Paarden aan huis, hoeveel ben jij kwijt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:23

Ragdollcat schreef:
Zo alles bij elkaar ben je duurder uit met 1 a 2 paarden aan huis, in de meeste gevallen.

Juist niet. De hypotheek en rente worden niet meer, wanneer je meer paarden hebt staan. ;) Per paard wordt het natuurlijk goedkoper, naarmate je meer hebt.
Wij hebben er hier 5 en ik weet zeker dat we een stuk goedkoper uit zijn dan wanneer ze allemaal op een stalling zouden moeten staan. Ik schat dat we voor hetzelfde, maandelijkse bedrag, hooguit 2 zouden kunnen stallen.
Maar hoeveel we precies per maand, alleen voor de paarden kwijt zijn, is lastig te bepalen en daarnaast heeft niemand daar iets aan want iedere situatie is verschillend. Ik rij bijvoorbeeld in een andere auto, dan wanneer ik geen paarden zou hebben (i.v.m. het trekken van de trailer) en dat scheelt per maand ook nogal wat. Ik woon op het platteland en moet misschien verder reizen, naar m'n werk, dan wanneer we die paarden niet aan huis hadden gehad. We hadden genoeg gehad aan een klein tuintje, waar we nu anderhalve hectare hebben, we hebben een schuur van 450m2, die ik anders zéker niet had willen hebben, enzovoorts.
Aan de andere kant, had ik zonder paarden ook niet in de stad willen wonen, ben ik gek op mijn auto, de ruimte om het huis enz. dus om te zeggen waar nu precies het verschil ligt, is niet eenvoudig.

Als je écht het verschil wilt berekenen, moet je de prijs van de extra grond die je voor je paarden nodig hebt meerekenen, net als de rente die je daarover betaalt, de gebouwen die erop komen (stallen, opslag, e.d.) en de prijs van alles wat daarin staat. De omheining en aanleg van een eventuele rijbak en zo kun je nog wel even doorgaan.
Ik ben ervan overtuigd dat het goedkoper is maar zou er niet aan begonnen zijn, wanneer ik maar 1 paard had. (ik vind het mishandeling om 1 paard alleen, in een wei te zetten) en deze manier van leven niet persé had gewild.
Wanneer je dit overweegt, moet je goed bedenken of je het wel écht wilt. Helemaal als je een partner hebt, die niks met paarden heeft en je het allemaal alleen moet doen. Je moet minimaal 1x per dag naar je paard / wei en kunt niet een dagje overslaan. Wanneer je die verplichting niet wilt en daar gerust wat voor betaalt, zou ik er niet aan beginnen. (een kat is gemakkelijker. ;) )
Succes!

finnens

Re: Paarden aan huis, hoeveel ben jij kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:01

Wij hebben de paarden bij huis staan (sinds vandaag 3, maar ik ga hier nog even van 4 uit omdat er weer een nieuwe komt)
kosten
- hooi: gemiddeld 70 euro per maand (wij hebben ons eigen hooi, en de paarden staan zomers vaak op de wei)
- water: werkelijk geen idee ..
- electriciteit: -
- stro: -
- biks: ongeveer 12 euro per maand
- hoefsmid: 500 euro per jaar (1 paard bekappen kost 25, elke keer 4 paarden dus 100 euro per keer)
- wormenkuren: ongeveer 180 europ per jaar
- weiland onderhouden: gemiddeld 10 euro per maand
- weiland bemesten: wordt gratis gedaan
- sloten: wordt gratis gedaan
- afvoer mest: - Gebruikt mijn vader voor de tuin :+

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:01

Ik lees even mee :) we hebben sinds 3 maanden ook de paarden thuis staan! En inderdaad hebben we daarvoor een ander huis gekocht mét land ;)

Maar dat wil ik niet rekenen hoor! zonder paarden had ik hier ook wel willen wonen!

Finnens, gebruik je geen stro /vlas o.i.d. in de stallen?
Biks 12 euro per maand voor 4 paarden? Of is dit per paard.. lijkt me nogal weinig namelijk :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:03

Degene die hun mest laten ophalen of weg brengen naar een boer, wat voor stalbedekking gebruiken jullie?

