Hoelang vinden jullie dat je paard buiten moet komen per dag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:49

Graag zo veel mogelijk buiten in groeps verband en zowel in de zomer als in de winter.

Zomer:
Gaan tussen 8 en 9 uur naar buiten, weide.
Rond 19.00 er weer af. Bij warm weer is dit later.
Afhankelijk van het weer gaat ze of naar de paddock voor de nacht of op stal.

Winter:
Tussen 8 en 9 uur naar buiten, paddock
En tussen 16.00 en 17.00 weer naar binnen.

In de paddock word zo goed als onbeperkt hooi gevoerd.

Helaas geen aangrenzende schuil/inloop stal aan de paddock.

Het is naar naar mijn idee wel wat je paard gewend is, en er wel of niet tegen kan om 24/7 buiten te staan.
Mijn paardje heeft tot 3.5 jarige altijd 27/7 buiten gestaan. Gewoon dekenloos en nooit geen probleem mee gehad.
Op 4.5 half jarige leeftijd heeft ze 2x achtereen koliek gehad (of dit de reden erachter is weet ik niet). Maar wanneer het daarna regende overdag stopte mevr. met eten en ging zielig in een hoekje staan. Ze was gewoon niet happy.
Van ellende heb ik een regendeken gekocht om te kijken of dat hielp. En ja hoor, mevr. was weer blij en ging gewoon eten, ook tijdens regen.
Helaas zat ik dus die winter wel aan een deken vast.

Ze vind het nu heerlijk om 'snachts in de paddock te blijven, maar als het flink regent staat ze wel bij het hek dat ze dan aan het einde van de dag op stal wilt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:51

joyce B schreef:
ik las iets van in de zomer vanaf half zes buiten tot 11 uur 's avonds... Ik zou als stalhouder, maar ook hier aan huis echt niet zitten te wachten op die tijden... Blijft te weinig nachtrust over... (6 uur slaap per nacht is niet gezond hoor!)

Dat was ik...
Onze stalhouder doet het zijn hele leven al zo...
En hij is niet alleen...
Zijn dochter, haar vriend en de kinderen van haar helpen ook mee op de stallen...
En hij slaapt altijd smiddags :D
En eerlijk, als wij er toevallig dan zijn gooien wij ze vaak dan ook al naar buiten of binnen...

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:55

Altijd buiten.

Bij mij kunnen ze kiezen, inloopstal, overkapping voor de stal met betegeld erf eronder/ervoor, paddock of weide.
Ze staan veel op de wei, soms onder de overkapping, zelden in de stal.
Ik zou ze niet anders willen houden, heb mijn pony's al 20 jaar op deze manier, behalve dan een paar jaartjes pensionstal tussendoor ivm school en geen licht hebben op stal.

Nooi zieke dieren, nooit dieren met overtollige energie, geen stalgebreken, geen probleemvoeten. ideaal :P

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:56

simodi schreef:
[

En paard kan ook nog op de paddock natuurlijk, in het geval van bevangen etc ;)

Dat kan ook, mits ie daar ook voldoende ruwvoer krijgt en water heeft, dus geen urenlang in een 'kale' paddock zoals je soms ziet. ;)[/quote]

Inderdaad, die kale modderige paddock waar ze de hele dag alleen maar in staan, geen pas verzetten, maar droevig voor zich uitkijken. Terwijl die stal van 3,5 bij 4, vol ligt met stro, waar ze de hele tijd aan t struinen zijn en plukjes stro weg eten.

Dat laatste is veel meer natuurlijk gedrag dan tussen een paar draadjes op een stuk zand staan.

Maartje1990

Re: Hoelang vinden jullie dat je paard buiten moet komen per dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 00:01

24/7 buiten, hoeft niet perse met een schuilstal, een boom volstaat ook.

Degene die roepen 'mijn paard wilt niet buiten' vergeet dat een paard een gewoonte dier is, dat het z'n brokjes etc. in de stal krijgt, als jij de staldeur open laat staan, dan zal je paard toch écht er uit lopen hoor :+

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 00:05

Maartje1990 schreef:

Degene die roepen 'mijn paard wilt niet buiten' vergeet dat een paard een gewoonte dier is, dat het z'n brokjes etc. in de stal krijgt, als jij de staldeur open laat staan, dan zal je paard toch écht er uit lopen hoor :+

Denk je nou echt dat de rest van de wereld niet zo slim is om dat zelf ook wel te kunnen bedenken?

