Groot dilemma, pony op werk of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 11:29

ik zou je paard meenemen! Ik merk aan mezelf al dat ik soms na een hele dag school en dan nog ff werken het zwaar vind om dan weer op mn fiets te stappen en een half uur te fietsen om naar mn paard te gaan. (gelukkig nu nog maar tien minuten fietsen!)
En jij gaat dan nog is de hele dag met paarden werken! Het kan zijn dat ze dan vragen of je meer moet doen, maar wat al eerder is gezegd, dan geef je bijv. aan dat je eerst rijdt en het dan doet. verder heb ik geen ervaring met op een manege werken en mn paard daar stallen :)

ChivanahJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 11:31

Ik zou hem laten staan, want als je dan steeds weer naar je pony toegaat heb je weer zon "werkgevoel" omdat je dan naar de plek gaat waar je werkt met je "collega's"

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:18

Ik denk dat je vooral 'negatieve' zaken opwerpt als argument om hem te verhuizen.
Want alle argumenten die ik lees zijn OF niet perse waar, OF zijn te verhelpen, OF zijn een kwestie van even schouders eronder of verwachtingen bijstellen.
Zo'n leuke robuuste pony zou ik het niet aan willen doen zoveel binnen te staan.

Goed, dan kun jij een uurtje rijden... en dan? De rest van de tijd staat hij, buiten die paar uurtjes zandbak, binnen.
Wanneer je daar een rustige stabiele kudde hebt waarin niet continue gevochten wordt (en dat kun je zelf sturen door niet telkens nieuwe paarden in te scharen), dan kan hij gerust een graasmasker dragen.
Op de plek waar ik sta staan veel wedstrijdruiters.
Wij hebben geen licht, geen stallen, geen bak. En er zijn mensen die het jaar rond wedstrijden rijden. 3 tot 4 x per week trainen is meer dan genoeg.
Dus 2x ih weekend en dan nog 1 of 2x doordeweeks.

Marley004

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:00

Ik zou zeggen laten staan want het is toch in de buurt en je paardje is daar toch al gewend

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 19:53

9 van de 10 keer ben ik nooit eind van de dag op tijd klaar.. meestal niet veel later maar het kan ook als het tegen zit een uur later of in ergere gevallen veel later worden.. een die koliek krijgt ect.. het kan allemaal.. of een stel wat los breekt om 5 voor 5..

nog een voordeel als je pony dan al bij je werk staat.

LOLLYYwood

Re: Groot dilemma, pony op werk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 21:52

Bedankt iedereen voor de meningen. :)

De een zegt dat ik hem moet laten staan de ander zegt om te verhuizen. Ik ben er zelf nog niet 100% uit, de ene moment van de dag denk ik: "ik verhuis hem gewoon" en de andere moment "ik laat hem staan", dus ik ga zoiezo nog even wachten tot ik het daar wat gewoon ben en de routine van het werken snap en meeheb :j

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 14:41

Beide opties hebben voor en nadelen. Dat is altijd zo.
Echter, je bent de hele dag op de manege, mocht iemand eens zeggen van joh heb je zin om ff een mooie buitenrit te gaan maken, dan kun je bij wijze van je paard pakken en meegaan. Je kunt natuurlijk kijken of je dan een ander paard zou kunnen nemen gewoon n manegepaard ofzo.
Ik vind persoonlijk een binnenbak erg fijn. Want in de winter, met de gigantische vrieskou, ga ik niet graag in een buitenbakkie rijden hoor. dan ben ik liever binnen.
Ik denk ook dat als je je paard op de pensionstalling laat staan, en je moet na je werk nog naar je paard toe, ikweet niet.. Ik zou graag aan het eind van mn dag, of in de middag, gewoon even gauw mn paard kunnen pakken en kunnen rijden.. Denk dat je in de wintermaanden ook minder zin hebt om dan weer de kou in te gaan naar de pensionstalling, na je werk etc.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:19

RoyceMack schreef:
Beide opties hebben voor en nadelen. Dat is altijd zo.
Echter, je bent de hele dag op de manege, mocht iemand eens zeggen van joh heb je zin om ff een mooie buitenrit te gaan maken, dan kun je bij wijze van je paard pakken en meegaan. Je kunt natuurlijk kijken of je dan een ander paard zou kunnen nemen gewoon n manegepaard ofzo.
Ik vind persoonlijk een binnenbak erg fijn. Want in de winter, met de gigantische vrieskou, ga ik niet graag in een buitenbakkie rijden hoor. dan ben ik liever binnen.
Ik denk ook dat als je je paard op de pensionstalling laat staan, en je moet na je werk nog naar je paard toe, ikweet niet.. Ik zou graag aan het eind van mn dag, of in de middag, gewoon even gauw mn paard kunnen pakken en kunnen rijden.. Denk dat je in de wintermaanden ook minder zin hebt om dan weer de kou in te gaan naar de pensionstalling, na je werk etc.