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:04

3 paarden, hooi zomer kleine baal 7x4,= per week
- winter 45,=per week voor een grote baal/ winter Rapsodie bodembedekking in de schuilstal: 2 baal 12,= per week
krachtvoer: marstall Force, omega olie, kruiden, 10,00 per week.
Mest afvoer: 10,= per week, zelf weg brengen.

Periodiek:
Kalk 1 x per jaar voor het land 200,00/ meststof NPK 2 x per jaar 170,=

Lange termijn investering:
weide Omheining 10.000,= incl. omheining rijbak, paddock.
aanschaf en installatie verlichting rijbak en erf: 1000,=
zand voor de paddock 1000,=
schriklint, stroomvoorziening 500,=
verbouwing aan stal 1000,=
elektrische waterbakken buiten incl. aansluiten, toebehoren etc. 1000,=

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:05

Tinkels schreef:
Ik lees even mee :) we hebben sinds 3 maanden ook de paarden thuis staan! En inderdaad hebben we daarvoor een ander huis gekocht mét land ;)

Maar dat wil ik niet rekenen hoor! zonder paarden had ik hier ook wel willen wonen!

Finnens, gebruik je geen stro /vlas o.i.d. in de stallen?
Biks 12 euro per maand voor 4 paarden? Of is dit per paard.. lijkt me nogal weinig namelijk :)

De paarden staan bij ons in de zomer altijd buitenm in de winter stonden ze wel altijd op stal maar dat gaan we dit jaar ook niet meer doen. (We gaan schuilstal maken, ik weet nog niet hoeveel stro daar in gaat kosten )
Ja 12 euro voor 4 paarden/pony's, ze zijn allemaal (op 1 na) erg snel (te) dik, ik gebruik de biks dus alleen voor beloning enz. Niet om bij te voeren. ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:09

Mest gaat hier naar een biologische boer voor zijn tuintjes. Verder veel kosten aan hooi omdat we ''maar'' een halve ha hebben en met 3 pony's en 1 paard is dat aardig weinig. In de zomer doen we net geen maand met het hooi (baaltjes van ~20 kg, per baal 3,-, per inkoop 25 balen. Dat is dus 75 per maand). Verder kopen we met regelmaat muesli en in de winter kopen we extra krachtvoer voor het paard die snel vermagerd. Per zak gemiddeld 15,-

Dan natuurlijk nog gewone kosten zoals hoefsmid (al houd ik het zelf bij nu, maar veel mensen doen dat natuurlijk niet), wormenkuren (2x per jaar) en inenten. Aardig goedkoop hebben wij het dus nog wel.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:12

Ik ben nog geen 1000,00 per jaar kwijt voor twee e pony's en een shet.

In stal heb ik rubberen matten opgestrooid met zaagsel en stro

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:14

Geryon schreef:
Degene die hun mest laten ophalen of weg brengen naar een boer, wat voor stalbedekking gebruiken jullie?

Merendeel van mijn mest is recht vanuit de paddock of de wei en daar zit dus hooguit wat natgeplast hooi bij, de weinige echte stalmest bevat stro en hooi.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:17

Afvoer mest: per 4 maanden ¬ 65,- dus per maand 16.25
5x brok 40,-
3x muesli 39,-
1x seniores priores 10,-
Hooi 2x midibaal á 20,-
12x kleine baal á 3,-
Gehakseld koolzaadstro 8 zakken per maand á 5,40
Water geen idee, komt of uit huis of met de grondwaterpomp
Stroom voor electra weet ik ook niet, komt ook uit het huis vandaan.
Onderhoudskosten heb ik tot nu toe niet gehad, alles is of dit jaar of afgelopen jaar aangelegd.
Afgelopen maand heb ik de weide nog een keer met kunstmest behandeld en dit was ongeveer 65,-
Prijzen voor de bouw en aanleg van de stallen/buitenbak/grondwaterpomp/aanleg weide wil je denk ik niet weten?