Ik kan t je sterker vertellen, ik dacht een van mijn paarden een plezier te doen om met heel warm weer snachts de wei op te gaan. Ze sprong rond 3 uur snachts gewoon der wei uit en wandelde naar der box. En nee om 3 uur snachts worden er geen brokjes gevoerd.

Paarden zijn gewoonte dieren, als die gewoonte snachts op stal is, dan is dat voor hun veilig en prettig.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 00:42

Mijn paarden heb ik het liefst 24/7 buiten, maar ik heb in april een veulentje gekregen van mijn merrie en die had ht met dit rare voorjaar buiten echt steenkoud en stond te bibberen. Dus heb ik ze toch op stal gehad 's nachts. Als ze straks naar haar baasje gaat, blijven mijn paarden gewoon buiten. Nu staan ze 24/7 op een kale wei met hooi, ze hebben ook een paddock.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 00:56

24/7, hooguit met vorst 's nachts naar binnen. (wel met een stal waar ze in en uit kunnen lopen altijd) Ik ga ook nooit een paard kopen als ik hier niet de mogelijkheid voor heb.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 01:01

chikohaa schreef:
Maartje1990 schreef:

Denk je nou echt dat de rest van de wereld niet zo slim is om dat zelf ook wel te kunnen bedenken?

Ik kan t je sterker vertellen, ik dacht een van mijn paarden een plezier te doen om met heel warm weer snachts de wei op te gaan. Ze sprong rond 3 uur snachts gewoon der wei uit en wandelde naar der box. En nee om 3 uur snachts worden er geen brokjes gevoerd.

Paarden zijn gewoonte dieren, als die gewoonte snachts op stal is, dan is dat voor hun veilig en prettig.

Maar de stal is wel de plek waar ze haar brokjes etc. krijgt. Als jij voor een bepaalde tijd je paard gewoon 24/7 buiten laat staan, zal het juist het omgekeerde zijn. Als ik mijn pony ook maar een nacht op stal zou zetten dan doet hij echt of ik 'm 3 maanden heb opgesloten. En veilig en prettig, nee, het is psychisch niet goed voor een paard. Dus dat lijkt me niet echt prettig óf veilig.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 01:09

Maartje, je pony is een ander verhaal dan paarden die actief in de wedstrijdsport lopen.

Accepteer de verschillen als je niet weet dat er ook andere manieren zijn dat paarden blij en gelukkig zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 01:11

@Maartje, of er in... Hier staan ze graag in de inloopstal. Met slecht weer, of met erg warm weer, of gewoon lekker uitbuiken na weidegang. Maar ik sluit ze er niet in op.

Yuri schreef:
Altijd buiten.

Bij mij kunnen ze kiezen, inloopstal, overkapping voor de stal met betegeld erf eronder/ervoor, paddock of weide.
Ze staan veel op de wei, soms onder de overkapping, zelden in de stal.
Ik zou ze niet anders willen houden, heb mijn pony's al 20 jaar op deze manier, behalve dan een paar jaartjes pensionstal tussendoor ivm school en geen licht hebben op stal.

Nooi zieke dieren, nooit dieren met overtollige energie, geen stalgebreken, geen probleemvoeten. ideaal :P

hahaha, die komen hier wel voor hoor, ook al houd ik ze precies zoals jij. Sommige dingen qua stalgebreken blijf je houden ook al haal je ze uit de situatie. Gelukkig zwakt het wel af, maar helemaal weg is het niet. En helaas een pony met gevoelige voeten op het harde en dunne zolen, en een merrie met gevoelige voeten en losse wand problemen. (EMS). Kneusjes, maar ze zijn wel gelukkig met hun vrijheid :P
Laatst bijgewerkt door joyce B op 29-06-13 01:13, in het totaal 1 keer bewerkt

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 01:12

Mijn pony's staan 24/7 buiten, maar ze kunnen gewoon naar binnen lopen.
We hebben een inloop stal van 30 bij 5 meter voor ze :)
En ze staan daar heeel graag :j Zelfs de shetters rennen naar binnen als het regent :P

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 01:15

chikohaa schreef:
Maartje, je pony is een ander verhaal dan paarden die actief in de wedstrijdsport lopen.

