Ragdollcat schreef:Zo alles bij elkaar ben je duurder uit met 1 a 2 paarden aan huis, in de meeste gevallen.
Juist niet. De hypotheek en rente worden niet meer, wanneer je meer paarden hebt staan.

Wij hebben er hier 5 en ik weet zeker dat we een stuk goedkoper uit zijn dan wanneer ze allemaal op een stalling zouden moeten staan. Ik schat dat we voor hetzelfde, maandelijkse bedrag, hooguit 2 zouden kunnen stallen.
Maar hoeveel we precies per maand, alleen voor de paarden kwijt zijn, is lastig te bepalen en daarnaast heeft niemand daar iets aan want iedere situatie is verschillend. Ik rij bijvoorbeeld in een andere auto, dan wanneer ik geen paarden zou hebben (i.v.m. het trekken van de trailer) en dat scheelt per maand ook nogal wat. Ik woon op het platteland en moet misschien verder reizen, naar m'n werk, dan wanneer we die paarden niet aan huis hadden gehad. We hadden genoeg gehad aan een klein tuintje, waar we nu anderhalve hectare hebben, we hebben een schuur van 450m2, die ik anders zéker niet had willen hebben, enzovoorts.
Aan de andere kant, had ik zonder paarden ook niet in de stad willen wonen, ben ik gek op mijn auto, de ruimte om het huis enz. dus om te zeggen waar nu precies het verschil ligt, is niet eenvoudig.
Als je écht het verschil wilt berekenen, moet je de prijs van de extra grond die je voor je paarden nodig hebt meerekenen, net als de rente die je daarover betaalt, de gebouwen die erop komen (stallen, opslag, e.d.) en de prijs van alles wat daarin staat. De omheining en aanleg van een eventuele rijbak en zo kun je nog wel even doorgaan.
Ik ben ervan overtuigd dat het goedkoper is maar zou er niet aan begonnen zijn, wanneer ik maar 1 paard had. (ik vind het mishandeling om 1 paard alleen, in een wei te zetten) en deze manier van leven niet persé had gewild.
Wanneer je dit overweegt, moet je goed bedenken of je het wel écht wilt. Helemaal als je een partner hebt, die niks met paarden heeft en je het allemaal alleen moet doen. Je moet minimaal 1x per dag naar je paard / wei en kunt niet een dagje overslaan. Wanneer je die verplichting niet wilt en daar gerust wat voor betaalt, zou ik er niet aan beginnen. (een kat is gemakkelijker.

Succes!