Gonda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:27

Ik heb twee paarden bij huis. Het land en de schuren zijn van ons zelf. Totaal ongeveer 1,5 ha. We gaan eerst twee keer hooien, soms pakjes/ soms balen. Per baal, grote kost dit 12 a 13 euro. Ook heb ik kunstmest nodig, ik heb 10 zakken gekocht, 160,--.
Iedere maand koop in ongeveer voor 120 euro voer en zaagsel voor mijn paard (is allergisch). Ik heb dan zes zakken biks en zes balen zaagsel.
Het stro (voor mijn andere paard, die niet allergisch is) koop ik van de boer, gelijk als ze aan het strobalen persen zijn, zo van het land. Ik heb nu acht grote balen a 400/ 450 kilo. Hier kan ik een heel jaar mijn paard opstrooien. Het mest gaat bij ons weer over het land.
Ik moet eerlijk zeggen: heb veel steun van mijn broer, hij helpt de strobalen in de schuur te leggen met de heftruck (tractors enzo, dat is zijn hobby.
Water en elektra weet ik niet, ik deel in die kosten. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:38

De mensen die de mest in de tuin doen: hebben jullie zo weinig mest of zo'n grote tuin of doen jullie er wat speciaals mee? :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:49

Ik heb een compostbak waar flink wat mest (en hooi / groen / keukenafval e.d.) in kan, en de compost kan dan weer in de moestuin en onder de heggen, peren- en appelbomen enzo :)

Rest voeren we af naar professionele stal of gaat naar mensen met volkstuintjes :)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:51

Ik ga dit topic ook volgen aangezien wij momenteel bezig zijn met een huis kopen met 2 hectare grond en er dus een grote kans is dat mijn paard volgend jaar aan huis staat.

Een vraag over mest afvoer: Jullie hebben het wel allemaal over kosten maar hoe wordt dit normaal gesproken afgevoerd? Ik heb al variaties van groenbakken en zelf de tuin bemesten gezien of hebben jullie een eigen mesthoop die ze komen leeghalen? Hoe doen jullie dat?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:56

Doet iedereen verschillend :)

Wij mesten elke dag alles uit en gooien de mest op een aanhanger die we eens in de 2 weken dan moeten legen.

Andere mensen laten hun mestbult weghalen (of container of wat dan ook leeghalen) door een boer, of rijden hem zelf uit over hun eigen weiland.

Of het wordt afgehaald in een rolcontainer als afval, of voor de champignons, voor de koeien, of mensen mogen het zelf al op de grond van buurman gooien die het onderploegt... enz. enz. enz.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:57

Ik heb een mesthoop aan laten leggen, een betonnen die een vloeistof dichte bodem heeft. Deze wordt leeg gehaald door een loonwerker en die brengt het naar de buren een paar huizen verderop die de mest graag wil hebben. Daardoor zijn de kosten voor het leeghalen bij ons relatief laag. Eens in de 4 maanden en de laatste keer was het 65 euro

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 12:00

Wei gebruiken we gratis, van bevriende buren, af en toe laten maaien, 2x per jaar voor 50 euro per keer.
Kuil per paard alleen voor de nacht ongeveer 35 euro per maand, in de winter meer, dan ongeveer 100 euro per maand
Vlas ongeveer 36 euro per maand.
Meusli 25 euro per maand. .
Mest word gratis afgevoerd door bevriende boomkweker.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 12:34

Delaja schreef:
Ik ga dit topic ook volgen aangezien wij momenteel bezig zijn met een huis kopen met 2 hectare grond en er dus een grote kans is dat mijn paard volgend jaar aan huis staat.

Een vraag over mest afvoer: Jullie hebben het wel allemaal over kosten maar hoe wordt dit normaal gesproken afgevoerd? Ik heb al variaties van groenbakken en zelf de tuin bemesten gezien of hebben jullie een eigen mesthoop die ze komen leeghalen? Hoe doen jullie dat?

Ik heb zelf een mesthoop gemaakt, onderin betonnen platen , ligt iets dieper en rondom damwand
Ik heb geen stro/vlas/zaagsel, in open stallen heb ik geen bodembedekking meer. Ze liggen in het zand in de paddock/ bak en in stal staan ze alleen met slecht weer of bij veel zon/vliegen

sinds deze week een zitmaaier om zelf bij te houden met maaien en wil ook zelf kunstmest en kalk strooien met zo`n zoutstrooier
scheelt ook veel geld aangezien nu geen loonwerker hoeft te komen om te maaien, alleen meer tijd

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 12:54

Wij hebben altijd 3 paarden aan huis gehad maar sinds enkele weken nog maar 2 omdat we er 1 verkocht hebben.