Accepteer de verschillen als je niet weet dat er ook andere manieren zijn dat paarden blij en gelukkig zijn.

Juist ja, want? :+

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 02:08

Vogel t uit, mooi leermomentje!
Kleine tip, pony's kunnen veel soberder leven............en das maar een hele kleine, want ik kan een waslijst aan verschillen laten zien.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 02:28

Dan moet jij denk ik wat leren. Wat een complete onzin zeg hett maakt niks uit of een pony of paard veel wedstrijden loopt of niet qua de hoeveelheid dat hij/zij buitenloopt. Voor ieder paard is het zowel psychisch als lichamelijk beter om buiten te staan. Een paard loopt van nature heel veel, in een stal staat een paard bijna alleen maar stil. Paarden hebben in een staal vaak geen beschikking tot 24/7 voer, maar in fastfoosbrokjes waarin veel suiker en zetmeel zit. Een paard besteed normaal gesproken 80% van z'n tijd aan eten en doet dit al lopend, beide gebeurt (keestal) kiet als een paard wordt opgesloten in een stal.

Alsjeblieft zeg, vertel me niet dat ik wat moet leren. Verdiep je er eerst zelf in. Je maakt je er wel makkelijk vanaf met een 'leermomentje' volgens mij kun je gewoon geen (onderbouwd) antwoord geven op mijn vraag.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 08:04

Ik zou ze minimaal 5 uur in de winter en 10 uur in de zomer buiten willen hebben lopen.
24 uur hoeft niet perse, 's nachts binnen vind ik wel een veilig idee. En je hebt wat meer invloed op de conditie van het paard, die van mij eet zichzelf snel tonnetje rond.
's Winters is 5 uur paddockgang wel het minimale, meestal heb ik ze van 9 tot 16 in de paddock staan 's winters. 's Zomers staan ze hele dagen op de wei.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 08:23

Ik heb helaas een merrie die niet zonder graasmasker hele dagen op de wei kan staan. ook niet een hele kale wei. combinatie van paddock en wei is dan fijner. maar ja. dat doen ze lang niet overal... ben in elk geval blij met dit paard niet afhankelijk te zijn van pensionstalling... Ze zien me aankomen met alle speciale wensen...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:07

Wedstrijden lopen of niet maakt inderdaad niet zozeer het verschil tussen paarden die uitstekend 24/7 buiten kunnen en paarden die toch beter een periode op stal erbij hebben. Maar wat wel telt is dat veel mensen die hobby hebben aan wedstrijden vaak paarden hebben die wat minder dicht bij de natuur zijn gebleven door het fokbeleid van de warmbloedstamboeken. En dan nog is er binnen een ras/stamboek veel verschil in hoe dieren functioneren, zowel mentaal als fysiek.
Maar ook mijn oude merrie, die een pony-type is vindt het in de winter echt wel prettig om 's nachts op stal te staan. Ze hebben daar dan een flinke portie hooi en daarnaast ook voldoende stro om aan te knabbelen. Zij komt dan ook goed tot rust. En zeker met pisweer vindt ze de stal echt wel een goede uitvinding. En mijn jonge merrie (wpn) zet zichzelf bij regen ook direct op stal in de winter. Zij staat in de buitengroep met schuilstal en die schuilstal wordt intensief gebruikt, zeker door haar. In de winter kan ik haar 's avonds meestal in de schuilstal vinden..... Een boom is in de winter echt niet voldoende :n

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:15

Mijn merrie is erg snel gespannen, ze durft buiten dan ook bijna niet te gaan liggen.
Op stal voelt ze zich veilig en ligt ze 's nachts altijd, dus voor haar lijkt het me fijn om ook dat moment van rust te kunnen hebben...

