Wedstrijdpaarden 24/7 weidegang

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tabaluga12

Re: Wedstrijdpaarden 24/7 weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:35

Even tussendoor, dat heb ik dus ook met die van mij Urielle. één van de twee ziet er echt niet uit!! Overal plekken van happen enz...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:03

Urielle schreef:
Gewoon doen waar jouw paarden het goed op doen, jij weet dat het beste, hebben anderen geen zaken mee :)

Ben er wel een beetje jaloers op zelfs, mijn paard vindt het nl. niet prettig zo lang buiten en wordt graatmager dus die heeft echt 'rusttijd' op stal nodig om te kunnen ontspannen. Mijn andere paard vindt het dan weer niks om alleen achter te blijven buiten, dus die komt dan ook maar mee binnen. Wat ik trouwens wel een nadeel vind is steeds die bijtwondjes overal, ze lopen de hele tijd samen te trutten en zo onhandig als er onder het zadel of op de plek waar je aandrijft wondjes zitten :roll:

Die bijtwondjes heb ik geen last van, maar dat sommige paarden graag op stal staan herken ik wel. Onze Poowney vindt ook dat de nacht is om te slapen en slapen doe je op stal. Dat is ie gewend van dat ie 2 is (of zoiets) en daar is ie helemaal heppydepeppy mee. Nu woont ie op een stal waar ie in de zomer 24/7 buiten moet staan en als ik 'm dan na z'n avondhap weer uit z'n box haal, komt er echt zo'n enorme zucht: moet dat nu echt........

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:50

Ja, heb net een paard gelongeerd, alle tuig eraf gehaald en ik dacht: ik laat hem lekker buiten staan tot het donker wordt. Mooi niet, hij stapte achter me aan de stal in en hop zijn box in.
Ook als het te lang geregend heeft of het regent hard blijven de paarden in de loods staan en moet ik ze echt met een zweepje naar buiten jagen en de deur dicht doen. Dat er ook gewoon een overkapping is waar ze onder gevoerd worden en waar permanent hooi ligt hebben ze dan echt even geen boodschap aan.
Best wel mietjes :=
Mijn achterste stuk is een paddock met een omheining van 2 meter en een poort op 1.50 hoogte. Op een gegeven moment dacht ik slim te zijn en had ik mijn merrie daarin gezet, zit nl. nog een bak tussen en dan pas de overkapping en de stal, dus ik dacht: hop, naar buiten, zo'n mooie zomernacht. Daar was ze het dus niet mee eens, ik liep terug naar stal door de bak en madam jumpte over de poort en was eerder terug bij stal dan ik. Sta je daar met je goede bedoelingen hahaha.

Maar goed, die van TS zijn graag buiten en doen het er goed op en dan zeg ik: lekker doen.
Ieder paard zijn eigen recept denk ik altijd maar.

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 18:22

Natuurlijk! Ze worden er echt niet minder van hoor! Juist alleen maar lekker, Maar ik zou wel een dun zomerdekentje op doen tegen wondjes en verkleuring. Ik heb hier geen problemen mee. misschien zo'n zebra deken. die zijn wel heel leuk:)

Deze staat ook dag en nacht buiten.

http://www.mijnalbum.nl/Album=NVUJCBO8

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 18:33

Urielle schreef:
Maar goed, die van TS zijn graag buiten en doen het er goed op en dan zeg ik: lekker doen.
Ieder paard zijn eigen recept denk ik altijd maar.

Precies! Beetje rekening proberen te houden met de individuele wensen is niks mis mee.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 21:55

sophianemo schreef:
Natuurlijk! Ze worden er echt niet minder van hoor! Juist alleen maar lekker, Maar ik zou wel een dun zomerdekentje op doen tegen wondjes en verkleuring. Ik heb hier geen problemen mee. misschien zo'n zebra deken. die zijn wel heel leuk:)

Deze staat ook dag en nacht buiten.

http://www.mijnalbum.nl/Album=NVUJCBO8

Mijne krijgen absoluut geen dekens op, de twee haflingers verkleuren niet en mijn vos KWPN ook niet dus dekens vind ik onzin en gaan ze alleen maar van zweten. Wondjes krijgen ze niet want ze staan alledrie apart naast elkaar.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 22:11

Die wondjes komt omdat ze sociale interactie hebben. Het ziet er misschien niet zo geweldig uit, maar eigenlijk zou je er juist blij om moeten zijn dat je paard sociaal is en lekker speelt met andere paarden.
Mijn pony verkleurt in de zomer ook helemaal van zwart naar vies bruin. Kan me echt niets schelen. Geen jury die je daarom minder punten gaat geven hoor.
Mijn pony heeft in de winter wel dekens op, omdat ik haar echt half moet scheren i.v.m. teveel zweten en niet meer opdrogen. Ik ben blij dat ik in de zomer zonder die dekens kan, vind het altijd zo'n gedoe.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 22:18

