paard kan niet meer in de kudde

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 23:15

Hij heeft alleen de ruin verwond die hij uit de kudde wilde hebben, maar wel flink. Niet door te trappen maar voornamelijk beetwonden en hij probeerde hem door de lijnen te jagen.

Nado

Re: paard kan niet meer in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:07

Ik denk dat je het antwoord zelf al geeft: met alleen ruinen is het altijd prima gegaan. Doordat hij nu in een gemengde kudde is gezet, gaat het mis. De opbouw naar het mis gaan is zo te horen ook al een aantal weken aan de gang: hij dekt de merries en is ze waarschijnlijk ook gaan claimen tov de andere ruinen.

In een natuurlijk situatie zou hij concurrenten (in dit geval de andere ruinen) op ruime afstand van 'zijn' merries willen hebben. Gezien de weilanden in NL meestal niet minimaal 20 ha zijn, kunnen de concurrenten niet ver genoeg bij zijn kudde vandaan, er staat immers een draadje. Die logica bestaat natuurlijk niet in het hoofd van een paard, dus het gevolg is: wie niet horen wil, moet maar voelen. En dat kan er hard aan toe gaan, helaas.

De oplossing lijkt mij redelijk simpel: paard terug naar een kudde met alleen maar ruinen en liefst, in eerste instantie, niet aangrenzend aan merries, óf als enige ruin in een kudde met merries. Maar dat laatste lijkt me ivm het vele dekken momenteel minder geschikt.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:10

Nado schreef:
Ik denk dat je het antwoord zelf al geeft: met alleen ruinen is het altijd prima gegaan. Doordat hij nu in een gemengde kudde is gezet, gaat het mis. De opbouw naar het mis gaan is zo te horen ook al een aantal weken aan de gang: hij dekt de merries en is ze waarschijnlijk ook gaan claimen tov de andere ruinen.

In een natuurlijk situatie zou hij concurrenten (in dit geval de andere ruinen) op ruime afstand van 'zijn' merries willen hebben. Gezien de weilanden in NL meestal niet minimaal 20 ha zijn, kunnen de concurrenten niet ver genoeg bij zijn kudde vandaan, er staat immers een draadje. Die logica bestaat natuurlijk niet in het hoofd van een paard, dus het gevolg is: wie niet horen wil, moet maar voelen. En dat kan er hard aan toe gaan, helaas.

De oplossing lijkt mij redelijk simpel: paard terug naar een kudde met alleen maar ruinen en liefst, in eerste instantie, niet aangrenzend aan merries, óf als enige ruin in een kudde met merries. Maar dat laatste lijkt me ivm het vele dekken momenteel minder geschikt.

Dit is ook mijn advies.

Bravour89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:50

Ik zou, zoals vele anderen ook al hebben verteld, proberen de kudde te splitsen. Kijk natuurlijk wel naar de balans (ruin\merrie of karakters).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 21:57

ik zou als pensionhouder sowieso twee groepen maken, dames en heren scheiden van elkaar.
dan is er geen concurrentie strijd nodig bij de ruinen(want ook zonder landingsgestel willen die nog steeds wel kerels zijn) en blijft het bij spelen

en de dames blijven met zijn allen toch wel door mutsen .
maar dat is een situatie waarbij het eigenlijk niet mis loopt.

nu is er al een situatie ontstaan waarbij het vertrouwen van de eigenaars van de verschillende paarden wat beschadigt is (incl het jouwe) waardoor de situatie wat lastiger is ...
dan word het dus kijken of splitsing van de groep mogelijk is en dan de jouwe vanuit de positie "achter een draadje" uiteindelijk weer bij 1 van de groepen gevoegd kan worden.
een ruinengroep lijkt mij het handigste , want juist jouw paard bij de dames zetten maakt hem in de toekomst waarschijnlijk alleen maar lastiger richting andere ruinen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 05:40

Heb het hele toppic niet doorgelezen, dus mss zeg ik iets wat al gezegd is.

Ik moet zeggen: als hier een nieuw paard aankomt, gaat die sowieso de eerste 1 à 2 maand niet in de groep, eerst op een afstandje, en daarna in een wei waar ze kunnen neuzen.

Als ie in de groep zou blijven (wat gezien zijn gedrag dus geen optie is), is dat ook heel traumatisch voor de andere paarden. Want je paard mag dan natuurlijke behoeften hebben, ze leven niet meer in het wild, maar in een beperkte ruimte en kunnen dus niet voldoende vluchten, dus die vlieger gaat niet op.

