Vlas, zaagsel, Rapsodie...wat te gebruiken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Excalibur

Re: Vlas, zaagsel, Rapsodie...wat te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:44

Geloof dat mijn instructrice er €8,- per zak voor betaald. Er is op dit moment ook maar 1 bedrijf dat het importeerd

Love_Horsez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:38

Wat ook een idee is, is om vlas als "basis" te gebruiken, en er een klein laagje stro overheen te doen, zodat ze toch nog een beetje kan knabbelen! :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:42

Persoonlijk vind ik dat 3x niks, stro ed over het vlas.

Mijn paardje staat op vlas, en laatst hadden ze haar graszaadhooi gegeven. Nu eet ze dat op stal heel erg slecht en trapt het d'r hele stal door. Maar je vlasbodem word daar niet beter van in mijn mening.

Love_Horsez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:31

Ja dat is ook wel weer zo, ligt er denk ik een beetje aan wat je eigen ervaring daarmee is ! :)
Ik heb er zelf wel namelijk wel een erg goeie ervaring mee

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:28

Mijn paarden staan op HippoGold en ik zou nooit meer voor iets anders kiezen,het absorbeert geweldig ,de stal ruikt niet,het is ontstoft ,het is heel fijn gemalen stro,ziet er prachtig uit,komt uit een speciale fabriek in Hongarije,ik had een hoestend paard,dus nu niet meer en het is vreselijk makkelijk en licht werk om de boel schoon te houden......Ze liggen er graag in!

onlineshop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:03

Ik ben een aantal jaren geleden overgestapt van stro naar vlas en vind het echt ideaal. Altijd een droge stal en geen ammoniaklucht. Mest ook nog eens veel gemakkelijker uit en is goedkoper.
Ik begin met vier pakken vlas en haal er iedere de drollen uit. De natte plekken haal ik er uit als ze aan de bovenkant zichtbaar worden. 1 keer per week gaat er een nieuwe pak bij. Paarden staan alleen s´nachts binnen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 18:35

En als jullie moeten kiezen tussen koolzaadstro en vlas? Waar kiezen jullie dan voor en waarom?

Ik wil overgaan, dat is me nu wel duidelijk nu ze meer binnen staan. Maar ik hoor ook goede verhalen over kzs.

Wat zijn jullie ervaringen?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 18:45

Ik heb de mijne op vlas gehad en ze aten er wat van + dat ik het erg glad vond. Weet niet hoe ik dat moet omschrijven, maar bij stal inlopen moest ik echt oppassen om niet onderuit te gaan.
Nu koolzaadstro en voor mij niets anders meer..Zalige dikke bodem en weinig mest. Ze eten er niet van.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 18:58

Ik ga morgen eens informeren bij de fourager hier in het dorp.

Bedankt voor je reactie!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 19:03

Plus een heel groot voordeel van gehakseld koolzaadstro: als ze er van eten geeft het geen verstoppingen in tegenstelling tot bij vlas!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 19:05

Dat is een groot voordeel! :j

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 19:06

Hmm.... Mooi dat ik dit topic tegen kom. Zit er namelijk ook over te denken om vlas ipv stro te gaan gebruiken bij mijn Welsh merrie die met haar 21 jaar zo langzamerhand gevoelig voor stof begint te worden en met alle horror-verhalen rondom dampigheid en al die narigheid wil ik absoluut voorkomen dat het zover komt. Toen ze begon te hoesten een aantal weken geleden heb ik het stro er meteen uitgegooid en à la minute houtkrullen aan laten rukken, hoesten was binnen drie dagen over, maar ideaal vind ik houtkrullen niet. Wordt toch best snel smerig en is duur in aanschaf. Enige voordeel dat het dus wel goed stofvrij spul is.

