik denk: ieder zijn keuze :)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:44

Sees schreef:
Ik zeg niet dat alle paarden in de randstad meteen verkocht moeten worden, dat is geen doen. Ik zeg alleen dat als IK met de kennis van nu een paard zou willen aanschaffen in de randstad en ik alleen maar stallen kon vinden met 2u per dag buitengang, ik óf geen paard aan zou schaffen óf een stal verder weg zou zoeken waar de omstandigheden beter zijn.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Onvoorstelbaar dat er in 2013 nog mensen zijn die paarden voor hun eigen gemak op stal houden. Een paar uurtjes per dag rijden/wandelen/poetsen zie ik nou niet echt als 'buiten komen'.
Respect voor de mensen die er eerlijk voor uit durven te komen! Ik zou mezelf niet aan kunnen kijken in de spiegel.

En ja, ook ik heb gekozen voor een stal wat verder weg, zodat mijn paard én voldoende buiten komt, én ik de luxe heb van een binnenbak. En ja, mijn paard stond bij de vorige eigenaar 24/7 op stal en moest héél erg wennen toen ze buiten kwam, maar daar moet je even doorheen.
En eerlijk is eerlijk, mijn vriend en ik willen ooit gaan verhuizen. En we hebben nu al besproken dat we eerst stallen bekijken voordat we huizen gaan kijken. Ik wil namelijk mijn paarden niet 24/7 op stal hebben dus dat nemen wij mee in onze beslissing over waar wij gaan wonen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:46

Mijn (wedstrijd?)paard mag naar buiten zo lang ze wil. Ze gaat rond half 10 het land op (na brok en hooi). In de zomer moet ik haar aan het eind van de dag achter uit het land trekken. In de winter staat ze soms al om 14:00 uur voor het hek te hinneken. Dan mag ze mee naar stal. Als ik 'r laat staan, dan gaat ze heen en weer rennen voor het hek, en dat heeft me al een keer een peesblessure en een jaar stappen opgeleverd. Dat risico neem ik niet meer.

Ze zal het in de winter wel minder 'leuk' vinden, minder vriendjes om mee te spelen, te nat/koud, minder gras. Maar ze is het duidelijk gewoon zat op het land. In de zomer staat ze dus ruim buiten, maar in de winter kan het wel eens beperkt zijn.

Ze moet van mij welk elke dag een aantal uurtjes naar buiten. Behalve als het vriest of sneeuwt. Dan blijft ze binnen. Ik ga het ongeluk niet opzoeken.