Hoe moeilijk is het om een goede stal te vinden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:57

0000 schreef:
Kirsha schreef:
Hier nog iemand die er doodmoe van wordt. Het lijkt wel normaal om paarden 's nachts en 's winters binnen te houden. Ik heb hier nu meerdere stallen geprobeerd en ze zeggen allemaal hetzelfde, stal stal en nog eens stal. Ik wil weidegang -:(-

Gelukkig heb ik nog een lijstje met wat opties. Maandag maar weer eens rondbellen, dan kan ik gelijk gaan kijken als het me wat lijkt. Wat een gedoe :=

Misschien eens vragen of je je paard op de weide mag zetten een winter als je daarna zelf zorgt dat deze weide weer vol komt met gras en begaanbaar is in het voorjaar? Dan kom je erachter hoeveel tijd, moeite en geld dat kost en begrijp je ook ineens waarom de meeste staleigenaren paarden best in een paddock willen zetten in de winter maar niet op de weide. Begrijp me niet verkeerd, ik wil mijn paarden ook graag buiten in de winter, maar weidegang vind ik echt totaal niet noodzakelijk. Gebruik nu overigens jouw post Kirsha maar ik heb berichten van dezelfde strekking al vaker voorbij zien komen dus het is niet direct aan jouw persoonlijk gericht. Ik ben er inmiddels echter van overtuigd dat 99,9% van de mensen zonder eigen land echt totaal geen inschatting kunnen maken hoeveel werk het is om weide, paddocks en rijbak goed begaanbaar en netjes te houden. Met 10 uur per week ben je echt helemaal nog nergens.

Moeten er wel paddocks zijn. Daar zou ik namelijk helemaal geen problemen mee hebben, het gaat mij namelijk meer om het buiten zijn (in groepsverband) dan om de weide zelf, maar alle stallen in de buurt houden hun paarden in de winter 24/7 binnen (of met wat mazzel 2 uurtjes luchten) en dat is voor mij op geen enkele manier goed te praten, ook al is het onderhouden van een weide veel werk.

Ik had de hoop al bijna opgegeven en toen kreeg ik mail van mensen die precies aanbieden wat ik zoek. 24/7 weidegang in de zomer en in de winter zo lang als het kan, dit is mogelijk doordat ze véél land hebben met relatief weinig paarden. Dat in combinatie met de veel lagere prijs dan alle andere stallen in de buurt en de enorm goede sfeer die er hangt maakt dat ik hopelijk mijn droomstal heb gevonden :D

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:05

Gelukkig, hoop dat het iets wordt! Paddocks heb ik wel, of nouja een deel van de weide dat gewoon standaard kapot gelopen is en wat we ook niet meer mesten of inzaaien in ieder geval. Moet eerlijk zeggen dat ik, ondanks het vele werk, heel blij ben dat ik ze thuis heb. Maar ik zou mezelf ook niet als pensionklant willen, ben een ongelofelijke zeikerd }>

Kirsha

Re: Hoe moeilijk is het om een goede stal te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:09

Nouja weet je, ik ben echt niet zo veeleisend maar ik vind buiten komen gewoon heel belangrijk. Op veel stallen staan de paarden hier overdag van 10 tot 6 ongeveer buiten en dan staan ze dus nog 16 uur binnen. Dat vind ik gewoon te veel. Prima dat de weide niet begaanbaar is maar zorg dan voor een andere mogelijkheid. Zeker omdat alle stallen hier in de buurt ook eigenlijk aangeven dat ze te weinig land hebben voor de paarden die er staan. Tja, waar ligt het probleem dan...

Aan huis is natuurlijk ideaal, dan kan je het doen zoals je het zelf wil en geen gezeik met regeltjes die je niet aanstaan. Helaas zit dat er de komende tijd voor mij niet in :Y)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 00:51

@0000, Ik heb in de paarden gewerkt en ook op zelfdoe stallen gestaan. Ik besef heel goed hoeveel werk het is.
Toch vind ik het een keus die een pensionhouder maakt. Je moet toch een beetje gek zijn. Heel veel mensen die paardenhouderij gaan doen, komen erachter dat het tegenvalt. Het is idd heel hard en veel werken voor heel weinig geld. Maar je krijgt er heel veel andere dingen voor terug en de juiste personen beseffen dat wel.
Als je het niet kan of wil, moet je gewoon geen pensionstal houden. Klinkt hard, maar paarden mogen niet de dupe worden, omdat mensen aan alle kanten minder werk leveren.
Het is deels ook de schuld van de eigenaar. Ik wil ook tot een bepaalde pension prijs gaan. Maar daar tegenover vergelijk ik per stal wat ik ergens voor m'n geld krijg. Dingenzelf doen vinden wij niet erg, maar ik verwerk dat wel in de prijs en wat ik krijg qua accomodatie, flexibele pensionhouder etc etc.