En je paard?
Daar lees ik heel vaak weinig over terug..... Wat is in het belang van het paard?
Het paard moet dus hele dagen binnen staan omdat de baas het een beetje frisjes vind...?

zonnet50

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:20

Pony laten staan inderdaad.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:22

Ik zou hem gewoon lekker laten staan. Zo kan je je de hele dag lekker op je werk concentreren ipv toch iedere keer stiekem te gaan kijken. (althans dat is wat ik zou doen, mezelf kennende :') )

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 07:57

Privé laten staan. Het word uiteindelijk heel gemakkelijk voor je baas om te vragen kan je niet nog even dit of dat doen? Je pony/paard staat hier toch en het is zo gebeurd. Of inderdaad op vrije dagen alsnog aan het werk. Dat is mijn ervaring, niet overal maar wel veel :) Alhoewel ik het ook altijd fijn vond als ik de hele dag toezicht had op mijn paard en af en toe is even kon knuffelen met haar, paardlief vond dit overigens ook erg fijn. Als je zelf goed je grenzen kan stellen en ook op een gegeven moment "nee" durft zeggen als het teveel word en je niet inzit over de uren buiten zou ik ze wel meenemen, die keuze zal je uiteindelijk zelf moeten overwegen :) Succes

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 08:16

Neem even mee dat ik: niet voor grote stallen ben, toen iemand vroeg "zet hem dan op de manege" (hier gaan ze op de manege niet naar buiten, maar verzorgster vond het gezelliger voor derzelf) floepte ik eruit "Dan schiet ik hem liever meteen door zijn kop, hoeft ie niet te lijden" :') (Hier is de manege gewoon slecht, paar paddockjes voor alle paarden).

Verder klinkt het leuk: maar na je stage, wil je hem daar dan houden? En denk je dat je tijd het om overdag iets te doen met je pony.. In je uur pauze is het eten, dan kun je hem hooguit even poetsen... maar dat was het ook... aan een uur heb je gewoon praktisch niets als je ook nog moet eten :p

Mijn ervaring: toen moest ik op een pensionstal passen... Eerst stond mijn paard er niet... (had hem nog niet) daarna wel.. Maar ik moest keuzes gaan maken: rijden of toch nog even dit en dat doet... Omdat je langer blijft, doe je vaak nog meer/werk je langer door of wat dan ook... Als er iets is en je bent er, je wordt toch om hulp gevraagd.... Lijkt me fijner om naar huis te gaan en lekker je eigen ding te doen dan....

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 09:21

Mijn stage duurt 3 jaar, daarna kan hij ofwel blijven staan ofwel ja, ik weet niet hoe mijn toekomst eruit ziet :)

De manege waar ik ga werken is wel geheel anders :j er zijn paddocks aan de buitenstallen en dan ook nog paddocks apart (stuk of 50), dan zijn er nog de grote weides (4) 2 daarvan zijn voor de manegepaarden en de rest voor de 24/7 buitenpaarden, de kudde dus. Daarnaast zijn er ook nog kleinere weides voor 2/3 paarden. :j

Het zou voor mij idd wel handiger en praktischer zijn, maar zoals je zegt dat ik wel keuzes ga moeten maken betreft rijden of toch nog even dit en dat doen..

Ik ben er echt nog niet uit -O-

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 09:44

Volgens mij weet ik gezien je beschrijving waar je nu staat en waar je heen zou gaan. Bij die laatste zou ik, van wat ik me herinner van vroeger, mijn paard niet zetten. Ruime grasweide? Dat is maar hoe je het ziet. En die privileges zullen al snel niet meer kunnen waarschijnlijk omdat andere klantan er ook om vragen. Dan blijft een paard dat veel in zijn box staat. Ik weet nog een hele goede stal waar paarden doorgaans een dagdeel buiten komen. Geen idee waar je precies woont, misschien is het wel te fietsen? Meer info via pb.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 09:48

Ik ben zelf al gaan kijken en de beschrijving die ik geef, is wat ik dus met eigen ogen gezien heb :j
Een nóg andere stal ga ik zeker niet overwegen. Het is of blijven staan of naar mijn stageplek :j

Een andere stal gaat daar geen baat bij hebben :) toch bedankt voor je aanbod.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 09:53

Laten staan lijkt me trouwens ook handig om de volgende reden: als je stage afloopt is het nog maar de vraag of je paard weer kan terugkomen bij de stal waar hij nu staat. (Hier in de buurt is het tenminste behoorlijk lastig plek te vinden, opgestaan plaats vergaan zeg maar).

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 09:55

Hier in de buurt zijn zat stal- en weideplekken, dus dat probleem zie ik niet zo. Het enigste probleem is gewoon een stal hebben (die ik overigens nu nog steeds niet heb)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 09:55

Ik zou 'm wel verhuizen. Als hij er inderdaad genoeg uitkomt en het is voor jou een stuk makkelijker, waarom het dan moeilijker maken dan het is? het wordt nu inderdaad al vrij rap donker, en dan nog een stuk te moeten fietsen is inderdaad echt geen pretje. Na je werk kan je gewoon in 1x door met je paard en dan naar huis en dan is het ook gewoon klaar!

Als je paard er niet op achteruit gaat (dus niet 23u per dag op de box) dan zeg ik doen. Als hij van 24/7 land gaat schuren, is het ook duidelijk niet goed voor je paard!

