discussie; welzijn paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 17:14

Ultiem welzijn voor een paard is (net zoals bij elk dier/mens) verschillend.
Mijn paard houdt erg van buiten lopen, maar als het rotweer is doet ze er alles
aan om in stal te komen. Ze is gek op tutten/knuffelen/poetsen maar heeft een
hekel aan harde geluiden/drukte/enz.

Natuurlijk is er een basis, zoals; enkele uren vrije beweging, frisse lucht, schone stal of wei,
soortgenoten, vers drinkwater en voldoende/kwalitatief goed voer. Voldoende lichaamsbeweging,
afwisselende training en lichamelijke verzorging. Maar ook daarin zullen verschillen zijn.

sanso

Re: discussie; welzijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 18:36

okeoke.. en de tandarts, laten jullie die elk half jaar komen? elk jaar? of alleen als je denkt dat er iets mis is.. hier verschillen de meningen best erg dus ik weet nu niet echt goed meer wat verstandig is haha

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 18:39

Als ik denk dat het nodig is of hij toevallig voor anderen op stal is kijkt die even in haar mond.

Tamara_Macy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 20:04

Gini schreef:
We kunnen de vraag "wanneer is een mens gelukkig" zelfs nog niet beantwoorden, laat staan dat we die vraag voor het paard kunnen oplossen.

Hahaha ja daar heb je wel een punt! :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 23:27

sanso schreef:
okeoke.. en de tandarts, laten jullie die elk half jaar komen? elk jaar? of alleen als je denkt dat er iets mis is.. hier verschillen de meningen best erg dus ik weet nu niet echt goed meer wat verstandig is haha

Tandarts 1x per jaar, hoefsmid 2x per jaar (paard heeft super hoeven en slijten heel gelijkmatig), enting 1x per jaar, 1x per jaar sportmasseur (die gelijk het zadel checkt), 2x per jaar wormenspuit (1x 'dure' en 1x de simpele) en dan nog om de maand een week kuurtje sandclear ivm zandgevoeligheid.

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 23:40

Als een paard kan eten, drinken, schuilen en socializen zijn ze volgens mij gelukkig kan het ze helaas niet vragen. Nou heb ik een aantal keer gelezen dat ze hun energie sparen maar, als ze ook op stal staan moeten ze toch energie kwijt als ze in het wild leven lopen ze ook bijna de hele dag ondanks dat ze grazen en ook nog eens vluchten.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 00:34

Hier hoeven om de twee maanden/8 weken, enting 1x per jaar, ontwormen 2x (zoals xApple), 1x zadelmaker, 2x per jaar een lijnzaad kuurtje en zeker wel 1x per jaar de osteo.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 13:34

Tandarts 1x per jaar
Geen griepprik voor mijn paardje, alleen tetanus 1 x per 3 jaar
Hoefsmid 1 x per 8 weken ongeveer
Zadelmaker is in nov 2012 (nieuw zadel) en mei 2013 geweest en komt in het najaar nog een keer, maar hoe vaak dat daarna nog moet weet ik niet.
En bij alles geldt natuurlijk: bij klachten eerder/vaker laten komen.

unihvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 20:59

Renske1987 schreef:
Echte toppaarden (en sorry maar daar reken ik niet een paard tussen dat in de L1 loopt) van idd ruiters zoals Anky e.d. komen super vaak hun stal uit. Ik las laatst een interview waarin ze vertelde wat die paarden deden op een dag:
- stapmolen 20 minuten
- rijden ongeveer 30 minuten tot 45 minuten
- paar uur op de wei (wel alleen, maar ja met zo een paard loop je het risico niet)
- aan de hand stappen en grazen.

Volgens mij hebben die paarden een heel fijn ritme en veel afwisseling.

daar ben ik t niet helemaal mee eens Renske ik heb ook genoeg van die top paarden standaard in molen en niet in de wei gezien ;) maar idd de betere stallen proberen dit wel

Nikass schreef:
Tandarts 1x per jaar
Zadelmaker is in nov 2012 (nieuw zadel) en mei 2013 geweest en komt in het najaar nog een keer, maar hoe vaak dat daarna nog moet weet ik niet.

