Waarom wil iedereen opeens zijn weide 'inrichten'?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:37

tine10 schreef:
Mijn paarden staan 24/7 in een ouderwetse wei zeg maar, maar daar zou je theoretisch ook het voordeel hebben dat je de stal niet hoeft uit te mesten. Echter, ik vind het beter om de wei ook iedere dag uit te mesten. Anders komt er veel onkruid in je wei, het ziet er rommelig uit, je hebt nog meer last van vliegen en je voorkomt wormbesmetting als je het weghaalt.
En mijn paarden krijgen ook hier volop beweging.
Ik denk dat onze pony een groot probleem zou hebben met het algeheel welbevinden in een PP. Hou zou daar constant op zijn hoede zijn of hij wel veilig is (is onderste in rang). Nu heeft hij alle ruimte. En hoe stabiel een groep ook is, er is altijd een onderste in de rang.

Dat paarden steeds minder tegen gras kunnen vind ik een beetje vreemd. Hooi is ook gras. Je moet gewoon zorgen voor een paardengrasmat.

Natuurlijk moet er ook in een PP wel uitgemest worden, ik heb het geluk dat ik op een pension pp sta en dat dat dus gedaan word.

Maar ik begrijp niet waarom jouw paard steeds op zijn hoede zou moeten zijn in een PP, als je genoeg ruimte hebt met verschillende grotere vlakken erin zou dat juist extra rust kunnen brengen omdat ze echt even uit beeld kunnen gaan staan of iets in die geest.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:39

tine10 schreef:
Dat paarden steeds minder tegen gras kunnen vind ik een beetje vreemd. Hooi is ook gras. Je moet gewoon zorgen voor een paardengrasmat.

Vanavond tijdens mijn rondje schapencontrole dacht ik er nog aan, hoe fijn het zou zijn als mijn pony's gewoon lekker op de hele grote weide zouden kunnen staan, daar zit al zoveel in, hoogteverschillen een vijvertje, lekker veel bomen om onder en achter de kunnen gaan schuilen. Echter staat er ook kniehoog gras (verschillende soorten dat dan wel) en als mijn shet daar zijn gang zou mogen gaan kan ik over 2 weken de DA bellen voor pijnstilling ivm bevangenheid of erger nog om hem af te laten spuiten. Hij eet zichzelf letterlijk dood, dus nee ze staan op een "klein" (40x100) stukje ipv 2,5 hectare en krijgen strookjes aangevuld met hooi, het is niet anders.

Hooi was ooit gras, maar de voedingswaarde van hooi is zo anders dat het net zo goed van iets heel anders gemaakt kan zijn. Zie bijvoorbeeld: http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... de-ruwvoer en http://www.voervergelijk.nl/informatie/108/grasrantsoen

joyce B

Re: Waarom wil iedereen opeens zijn weide 'inrichten'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 23:22

Ook van hooi kunnen (gevoelige) paarden bevangen raken... Het is maar net onder welke omstandigheden het gegroeid is, bemest/gestrest of niet en onder welke omstandigheden het gemaaid en gedroogd is en welke grassen en kruiden er in zitten. Sommige onkruiden zit erg veel suiker in en sommige grassen ook, al kunnen de omstandigheden en de tijd van de dag van maaien nog grotere verschillen geven.

Ik vind een natuurlijke wei heel mooi, alleen de boer die mijn land voor me maait is echt niet te spreken over "natuur"maken van "goede agrarische grond" hoe ik mijn land nu onderhoud vind hij al vloeken in de kerk, en hij maakt er bijna een sport van om met elke keer maaien een deel van de palen van mijn pad kapot te rijden met zijn machines.... "wat moet je toch met al die paaltjes en draadjes!" Ik probeer hem tegemoet te komen door een recht toe recht aan deel te houden voor het maaien/hooien, en dan alleen een kleiner stuk in te richten als (winter) PP.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 23:45

Joyce B; natuurlijk kunnen paarden bevangen raken van hooi. Het is inderdaad maar net welk hooi je voert. Maar als je zo nadenkt over je weidebeleid, en je hebt echt een sober ras... dan denk je ook na over je hooi...