Qua gebruik lijkt het mij veel gemakkelijker dan stro, dat ten eerste. Maar even over de koliekverhalen, want daar zit ik dan ook weer niet op te wachten met mijn omaatje die toch ook al een aantal keer koliek heeft gehad. Ze at van het stro in haar stal altijd wel wat, maar niet erg veel en volgens de DA hadden de gevallen van koliek destijds ook niet persé te maken met het eten van stro. De afgelopen weken dus houtkrullen in de stal gehad en dit eet ze helemaal niet, dus het lijkt mij dat ze aan vlas ook niet zo heel erg snel zal beginnen? Ze heeft 24/7 de beschikking over hooi uit slowfeeders en een x aantal uren per dag in de wei (ivm hoefbevangenheid vorig jaar).

Ik denk dus dat ik op de korte termijn toch maar eens vlas ga proberen, want dat er iets anders dan stro moet komen is wel duidelijk voor mij. Ben heel benieuwd.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 19:11

Is inderdaad een kwestie van proberen tiepfoudt..
De mijne aten ook geen stro, wel wat zoeken naar een lekker stukje in het stro, maar nooit echt eten en heb ook strokorrels gehad. Eerste soort aten ze niet van, maar die werd zo schrikbarend duur dat ik een goedkopere strokorrel had genomen daar aten ze dus wel van. Daarom overstap naar vlas gemaakt en ook weer wat eten ervan.
Koolzaadstro is dus mijn voorkeur, maar is denk ik per paard en persoon even uitzoeken wat het fijnste is..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 19:35

Ik vind vlas fantastisch werken. Bij mij eten ze er niet van (waarom zouden ze, ze hebben praktisch onbeperkt hooi!) en zelfs mijn hele vieze ruin houdt het redelijk droog en netjes zo. Je moet niet de fout maken er te weinig in te gooien in de basis! Dan gaat het nooit werken. Ik haal het er na de winter uit als ze weer de wei op gaan. Verder alleen drollen en eens per week de natste plekken die echt oranje/rood zijn. Ik hark het elke dag weer netjes recht en twee keer per week een half pak erbij.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:38

Dimple schreef:
En als jullie moeten kiezen tussen koolzaadstro en vlas? Waar kiezen jullie dan voor en waarom?

Vlas, omdat het toch net iets langer droog blijft met minder werk. Met vlas kan ik perfect een week wachten voordat ik een baal bij gooi. Met koolzaadstro zag ik dat het na vier-vijf dagen toch wel weer tijd was om wat aan te vullen (was dan wel telkens maar een halve baal). Ook het uitmesten zelf duurde iets langer met koolzaadstro. Maar als ik moet kiezen tussen koolzaadstro en houtkrul, dan het eerste.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 08:38

Hahaha, hier lag het hooi ook al klaar in de stal als ze naar binnen komen en toch meteen met mondje in de vlas en eten als er nieuwe inlag..
Zeg dus, het is per paard/persoon verschillend. Ik heb trouwens geen verschil met de hoeveelheid ik verbruikte met vlas of de koolzaadstro. Is hier gelijk..

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 09:05

Jullie maken me het wel lastig hoor.

'even' proberen zit er ook niet in want dan ben je ook zo weer 4 weken verder. Ik wil eind van deze maand echt over (of misschien al eerder maar dat moet ik even overleggen)

Ik ga straks even langs Voergoed om te kijken wat de prijzen op dit moment doen en wat zij adviseren.

Bedankt voor jullie input!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 09:10

Moet je met een lege stal beginnen? Zou dan uit veiligheid gewoon met koolzaadstro beginnen en eens een pak vlas proberen als de onderlaag stabiel is om te kijken of ze ervan eten..Kun je meteen zien of je het te glad vind (vind ik zelf ook een groot nadeel voor de paarden met opstaan. Met name als je nog bezig bent met de onderlaag goed stabiel te krijgen) Dan heb je wel al die onderlaag van koolzaadstro (ik maak de stalbodem altijd nat bij een schone stal, zodat het wat gaat plakken) en kun je daarna kijken of je verschil hebt met de 2 soorten qua verbruik..

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 09:22

Ze staat nu op zaagsel en ik wil hem straks inderdaad even een x helemaal leeg trekken (en het liefst even desinfecteren :o )
Jouw idee is ook wel slim!

