Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nado schreef:Ik denk dat je het antwoord zelf al geeft: met alleen ruinen is het altijd prima gegaan. Doordat hij nu in een gemengde kudde is gezet, gaat het mis. De opbouw naar het mis gaan is zo te horen ook al een aantal weken aan de gang: hij dekt de merries en is ze waarschijnlijk ook gaan claimen tov de andere ruinen.
In een natuurlijk situatie zou hij concurrenten (in dit geval de andere ruinen) op ruime afstand van 'zijn' merries willen hebben. Gezien de weilanden in NL meestal niet minimaal 20 ha zijn, kunnen de concurrenten niet ver genoeg bij zijn kudde vandaan, er staat immers een draadje. Die logica bestaat natuurlijk niet in het hoofd van een paard, dus het gevolg is: wie niet horen wil, moet maar voelen. En dat kan er hard aan toe gaan, helaas.
De oplossing lijkt mij redelijk simpel: paard terug naar een kudde met alleen maar ruinen en liefst, in eerste instantie, niet aangrenzend aan merries, óf als enige ruin in een kudde met merries. Maar dat laatste lijkt me ivm het vele dekken momenteel minder geschikt.