Volgens mij ben je verplicht bij transport wel te enten tegen tetanus en influenza dus let je wel op als je paard vanwege ziekte plots vervoerd moet worden heb je kans op een hoge boete... maar regels kunnen veranderen maar dit is zover ik weeet verplicht als je de openbare weg op gaat... zo niet hoor ik dat graag in reacties
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 07-06-13 01:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 21:03

unihvj schreef:
Nikass schreef:
Tandarts 1x per jaar

Volgens mij ben je verplicht bij transport wel te enten tegen tetanus en influenza dus let je wel op als je paard vanwege ziekte plots vervoerd moet worden heb je kans op een hoge boete... maar regels kunnen veranderen maar dit is zover ik weeet verplicht als je de openbare weg op gaat... zo niet hoor ik dat graag in reacties

Enten is wettelijk NIET verplicht en ook nooit verplicht geweest. Zolang je de grens maar niet overgaat....
Het is alleen verplicht als je wedstrijden wil rijden en sommige stallen verplichten je het.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 21:18

Dit is denk ik in de basis (primaire behoeften) voor ieder paard gelijk, en aan de andere kant ook heel verschillend. De een wordt gelukkig van hard werken en de ander is liever lui dan moe.

Hoe ik het voor mijn paarden zie:
Veel ruimte, met verschillende stukken waar ze kunnen vertoeven, dit bepalen ze bij voorkeur enigzins zelf (weiland, erf, paddock, overkapping, stal.
Altijd beschikking over schoon drinkwater en ruwvoer.
Goed verzorgde voeten, dwz normale hoefstand en de bodem moet zodanig zijn dat ze geen mok/rotstraal of weet ik het oplopen.
Bij mij staan ze permanent buiten, maar dus wel met keuzemogelijkheid. Er staat er dan ook nooit een te zeuren dat ze de wei uit willen of de stal uit, want die keuze hebben ze. Ook lekker in het zand liggen of juist op warme tegels. Behalve wanneer er even explosieve weidegroei is (mijn eczemer staat nu dus wel wat beperkter helaas, maar dit is tijdelijke noodzaak) dan staan ze soms wel even op 1 van de stukken ipv overal..

Vacht met enige regelmaat borstelen, niet te vaak voor een buitenpaard.
Sociaal contact met kuddegenootjes is heel belangrijk, maar geen overbevolking. Zo heb ik een shet, welsh en fjord op een hectare weide, ik zou op dit perceel geen 5 of meer paarden tegelijk willen houden.

Verder zie ik arbeid als iets waarbij we beiden plezier moeten hebben, mijn paard is dol op buitenrijden en daar ligt dan ook de focus.

Duidelijkheid in leiderschap van mijzelf vind ik ook belangrijk, ze weten wat ze wel en niet kunnen doen. Hetzelfde geldt overiges voor de kudde, mijne staan al 15 jaar samen (deze 3) en hebben dus ook een verankerde rangorde waar niks in wijzigt (al jaren niet)
Dieren zijn daardoor volledig op rust en er is nooit stress of onrust doordat ze de rangore moeten herbepalen. Dit ervaar ik als zeer prettig.

O en ontwormen middels veearts schema,
hoeven wanneer nodig, dus soms 1x per 9 maanden en soms iedere 8 weken.
Tandarts; check is jaarlijks, maar eigenlijk is er maar 1 nodig, de andere 2 wordt nagenoeg nooit wat aan gedaan.
Ostheopaat heb ik nog nooit bij mijn paard gehad, niet nodig ook.
Zadelmaker, wanneer ik zelf het idee heb dat het niet meer goed ligt, eerlijk is eerlijk, dat is zelden. Ik ben nu aan mijn 4e zadel bezig op dit paard (in 15 jaar) en de huidige is zelfs nog nooit opgevuld en ligt er nu zo'n 7 jaar op.
0,0 problemen, geen gevoelige rug, geen drukkingen, zadel ligt super.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 21:24

