Paard uit handen geven, wie vind het ook niet fijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moonlight17

Re: Paard uit handen geven, wie vind het ook niet fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:34

Bij mij mogen er ook veel mensen op mijn pony rijden. Is een beestje waar je een 3 jarig kunt nog op kunt rond laten sturen en dan ook perfect luistert. Dus geen probleem mee als er andere mensen voor zorgen of rijden. Rijden(minder goed rijdende ruiters) doe ik wel de eerste keren met iemand bekends(ouders of ik) erbij laten rijden, altijd in de bak en geen rare dingen dat je je eigen paard niet zou doen. Meer ervaren personen mogen van mij er ook mee de weg op, wil dan wel op de hoogte zijn en hun moeten dan minimaal 1x mee geweest zijn op buitenrit met mijn ouders of ik anders mag dat niet. Dit gebeurt dan voordat ik op vakantie ga. Vreemde mensen heb ik wel meer moeite mee dan bekende mensen, maar geef mensen altijd voordeel van de twijfel.

Sunshine1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:37

Ik heb een shet dus rijden doe ik niet, maar met verzorging heb ik er wel problemen mee hoor.
Morgen ga ik op vakantie dus verzorgen mijn moeder en zusje haar, maar buiten hen vertrouw ik eigenlijk niemand 100% met haar haha.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 11:19

Behalve mijn vriend komt er in principe niemand aan mijn paard.
Onze vakanties en weekendjes weg plannen we het liefst in de weideperiode.
Dan lopen ze 24/7 buiten en hoeft de oppas alleen het water te controleren en te kijken of alles in orde is.
De komende vakantie gaat mijn paard mee :)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 11:42

Bij Tommie wordt qua verzorging alles gedaan. Dus als ik een keer niet kan is het niet erg.
Nu staat hij dag en nacht buiten en is een dagje niets ook wel lekker.

Mijn vader doet hem normaal op maandag, de rest van de week ga ik zelf. Heb voorheen wel bijrijdsters gehad, maar vind het toch prettiger zonder.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:08

Liefst doe ik alles zelf. Maar als ik een dagje niet kan doet mijn stalgenootje de verzorging (uitmesten, voeren, binnen zetten - maar geen werk).
Ik zou nooit zomaar iemand op mijn paard laten rijden dan moet ik eerst weten hoe iemand rijd en iemand daar echt in vertrouwen, of ie bijvoorbeeld ook rustig en voorzichtig opzadelt enz. Mijn vorige instructrice heeft regelmatig op mijn paard gereden. Ik heb korte tijd een bijrijdster gehad voor incidenteel (geen vaste dagen)
Mijn eis was dat zij de eerste keer een privéles zou nemen van mijn instructrice en ik was daarbij. Ik wist dat ze dan goed begeleid zou worden en mijn instructrice en ik konden dan allebei beoordelen of ik haar mijn paard kon toevertrouwen. Ik wist dat zij zachtaardig was in de omgang met mijn paard en zorgvuldig met mijn spullen.
Ook dat ze een serieuze, geduldige dressuurruiter was. Ik zou niemand op mijn paard buiten laten rijden want daar vind ik veel meer risico inzitten. Ik heb één meisje een paar keer met haar laten springen, een goeie ervaren springruiter.
Ik vind uit handen geven niet iets wat per definitie niet kan maar ik ben wel voorzichtig en wil iemand echt goed kennen.
En als het niet echt nodig is doe ik het niet want ik vind het veel te leuk om het zelf te doen!!

Snelverter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:36

Sunshine1995 schreef:
Ik heb een shet dus rijden doe ik niet, maar met verzorging heb ik er wel problemen mee hoor.
Morgen ga ik op vakantie dus verzorgen mijn moeder en zusje haar, maar buiten hen vertrouw ik eigenlijk niemand 100% met haar haha.

