Waarom zo'n issue over "hengst"?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:25

Lante schreef:
Wij hebben ook hengsten op stal, allemaal goed opgevoed, maar de ene is de andere niet. De mijne was redelijk braaf, maar heb hem laten castreren, zodat hij met de andere paarden naar buiten kan.

Dat pension eigenaren hengsten weigeren begrijp ik wel, zie regelmatig mensen op wedstrijd met hengsten die het dier niet in de hand hebben met alle gevolgen van dien.. En als je zo iemand aan de telefoon hebt dan is hij zo braaf....

Dat is het hele punt inderdaad, je kunt aan de telefoon niet horen of de hengst daadwerkelijk braaf is en wat iemand verstaat onder een 'brave hengst'. Dan snap ik heel goed dat stalhouders het risico niet willen lopen en hengsten gewoon niet toelaten :).

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:33

Sommige stallen zijn er gewoon helemaal niet op ingericht om ook hengsten te kunnen huisvesten, vooral stallen waar paarden ook hele dagen buiten komen. Ze passen er gewoon niet tussen/bij.

Mungbean

Re: Waarom zo'n issue over "hengst"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:42

Bij ons gaan ze nog een stap verder en nemen ook geen laat gecastreerde ruinen meer.
Elke keer als er zo een bijkomt zitten ze met problemen.
Merries en ruinen staan namelijk door elkaar en die late ruinen beginnen dan vaak na verloop van tijd andere ruinen te jagen om hun dames te claimen.
Zo staan er inmiddels al 3 Pre's die pas op volwassen leeftijd gecastreerd zijn afgezonderd van de rest omdat ze teveel schade veroorzaakten.

Ook met weiden met een simpel lintje, of boxen die geen bovenschot hebben zijn gewoon niet geschikt voor merries EN hengsten.
Dat heet gezond verstand en heeft niets met onbegrip of onwil te maken.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:45

Anoeska schreef:
Ik heb maar weinig vertrouwen in hengsten-eigenaren. Een groot deel weet wel wat 'ie doet, maar er zitten er ook bij die zo nodig moeten :roll:

En al met al heb ik geen zin om met mijn merrie steeds maar rekening te houden met iemand die z'n paard zo nodig hengst moet houden. Uitkijken dat ik er niet te dicht bij kom. Uitkijken als mijn merrie hengstig is. Uitkijken als ik door de stalgang loop, niet voor een hengst z'n box stilstaan. Ik heb toch niet gekozen voor een hengst, dan wil ik er ook geen last van hebben. Dat hebben anderen ook niet van mijn paard.

Mijn mening

Dit is hem nu juist.
Ik persoonlijk zou niet willen dat jij meer rekening zou moeten houden met mijn hengst dan dat jij dat met een gewoon paard zou moeten.

Tuurlijk heb je merries die heftiger reageren op hengsten dan op andere paarden, persoonlijk zou ik dat juist aangrijpen om mijn juist dat soort gedrag van andere paarden (in dit geval een merrie) te negeren.
Andere kant op zou de merrie eigenaar mij verwijten dat zijn of haar paard heftig reageert op mijn paard en dat ik dan maar moet wijken omdat de merrie zich niet kan gedragen kunnen ze van mij de pot op.
Dan ligt het niet aan de hengst maar aan de merrie.

Het is helaas een vooroordeel (en helaas moet het bij sommige hengsteneigenaren) dat als er een hengst op stal staat dat gelijk iedereen er rekening mee moet houden.
In je achterhoofd houden ja is wel slim (zoals wel bij meer paarden) maar er helemaal omheen leven nee.

Laten we het om draaien ;) moeten (los van of het een hengst is of niet) anderen zoveel rekening houden met jou paard als ze hengstig is ?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:52

Ik lees nu al meerdere keren dat er op stallen gemengde kudde's zijn... Daar snap ik dan echt weer niks van, wat heeft dat nou voor meerwaarde?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:55

Waarom niet?
Het is heel stabiel als ze goed gemixer zijn. Er is altijd rust in de groep.

Ik stond voorheen op een 'merrie wei' en daar was het elke keer weer 'bitch-fight'.
Alleen als je dekkende ruinen hebt is het niet handig.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:58

ruitje schreef:
Ik lees nu al meerdere keren dat er op stallen gemengde kudde's zijn... Daar snap ik dan echt weer niks van, wat heeft dat nou voor meerwaarde?

