Wat geniet de voorkeur? Stro vs zaagsel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Voorkeur voor stro of zaagsel?

Stro
80 (54%)
Zaagsel
27 (18%)
vlas
37 (25%)
Geen voorkeur
4 (2%)

Totaal aantal stemmen: 148

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:40

Voor mij en een schone stal heb ik de voorkeur voor vlas. Dat blijft langer schoon, is makkelijker uit te mesten. Iig bij mijn paard dan, die is vrij zindelijk. Nadeel; niets om te knabbelen. Daarom krijgt ze ook wat stro in stal vooraan of in een hooi net, zodat ze wat te knabbelen heeft.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:23

Stro :)

Naar mijn idee ligt het lekkerder voor ze en het is nog knabbelbaar ook.

Perryx

Re: Wat geniet de voorkeur? Stro vs zaagsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:34

maaar.... als stro dus warmte vasthoud in de winter.. is dit dan niet warm in de zomer ?!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:23

Mijn paard staat op een combi van vlas en stro. Dit omdat ze schoon vlas opeet. Vlas vind ik makkelijk mesten en als je het goed bijhoud, dan is het ook schoon

jolien123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:31

mijn paard staat 70 procent op schaafsel en 30 procent op stro
omdat ze alles opeet en omdat schaafsel de geur meer opneemt

maar ik heb een vraag mijn paard staat niet op een betonbodem dus de urine kan 'niet intrekken' onder der schaafsel ligt een laag zand en daaronder leem of klei denk ik maar na een tijd gaat dat zo stinken van de urine heeft iemand een tip wat ik hieraan kan doen?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 11:51

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:04

Stro: neemt geen vocht op, sterke ammoniakgeur zelfs bij dagelijks onderlaag weghalen en opstrooien.

Zaagsel: Beter dan stro, schoner, droger, makkelijk mesten, minder ammoniakgeur dan bij stro.

Vlas: neemt zeer veel vocht op, geen ammoniakgeur, zuiniger in gebruik, ook bij dagelijks ca wekelijks onderlaag verwijderen, altijd schone en droge stal mits geen potstal. Zelfs bij de grootste vervuilers (dagelijks) natte plekken weghalen.

Sinds dat wij vlas gebruiken hebben we ook geen bevroren leidingen meer s winters!

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:38

Bravura schreef:
Stro: neemt geen vocht op, sterke ammoniakgeur zelfs bij dagelijks onderlaag weghalen en opstrooien.

Zaagsel: Beter dan stro, schoner, droger, makkelijk mesten, minder ammoniakgeur dan bij stro.

Vlas: neemt zeer veel vocht op, geen ammoniakgeur, zuiniger in gebruik, ook bij dagelijks ca wekelijks onderlaag verwijderen, altijd schone en droge stal mits geen potstal. Zelfs bij de grootste vervuilers (dagelijks) natte plekken weghalen.

Sinds dat wij vlas gebruiken hebben we ook geen bevroren leidingen meer s winters!

mijn is schonen er zaagsel dan met vlas. En bij in der stal stink helen maal niet. En mij eet vlas op en zaagsel niet. Bij ons bervriezen sowieso niet is binnen ook lekker warm dus krijg kans niet eens. En op me oude stal bevoor bij mijn stal ook niet.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:52

Valerie 2012, bij ons hebben we een houten stal in the middle of nowhere. Het valt ons op dat vlas meer warmte binnen houd. Ik neem aan dat je paard in jouw geval niet in een houten stal zonder isolatie staat?
Vlas eten kun je voorkomen door het schone vlas door het gebruikte vlas te mengen bij opstrooien, dat doen we altijd om te voorkomen dat ze er toch van gaan eten. Schoon vlas is ook erg glad, dus dat mengen is dan ook handig. :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:18

Nou vlas neemt bij mij op stal echt helemaal nul komma niks op hoor Bravura, ik heb geen urineafvoer en ik had (letterlijk :+ ) zeiknat beton met plassen pis erop en daar bovenop het vlas. Als ik ging mesten, kon ik gewoon de pis met de schep in de kruiwagen scheppen, echt goor!
Met houtkrullen heb ik gewoon schoon droog beton, alleen de merrie niet maar die pist ook de hele dag uit dominantie dus daar is geen kruid tegen gewassen.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:20

Bravura schreef:
Valerie 2012, bij ons hebben we een houten stal in the middle of nowhere. Het valt ons op dat vlas meer warmte binnen houd. Ik neem aan dat je paard in jouw geval niet in een houten stal zonder isolatie staat?
Vlas eten kun je voorkomen door het schone vlas door het gebruikte vlas te mengen bij opstrooien, dat doen we altijd om te voorkomen dat ze er toch van gaan eten. Schoon vlas is ook erg glad, dus dat mengen is dan ook handig. :j