Hier ongeveer hetzelfde verhaal :)

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:20

Ik vind het altijd erg lastig om de verzorging van mijn paard uit handen te geven := Helaas moeten doen toen hij 4 was, vanwege een ongeluk dat ik had gehad kon ik een paar maanden bijna niks. Gelukkig zijn mijn ouders prima verzorgers, maar tóch doe ik het liever zelf. Moet er binnenkort ook weer aan geloven, gezien ik 30 augustus voor 10 weken naar Engeland vertrek (verplicht voor school, anders had ik het niet gedaan). Ik laat er nooit iemand anders op rijden, denk niet dat hij daar blijer van wordt. Als ik hem niet kan rijden heeft hij ook lekker vakantie :) Af en toe gelongeerd door mijn moeder, maar dat vertrouw ik haar wel toe :j

Lonnekelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:56

Mijn paard staat op een pensionstal, dus die geef ik elke dag al uit handen. Met mijn vakantie heeft mijn paard gewoon vakantie. Ik laat er niemand anders op rijden. Ik heb het liefste paard van de wereld en zou niet willen dat iemand anders hem aan gort rijdt. Gelukkig vindt mijn paard het ook prima als hij een week of drie niet hoeft te werken zonder dat hij vervelend wordt!

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 22:30

Ik vind het ook erg lastig om haar uit handen te geven. Mijn paard staat ook op een pensionstal, daar wordt ze dus wel door verschillende mensen gehanteerd. Als ik op vakantie ben maak ik wel een schema wie haar binnen/buiten zet en alleen de mensen die ik vertrouw ( 2 ) mogen haar af en toe rijden, voor de rest heeft ze dan ook vakantie, vindt ze totaal niet erg :P

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 23:07

Hier nog eentje die geen paard uit handen kan geven. Ik heb vaak genoeg over een verzorger (m/v) gedacht, vooral omdat mijn oudste paard soms wat meer beweging nodig heeft dan ik hem kan geven. Maar ik vind het zo moeilijk om mijn paard met iemand mee te geven. Alleen mijn oom vertrouw ik met mijn paarden, tenminste, als ik er zelf bij ben. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 08:05

Verzorgen:ja....staat niet aan huis dus ontkom er niet aan met vakantie ofzo, dat hij verzorgd wordt.
Hij staat dag en nacht buiten dus dat is dan alleen voeren en evt dekens, wat poetsen.

Rijden mogen een beperkt aantal mensen.
Sommige alleen in mijn bijzijn, anderen ook als ik er niet bij ben.
Maar daar ben ik erg selectief in, niet iedereen mag er zomaar op zonder mijn bijzijn.!

michelle___Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 08:10

Ik vind het heel moeilijk.. Durf het eigenlijk ook niet.
Die van mij heeft een peesblessure gehad, dus ben al heel voorzichtig met wie ik erop zet.
Moch ik door ziekte oid niet kunnen, laat ik hem rijden door mijn instructrice, of een vriendin die ook bij haar lest. Dan weet ik zeker dat het goed zit. :)

Gero_Justine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 08:11

Bij mij is het ook een drama. Mijn vorige paard kon ik de laatste 3 jaar vrij makkelijk uit handen geven aan een goede vriendin en verzorgster - Ladyloe hier op bokt.

Maar mijn 2de paard, nu 5 jaar oud. Nee, dat is een heel ander verhaal. De verzorging dat zou ik nog wel kunnen, maar het rijden :o Heb haar nu helemaal zelf ingereden en er heeft ook nog niemand anders op gezeten als instructreurs en instructrices. Nu is het ook wel zo dat het om een dame van 1.76 minstens gaat, dus je stapt er ook niet zomaar even op.