Hier helaas in de zomer wel vliegendekens op. Anders worden ze helemaal gek van de dazen. En een van de paarden heeft snel last van zonnebrand, dus dan is zo'n deken wel fijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 22:20

Naaaahhhhh, ik vind het toch ECHT niet tof als mijn zadel weer minstens een week op de steun kan blijven hangen omdat ze weer gespeeld hebben hoor! Ik ben blij dat ze zich amuseren, maar ik zou toch ook graag gewoon rijden :+
Zomerdekens buiten doe ik ook niet aan, als ze samen staan is dat zo snel kapot! Die zijn meer voor op concours, of om schoon te blijven de nacht ervoor.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 08:48

Ik heb hier eigenlijk nooit last van wondjes. Zelfs toen ik meerdere hengsten(paar jonkies en een volwassen dekhengst) bij elkaar in het land had lopen terwijl er wel de hele dag gerost en gespeeld werd.
Ook in mijn merrie groep bijna nooit een schrammetje, laatst toevallig een kleintje, maar dat was de eerste in een jaar op 6 pony's. Dus daar ga ik ze niet voor uit elkaar halen (en het zat niet eens onder het tuig).

Dekens krijgen ze hier zomers niet op, 's winters de wedstrijd pony's wel omdat die deels geschoren worden. Ik heb nu geen zwarte meer, maar toen ik die wel had spoelde ik die altijd af als die gezweet had zodat ze niet zo bruin werd, hielp heel goed.

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 08:56

Tja, wij hebben een zwarte en die wordt vaal bruin, maar hafflingers en een vos die verkleuren indd niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:45

sophianemo schreef:
Tja, wij hebben een zwarte en die wordt vaal bruin, maar hafflingers en een vos die verkleuren indd niet.

Daarom gaf de fokker van ex-mijn-Welsh-Cob hem op als donkerbruin :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 13:02

Ik juist omgekeerd, een zwarte op papier. Nu is het nog niet veel mooi weer geweest en is hij idd zwartbruin, maar in sommige jaren is het net een valk om te zien! Maar dat maakt me verder niet uit, met de chip kunnen jury's toch wel zien dat dit het paard is wat het moet zijn. Geschoren is hij trouwens een wat grijzige bruine dus 's winters is hij ook niet conform paspoort. :+

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 13:11

Def schreef:
Die wondjes komt omdat ze sociale interactie hebben. Het ziet er misschien niet zo geweldig uit, maar eigenlijk zou je er juist blij om moeten zijn dat je paard sociaal is en lekker speelt met andere paarden.
Mijn pony verkleurt in de zomer ook helemaal van zwart naar vies bruin. Kan me echt niets schelen. Geen jury die je daarom minder punten gaat geven hoor.

Tot op zekere hoogte geef ik je gelijk. De mijne is ook heerlijk lomp en heeft eigenlijk altijd wel een plekje hier of daar. Alleen toen hij (helaas niet in de kudde opgegroeid en kent de "regels" dus ook niet) nog met zijn maatje samen stond, wilde hij de hele dag alleen maar spelen! Op zich leuk, maar doordat hij de subtiele geen-zin-signalen stug negeerde, kreeg hij de hardere aanpak. Op een gegeven moment trof ik 'm 's avonds geheel in het zilver op stal aan. :') Tja, dat schiet z'n doel ook een beetje voorbij. Dus ik heb ze nu toch maar apart staan. Maar als het onschuldige wondjes zijn die niet al te vaak op onhandige plekken zitten, lekker laten gaan.

Wat betreft dat verkleuren merk ik wel dat het heel erg scheelt wanneer je het zweet even wegspoelt. Ze verkleuren nog wel wat, maar ten minste wel egaal.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 14:55

Ik was het zweet inderdaad ook altijd af...helpt hier geen moer :D
Het is enorm jammer als paarden niet in een kudde opgroeien, zo worden ze verpest voor het leven. Kunnen ze dus inderdaad niet de sociale regels begrijpen en dan krijg je grotere wonden die niet meer leuk zijn. Heel erg jammer voor jouw paard mylittlejoy. Kun jij ook niets aan doen.
Mijn pony heeft altijd in een kudde gestaan, maar in haar eerste jaar heeft ze een draadwond opgelopen waarbij we 1.5 jaar moesten revalideren. Zij heeft die tijd alleen gestaan. Ik baalde als een stekker ervan, maar ja.. niets aan te doen.
Na 1.5 jaar was ze helemaal op mij gericht en moest ze echt paard worden toen ik haar weer terug in de kudde deed. 'Gelukkig' heb ik een dominante pony die zich niet de kaas van het brood laat eten, dus wondjes had ze bijna niet. Maar ze moest echt weer leren om met paarden om te gaan.
Helemaal goed gekomen gelukkig. Al blijft het een enorm dominante.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 21:15

