afspuiten van je paard na training

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

esmee1008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:40

Hangt af van de temperatuur en hoe bezweet hij is, daarna altijd laten rollen en is daarna altijd al weer zijn normale temperatuur!

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:45

my_precious schreef:
mij is geleerd, nadat je paard hard gewerkt heeft, goed uitstappen en lekker afspuiten met koud water.. dat het goed voor de spieren is, ALS je maar aan de rechterkant begint want links zit het hart van een paard.

dit doe ik trouwens altijd.. in de winter spuit in de benen ook gewoon met koud water af, alleen als het erg vriest niet dan gebruik ik koelinggel.

Rechterkant heb ik nog nooit gehoord, begin altijd aan die kant. Meer toeval dan wijsheid, kraan zit aan die kant

m1992

Re: afspuiten van je paard na training

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:58

Ik spuit altijd af bij warm weer met koud water. Daarna nat in de wei, rollen en dogen daar wel weer. Nog geen stijfheid of iets gezien. Denk niet dat het kwaad kan. :)

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:59

Dat zeggen ze tegen mij omdat als je links spuit met koud water, dus hup rechtstreeks op het hart dat ze een hartstilstand kunnen krijgen.
Ik heb ook wel eens gehoord dat als je bij merries tussen de benen eerst afspuit aan de achterkant met koud water het ook kan gebeuren.. Weet niet of het werkelijk zo is.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:01

Ik spuit alleen maar met lauw water af, nooit koud water (behalve de benen dan). Heb ooit mijn andere paard (is nu met pensioen) een keer met erg warm weer afgespoten met koud water en hij was meteen een soort van spierbevangen van het koude water!

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:05

Wij hebben geen lauw water op stal, dus ik begin aan de rechterkant met de benen en zo langzaam omhoog naar de rest van het lichaam. Paard is wel altijd al uitgestapt dus op adem ....

HannaCaptain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:52

zolang je paard op adem is en het zweet er niet meer afdruipt is het wel lekker om ze even met lauw water af te spuiten. Zolang het niet ijskoud is :)

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:36

my_precious schreef:
Dat zeggen ze tegen mij omdat als je links spuit met koud water, dus hup rechtstreeks op het hart dat ze een hartstilstand kunnen krijgen.
Ik heb ook wel eens gehoord dat als je bij merries tussen de benen eerst afspuit aan de achterkant met koud water het ook kan gebeuren.. Weet niet of het werkelijk zo is.

Dit kan echt nooit.
Het hart ligt zo diep dat dit onmogelijk is.
Het is al heel moeilijk om n spier te koelen, laat staan ondergelegen organen.
:)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:39

Ehmm het water bij ons op stal is al lauw als het uit de slang komt _O- Na het afspuiten met het zweet mes erover en een paar rondjes stappen. Daarna gaat Eclair de wei in en gaat hij altijd rollen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:42

Ik zette altijd de kraan aan op lekker warm water, maar aangezien het even duurde voordat het water ook echt lekker warm werd deed ik eerst de benen met het nog koele water.
Als hij dan lekker warm was en goed afgespoeld deed ik hem langzamer wat koeler richting net niet koud.
Vervolgens droog trekken en daarna lekker los in de bak of op de weide.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:45

mijn super poownie wordt eerst helemaal droog gestapt na de training voor ik hem af ga spuiten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:50

Net weer lekker mijn paardje na het rijden en uitstappen afgespoten met koud water. Vond ze heerlijk, ze staat ook los dus als ze het niet prettig vind kan ze ook weglopen. Ben begonnen links op de hals en ze heeft geen hartstilstand gehad, geen verstijfde spieren ,niet onderkoeld of oververhit. :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:55

C_arola schreef:
Wanneer de ademhaling van mijn paard weer rustig is en ze is nog bezweet spuit ik haar met lauw water af, koud water is niet goed omdat het lichaam dan hard gaat werken om warm te worden heb ik gelezen.

Nonsens, doe dat in dit weer, lichaam hoeft zich nauwelijks moeite te doen om op te warmen.

Ik spuit (vooral bij dit weer) mijn merrie voor en na het trainen af, zweet duurt langer om te drogen dan water, dus kost ook meer lichaamsenergie :Y)

Ik koel mijn merrie gelijk af na het rijden omdat ze enorm veel zweet en dus al kletsnat is, koud water er over heen en dan droogstappen aan de hand of in de rijbak (dit doet ze zonder hulp). Begin trouwens meestal bij de hals/schouder, en mijn paard loopt nog gewoon rond. :j
Ook nog nooit last gehad van verstijfde spieren, in de zomer niet en in de winter bij vrieskou ook niet.
Je moet ook geen uren afkoelen, zorgen dat alles nat is is zat.