Ik zeg wel heel eerlijk dat als je zelf hebt gewerkt in de paarden, veel ervaring hebt opgedaan en nog steeds geinteresseerd en ontwikkelt wordt het steeds moeilijker. En het is dubbel frustrerend dat ik in plaats A geen vergunningen kon krijgen en plaats B de bank niet zo goed meewerkte, waar mijn plannen echt heel goed zijn, zowel voor paard als eigenaar. Want laten we wel wezen, als het paard niet goed staat, zijn wij niet happy.

Mossje_bobb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 01:09

In groenekan (Utrecht) is stalvanbrenk ( www.stalvanbrenk.nl ) wel twee keer krachtvoer en twee keer ruwvoer. In de zomer weidegang (veel) en een paar paddocks. Je kan er ook een enmer met hooi bijzetten maar dat ligt er niet standaard. 3 binnenbakken en 2 buitenbakken, stapmolen, spuitplaats maar wel een manege. Er is wel een apart stuk voor de pensionklanten waar de manegeklanten niet mogen komen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 01:16

Ik denk dat als zowel pensionstal als eigenaar bereid is wat water bij de wijn te doen de wensen niet zo'n probleem zijn. Stel dat je een pensionstal vindt die 2 maal daags hooi voert en tussentijds op stro en de eigenaar bijv. savonds de laatste hooi portie geeft je dan al een eind in de goede richting zit. Stallen die kwalitatief slecht spul gebruiken, zou ik al niet eens naar toe willen. Hooi is wat anders dan schimmelig kuil. Dat zie je toch bij het bezichtigen al?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 01:30

Daar kun je je nog op verkijken piezze. Ben eens bij een stal gaan kijken waar de paarden gewoon goed doorvoed eruitzagen voor zover je dat kon zien onder de wintervachten en de dekens, en waar ik ook mooi hooi zag. Bleek dat de eigenaren van sommige paarden zelf hooi kochten omdat de paarden vanuit stal niet zo heel veel ruwvoer kregen, en nog stinkend kuil ook.

Of ineens blijkt dat de nieuwe bak die aangelegd gaat worden *\o/* op en in de plaats van de paddock komt -O- , en of je er maar even mee akkoord wil gaan dat je paard op een paar uur na (als het niet te nat is) in de winter dag en nacht op een paar vierkante meter kaal beton komt te wonen, samen met een niet heel erg sociale rijrobot die anderhalf keer zo groot is en die je paard letterlijk klem zet in een hoekje.

Overal is het mooi als je gaat kijken. Of in elk geval mooier dan het er uiteindelijk blijkt te zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 01:33

Dat ligt er natuurlijk aan. Als mensen werken, komen ze niet de hele dag. Stel; stal voet 's ochtends en 's avonds hooi. Dan kun jij wel 's avonds geven, maar hebben ze net gehad. Als ze dan overdag lang zonder staan, ben ik niet happy. Weides die te kaal zijn, paddocks waarop geen ruwvoer mag, of te lang op stal zonder hooi.
Daarnaast zijn heel veel stallen vervelend waar het om de hoeveelheid hooi gaat. Ik kijk rond, maar hoorde al dat ze ergens echt weinig voeren. Ken zelf stallen die veel te weinig geven en weet een stal waar het zelfs uit je stal wordt gepakt als je teveel pakt.
Het is ook een misvatting dat eigenaren meer hooi willen. De meeste eigenaren willen 1,5/2kg per 100kg lichaamsgewicht. Maar verdeelt over de dag, dus dat paarden over de hele dag wat te eten hebben.
Het is bekend dat paarden klachten krijgen met bijbehorende problemen als ze lang zonder voer staan.
Daarnaast begint ongeveer 9 van de 10 stallen met hardvoer 's ochtends waarvan we weten dat het niet de goede volgorde is. Misschien als de paarden de hele dag door voldoende porties krijgen, ze 's avonds laat hun laatste krijgen en er lang mee doen dat het aansluit op de ochtend, maar de realiteit is anders.
Paarden krijgen op de meeste stallen tussen 20 en 22 uur de laatste ronde. Omdat paarden 2 of 3x een portie krijgen, vreten ze te snel. Paarden die niet met regelmaat een portie krijgen, eten zich vol en rond.
Kwaliteit is bij veel stallen een ramp. Maar omdat eigenaren in hun ogen veel willen, kopen ze zo goedkoop mogelijk. Daarnaast weet je niet wat er volgende week of volgende maand voor kwaliteit is.
Paarden mogen wel stro eten, maar niet een halve dag alleen maar stro.
En laten we het over hardvoer maar niet hebben...........