Def schreef:
Mijn pony heeft in de winter wel dekens op, omdat ik haar echt half moet scheren i.v.m. teveel zweten en niet meer opdrogen. Ik ben blij dat ik in de zomer zonder die dekens kan, vind het altijd zo'n gedoe.

Mijn paarden hebben

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 21:17

Def schreef:

Mijn paarden hebben ook dekens op in te winter hoor, om met n stel bezweete teddyberen te trainen is niks... En zomers hebben wij geen last van muggen/dazen ofzo. Een enkele vlieg, maar daar hebben we een vliegenkap en een staart voor, hihi :)

xMEGAN___95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 21:20

als jij vindt dat ze lekker buiten moeten staan moet je dat lekker doen!
ik vind het zo een onzin dat een wedstrijd paard niet buiten mag staan..
ik ben pas van stal verhuisd (van een sport en handelsstal naar een simpele stal )
daar werd gezegd dat tilly van sport paard niet reacreatie paard ging omdat ze elke dag op het land kwam te staan?! -O-

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 21:23

Urielle schreef:
Ik juist omgekeerd, een zwarte op papier. Nu is het nog niet veel mooi weer geweest en is hij idd zwartbruin, maar in sommige jaren is het net een valk om te zien! Maar dat maakt me verder niet uit, met de chip kunnen jury's toch wel zien dat dit het paard is wat het moet zijn. Geschoren is hij trouwens een wat grijzige bruine dus 's winters is hij ook niet conform paspoort. :+

Idem, alleen geschoren lijkt hij caramel.. Maar ach...
Lekker in de wei genieten met zijn vriendinnetje.
Hier trouwens beide paarden vliegen dekens op, anders hele chagerijnige nijdige fjord en sneue zwarte.
en nog verkleurt die zwarte :') maar dat maakt hem alleen maar leuker, krijgt hij rooie herfst tinten van in zijn manen {:}

Stonden altijd met 3 tot vorig jaar, hele rustige groep, nu dus alleen mijn 2, eigenlijk nooit mot, zelden of nooit wondjes.
Wel funest voor de manen, dat gekroel onderling _O-

smokey2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 21:30

Stravero schreef:
Hoi allemaal,

Ik wil mijn drie paarden zoveel mogelijk op het weiland hebben lopen. Het is goed voor de spieren, beter voor de weerstand en ze vinden het natuurlijk zelf heerlijk.

Nu rijd ik er met twee intensief wedstrijden (tot nu toe Z2 en Z1) . En word nogal 'uitgelachen' / niet serieus genomen door staleigenaar en andere pensionklanten omdat zij het onzin vinden wedstrijdpaarden 24/7 op de wei te zetten.

Het gaat hier om mijn haflinger (Z2) en KWPN (Z1) en mijn driejarige haflingerhengst die ik aan het beleren ben.

Situatie weidegang, alledrie naast elkaar omdat zei erg aan elkaar gehecht zijn maar niet bijelkaar kunnen (hengst, ruin en merrie. Ruin dekt merrie ook). Per paard weitje van 30x30 zodat ze het goed kaal kunnen maken, en daarna rouleer ik ze door naar de andere wei (6x 30x30 dus als ene weitjes kaal zijn, kunnen ze weer naar de andere waar dan goed hoog gras op staat.) zodat ze altijd voldoende eten hebben. Ik vul en maak de waterbakken iedere twee dagen schoon en haal iedere dag alle mest uit de weilanden. Alledrie gaan ze iedere ochtend 1uur in de stapmolen en de diejarige rijd ik 3x per week (afwisselend met buitenritje/in de bak). Wedstrijdpaarden 5-6 x per week. Ze zijn alledrie zeker niet te dik en krijgen dus ook voldoende beweging.

Wat vinden jullie?

Hej,

Ik zou ze gewoon laten banketstaaf, waarom zou een sportpaard geen vrij leven mogen. Waarom zou een sportpaard 24/7 in de stal moeten staan ?
Als je paard het toch ook goed doet terwijl ze 24/7 op de weide staan, moet je dat doen.
En je moet je niets aantrekken wat de mede stalgenoten er over zeggen. Ze zijn gewoon jaloers.

Succes ermee