Onze kosten (natuurlijk zonder hoefsmid, dierenarts etc). PER WEEK:
Voer:
- Brokken (+/- 25,-)
- Kuilgras (+/- 25,-)
Verder krijgen ze in de winter regelmatig wortels bijgevoerd (+/- 5,-)

Onderhoud:
Onze bak wordt 1x per jaar gesleept door een kennis, hier hoeven we niets voor te betalen. Verder harken wij regelmatig de 'bulten' zelf weg. Als de bak erg nat is, graven we zelf even een sleufje zodat het grootste water weg kan lopen. We hebben nl. geen drainage. Wanneer de bak echt te nat is maken we gebruik van de binnenmanege van de vereniging. Hier mogen we voor € 75,- p.p. per jaar onbeperkt gebruik van maken.

De bak heeft een sproeiinstallatie welke is aangesloten op een waterpomp van grondwater. Hier drinken ook onze paarden van. We hebben dus geen waterkosten, enkel de aanleg van de pomp. (geen idee wat dat kost).

Onze paarden staan op vlas (+/- 20,-) per week. De mest bewaren we op de mesthoop. 1x per jaar rijden we dit uit op onze wei en de overige mest mogen wij (gratis) bij een bevriende boomkweker inleveren.

Verder wordt onze wei nog bemest met kunstmest en gespoten. Geen idee wat dit kost. Ik schat dat je dit met 100,- per jaar wel kunt redden.
Wij maaien in de zomer regelmatig de bermen en zijkanten van de wei, zodat de stroomdraad vrij blijft en dit gras voeren we bij aan onze paarden wanneer de wei kaal is. Aan benzine ben je denk ik 100,- per jaar kwijt en dit is voor onze paardjes echt een lekkernij.

De omheinig is bij ons van gaas en de omheining tussen de 2 weien in is van stroomdraad. De omheining van gaas is eigenlijk vrij van onderhoud. Een enkele keer dat je iets moet spannen, maar zonder kosten. De stroomdraad gaat soms kapot. Hier hebben we altijd iets van op voorraad liggen (draad en van die pinnen voor in de weipalen, geen idee hoe dat heet). Ook hier denk ik dat je het met 100,- per jaar wel kunt redden.

De grond is van mijn ouders. Wij hoeven hier dus niets voor te betalen.
Verder heb ik een paard gehad die met regelmaat een plank uit de stal sloeg. Mijn oom is aannemer en daar kon ik heel goedkoop nieuwe planken bestellen. Laat dat 50,- per jaar hebben gekost.

Ik denk dat met name de aanschaf en aanleg van een stal, wei en bak erg duur is, maar dat het onderhoud en verzorging reuze meevalt. Verder moet je gewoon een beetje creatief zijn m.b.t. het onderhoud van de bak en het bijhouden van je terrein.
Ik ben erg blij dat ik mijn paarden aan huis heb staan. :j *D

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:21

In ze zomermaanden leven ze van het gras van de weide (Shetlander en Trekpaard), weide = 60 bij 40 m. Wel zijn er nog wat loze stukjes gras (voortuin, oprit etc. en ik zet deze ook vaak af in de zomer, dus daar eten ze dan ook van)

Hooi is zo'n 10 a 12 van die grote ronde balen per jaar. Ik voer geen brok bij. Balen kan ik via bekenden voor een redelijke prijs overnemen. Ze staan 24/7 op het land, dus geen stro o.i.d. voor de stalbodem.
Ik mag (gratis) gebruik maken van de bak van de buren, of ik rijd buiten of in de weide.

Wij hebben een grondwaterpomp, en die wordt gebruikt voor de paarden. dus wel extra energie kosten, maar ik heb geen duidelijk inzicht hoeveel dat dan precies is. maar dat zal vast goedkoper zijn dan leidingwater.

Mestafvoeren doe ik niet, de mest in het land sleep ik uit elkaar zodat er niet van die 'mestplekken' in de wei komen en ze daar niet mee grazen of er gaat wat naar de moestuin, gras in de voortuin etc.

Omheining stond al om de wei (prikkeldraad, wel goed strak gespannen), ik heb alleen een stroomapparaat (ong 200 euro) en draad en isolatoren aangeschaft (draad en isolatoren = ong. 100 euro) om de omheining veiliger te maken voor de paardjes.

