Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
my_precious schreef:mij is geleerd, nadat je paard hard gewerkt heeft, goed uitstappen en lekker afspuiten met koud water.. dat het goed voor de spieren is, ALS je maar aan de rechterkant begint want links zit het hart van een paard.
dit doe ik trouwens altijd.. in de winter spuit in de benen ook gewoon met koud water af, alleen als het erg vriest niet dan gebruik ik koelinggel.
my_precious schreef:Dat zeggen ze tegen mij omdat als je links spuit met koud water, dus hup rechtstreeks op het hart dat ze een hartstilstand kunnen krijgen.
Ik heb ook wel eens gehoord dat als je bij merries tussen de benen eerst afspuit aan de achterkant met koud water het ook kan gebeuren.. Weet niet of het werkelijk zo is.
C_arola schreef:Wanneer de ademhaling van mijn paard weer rustig is en ze is nog bezweet spuit ik haar met lauw water af, koud water is niet goed omdat het lichaam dan hard gaat werken om warm te worden heb ik gelezen.
rowo schreef:Ik zie hier veel staan over dat koud afspuiten zo slecht is, maar dat vraag ik me af. Waarom gooien ze bij eventing paarden die net uit de cross komen, dan emmers ijswater over ze heen? Omdat ze de lichaamstemperatuur snel omlaag willen brengen. En ijswater is wel wat extremer dan koud water uit de slang.