En zeker als ze andere paarden zien, hebben sommige paarden er weinig moeite mee om alleen te staan. Ik heb er hier eentje dat vaak onder de schriklinten door glipt als de stroom niet aan staat, deed dat al toen ie pas 2 maand oud was, is nu 3 jaar en gaat bijna altijd vrijwillig alleen staan, ook al ligt ie zeer goed in de groep (maar het gras is altijd groener aan de overkant natuurlijk :) ...)

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 06:28

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 06:54

Natuurlijk is het fijner als paarden samen kunnen staan maar dat kan gewoon niet altijd. Zeker ruinen die lang hengst zijn geweest is vaak een probleem. Ik heb er ook zo een. Hij staat alleen of met de shet.
Wat te denken van veel sportpaarden. Die ook altijd alleen staan. Die zijn heus niet ongelukkig hoor. Paarden wennen snel aan nieuwe situaties.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 06:58

Wat een moeilijke situatie...
Wat je kunt proberen is kijken of je paard minder stress heeft met alleen merries om zich heen, ik ken meer paarden die geen ruinen in hun kudde dulden.
Of in een apparte wei met een flinke stoere shet waarvan je zowiezo alle hoeken zo afzet dat die shet daar onder de draad kan. Kan 'ie 'm nooit in een hoekie jagen.

Ik ben zeker van mening dat een paard niet alleen hoort, maar ik geloof ook wel dat te vroeg afspenen of een slechte groep in de opfok kan leiden tot een niet sociaal paard. Kan het dier niks aan doen, daar zijn wij mensen schuldig aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 07:29

Een graaskorf om doen zodat hij niet meer kan bijten ...
Ik zou mijn paard er ook niet bij willen hebben dus snap de stalgenoten wel! Hoop dat je een oplossing vind. :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 08:50

Kiki, ik heb ook het gevoel dat ik dit paard ken.

Maar 100% kan ik het niet geven. Want ik denk dat dit vaker gebeurd in NL, nouwja over de wereld.

Staan er meerdere ruinen op die stal? En is het mogelijk dat hij alleen met ruinen in het land komt?
Hij is dominant, is het geen optie om een sufferd er bij te zetten?

En dan beetje de richting van mijn eigen sufferd. Alle paarden staan boven hem, enters, shetlanders of grote paarden. This geen vechter, wil ook geen vechter zijn. Als hij trein langs ziet komen, zie je alle paarden rennen en hem zie je kijken: Hmmmmm, het beweegt....Maar het is geen vrachtauto....Vreemd, en graast weer vrolijk verder. Loopt weg voor andere paarden.

Is zown karakter niet voor jou paard....?

(probeerd gewoon alle opties te pakken en te bedekenen zodat het paard lekker samen kan staan, ipv te antwoorden: KAN NIET....)

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 15:55

Mijn paard is niet het paard waar Kiki1983 het over heeft ;)
Hij heeft jaren in Rotterdam gestaan en staat sinds 12 april in omgeving Gieten.

Op dit moment staat ie nog in zijn uppie met neusmogelijkheid. Vooralsnog lijkt ie het prima te doen, hij rent niet langs het draad oid. Hij graast gewoon langszij 2 paardjes en is weer helemaal zijn rustige zelf. Samen rijden met het paard die hij gebeten heeft, geeft ook geen probleem, ze kijken niet eens naar elkaar. Als er 1 van "zijn" merries in de buurt komt hinnikt ie zachtjes om vervolgens weer verder te eten of wat ie dan ook maar aan het doen is. Ik ben verder aan bekijken of ik met 1 van de eigenaren overeen kan komen of haar ruin af en toe eens een uurtje of wat onder toezicht bij hem gezet kan worden. De kudde opsplitsen willen mijn stalgenoten niet en dat is hun goed recht. De bloedtest laat ik ook binnenkort uitvoeren om te zien of hij misschien een teveel aan testosteron in zijn lijf heeft. Tot zover "agrarisch nieuws" ;)

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 16:46

Ik heb helaas niet de financiële middelen om een shet te huisvesten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:04

Mijn paard heeft ook jaren lang niet met andere paarden buiten kunnen staan. Nou was dat ook een flessenveulen dus normaal kon je hem al niet noemen.De problemen waren divers: zelf in elkaar gemept worden en niet ophouden en steeds weer 'om meer gaan vragen', andere paarden dusdanig pesten dat zij na een paar dagen weigerden om nog naar buiten te gaan en alles op en aan andere paarden slopen.
Misschien dat mijn ervaringen jou verder kunnen helpen.
In de situatie van kleine weilandjes stond hij alleen met een ander paard naast hem in een ander wei. Ook hadden we er dan vaak een shet bij staan die onder de draad door kon als hij weer eens te vervelend werd. Zo stond hij niet alleen maar kon ook niet te ver gaan.
Een groter perceel heeft daarna heel veel uitgehaald (0,5 t/m 2 ha). De paarden kunnen elkaar ontlopen en dat was 90% van de oplossing. Ook ruinen en merries door elkaar was geen probleem hier. (terwijl hij toch t/m 4 jaar hengst is geweest)
De belg die hij in dat weiland tegen kwam was ook een gouden greep. Dát maakte voor de verandering wel een keer indruk op hem. Net zo koel als hij zelf maar dan met beduidend meer massa= ren voor je leven.