Verder nog wat prikpaaltjes en heb ik wat losse stukken draad ook gekregen van kennissen, om stukjes weide soms af te zetten (in de zomer strookbegrazing). al met al daar ook zo'n 100 euro voor kwijt geweest.

ofwel omgerekend per maand kosten ze samen puur voor het 'stallen' zo'n 40 euro per maand. en 400 euro éénmalige kosten in het begin.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:09

Ik heb het even snel uitgerekend voor enkel de onderhoudskosten. Wij hebben drie volwassen paarden (11 jaar, 8 jaar en 22 jaar). Winter en zomer is een groot prijsverschil door de hooikosten. We voeren 6 maanden per jaar hooi en 6 maanden kunnen ze van het gras leven (we huren vlakbij huis 2 hectare land). Omheining ed hebben we ook allemaal zelf moeten kopen en zetten, dit was een serieuze kost maar die heb ik er niet bijgeteld, huur van de weide wel.

In de zomer (voor de drie paarden samen):
83 euro/maand

In de winter (voor de drie paarden samen):
233 euro/maand

In de winter komen er dan nog krachtvoerkosten bij (in de zomer zijn die ook minimaal, één zak à tien euro per maand). De smid/ontworming/DA-kosten zijn hier niét bijgerekend. Zeker mijn oude paard kost bij tijden veel aan DA-bezoeken en medicatie.

Water hebben we uit de waterput (dus gratis, natuurlijk wel kost van waterput laten slaan) en mest verspreiden we over het land om de zoveel tijd. Het is vooral heel veel werk en tijd dat je erin steekt om je land te onderhouden en hooivoorraad te regelen.

edit: we hebben geen stro in de stallen maar rubber tegels, die aankoop komt dus ook niet maandelijks terug. Verder ook geen elektriciteit of een piste. Voor mijn les rij ik een halfuur te paard naar de dichtstbijzijnde piste (piste van m'n lesgeefster). Aan huis staan kan goedkoop als je niet teveel luxe wilt. Wil later met mijn vriend ook opnieuw een eigen stukje maar ga dan wel investeren in op z'n minst elektriciteit en stromend water.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:17

Water: slootwater dus gratis
mestafvoer: verspreiden over het land dus gratis
electriciteit: geen
hooi: in de zomer niets, in de winter was het de afgelopen 3 winters: 70-90 euro per maand
krachtvoer: nu mijn oude merries naar het rusthuis zijn kost het niets meer, daarvoor waren de winters wel prijziger, 2-3 zakken van 11 euro p mnd schat ik?
stro: geen, rubbertegels in de schuilstal
onderhoud: doen we zelf dus kost niks op af en toe iets nieuws aanschaffen na
hypotheek: 74 euro p mnd
dieselkosten: ong. 80 euro p mnd

er is een kantelpunt bij 2 of meer pony's, ik heb een paar jaar 3 E-pony's gehad, dan is eigen land voordeliger, ondanks het vele werk is het feit dat je alles zelf bepaalt ook heel fijn!

nu ik nog maar 1 grote en 1 kleine pony heb, bespaar ik mij het werk en de hooikosten door ze weer in pension te zetten komende winter

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:12

Dat slootwater is niet zo best voor je paarden...

Het scheelt trouwens enorm met wat voor beestjes je hebt. Als je ze in de wedstrijden hebt e.d. ben je toch veel meer kwijt aan voerkosten.

Wat bedoel je met hypotheek 74 per maand?
Bedoel je dat het 74 extra is t.o.v. een huis zonder paarden?

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:15

Ik ben aan hooi per paard een 40-45 euro kwijt, vlas begin ik voor de eerste keer s winters 4 pakken en daarna 1 per week a 7,50 per pak, dus zeg 20 per maand en dan nog 15 ongeveer aan krachtvoer.
Zomers alleen beetje kracht voer dus 7,50

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:18

Tinkels schreef:
Dat slootwater is niet zo best voor je paarden...

Het scheelt trouwens enorm met wat voor beestjes je hebt. Als je ze in de wedstrijden hebt e.d. ben je toch veel meer kwijt aan voerkosten.

Wat bedoel je met hypotheek 74 per maand?
Bedoel je dat het 74 extra is t.o.v. een huis zonder paarden?

het is een waterwingebied! :+

het land is niet aan huis, losse hypotheek erbij v 74 euro p mnd