Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Bravura schreef:Stro: neemt geen vocht op, sterke ammoniakgeur zelfs bij dagelijks onderlaag weghalen en opstrooien.
Zaagsel: Beter dan stro, schoner, droger, makkelijk mesten, minder ammoniakgeur dan bij stro.
Vlas: neemt zeer veel vocht op, geen ammoniakgeur, zuiniger in gebruik, ook bij dagelijks ca wekelijks onderlaag verwijderen, altijd schone en droge stal mits geen potstal. Zelfs bij de grootste vervuilers (dagelijks) natte plekken weghalen.
Sinds dat wij vlas gebruiken hebben we ook geen bevroren leidingen meer s winters!
Bravura schreef:Valerie 2012, bij ons hebben we een houten stal in the middle of nowhere. Het valt ons op dat vlas meer warmte binnen houd. Ik neem aan dat je paard in jouw geval niet in een houten stal zonder isolatie staat?
Vlas eten kun je voorkomen door het schone vlas door het gebruikte vlas te mengen bij opstrooien, dat doen we altijd om te voorkomen dat ze er toch van gaan eten. Schoon vlas is ook erg glad, dus dat mengen is dan ook handig.
Urielle schreef:Nou vlas neemt bij mij op stal echt helemaal nul komma niks op hoor Bravura, ik heb geen urineafvoer en ik had (letterlijk) zeiknat beton met plassen pis erop en daar bovenop het vlas. Als ik ging mesten, kon ik gewoon de pis met de schep in de kruiwagen scheppen, echt goor!
Met houtkrullen heb ik gewoon schoon droog beton, alleen de merrie niet maar die pist ook de hele dag uit dominantie dus daar is geen kruid tegen gewassen.
Urielle schreef:Nee ik ken het. Ik had het dus met vlas, een beste laag erin, goed merk, maar het dreef er gewoon bovenop als het ware.
Met stro heel wisselend wat voor kwaliteit het was, sommig stro neemt niks op en bij andere blijft het netjes mits bijhouden en mits genoeg strooien, en ik vind het nadeel van stro dat de mesthoop echt heel groot is. Ik kan dat niet kwijt. Voor de paarden vind ik het wel lekker, hoewel ze in hun houtkrullen ook heerlijk liggen rollen en snurken.