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:20

nambi schreef:
Ik heb ook een kanttekening tegen 24/7 buiten staan. Ik ken genoeg paarden die dit helemaal niet willen. Bijvoorbeeld een merrie die we naar het land hadden gebracht. Ze stond 2 uur te grazen. Daarna heeft ze 3 dagen op en neer bij het hek gelopen met afentoe een hapje gras en een slokje water, terwijl zij toch echt met haar beste vriendinnetje stond. Terug naar stal gehaald en ze was weer helemaal rustig. Verder staan ze bij ons overdag los. Maar naar anderhalf uur in een hele grote bak ging ze toch echt weer op en neer lopen bij het hek. En als het regende wilde ze direct weer naar binnen. Zo ken ik nog meer paarden die veel waarde hechten aan hun stal en niet de hele dag los hoeven te staan.

Hier kan ik mij helemaal in vinden :j
Natuurlijk is het fijn als je paard heerlijk de hele dag buiten kan staan !
Helaas geld dat niet voor ons paard.
Ze geeft zelf heel duidelijk aan wanneer ze weer naar binnen wil, en dat doen wij dan ook.
Wel is het zo dat we haar dan bv na een uurtje weer buiten doen !
Vaak gaat het wel weer een paar uurtjes goed, maar soms gaat ze na een half uurtje alweer
naar binnen. Ze staat niet alleen, dus daar ligt het niet aan.
We zijn er wel de hele dag druk mee op deze manier, maar dat hebben we er graag voor over.
Een paard die zich helemaal in het zweet loopt omdat ze naar binnen wil is toch ook niet echt fijn.
Al met al maakt onze merrie een zeer tevreden indruk en is bijzonder vriendelijk naar mens en dier !
Ook onder het zadel is ze erg fijn te rijden <3

alindakamink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:58

bij ons in de zomer gaan ze van 9 tot 6 naar buiten, en als het boven 27 graden is, gaan ze sochtends om half6 naar buiten, tot half 12, en dan savonds van half8 tot half 11. en in de winter van 9uur tot 4uur, tenzij de wij te glad is, dan gaan ze in de paddock

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:02

Wedstrijdpaard in de zomer van 8-22uur buiten.
In de winter van 8-18uur

Ponies en fokmerries meestal 24/7 buiten met schuilstal.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:16

Minimaal 6 uur buiten, hele jaar door. De stal waar we nu staan biedt dit. Van april tot oktober gaan ze 10 uur per dag de wei op, verder kun je ze zelf nog in de paddocks loszetten. 's Nachts staan ze met onbeperkt ruwvoer op stal, ruime boxen met onderling contact. In de winter gaan ze in groepsverband de paddocks in, 6 uur per dag.

Mijn ideaal zou inderdaad vrije keuze voor het paard zijn. Dus een weiland, zandgrond waar hij lekker kan rollen, een 'blubbervrij' stuk voor de winter en een stal om in te schuilen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:51

chikohaa schreef:
Vogel t uit, mooi leermomentje!

haha sorry, jij behoort dus precies bij het soort paardeneigenaren die we hier liever niet zien.

Alsof sportpaarden niet 24/7 buiten kunnen staan, én hoog in de sport lopen, én goed leven met maatjes (!!). Juist die paarden die zich door het buiten staan met andere soortgenoten en het 'scharrelen' over de wei presteren beter, want ze voelen zich beter, hebben minder gauw last van blessures (kunnen tegen een stoot), spierpijn etc. Ook weet ik uit ervaring dat de buitenpaarden een betere weerstand hebben en minder koliek gevoelig zijn dan de 'sportpaarden' ( :') ) die in hun box staan.

"Pony's kunnen veel soberder leven", neem aan dat mijn pony met veel volbloed-bloed (oh wat klinkt dat dom, hoog in het bloed, ofzoget) dan ook eerder behoort tot sportpaarden qua bouw, bloed etc. Word ook meer gereden dan gemiddeld wedstrijdpaard, en heeft nergens last van, nergens (althans tot twee jaar geleden, staat nu al twee jaar veel in een box omdat op de andere stalling geen rijhal is).

Uiteraard zijn er paarden die door gewenning od echt niet 24/7 buiten kunnen, maar dat is maar een klein aantal.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:58

mijn beide paarden staan zomers 24/7 buiten. tenzij het echt continue regent dan gaan ze snachts op stal. swinters gaan ze overdag naar buiten en snachts op stal.
ze staan samen in een groepsstal dus ook dan nog sociaal contact