Voor mijzelf heb ik besloten dat als ik haar ooit een periode niet zou kunnen rijden, dat ik dan vraag of mijn instructrice het ziet zitten om haar te rijden en anders wordt het lekker vakantie. Wordt ze vast niet slechter van :D

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 08:12

Als ik er bij ben mag vrijwel iedereen op mijn paard, als ik er niet bij ben dan alleen mensen waarvan ik weet hoe ze rijden. Maar verder ben ik er niet zo moeilijk mee hoor, ik heb hem ook wel eens met iemand mee gegeven met een buitenritje ofzo, paard vind buitenrijden heerlijk en is braaf, dus waarom niet? Mensen hebben echt niet zomaar je paard verpest en de mensen die op mijn paard mogen daarvan weet ik dat ze eerlijk en correct met hem om gaan. Dus ook tijdens een vakantie oid durf ik hem prima aan andermans zorgen toe te vertrouwen. Ik ben gelukkig niet de enige die lief is voor paarden ;)

Roweentje89Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:39

Ik vertrouw niemand voor 100% met de mijne. Hij is ook echt geen paard die je zomaar iemand in de handen duwt. Hij gaat direct uitproberen en als iemand daar niet mee om kan gaan is hij zo de baas over je.

Met rijden, ik ben hem zelf nog net aan het inrijden, heb ik mijn vriend, tante en oom er eens een rondje op laten stappen toen ik ernaast liep. Gewoon omdat ik wilde weten hoe hij reageerde op ander gewicht enz. Dit deedhij prima, maar voor rijden zou ik hem nog absoluut niet uit handen geven, zelfs niet als ik erbij ben!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:46

Tijdens mijn zwangerschap een bijrijder gehad, nou noooooooit meer :n
Toen ik erzelf weer op ging had ik 1 bonk stress onder mijn kont, heeft lang geduurd voordat ik z'n vertrouwen weer had :(:)
Dan maar longeerwerk en af en toe een sprongetje aan de lijn :Y)

En een bijrijder gehad waarvan ik dacht dat het wel goed ging, totdat ik erzelf op stapte....arme pony....ook maar mee gestopt.

Maar misschien ook mijn eigen fout, zag dingen verkeerd gaan en heb niet direct ingegrepen.....had ik dat maar gedaan, was er een hoop ellende bespaard gebleven........ :o

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:00

Het liefst doe ik alles zelf qua rijden en verzorging, maar als je elke dag 5 paarden moet doen is wat hulp erbij wel fijn.
Ik ben inmiddels vaak genoeg teleurgesteld door anderen die (een gedeelte van) de verzorging op zich namen, dus als ik iemand vraag iets over te nemen, dan is dat alleen het verzorgen. Niet dat ik als enigste goed ben voor mijn paarden, maar ik heb mijn structuur en eigen manier wat werkt voor mij en mijn paarden. Ik merk snel aan ze als iemand anders ermee heeft lopen tobben, zeker bij de jonkies.
Gelukkig heb ik mijn vriend en een leuke meid die ik beiden helemaal heb kunnen kneden en dat gaat gewoon prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:10

Altijd gezegd dat ik een verzorgster voor mijn toekomstige pony zou zoeken.. Nu heb ik een pony en komt er echt niemand in de buurt, haha! Veel te bang dat er iets gebeurt/ze een nare ervaring krijgt (jong dier)
Verzorgstertje van haar weidemaatjes ook gezegd dat ze alleen maar mag aaien. misschien in de toekomst, (paarden)mensen vertrouwen blijft lastig. ^^

xochenoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:07

Wegens ziekte zou ik dit wel doen. Omdat ik er zelf helemaal geen verstand van heb. Maar rijden of verzorgen, no way. Alleen ik en mijn instructrice. Wanneer ik niet kan of op vakantie ben rijd mijn instructrice haar door. Verder qua verzorging, wij staan op een stal waar het voeren, binnen en buitenzetten etc zowiezo al door staleigenaar word gedaan. Je leert zo'n dier zo snel verkeerde dingen aan, en het eruit krijgen gaat meestal niet zo makkelijk meer. Natuurlijk doe ik ook regelmatig nog wat fout, maar dat is toch anders dan wanneer dit door een ander gedaan word.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:04