Mijn staat nu op zaagsel want al men je het het vlas dan eet nog steets op. Net als stro maar ze heeft als nog wel warmen stal hoor. En stink niet.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:50

Urielle schreef:
Nou vlas neemt bij mij op stal echt helemaal nul komma niks op hoor Bravura, ik heb geen urineafvoer en ik had (letterlijk :+ ) zeiknat beton met plassen pis erop en daar bovenop het vlas. Als ik ging mesten, kon ik gewoon de pis met de schep in de kruiwagen scheppen, echt goor!
Met houtkrullen heb ik gewoon schoon droog beton, alleen de merrie niet maar die pist ook de hele dag uit dominantie dus daar is geen kruid tegen gewassen.

dit had ik juist met stro. iedere keer natte bende en mijn paard had 4 bruine benen ipv 4 witte.
En nee dit was geen verkeerde zuinigheid met de hoeveelheid stro die in zijn box werd gedaan. :n :n

hij staat nu op vlas en heeft hij een keurige stal.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:04

Nee ik ken het. Ik had het dus met vlas, een beste laag erin, goed merk, maar het dreef er gewoon bovenop als het ware.
Met stro heel wisselend wat voor kwaliteit het was, sommig stro neemt niks op en bij andere blijft het netjes mits bijhouden en mits genoeg strooien, en ik vind het nadeel van stro dat de mesthoop echt heel groot is. Ik kan dat niet kwijt. Voor de paarden vind ik het wel lekker, hoewel ze in hun houtkrullen ook heerlijk liggen rollen en snurken.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:09

Mijn paardje staat op stro..
heb hem ook op vlas gehad, is inderdaad schoner en minder verlies je harkt de drollen eruit en een keer in de 2 weken deed ik de plas plekken eruit halen.
stro heb je wel meer van nodig maar dan hebben ze nog wel iets te knabbelen in stal. als ze vlas gaan eten is absoluut niet goed.
Stro heb je dus wel meer afval en het ligt ook echt aan de kwaliteit van het stro hoe goed het opneemt.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:12

Urielle schreef:
Nee ik ken het. Ik had het dus met vlas, een beste laag erin, goed merk, maar het dreef er gewoon bovenop als het ware.
Met stro heel wisselend wat voor kwaliteit het was, sommig stro neemt niks op en bij andere blijft het netjes mits bijhouden en mits genoeg strooien, en ik vind het nadeel van stro dat de mesthoop echt heel groot is. Ik kan dat niet kwijt. Voor de paarden vind ik het wel lekker, hoewel ze in hun houtkrullen ook heerlijk liggen rollen en snurken.

dat vinden wij ook een hele verbetering. wij hebben 2 boxen aan huis en geen grote mesthoop. met vlas is het een stuk minder groot
en ook veel minder zwaar uitmesten. (staat bij mijn ouders) voorheen moest mijn vader flink kruien om die stal leeg te krijgen en nu
iedere dag de mest eruit en de mesthoop is lang niet zo snel vol.

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:18

Hier ook zaagsel als voorkeur. Had vroeger stro maar dat aten ze op waardoor er enkel nog maar de vuile stukken overbleven en met praktisch 3 witte paardjes waar onder andere shows mee gedaan worden is dit helemaal niet handig. Daarbij, je moest nog maar je voet er op zetten en je zag zo de urine naar boven komen. En wat een werk bij het mesten en dan nog niet gesproken over de geur.

Zaagsel houdt mijn paardjes nu dan ook wit, is veel makkelijker te mesten, nu kan ik eindelijk eens de strontjes apart er uit halen zonder de halve stal mee te hebben.
Maar ik geef wel toe dat als het erg koud is ik soms eens een laagje stro boven op het zaagsel durf in te doen, al is het maar voor mijn eigen geweten, dat ik dan kan denken dat mijn paardjes lekker warm zitten in dat koude weer. Maar door de laag zaagsel er dan onder blijft het nog een stukje properder, toch wat betreft de urine.
Zaagsel is wat duurder maar voor mij is dat het zeker waard.

Ze hebben ook eens heel even op vlas gestaan maar dat was niet mijn ding, ook wel handig met mesten maar ik voelde mij er niet gelukkig bij. :D Het zag het zo hard liggen uit en ze begonnen er ook van te eten wat ik te gevaarlijk vond. En het nam naar mijn idee niet voldoende urine op zoals zaagsel.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 12:54

in je overweging zou ik ook meenemen of je de gekozen bodembedekking ook makkelijk af kan (laten) voeren.