_Juudith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 00:08

Als het heel warm is spuit ik mijn pony gewoon af met koud water.. Als het wat minder warm is gaat de spons er over en in beide gevallen ook de trekker! Vind die heeerlijk!

VIP518

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 00:13

Ik zorg altijd dat ik eerst goed heb uitgestapt en daarna spuit ik af met redelijk koud water, ik doe dit ook alleen bij weer boven de 20 graden

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 00:17

Eerst flink uitstappen. Vaak is hij op zijn hals dan al droog. Dan de benen en zadel/singel plekken met koude douche. Maar eigenlijk alleen als het echt warm is. Anders met de spons. Zo direct van de training af doucen doe ik nooit! En daarbij: als het echt zo warm is moet ik hem flink lang onder de douche zetten wil er koud water af komen (dat doe ik dus niet)

Ligt er ook zelfs nog aan wat ik heb getrained. Reining gaan de pezen altijd onder de douche, zelfs in de winter (niet als het vriest natuurlijk). Beschermers gooi ik er direct na de training af, en dan stap ik zonder uit. Reining vergt veel van de pezen, dus daar let ik dan extra goed op.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 00:28

Ik spuit mijn paard in de zomer na training en op adem gekomen (vooral na een gallop- spring- of crosstraining) vrijwel altijd af metgoed koud water (grondwater) en een vrij harde straal, paard vind het heerlijk en nooit problemen gehad met spierstijfheid oid. Overigens na het afspuiten wel grondig afnemen met een zweetmes en daarna droogstappen of op de weide op laten drogen, vrijwel nooit direct op stal zetten. Op die manier zou een eventuele spierstijfheid sowieso meteen weer ontspannen door lichte beweging. Alleen het hoofd van mijn paard spuit ik nooit af. Dit doe ik alleen met een spons. In de winter spuit ik mijn paard nooit af omdat hij simpelweg niet zweet (zeer korte vacht).

Ook alle andere paarden op stal worden op deze manier afgespoten na het werk, nooit problemen van ondervonden.
Laatst bijgewerkt door XladyX op 25-07-13 01:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 01:02

Mijn merrie haat afspuiten. Zelfs haar benen vindt ze stom. Wij hebben grondwater wat niet ijskoud is en een spuit die je kan verstellen qua straal en kracht. Vooral manen wassen is drama, ook met natte spons. Aan het eind ben ik zelf ook zeiknat en staat zij me boos haar kont toe te keren...

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 08:56

mijn pony kan het zeker wel waarderen om met deze temperaturen van oren tot hoeven een koude douche te krijgen
hij geniet er echt van vooral als de slang op zn neus staat :)

Cajra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:01

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:20

Wij hebben geen warm water, dus ik heb geen keus :+ Het water wat nu eerst uit de slang komt is lauw, dus sja... Ik stap uit, maar niet tot ze droog zijn (dan kun je met deze temperaturen stappen tot je een ons weegt). Daarna spuit ik ze af en gaan ze de weide op.

Ik zie hier veel staan over dat koud afspuiten zo slecht is, maar dat vraag ik me af. Waarom gooien ze bij eventing paarden die net uit de cross komen, dan emmers ijswater over ze heen? Omdat ze de lichaamstemperatuur snel omlaag willen brengen. En ijswater is wel wat extremer dan koud water uit de slang.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:50

rowo schreef:
Ik zie hier veel staan over dat koud afspuiten zo slecht is, maar dat vraag ik me af. Waarom gooien ze bij eventing paarden die net uit de cross komen, dan emmers ijswater over ze heen? Omdat ze de lichaamstemperatuur snel omlaag willen brengen. En ijswater is wel wat extremer dan koud water uit de slang.

Je koelt inderdaad een paard om de temperatuur die in het lichaam door de intensieve arbeid oploopt zo snel mogelijk naar beneden te brengen. Een hoge temperatuur is slecht voor de eiwitten in het lichaam, die kunnen niet tegen warmte.
Je ziet dat koelen niet alleen bij eventing maar ook bij endurance en ook op grote spring- en dressuurwedstrijden, o.a. olympische spelen, in warme landen is vaak een koelstraat.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:57

dat had ik een stuk eerder ook al gemeld. Maar let wel, dat is na echt intensieve inspanning en de gemiddelde HTK dressuur- of springtraining valt daar niet onder.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:58

Wij hebben een boiler en kunnen het water gelukkig warm zetten, met koud water spoelen we eigenlijk nooit af

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:01

Hoe zit dat dan met paarden die in het koude zeewater gaan? Dat is zeker ook te koud. :+

Nee hoor hier lekker onder de koude straal en hij geniet er van, dat terwijl hij een aantal jaar geleden zichzelf op wilde hangen zodra hij nog maar een waterslang zag.