En is het dus voor mijn pony's ( in overleg met DA/voedingsdeskundige) graszaad hooi... zit niets in ! ( en ja: desgewenst op indicatie aangevuld met gewoon hooi, en gedoseerd voer voor de vitaminen/mineralen ed...)

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 23:50

Ja natuurlijk zit er verschil tussen Joyce, maar als je alleen al kijkt naar de suikers en eiwitten in die tabellen (waarbij uitgegaan wordt van gemiddelde dus ja niet perfect) dan is dat toch wel een significant verschil. Ik wil mijn gehele voerbeleid en ruwvoeranalyses wel overleggen, maar daar gaat het hier niet om, ik gaf alleen een voorbeeld. :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 00:36

ook in graszaadhooi kan veel suiker zitten. Het heeft veel meer structuur dan jonger hooi en de zaden zijn er uit (minder zetmeel/koolhydraten) en er zit minder voederwaarde in, maar fructaan zit zelfs in zo goed als dood gras! Het hangt echt af van het soort gras en de omstandigheden. Analyse geeft uitsluitsel. Bedoel meer dat je het aan de buitenkant niet goed kunt zien en het ene hooi is het andere niet.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 20:19

Weken doet wonderen!!

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 12:42

Punz schreef:
Weken doet wonderen!!

zijn ze inmiddels ook van terug gekomen dat je met weken de suikers uit het hooi krijgt.....
fruktaan laat zich niet uitspoelen!!!
in het duitse boek over welstandsziekten bij paarden (ems-IR-cushing) staat er een stukje over .....een britse wetenschapper onderzocht hooi dat 16 uur gespoelt was en stelde vast dat dit hooi nog steeds bijna dezelfde hoeveelheid suikers bevatte ( na hooianalyse)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:05

Goed om te weten Zuzu!
Heb je misschien een linkje naar deze info? Ben geinteresseerd!

Ben wel blij dat ik voor mijn pony's inmiddels zo'n voerbeleid heb gevonden waar ze niet dik op worden, wel de hele dag kunnen bewegen én geen last hebben van jeuk, mijt en andere ellende die ze krijgen als ze te rijk gevoerd worden.

Dus: lekker in hun paddock paradise, met hun royale track ( om een hectare land heen) en onbeperkt stengelig graszaadhooi, en zeer, zeer, zeer beperkt gras... ( want daar gaat het bij mijn ponys fout op: dik worden en jéuk/schuren!)

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 12:03

informatie komt uit het duitse boek 'wohlstandskrankheiten unserer pferde'' van Heike Bussang en Birgit van Damsen
boek behandelt de ziektes EMS - insuline resisitentie en ziekte van cushing en hoefbevangenheid ..... hebben allemaal verband met elkaar ....zeer leerzaam boek over het ontstaan en behandelen enz van deze problemen

alleen beetje jammer dat het boek er niet in het nederlands is.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 17:14

De pony's op de z.orgboerderij staan in verschillende stukken wei , niet echt PP maar is wel bedoeld voor jaren . Drie stukjes wei en nog een stuk waar het water is en de biks wordt gevoerd (alle 3 kunnen afgezet worden apart , en het stuk met water en biks is altijd bereikbaar) , binnekort komen er nog 3 weides als de eigenaar nog steeds wil :P. Het zijn shetjes maar die zijn al wat mager dus die staan prima. Voor de shet die snel dik is hebben we de simpele oplossing die samen met haar vriendin op een bijna kaal gegeten weide maar nog genoeg om haar honger te stillen. Echt luxe is het niet maar wel functioneel , de PP hoeven van mij niet .. Dat is puur trend , net als setjes en al dat gedoe...