Mijn stal verplicht het niet om in te enten en ik rijd geen wedstrijden. Mijn dierenarts raad mij af mijn paard te enten tegen influenza. Alleen maar spekken van de farmaceutische industrie. Het is niet meer dan een griepprik vergelijkbaar met wat sommige mensen doen. Het geeft geen garantie dat het paard geen griep krijgt en als een paard griep krijgt is dat vervelend maar geen drama, net zoals wanneer je zelf griep krijgt.
Mijn paard reageerde in het verleden erg heftig op een simpele influenza inenting (verkrampte spieren en kreupel lopen). Dus voor haar geen onnodig leed wat mij betreft.
Tetanus moet wel, want dat is een hele heftige ziekte. Maar eens per drie jaar is voldoende.

Yuri: fijn als je het zo goed kan regelen voor je paard, met veel keuze mogelijkheid en een vaste kudde :)
Doordat ik met mijn paard een goede vertrouwensband heb opgebouwd laat ik har vaak loslopen op het erf als ik er bezig ben. Dit vindt ze altijd heel interessant :) Verder heeft ze 2 tot 3 hectare land ter beschikking met een maatje, een paddock van 20x40 en een stal van 3x4. Met daarbij een binnenbak en een goede buitenbak is dit behoorlijk luxe voor onze regio.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 21:38

Als het gaat om het welzijn van het paard is het belangrijk om te kijken naar waar jouw paard zich het beste bij voelt.
Sommige paarden vinden het prima om 24/7 buiten te staan, anderen houden daar weer helemaal niet van.
Het is de verantwoording van jou, het baasje, om te zorgen dat jouw paard gelukkig is. En dan staat het welzijn van het paard voorop, niet van de mens.

Tuurlijk is een paard niet meer het paard zoals die vroeger was. Door al het doorfokken zijn de behoeftes van het huidige paard toch duidelijk veranderd dan zoals ze vroeger waren. Kijk alleen maar naar de ontwikkeling van het 'sportpaard' oftewel de algemene KWPN-er in de afgelopen 30 jaar. Hier zie je een hele grote verandering die een aanpassing vereist in de manier waarop paarden tegenwoordig gehouden worden.

Ik heb mijn paard ook niet om hem alleen maar ergens in een kudde op een natuurgebied te zetten. Ik vind het wel heel belangrijk dat hij lekker in zijn vel zit, waarbij ik dan wel zijn eigen welzijn en het doel waarvoor ik hem heb in het oog houdt. Hij staat overdag de hele dag buiten, bij ons kunnen ze gelukkig het hele jaar door de wei op zonder dat ze in de modder staan. Maar vanwege een peesblessure die hij gehad heeft staat hij wel alleen op zijn wei. Er staan wel andere paarden bij zodat hij niet alleen staat. Als het donker wordt gaan ze allemaal naar binnen waar hooi en voer voor ze klaar staat en waar ze hun rust vinden na de hele dag buiten te zijn geweest.

Mijn paard is een echt paardenpaard, vind het ook niet leuk als hij van zijn paarden gescheiden wordt, behalve als hij weet dat we wat gaan doen. We gaan graag naar buiten, hij gaat ook graag mee. Hij vind het heerlijk om lange buitenritten te maken of gewoon korte stapritjes. Hij houdt van de aandacht die hij van me krijgt en ik merk dat hij dat heerlijk vind. En als we aan het werk gaan heeft hij dat dan maar te accepteren.

Ik ondersteun zijn gezondheid door een supplement wat speciaal gericht is op pezen en botten, maar waar hij ook heel goed van in zijn vel zit. Ik houdt zijn gezondheid goed in de gaten en check hem elke dag of alles goed is. Hij heeft namelijk de neiging dat hij niet zo zuinig is op zichzelf.

De tandarts komt 1 x per jaar, de smid elke 7-8 weken, hij wordt als het nodig is door de osteo behandeld, als ik iets niet vertrouw komt de da erbij.

Het gaat mij dan ook niet alleen of mijn paard gelukkig is, maar ook dat je als eigenaar doet wat het beste voor hem is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:13

MontyRulezz je slaat de spijker op zn kop _/-\o_