En de rijbakken? Ik kom op stallen kijken waar ze gewoon zand erin hebben gegooid en die misschien maar eens per maand gesleept wordt. Zo zien ze er iig uit. Een slechte bodem is funest voor paardenbenen.

Daarnaast vind ik zelf bijv openingstijden echt vaak een probleem. Doordeweeks rond 21 uur dicht?? En weekends soms 17/18 uur??? Het zijn mijn paarden en ik wil er naartoe kunne wanneer ik tijd heb enlekker bezig kan zijn. Anders kan ik net zo goed ze te koop ztten als ik er amper naartoe kan. Wij zijn bijv welkom tot 22:30, maar ben nog niet weggekeken als het later wordt. We zorgen alleen allemaal dat de baklichten wel uit zijn en we rustig zijn, sluiten alles netjes af etc.
Laatst zaten we te kletsen, terwijl eigenaar naar binnen ging. Maar goed, wij zijn allemaal volwassenen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 01:37

Het is inderdaad prettiger om zelf te bepalen wat voor hooi je voert, en wanneer en hoe veel en hoe. En de rest ook zelf te bepalen. En een weide-eigenaar te hebben die even komt helpen met paaltjes inslaan.

Mag nie mopperen :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 01:49

Maar mensen die wel all in willen staan of een goede bak een must vinden etc, is het bedroevend soms/vaak.
Ik wil gewoon het hele jaar door kunnen rijden. Heel egoistisch, maar dat half uurtje/uurtje is wel wat ik terug wil van mijn allerliefste pony die ik verder het allerbeste wens de andere 23 uur.
Het is overigens voor hem ook belangrijk om zijn lijf goed te houden.

Ik reageerde op een stal met goed hooi en weidebeheer, 24/7 buiten en schuilstal, paddock paradise etc, maar daar zijn we niet welkom, omdat ik gewoon wil rijden. Daar zijn alleen NH mensen welkom.

Die van mij beweegt niet op een paddock, dus staat ie op de wei met graasmasker. Dan kan hij korter buiten, maar beweegt iig wat. Het mooiste zou zijn een track met takken, diverse plekken met hooi en water etc. Op een vierkante paddock doet ie niks, dus staat ie alleen voor het idee buiten denk ik altijd.
Geef je hem dan een bak hooi, staat ie daar tot ie op is.
Kan er een ander paardje bij van zijn maat, wil hij wel kroelen.

Om het te compenseren doen wij veel ter afwisseling. Ik rij, wandel een stuk aan de hand, roundpen etc. Doe zelf 1x daags hooi iin een net en hij komt een keer extra in de paddock op een dag, vaak met ee ander paardje die overdag in een andere wei staat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 01:55

Dat is ook stom zeg, dat je er als niet-NH'er niet bij mag. Maar het past wel bij de discrepantie die ik ook overal zie: je wordt geacht te rijden, en dus een bak met liefst ook nog verlichting te wilen en dan je paard op stal te zetten. Óóóóóf hij kan buiten blijven maar dan is er weer geen fatsoenlijke bak. Om over zulke frivoliteiten als stroom maar te zwijgen.
Ik weet overigens helemaal geen paddock paradises in de regio, waar was dat dan? (pb?)