Tot we zelf en hengst hadden, altijd gemengde kuddes gehad. Gewoon, omdat het niet nodig was ze te scheiden, altijd prima verlopen. Wat is er andersom mis mee jongetjes en meisjes door elkaar te laten lopen? Lijkt mij iets dichter bij de natuur staan, dan ze uit elkaar te houden... ;)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:59

Hier een kleine pensionstal met momenteel 6 paarden, waarvan 3 ruin en 3 merrie. Gaat erg goed in de groep nu, maar een hengst komt er bij ons niet in. De paarden staan 24/7 buiten in de zomer, allemaal in 1 weiland bij elkaar (bij problemen tijdelijk wel uit elkaar, maar in principe is de regel dat ze bij elkaar in moeten kunnen). Daarnaast hebben we een keer een pas gecastreerde ruin gehad en die ging vol door het draad om in gevecht te gaan met de ruin die op kop stond. Nu zeg ik absoluut niet dat ze allemaal zo zijn, maar om de rust in de groep te houden laten we het erbij dat er geen hengsten welkom zijn. Moet ook eerlijk zeggen dat ik de afgelopen 8 jaar de vraag ook nog nooit gehad heb :).
Ik zie ook absoluut geen reden om de ruinen en merries te scheiden, ze hebben op deze manier een rustige stabiele groep, en anders heb je constant 2 weilanden in gebruik (puur praktisch gezien ;) )

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:01

ruitje schreef:

Deze kuddes werken goed bij ons. Geen last van jagers of ruzie. In de zomer hebben we altijd 1 kudde op het volle land en 1 kudde op het schrale land. Als we dan ook nog op merries, ruinen en hengsten moeten gaan selecteren... Meh.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:05

Tja.. ik vind zelf dat hengsten gauw op een stapel worden gegooid.

Ik ken veel hengsten. Sommige zijn draken maar de meeste die ik ken zijn gewoon ontzettend goed opgevoed.
Staan zelfs langs de merrie's in de weide en naast ze op stal zonder problemen. Heel beschermend dat wel, maar in de wei, op stal, in de hand en onder het zadel ontzettend braaf.

Ik heb zelf nu een hengstveulen aangeschaft die ik ook hengst wil laten. Op de pensionstalling waar ik sta zijn hengsten niet welkom, ze hebben dan ook draden waar de paarden tussen staan, dus dat begrijp ik wel. tegen de tijd dat mijn hengst uit de opfok komt moet ik een eigen stuk grond hebben of met mijn paarden verkassen naar een andere stalling.

Op sommige stallen kan ik het wel begrijpen. als je niet de juist omheining hebt ect. Maar er bestaan ook goed opgevoede hengsten die makkelijk bij merrie's naast de stal of naast de weide kunnen staan zonder problemen, ik heb het zelf ontzettend vaak gezien!

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:05

bij ons staan de hengsten achteraan op stal, verder komen ze alleen buiten als de merries en ruinen binnen staan, dus in de avonduren mogen de hengsten lekker naar buiten.
Je kunt het prima regelen hoor hengsten op stal, alleen moeten ze apart naar buiten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:11

Natuurlijker om gemixte kudde's te hebben? In de natuur heb je naar mijn weten hooguit een hengst bij meerdere merrie's, maargoed of dit een discussie is die hier plaats hoort te vinden weet ik niet :) . Ik verbaas mij er alleen over dat veel stallen geen hengsten kunnen houden i.v.m. hun kudde indeling.
Is misschien eerder een kwestie van niet genoeg land hebben dan :) ?

Bij ons lopen ze of in een ruinengroep, of apart mochten ze nergens bij kunnen. Sommige dominante merrie's of schrikdraadschuivende shetlanders zijn net zo lastig :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:11

Ik heb ook al een paar keer een 'brave hengst' op 5 benen bij een merrie moeten wegsleuren omdat ineens toch de fonk oversloeg.
Als je dan geen adequaat personeel hebt dat dit durft of kan dan heb je een probleem.

Ik heb ook echt niets tegen hengsten, maar in 80% van de stallen is gewoon of de kennis niet aanwezig of de faciliteiten zijn er niet naar.
Op sommige maneges worden de paarden door 12 jarige meisjes buiten gezet bijvoorbeeld.
Nu hoeft dan een hengst geen probleem te zijn en een merrie ook niet, maar beide wel en dan is zo'n meisje een wapperend vlaggetje dat erachter aan hangt.
Nog afgezien van al die stallen waar gewoon het hek open gaat en alle paarden zelf naar binnen/buiten lopen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:13

ruitje schreef:
Natuurlijker om gemixte kudde's te hebben? In de natuur heb je naar mijn weten hooguit een hengst bij meerdere merrie's, maargoed of dit een discussie is die hier plaats hoort te vinden weet ik niet :) . Ik verbaas mij er alleen over dat veel stallen geen hengsten kunnen houden i.v.m. hun kudde indeling.

