Wat wel/niet doen met jong paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 22:21

Ojee... en ik dan? ben ik ook verkeerd bezig als ik mijn veulen, samen met de moeder uiteraard, van 2 dagen oud overdag buiten heb lopen?

Mijn ex-KWPN-er liep het hele jaar buiten, had wel de beschikking over een loopstal. maar stond alleen binnen als ze voer kreeg....

Opfok.....Kan een kleuter een kleuter wat leren? Ik heb ook paarden gezien die netjes in de opfok hebben gelopen maar hartstikke asociaal waren naar andere paarden, gelijk schoppen en meppen.....
Ach, uitzonderingen bevestigen de regel....
Opfok is een leerschool als er een kudde is die varieert qua leeftijd en niet alleen enters en twenters bevat...(maar dat is mijn mening)
Voordeel vind ik echter weer dat ze de ruimte hebben, en jonge dieren hebben de ruimte nodig om te kunnen groeien.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 22:40

Dan ben ik vast ook verkeerd bezig, heb een hafruin van nu 1.5, en die staat overdag de hele dag met een leeftijdsgenootje en een ouder (9 jaar) paard in de wei, en 's avonds naar stal. Ik poets heb toch wel 3 keer in de week een kwartiertje tot een half uurtje, ook voetjes uitkrabben enz. Ook loop ik stukjes met m aan het halster en hij kent mijn stemcommando's ook al een beetje... (ho, stop, enz). Verder is ie sociaal naar andere paarden (hij heeft overigens wel een jaar in een kudde van 4 hengsten gelopen). Is toch verder niks mis mee? (hem alvast een beetje manieren bijbrengen?? Verward )

Groetjes Barbara

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 23:04

Ik had het dus over dat ze juist wel op de wei moeten hoor Verward Maar dat ik het niet slecht vind als ze ook veel in de hand komen.. Ik weet niet of die laatste reacties op mij doelde? Knipoog

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 23:08

crossmonster schreef:
al onze paarden lopen nog op de wei...ohh ben ik nu dierenbeul?????

en de plek waar wij onze jonge paarden weiden, daar hebben ze een open inloop stal, een sdchuilhok,meer is het niet,bouwen ze tenminste wat weerstand op!

Ik weet niet hoor.. Maar als deze reactie op mijn reactie slaat snap ik hem niet helemaal.. Mijn pony loopt ook op de wei.. Waarom? Omdat ik vind dat dat zo hoort. Maar menig paard staat dat niet (kijk eens om je heen!.. ) bedoelde ik te zeggen..
Verder bedoelde ik dat ik niet vind dat dat maar tot 2,5 jaar hoort, maar hun hele leven.. En vroeg ik me af waarom jij de grens tot 2,5 jaar trekt?

Of banketstaaf we nu gewoon langs elkaar heen Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 23:53

ik denk dat we nu langs elkaar heen l*llen Haha!

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 00:02

Oke, zo'n vermoeden had ik al aan de laatste reactie *LOL*
Sorry dan Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 00:20

ook sorry van mijn kant Tong uitsteken
sja zaterdagavond he? dan werken de hersens maar half he? Knipoog

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 00:52

Ik denk dat het het belangrijkst is dat een jong dier veel beweging kan krijgen en met (leeftijds)genootjes op kan groeien. Verder moeten ze iig de grondbeginselen leren, vaak wordt dat in de eerste 6 maanden gedaan.
Natuurlijk is het niet fout als je af en toe niet te lang met zo'n beestje wat doet, mits je het maar niet overdrijft. Zo'n jong dier hoort niet dag in dag uit op stal. Bij een opfok hebben ze vaak de ruimte en dat vind ik gewoon het belangrijkste pluspunt. Heb je zelf een kudde waar het veulen in kan opgroeien, ook prima toch?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 10:41

Waarom heeft iedereen het over opfok van kleuter bij kleuters.
Ooit van gehoord dat je ze ook met alle leeftijden samen kunt gooien?

Waar ik rij, maar ook op plaatsen waar ik heb gereden, loopt alles van gespeent tot 3 samen en de fokmerries staan er ook bij.
Die laatste worden naar huis gehaald tegen de tijd dat ze moeten bevallen.

En de paarden van 3 die dan zadelmak gemaakt gaan worden gaan ook naar huis, waar ze overdag ook in de groep buiten staan, maar savonds binnen omdat het gemakkelijker is met rijden.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 11:57

Wat een hoop extreme reacties toch weer...

Iedereen is het er over eens dat je een *veulen* moet leren meelopen aan een halster, aanrakingen accepteren en voetjes geven. Toch? Wat mij betreft is een 'cursusje' van een week of twee na het spenen een goede manier. Daarna gaat 'ie wat mij betreft de kudde in, kom ik om de paar weken wel even naar 'm kijken en met hem kletsen. Maar ik ga ervan uit dat de basis er in zit.