Wij hebben ook een track inderdaad, met op verschillende punten water en hooi. En soms gras. Daar gaan ze inderdaad meer van bewegen. En het is leuk om eraan te knutselen, heel zen enzo.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 07:08

Wij konden 2 jaar terug een weitje huren, nog geen 5 minuten fietsen van ons huis. Nou echt ideaal. Er is zelfs speciaal voor ons een stalletje met voerhok gebouwd, ik mocht zelf tegels leggen en een pad rondom maken. We deden alles zelf (3x p/d voeren) maar we stonden er dan ook perfect. Uitrijmogelijkheden goed, rijbak in orde...

Helaas wil de eigenaar geen 'vreemden/klanten' meer op zijn erf. Nu gaan we binnenkort verhuizen naar een stal met weidegang en grote binnenstallen. Ook zelfde soort rijbak en uitrijmogelijkheden. Wel 26 km verderop -O-

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 09:25

superpony schreef:
@0000, Ik heb in de paarden gewerkt en ook op zelfdoe stallen gestaan. Ik besef heel goed hoeveel werk het is.
Toch vind ik het een keus die een pensionhouder maakt. Je moet toch een beetje gek zijn. Heel veel mensen die paardenhouderij gaan doen, komen erachter dat het tegenvalt. Het is idd heel hard en veel werken voor heel weinig geld. Maar je krijgt er heel veel andere dingen voor terug en de juiste personen beseffen dat wel.
Als je het niet kan of wil, moet je gewoon geen pensionstal houden. Klinkt hard, maar paarden mogen niet de dupe worden, omdat mensen aan alle kanten minder werk leveren.
Het is deels ook de schuld van de eigenaar. Ik wil ook tot een bepaalde pension prijs gaan. Maar daar tegenover vergelijk ik per stal wat ik ergens voor m'n geld krijg. Dingenzelf doen vinden wij niet erg, maar ik verwerk dat wel in de prijs en wat ik krijg qua accomodatie, flexibele pensionhouder etc etc.

Ik zeg wel heel eerlijk dat als je zelf hebt gewerkt in de paarden, veel ervaring hebt opgedaan en nog steeds geinteresseerd en ontwikkelt wordt het steeds moeilijker. En het is dubbel frustrerend dat ik in plaats A geen vergunningen kon krijgen en plaats B de bank niet zo goed meewerkte, waar mijn plannen echt heel goed zijn, zowel voor paard als eigenaar. Want laten we wel wezen, als het paard niet goed staat, zijn wij niet happy.

Maar dat is nou precies het punt wat mij zo boeit. In iedere andere business is het heel normaal dat je betaalt voor geleverde producten en diensten en dik ook. Maar in de paardenhouderij vind iedereen het maar normaal dat een pensionstalhouder alles voor jou en je paard doet zonder dat hij daar een cent op verdient. Want eerlijk is eerlijk, voor 200-250 euro per maand je paard en dik in het stro, en dagelijks naar buiten, en een goede rijbak, en mesten en voeren, daar kan niemand meer op verdienen laat staan van leven. Paarden van een ander verzorgen hoeft toch geen vrijwilligerswerk te zijn? Wat maakt dat men gerust 100 euro per uur betaalt voor een goede fysio/osteo/tandarts, maar dat niemand bereid is om een normale vergoeding te betalen voor de dagelijkse verzorging (die misschien nog wel veel belangrijker is want die voorkomt immers al veel problemen)? Echt waar, ik kan daar gewoon niet bij.

Welzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:23

Ik ben het helemaal met 0000 eens. En ben benieuwd hoe andere daar over denken.

Ook beseft men zich niet dat als je paarden de ruimte willen aanbieden (die ze ook nodig hebben om paard te zijn) de prijs ook per paard omhoog gaat. Hoe minder paarden, hoe meer het kost (kwaliteit ipv kwantiteit). Een hit actief stal die 40 paarden 1 hectare zet, kan idd minder vragen dan een stal die max 30 paarden op 4 hectaren huisvest. Reken maar uit hoeveel 3x3 stallen met mini weilandjes je kan hebben op 1 hectare als je dat zou willen! Je kan het vergelijken met als je in een appartement woont betaal je ook veel minder dan een vrijstaand huis. Ook ruimte kost geld.
Vele hebben behoorlijke wat eisen (en terecht, ik zou ook niet minder willen). Ik denk dat veel mensen zich niet beseffen wat een paard nou daadwerkelijk kost (goede kwaliteit ruwvoer willen we allemaal!) en welke investeringen er nodig zijn voor de faciliteiten die de ruiter graag wilt (alleen al een goede all weather bak waar iedereen het over heeft - € 40.000,-, goede omheining is ook erg prijzig, 24/7 buiten iedere dag uitmesten gaat over kilometers en zo kan ik wel doorgaan).