Bij ons lopen ze of in een ruinengroep, of apart mochten ze nergens bij kunnen. Sommige dominante merrie's of schrikdraadschuivende shetlanders zijn net zo lastig :')

Echter zullen die dominante merries of schrikdraadschuivende shetlanders geen merrie bevruchten... Dat lijkt mij ook wel een deel van de problematiek. Een ongelukje zit in een klein hoekje.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:17

Plus dat het gewoon extra werk is. En bij ons op stal moet je alles zelf doen behalve buiten zetten. Dus een hengst is extra werk. Want die kan niet in de kudde, kan niet los worden gegooid met de rest. Moet misschien wel in een aparte stal want we hebben veel merries.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:20

Áls het fout gaat met een hengst, dan gaat het inderdaad al snel goed fout. De gevolgen zijn al snel een stuk groter, qua temperament en qua zaad :P. Hier inderdaad ook 1 van de redenen. En inderdaad omdat er genoeg jeugd rondloopt, als het niet de lesklantjes zijn, dan zijn het wel kinderen uit de buurt die grasjes willen voeren. En met een prima opgevoede hengst zal dat gaan, maar één in een baldadige bui.... Wij nemen, na het net-gecastreerde-ruin voorval van vorig jaar, geen risico meer :).

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:22

Moet eerlijk zeggen... Na van mijn eigen hengst een pure Arabische nomaad te hebben gemaakt met al dat ge-verhuis (om verschillende redenen overigens) begin ik wat meer begrip te krijgen voor stallen die geen hengsten accepteren.

Mijn hengst is ontzettend makkelijk, staat nu achter 1 stroomdraadje naast de merries. Is weliswaar pas 2 jaar oud, eerlijk is eerlijk, maar heeft wel al gedekt en weet dus donders goed dat ie m niet alleen heeft om mee te plassen :+

Een hengst op stal vereist gewoon een heel management en ik heb toch ervaren dat maar weinig stallen dat écht hebben. De ene stal maakt het te moeilijk, de andere stal net even te makkelijk. Nu ben ik sowieso redelijk veeleisend mbt management op stal hoor.. Maar heb gewoon van alles meegemaakt. Van stallen die het wel wilden ''proberen'' met allemaal ''hengstige merries'' op stal tot gevolg (ik mocht de bak niet eens meer in met mn -toen- jaarling, want dan ging die ene merrie rennen en ze had een blessure. Dat ze de hele dag dr paddockmaatje kapot stond te schoppen was kennelijk minder belastend dan een paar drafpasjes...), tot stallen waar ze letterlijk achter strotouwtjes op het land stonden.....das dan weer het andere uiterste.

Een hengst houden ís nu eenmaal niet makkelijk. Hoe braaf mijn hengst ook is, hij is wel hengst. Hij wil nog wel eens brullen of klieren, en daar moet je maar net mee om kunnen (en willen!!!) gaan.

Nog los van het feit dat meerdere hengsten op stal ook niet altijd makkelijk is.. Bij een vriendin van me is een kwpn hengst over zn deur heen geklommen, door een 2e deur gegaan, door diverse stroomdraden gegaan en vervolgens door een houten hek.....om daar een andere hengst aan te vallen. Precies de enige keer ooit dat er een hengst buiten werd gelaten als zij even weg ging, anders zet ze ze altijd binnen als ze niet thuis is.

Ik probeer het al lang niet meer. Accepteert een stal hengsten; hartstikke fijn, ga ik eens kijken. Zo niet, dan niet. Je krijgt er vaak alleen maar een hoop ellende mee als je toch op mensen gaat inpraten om je hengst daar te stallen. Ook regelmatig te horen gekregen dat een stalhouder er geen problemen mee had, maar dat de pensionklanten het niet wilden. Moet je dan ook respect voor hebben :)

Hengsten zijn ook maar paarden, absoluut, maar het vergt toch extra organisatie en daar moet een stal maar net zin in hebben...