Als ik ooit aan een jonkie begin zou ik 'm eigenlijk het liefst naar een opfok in Duitsland of de Ardennen brengen, waar ze lekker heuvelland hebben. Dat is pas echt goed voor het gestel...

mango schreef:
Wat is er nu fout aan om lekker met je paardje te knuffelen

Ik ken zo'n paard, dat vanaf veulen dagelijks in de hand is geweest omdat dat meisje hem gekregen had omdat 'ie zo schattig was. Een echt 'knuffelveulen'. Nu is 'ie 5, kan helemaal niets, is zo dominant als de pest, en ze doet er nog steeds niets mee. Alleen poetsen en manen kammen. Dat word nooit meer wat, dat dier is gewoon verpest. Niemand heeft er ooit 'nee' tegen gezegd, en zie daar nu nog maar eens mee te beginnen. Dier is gewoon voor het leven verpest, en ik zie er geen toekomst voor. Vandaag of morgen breekt 'ie iemands' nek en worden het 700 kilo frikandellen.

Wat ik maar wil zeggen is dat het allebei goed kan zijn, maar dat je veel meer fout kan doen als je wel wat met je jonkie doet. Er valt veel meer aan te verpesten als wanneer je 'm de kudde in gooit en alleen inenten/ontwormen/bekappen doet.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 12:24

700 kilo frikandellen.... Bloos! das dan een flinke knol (1000 kilo? Tong uitsteken)

maar idd in de bergen groeien de paarden ontzettend !
ik heb veel paarden naar frankrijk zien gaan als gespeende en als 2,5 - 3 -jarige terug zien komen, BONKEN van paarden !daar liepen ze op hectares weide,met allemaal bergen, die paarden waren oersterk als ze weer terug kwamen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 12:52

Je komt het hier in het westen nog vrij veel tegen dat mensen veulens kopen en deze dan op de manege laten opgroeien....... Het liefst dan nog hengstenveulens....... 100 procent garantie dat het niet goed gaat natuurlijk, maargoed deze mensen weten vaak al zoveel van paarden dat hun best een veulen goed op kunnen voeden en zien iedereen die geen veulen zelf opvoeden als paardkundige nittwits....

Voor mij maakt het geen reet uit of een paard met leeftijdsgenootjes of in een gemengde kudde opgroeit, als ie maar niet door mensen word opgevoed

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 13:57

Dees schreef:
Het VEULEN staat in de professionele opfok. Overigens een bedrijf waar de paarden overdag naar buiten worden gebracht, en savonds weer naar binnen. Elke dag worden ze gecontroleerd op ziektes en wondjes, en vrijwel elke dag worden ze individueel geaaid omdat de beheerders ook gewoon liefhebbers zijn. Ze hebben een halster om en worden goed gevoerd. Weelde zelfs te goed.... in een groepje van 5 a 6 staan ze in een grote loopstal. Het is wellicht een kostbare manier van opfokken, maar het was wel het beste wat ik kon vinden voor mijn veulen. Ze zal daar blijven tot ze minstens 2,5 jaar oud is.

En wat is het verschil met het paard van de vragenstelster? Haar jonge paard staat niet in een loopstal maar alleen in een stal.

Ik denk dat het geen kwaad kan op de manier waarop Kimnor bezig is met haar paard. Bijvoorbeeld het meenemen als je gaat rijden met Norton lijkt mij alleen goed om het paard aan vanalles te laten wennen. Zolang je het niet overdrijft. Alles met mate.

Wat mij stoort is dat iedere dag met zo'n jong paard bezig zijn hier synoniem schijnt te zijn met paard te verwend maken en verpesten. Ik heb ook genoeg paarden gezien die met 3 uit de opfok kwamen en dan alsnog grondig verpest werden omdat er niet consequent mee omgegaan werd. Dat is het probleem van de mensen die paarden teveel verwennen, ze zijn niet consequent en stellen geen grenzen. Mijn paard is ook best verwend, maar weet wel wanneer er gewerkt en geluisterd moet worden.

Verder denk ik dat het voor een paard beter is om in een groep op te groeien met paarden van verschillende leeftijden. Al eens een groep kleuters bij elkaar gegooid en na twee jaar gekeken wat daarvan terecht is gekomen?

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 14:23

ik zal het volgens jullie wel weer helemaal fout doen en mishandeld mijn paard zo'n beetje maar vooruit. ik verzorg dus een paardje van 1.5 jaar jong. ik ben van mening, jong geleerd is oud gedaan. ze staat dag en nacht op de wei met inloopstal samen met een luie tinker van 6 jaar. ze speelt dus niet met haar en dus jaag ik haar weleens op, en nee, ze word niet bang van mij. in de natuur zien ze dit als spelen. verder heb ik al geprobeerd haar te longeren en ze vind dit heel erg leuk en weet zelfs al hoe ze mij daarmee op mijn zenuwen kan werken. ook heeft ze al een zadel op gehad. dit vond ze niet erg. ze heeft voor een veulen van haar leeftijd dus al veel ervaring met verschillende dingen waar ze later mee te maken zal krijgen. wij hebben deze methode ook al eens toegepast op ons eigen paard, met enig verschil dat we deze geen zadel op hebben gedaan en deze nog 2 of 3 maanden jonger was. het resultaat: een grote stoere hengst die nergens bang van is. het is nu een heel fijn paard om mee te werken.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 14:27

Alane schreef:
Opfok.....Kan een kleuter een kleuter wat leren?

Opfok is een leerschool als er een kudde is die varieert qua leeftijd en niet alleen enters en twenters bevat...(maar dat is mijn mening)

Helemaal met je eens!