Kijk die merrie van mij staat al heel snel tonnetje rond, dus ik heb liever niet dat ze er van eet. Maar ik vind koliek of slechte hoeven nog erger. Kiezen of delen dus.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 09:27

Wat mij ook opvalt is het strooivolume van koolzaadstro groter is, heb 4 jaar de paarden op vlas gehad en als ik een pak open sneed in de stal dan zakte de hoeveelheid als een plumpudding uit elkaar. Als ik een pak openmaak van het koolzaadstro blijft het gewoon in die vorm geperst staan, moet het echt met de greep uit elkaar halen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 09:29

Zie je dat je paarden veel kzs eten? Of valt dat wel mee??

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 09:56

Ik gebruik hennepstrooisel. Koolzaad stro het grove blijft een smeerboel en gaat stinken. Het fijne kruipt in sokken. Vlas wordt flink gegeten en 4 keer verstoppingskoliek in 5 dagen was genoeg reden om te stoppen. Houtkrul is een optie maar blijft ruiken naar hout, composteerd lastiger en oppotten gaat minder goed.

Vandaa dus de keuze op hennep. Ik gebruik zelf aubiose de duurst mogelijke optie maar onze tinker doet er lang mee. De oppotlaag kan zeker een half jaar liggen als hij s nachts op stal staat. En heb ik aan een half pakje per week genoeg bij een smeerkees van een paard dat zijn drollen begraaft en overal in de rondte plast. Nu hij vooral buiten staat ligt de oudste laag er al anderhalf jaar in. Niet stoffig, stinkt niet en met 8 pakjes per jaar heb ik genoeg.

Er zijn ook goedkopere hennepversies oa met eucalyptuskorrel erdoorheen (die worden weer gegeten en de lucht levert hem benauwdheid op ivm slechte longen). Hemperade is ook wat goedkoper maar is soms wat draderig. Geen probleem alleen kruipen ze in zijn sokken wat weer jeuk oplevert. En nog merkloze henneppakken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:02

Dimple schreef:
Zie je dat je paarden veel kzs eten? Of valt dat wel mee??

Nee beide paarden eten er niet van, bij het vlas at de ruin er wel van als er een nieuwe baal in de stal kwam.
Plus dat ze toch ongemerkt wel binnen krijgen als ze hun hooi eten of aan het pluizen zijn van de grond opzoek naar de lekkerste hooi sprietjes.
Heb ook geen koliek of beginselen er meer van gezien sinds ze op koolzaadstro staan.

Xmyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:25

Ik sta al zo lang ik mijn pony heb op vlas! Super spul.
Wat ik doe is (sorry als ik dingen herhaal heb niet alles doorgelezen :P )
Ik begin met 2/3/4 balen, misschien zou je dan denken dat het glad is enzo, maar ik vind dat geen probleem want zo wild gaat m'n poown niet tekeer in dr stal :') de eerste week (of 2) haal ik alleen al het poep weg en maak ik het weer egaal enz. Daarna gaat het vanzelfsprekend gewoon... Je moet gewoon doen wat je fijn vind, ene week plas links weghalen en de week erna plas rechts weghalen. Ik haal altijd maar 1/2 x per week plas eruit! En niet de hele stal maar een stukje. Poep doe ik sowieso elke dag! Ik gebruik 1 baal per week. :) dus alsnog goedkoper dan zaagsel en de meeste anderen stalbedekkingen.
Dat was eigenlijk wel zo'n beetje mijn handleiding :o haha
Oja, sommigen paarden eten vlas, dus je moet eerst even "testen" of jou paardje dat niet doet.... ;) maar de meesten niet is mijn ervaring.
En ik zou echt niet vaker dan 2x per week het plas weghalen want dan is het hele effect van de "onderboden" weg.
Ik doe weleens een keer in de 3/4 maanden alles er uit en weer 3 nieuwe balen erin. :j
Maar nogmaals je moet gewoon even bekijken of je het fijn vind.
Ik was eerst de enige op stal met vlas en nu zijn er 5 anderen ook overgegaan op vlas :D zij doen wel in combinatie met zaagsel omdat ze dat mooier vinden ofzo.. :P

Xmyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:28

Oja, het stinkt ook niet alleen wel als mijn merrie net heeft geplast... :') haha