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:23

ik heb hetzelfde probleem gehad,, maar dan wel zelf enkele hengsten op stal hebben,,,,

daarom heb ik nu lekker een eigen weitje, geen gezeik meer of ie wel of niet hengst is

AlexZura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:31

Ik vind het vervelend als er een hengst op stal staat, je moet er toch anders mee om gaan en dit kan het beste bij een stal met ervaring en goede faciliteiten. Mijn ruin reageert ook vrij heftig op hengsten, dus liever niet bij mij in de buurt.. Ligt natuurlijk ook aan hengst, maar dit is mijn ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:07

Het is ook niet evident om een goede stal te vinden voor je hengst. Dat ze hem aanvaarden wil niet zeggen dat ze er ook goed mee om kunnen. ik kies nu voor chemische castratie. Hij is er nu bijna 5 (augustus) en ik weet ook hoe ouder, hoe zwaarder de ingreep in feite. Het kan nu alleen even niet om medische reden dus los ik het zo op. Hoewel ik eigenlijk op de ideale stal sta voor hengsten: aangepaste paddocks, ervaren personeel, aangepaste stallen, iedereen houdt rekening met iedereen en niemand die miept over hengsten en merries en ruinen en alles er omheen. Zolang je de ander geen schade toebrengt of gedurig stoort is alles prima en bespreekbaar.

Dat heb je lang niet overal, en ik spreek uit ondervinding. Ik HOEF niet te castreren voor de stalbaas, maar het is wel gewoon het beste.

In geval van nood kent men zijn vrienden zeggen ze. In geval van nood herkent men een goede hengstenhouder ook. Die weet perfect wanneer er een grens is overschreden, hoe er gehandeld moet worden en vooral, dat er limieten zijn en dat het soms gewoon beter is om te castreren. Volgens mij hebben veel stalbazen ook geen zin in een spelletje "'t is de jouwe - nee de jouwe" tussen merriehouders en hengstenhouders als er wat misgaat. Ging de merrie naar de hengst of andersom? Is het fout van de merriehouder dat z'n dame rottig doet, of is het de fout van de hengstenhouder die met zijn hengst toevallig in de buurt is? Die zitten daar ook niet op te wachten.

Eigen kind schoon kind gaat hier ook op. Als je ze moet geloven is elke hengst de braafste pantoffelheld en kunnen ze hem prima de baas. Tot ze eenmaal op je erf staan, blijkt het allemaal gewoon larie en is de eigenaar niet meer dan zijn slaafje.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:10

ruitje schreef:

Natuurlijker in die zin, dat paarden kuddedieren zijn, en elk gescheiden paard dat merkt en de groep aan de andere kant ook. Had het niet over 'de natuur'... ;) Verder zul je 't met me eens zijn, dat élke gehouden hengst, die niet bij merries loopt, een onnatuurlijke situatie is. Waarmee niet is gezegd dat hengst en baasje er niet uitstekend mee kunnen leven hoor. Ikzelf heb land zat, zet mijn hengst niet bij de merries maar met 2 ruinen, maar om nou te zeggen dat ik dat ideaal vind, nee.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:16

Op onze stal staan alle paarden de hele dag (en in de zomer ook 's nachts) buiten in gemengde groepen.
Wij willen geen apart extra stuk afzetten voor 'uitzonderingen' en zijn van mening dat alle paarden naar buiten moeten. Dus om praktische redenen zijn hengsten niet welkom.

PastHistory

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:17

Hengsten zijn gewoon paarden met meer pit, maakt het juist leuker!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:19

Mijn persoonlijke mening: doe mij maar een hengst ipv een merrie :=
Veel stabieler in karakter, alleen maar testostoron en geen rare hengstigheid :=

Heb afgelopen tijd met aardig wat hengsten gewerkt en ben er echt voor gevallen :j ik zie idd het probleem niet, goed opgevoede hengsten zijn geweldig! :D

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:20

Anoeska schreef:
Ik heb maar weinig vertrouwen in hengsten-eigenaren. Een groot deel weet wel wat 'ie doet, maar er zitten er ook bij die zo nodig moeten :roll:

En al met al heb ik geen zin om met mijn merrie steeds maar rekening te houden met iemand die z'n paard zo nodig hengst moet houden. Uitkijken dat ik er niet te dicht bij kom. Uitkijken als mijn merrie hengstig is. Uitkijken als ik door de stalgang loop, niet voor een hengst z'n box stilstaan. Ik heb toch niet gekozen voor een hengst, dan wil ik er ook geen last van hebben. Dat hebben anderen ook niet van mijn paard.

En dat is dus de reden dat wij er niet aan beginnen.