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:06

Ik vind het nogal raar dat je 280 voor je staling moet betalen terwijl je er stage loopt! En zoveel werk vericht voor t bedrijf. Vind ik dat je gratis stalling moet krijgen. Of minstens halve prijs. En al helemaal niet voor de weidegang hoefd te betalen.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 10:12

chrisje20 schreef:
Ik vind het nogal raar dat je 280 voor je staling moet betalen terwijl je er stage loopt! En zoveel werk vericht voor t bedrijf. Vind ik dat je gratis stalling moet krijgen. Of minstens halve prijs. En al helemaal niet voor de weidegang hoefd te betalen.

Ze gaan mij echt geen gratis stalling aanbieden, dat is te gek voor woorden. Evenals voor de halve prijs. Bij een 2e paard wordt dit vaak wel gedaan op een stageplek, maar ik heb geen 2de. Allez, ik heb wel een 2de, maar die wordt verhuurd. Dus alsnog geen optie. Weidegang is €0,50/uur, Dus als hij 3 uur op de grasweide staat is het €1,50/d en verder kan hij in de paddock staan. Verder gaat mijn pony ook niet dood als hij eens geen ganse dag kan eten lijkt mij? :)

Mijn stage is overigens betalend.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:18

LOLLYYwood schreef:
Hier in de buurt zijn zat stal- en weideplekken, dus dat probleem zie ik niet zo. Het enigste probleem is gewoon een stal hebben (die ik overigens nu nog steeds niet heb)

Die ervaring heb ik toch echt niet, toch niet als je een degelijk plekje wil met alle faciliteiten die jij wenst. En fijn dat je al gaan kijken bent, ik kan je alleen mijn ervaring delen. En die is niet positief. Houd je er ook rekening mee dat je in het weekend vaak wedstrijden hebt en dus geen van beide binnenpistes degelijk kan gebruiken? Ik veronderstel dan dat je het hebt over de stal in de zijstraat van de N60. Verder €280 per maand en weidegang €0,50 per uur? Als je je paard dan 7u per dag, 30 dagen per maand buiten wil kost je dat €105 extra, en dat vind ik in zomermaanden echt het een normale, minimale tijd buiten.
Maar goed, het lijkt erop dat je keuze gemaakt is en je geen andere opties meer wil overwegen, ook als die beter aansluiten bij jullie beide wensen.

Overigens : is het dan je bedoeling van je eigen paard te rijden tijdens je stagetijd? Dat lijkt me ook niet de bedoeling.

Edit : jouw stage is betalend en je betaalt ook nog eens om je paard er te zetten? Breng me zo maar een stuk of 10 stagiairs! Waar loop je school?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 10:22

Ik kan me niet goed oriënteren, dus misschien kan je via pb de naam zeggen? :o :)
7u/d is inderdaad wel het minimale tijdens de zomertijd. En als je het uitrekent is het inderdaad wel een pak meer.

Ik heb mijn keuze helemaal nog niet gemaakt. Al denk ik wel dat ik op mijn huidige stal bijf, ik kan altijd met de trailer op verplaatsing gaan :j En als het na school/stage te krap qua daglicht wordt kan ik alsnog voor enkele maanden naar mijn stageplek gaan.

Nee, het is niet de bedoeling dat ik mijn paard rijd tijdens mijn stagetijd. Ik heb een uur middagpauze, dus dat is ook niet haalbaar :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:34

Als je je paard op de stage/werk hebt staan ben je nooit helemaal vrij.
Er wordt dan toch snel een beroep op je gedaan als jij op de vrije dag je eigen paardje komt verzorgen/rijden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:39

TS, als je hem echt graag zou willen meeverhuizen, zou ik toch eerst een maand of twee aankijken alvorens je hem meeneemt.
Want wat doe je als na een maandje blijkt dat die stageplaats waarvan je dacht dat alles zo mooi was, het helemaal niet goed draait en je je aan enorm veel dingen ergert? Of stel dat het je toch helemaal niet ligt en ze allesbehalve tevreden van je werk zijn. Dan kan het best vervelend zijn als je daar ook privé gestald bent. En in volle stagetijd moeten zeggen tegen de eigenaar dat je je paard liever naar een andere stalling brengt omdat je het niet eens bent met hoe hij hier behandeld wordt (bv veel te weinig buiten, die beloofde voorrechten gaan inderdaad waarschijnlijk met den duur vervallen om geen jaloezie op te wekken, dat wil je zelf ook niet hebben denk ik) tegen degene die je moet beoordelen is ook niet gemakkelijk...zorg eerst dat je er gewend bent, dat je niet alleen hebt gehoord hoe alles zou werken maar het ook met je eigen ogen hebt gezien. En dan pas beslissen of het je beter uitkomt je pony daar te houden. Je moet als het ware denken "als ik daar nu géén stage deed, zou ik mijn paard dan ook hier willen zetten?".

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:42

Je krijgt niet betaald voor je stage?
Dan regelen dat paard voor niks mag staan! Heeft iedereen die ik ken ;)