Dan het goede nieuws: na 6 jaar van alleen staan is hij helemaal normaal geworden. Hij staat op een rustige manier bovenaan in de rangorde en is eerder de stabiliserende factor geworden dan een onrust zaaier.

Ymkeerica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:12

Ik heb er ook last van met mijn pony, ze staan in een merrie kudde. Ze springt ook op andere paarden af en begint ze te trappen. Ze is zelf ook al een paar keer vlink gewond geweest dus daarom staat nu in een aparte wei ernaast waar ze nog wel kunnen snuffen enzo. Ze staat hier prima en is helemaal niet ongelukkig.

SiTer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:17

Heey, ik wordt net door een bokker op jou topic geattendeerd. Ik heb dus het tegenovergestelde probleem. Mijn pony was de pineut. Bijna hetzelfde verhaal als dat van jou eigenlijk. Alleen bij ons hebben we het nieuwe paard apart achter een lijntje gezet, maar met een ander paard uit de kudde waar hij wel goed mee kon omgaan. Hij staat dus niet alleen. Misschien kan dit bij jullie ook?

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 17:34

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een update gegeven heb, dus bij deze.
Het is in ieder geval geen klophengst, dus dat was goed nieuws.

Hij heeft dus een tijd alleen moeten staan, want de pensionhouder was van mening dat sommige paarden nu eenmaal niet met andere paarden gehuisvest konden worden en hij dacht dat de mijne daar één van was. Echter wilde ik daar geen genoegen mee nemen (omdat het voorheen altijd prima is gegaan) en ben ik dus uit gaan kijken naar andere stalling.

Dat heeft even geduurd, maar ik vond een mooi plekje voor hem vlak bij huis. Een kleinschalige pensionstalling alwaar hij een mega-stalbox tot zijn beschikking heeft gekregen en waar hij rondom traliewerk had voor het broodnodige neus/kijk-contact met andere paardjes. Hij heeft om te wennen weer even alleen op een weiland moeten staan en toen er een nieuwe ruin op stal kwam heb ik met de eigenaresse afgesproken dat we ze samen zouden proberen te zetten.

We hebben ze eerst buren gemaakt op stal, zo dat ze alvast wat kennis konden maken, toen samen los in de bak wat voor geen enkel vuurwerk zorgde ;)
Het eerste wat ze deden waren rollen en grasjes zoeken :D
Daarna een paar keer neuzen, hier en daar een gilletje, maar dat was het.
Dus samen op de wei gezet en voila, 2 blije paardjes *\o/*
Ze eten hoofd aan hoofd, drinken zelfs tegelijk uit de waterton en sjokken achter elkaar aan de wei door.

Ik ben er dus supergelukkig mee en heb goede hoop dat het goed blijft gaan aangezien de nieuwe ruin niet zo snel ergens van onder de indruk is en tevens ook een stukje ouder (en misschien ook wel wijzer ;) )

Samen rondkijken
Afbeelding

Samen drinken
Afbeelding

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 09:34

Super om te horen en te zien dat het op zijn nieuwe pensionstal zo goed met hem gaat!!

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 18:48

Ik ben er ook heel gelukkig mee en ben blij dat ik hem het leventje kan geven wat ik zijn vorige eigenaresse beloofd had, oftewel een fijne grote stal, elke dag lekker naar buiten met zijn vriendje en er flink op los recreëren.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 18:58

Eindelijk weer fysiek contact voor mijn reus *\o/* *D
Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:12

+:)+

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:40

Super leuk om te lezen dat hij lekker met een vriendje op de weide staat! Knap dat je doorgezet hebt tot je wat passends hebt gevonden.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 21:05

Nog even een laatste update, het gaat echt geweldig met de 2 mannen samen, ze spelen dat het een lieve lust is en ze staan nooit verder dan 5 á 10 meter uitelkaar.
Ze roepen elkaar als er eentje aan het werk moet en ze doen af en toe ook lekker lelijk tegen elkaar, maar vrijwel zonder trapperij, meer wat dreigen en af en toe happen ze eens naar elkaar.
Al met al een gezonde relatie lijkt me +:)+

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:10

Ahw, dat is mooi om te zien!