ik vertrouw maar weinig mensen rondom ponylief, ze is heel gevoelig voor suiker en 1 wortel kan haar al van een lieve betrouwbare pony veranderen naar een gemene eigenwijze en vervelende pony. Haar lichaam kan het gewoon niet verwerken. We staan dan op een pensionstal en ik merk meteen aan haar als ze suiker heeft gehad, had laatst een nieuw stagemeisje haar gewone brokken gegeven in plaats van haar speciale brokken... Het arme beestje stond te springen en was niet te houden :(:) . Om zulke redenen zou ik dus niemand erop laten of laten verzorgen. Daarnaast ben ik ook 1 van de weinige die zich aan haar durft wagen :o . Ze is echt mijn meisje en erg gevoelig, ben er veel te bezorgd en ongerust over als ik weet dat iemand anders erop rijd

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:06

Ik ben nu 6 weken op stage. En al 3 weken gehad. Maar ik mis mn pony echt verschrikkelijk! Mn bijrijdster rijdt er nu wel op. Maar ik rijdt veel liever ook zelf. Weet ik tenminste zeker dat ze goed is enzo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:09

Mijn paard is 8 jaar en zolang heb ik hem ook. Ik ben ontzettend aan hem verknocht. Hij is een paar maanden terug weg geweest om te bevestigen, 2.5 maand bij bokker Schimpje. Ik zag er best tegenop, ik kende de mevrouw in kwestie ook niet. En hij heeft het daar zo top gehad, daar was ik echt zo enorm blij om, geweldig. Daar zou ik hem ook zo weer naar toe brengen zonder twijfel. Verder gaat ie nergens naar toe en ben ik de enige die hem rijdt en vind ik het moeilijk om zijn verzorging uit handen te geven :D

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:13

Ik geef ze nooit uit handen, zowel niet om te rijden (er kan er maar 1 bereden worden en dan nog met beleid) als w.b. verzorging.

Soms voert er wel iemand als ik er niet op tijd kan zijn vanwege werk (ik voer altijd precies op tijd), maar dan kom ik, ongeacht hoe laat ik ben, nog even checken of alles goed is afgesloten en of ze tevreden zijn.
Ik ga nooit met vakantie, dat mag duidelijk zijn, dat kan financieel gezien ook niet, want ik heb m'n paarden op eigen terrein en dat kost geld (onderhoud)!
Ik ben een enorme controlefreak, daarom heb ik m'n paarden ook op eigen terrein en niet (meer) in pension.

Mijn terrein en mijn paarden zijn altijd mijn vakantiebestemming :) (en dan lekker thuis slapen, wat wil je nog meer)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:18

De verzorging en training doe ik lekker zelf, maar het voeren doen we onderling met een stel meiden, waarmee ik het weiland, de paddock en de schuilstallen deel. Ik vind op vakantie gaan ook nooit zo prettig wat mijn paard betreft. Ik mis hem gewoon heel erg, vind een week weg al lang genoeg. :o
Bijrijders e.d. gaan er bij mij niet komen. Hooguit mijn eigen dochter in de toekomst. :j

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:37

Voor mijn oude merrie is er een meisje van 11 die haar regelmatig rijdt, maar die ondersteun ik dus die weet precies wat mag en niet mag. Ik ben er ook altijd bij als zij rijdt en anders haar moeder (die ik overigens ook erg goed ken). Sommige vriendinnen van mij zet ik ook met een gerust hart op dit paard, puur omdat ik ze ken en weet hoe ze rijden.

De ruin vind ik wel wat moeilijker. Sommige mensen mogen er wel op als ik er bij ben maar die zou ik er dan weer niet op laten als ik er niet ben. Als ik straks in oktober op vakantie ben zijn er maar 2/3 die iets met hem mogen doen (moeder van dat meisje en een vriendin), rijden of longeren maakt voor mij niet uit want ik ken hun rijstijl en weet dat ze ook niet gaan uitproberen op dit paard.

Springen mag hij alleen met mij.