Ik heb al contact met superpony gehad via PB, er is een nieuwe pensionstal in Uddel: http://www.ppbuitenkans.nl

Ook wonen sommige mensen in de Randstad en willen goede uitrijmogelijkheden en veel ruimte voor de paarden, maar zijn niet bereid om er verder voor te rijden. Tja dat is erg lastig, je woont eenmaal in de Randstad daar is weinig ruimte en vaak geen ruiterpaden.

Ik kan mij voorstellen dat als men niet meer willen betalen maar wel meer luxe voor paard en ruiter willen hebben, dat een goede stal vinden wellicht onmogelijk is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:38

superpony schreef:

Of je kiest er als staleigenaar voor om het gewoon anders te doen dan anderen. En wel de voorzieningen te regelen, maar een hogere prijs te vragen, of dezelfde prijs, maar dat mensen meer zelf moeten doen, of met elkaar. En dan neem je alleen de mensen aan die dat ook willen of er voor over hebben (en desnoods een andere baan er naast)

Je hoeft elkaar niet kapot te concureren. Dat doen stalhouders echt zelf. Je kunt in plaats van te concureren op prijs naar beneden ook gewoon omhoog gaan en er meer aan over houden en collega's zijn en verschillende doelgroepen hebben of verschillende accomodaties of ander cncept of mogelijkheden voor diensten etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:45

Waarom gaat er toch iedereen vanuit dat het zo goedkoop mogelijk moet? Ik ken toch aardig wat stallen die vol staan, ondanks een hogere stalrpijs (+400 euro). Er is ook een aardige groep mensen die het stalgeld niet zo belangrijk vinden, als er maar de juiste faciliteiten zijn etc.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:58

0000 schreef:
Wat maakt dat men gerust 100 euro per uur betaalt voor een goede fysio/osteo/tandarts, maar dat niemand bereid is om een normale vergoeding te betalen voor de dagelijkse verzorging (die misschien nog wel veel belangrijker is want die voorkomt immers al veel problemen)? Echt waar, ik kan daar gewoon niet bij.

Naar mijn idee creëer je juist problemen in een situatie waarin stro en stallen uitmesten aan de orde zijn. Bewegingsdieren zoals paarden horen niet in een hok. Dat is zowel lichamelijk als mentaal erg ongezond voor ze.

Ik heb op een stal gestaan waar de stalhouder ook klaagde over het uitmesten. Bied dan paardvriendelijke stalling aan, denk ik dan. Dan heb je dat probleem ook niet.

Bij die stal betaalde je overigens 50 euro meer voor volpension. En als je paard geen stal had maar gewoon lekker buiten bleef betaalde je 50 euro minder dan voor halfpension (en dus 100 euro minder dan voor volpension)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:07

ja, vaak denken klanen en stalhouders dat 24/7 buiten goedkoper is of moet zijn. Maar dat hangt er wel van af wat er geinvesteerd is om dat mogelijk te maken. En of er een inloopstal is, hoeveel m2 ruimte per paard, en of die stal ook opgestrooid wordt of niet.

Paarden buiten is ook niet minder werk dan binnen als je paddocks, land en inloopstallen moet uitmesten... Ruwvoer voert in voerbeurten ipv met 1 grote baal voor een week in een groepsruif, etc.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:10

Och... als je net genoeg voert om ze in leven te houden is dat weer goedkoper dan in 1 keer een grote baal. En als je je pensionklanten zelf laat uitmesten, drainage laat aanleggen en een schuilhok laat bouwen ben je ook al goedkoper uit.

Over een jaar of 20 denk ik er vast vol nostalgie aan terug :Y)

Edit: ik mest nu natuurlijk ook zelf uit en repareer zelf een schuilhok enzo maar ik betaal er ook de helft voor :Y) en mijn paard heeft wat meer ruimte dan wel bijna 80 vierkante meter per paard (op een vierkant stuk zand) en heeft veel, véél gezonder voedsel.

Van mij mag het best duurder zijn. Als je er maar wat voor terugkrijgt. En dan bedoel ik iets van betrokkenheid bij je paard ofzo. Of ten minste toch nakomen wat je afspreekt.
Laatst bijgewerkt door Koper op 08-08-13 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Welzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:10

Koper schreef:
Naar mijn idee creëer je juist problemen in een situatie waarin stro en stallen uitmesten aan de orde zijn. Bewegingsdieren zoals paarden horen niet in een hok. Dat is zowel lichamelijk als mentaal erg ongezond voor ze.

Paarden die 24/7 buiten staan, zou ik ook graag willen dat er gemest wordt, jij niet? Dan hebben wij het vaak over vele kilometers die gelopen moeten worden om te mesten en kost het waarschijnlijk meer tijd dan stallen die allemaal op een rij staan dichtbij de mesthoop.

Welzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:13

Koper schreef:
Och... als je net genoeg voert om ze in leven te houden is dat weer goedkoper dan in 1 keer een grote baal. En als je je pensionklanten zelf laat uitmesten, drainage laat aanleggen en een schuilhok laat bouwen ben je ook al goedkoper uit.

Over een jaar of 20 denk ik er vast vol nostalgie aan terug :Y)

Pensionklanten zelf laten uitmesten kan een uitkomst zijn maar ook een hoop gezeur! Als een ziek is en de rest kan allemaal niet, wie draait er dan weer voor op? De stalhouder. Of als er een niet goed of alles gemest wordt, moet de stalhouder er weer achteraan.
Ik heb op een stal gestaan met een mestrooster en werd soms echt gek van sommige mensen die er zo laks mee omgaan, had best medelijden met de staleigenaar en zou er niet raar van hebben gekeken als hij het had afgeschaft en zelf ging mesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:16

En daar dan nog de kanttekening, ook hier zijn er weer voldoende mensen die gewoon niet willen dat hun paard 24/7 buitenkomt of dat ze zelf moeten uitmesten. Accepteer toch eens dat er mensen zijn die andere wensen hebben.

Er is een reden voor dat er genoeg stallen zonder weidegang gewoon klanten hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:17

Welzijn het was toevallig een groepje mensen dat dat heel goed zelf onderling kon regelen :)

Vwb uitmesten: ik vind het meer werk om een lading stro uit te pluizen op zoek naar mest en natte plekken dan even een paar hopen uit het zand of het gras te scheppen. Buiten stinkt het ook minder. En de paddocks waren daar dichter bij de mesthoop dan de stallen ;)
Die vele kilometers vind ik wat overdreven eigenlijk. Die paddocks hadden een totaal oppervlakte van zo'n 800 vierkante meter. En alleen volpensionklanten hoefden daar niet zelf uit te mesten.
De track die ik nu heb is in totaal nog geen kilometer lang. Ik weet niet hoe lang andere mensen daarover lopen maar ik ben in een paar minuten wel klaar.

Hollywood, de discussie is inmiddels dat je moet kiezen tussen óf gemak voor jezelf óf wat goed is voor je paard (dus een stal, die dan eventueel voor je gemest wordt, maar waar je paard wel veel in staat. En een bak en dat soort faciliteiten. Versus meer paardenwelzijn maar dan voor de ruiter primitievere omstandigheden)
De combinatie van gemak voor de ruiter en welzijn voor het paard, die heb ik althans nog niet gevonden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:27

Wij hebben ook Doe het zelf gehad op stal, dat veranderde in Doe het niet, dus dat doen we niet meer :')

Koper, de vraag is: is er wel een standaard in welzijn? De een vind een PP het einde, een ander zijn paard past helemaal niet in dat systeem :) . Daarom zijn er ook zoveel verschillende stallen denk ik :)

Welzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:28

Koper schreef:
Welzijn het was toevallig een groepje mensen dat dat heel goed zelf onderling kon regelen :)

Hollywood, de discussie is inmiddels dat je moet kiezen tussen óf gemak voor jezelf óf wat goed is voor je paard (dus een stal, die dan eventueel voor je gemest wordt, maar waar je paard wel veel in staat. En een bak en dat soort faciliteiten. Versus meer paardenwelzijn maar dan voor de ruiter primitievere omstandigheden)
De combinatie van gemak voor de ruiter en welzijn voor het paard, die heb ik althans nog niet gevonden.

De site die ik eerder noemde heeft juist het gemak voor de ruiter en welzijn van het paard.