nat seizoen, net trillende tinker op stal gezet..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:30

Vientje schreef:
Mijne had dat ook toen ze flink verkleumd was geraakt, was een dag of 2-3 echt heel stijf in de rug en lendenen. De kou slaat ze enorm op de spieren :j

Bedankt voor je reactie, hoop dat het snel wat beter gaat, iig nu deken en s'nachts naar binnen...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:34

ik had dus laatst wel iemand die dr paard temperatuurde toen hij zo stond te klapperen en die zat op 35.8.... misschien toch eens doen als je paard staat te raliebalen en dat dan hier even melden.
mijn spieren gaan ook klapperen als mijn lichaam het koud krijgt, ja om warmte te maken ondertussen verstijft en verstrakt de boel behoorlijk terwijl je als je je zou kunnen ontspannen warmer zou blijven, eigenlijk. ik snap dat paarden hier behoorlijke last van kunnen krijgen en de dekens liggen mij dus helemaal best... hopen maar op beter weer met zn allen...

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:56

Vientje schreef:
Evelienepien schreef:
Op het moment dat paarden nat binnen komen en drijfnat zijn, is het bibberen ook een manier (tenminste dat heb ik vugah zo geleerd) om de druppels er vanaf te laten druppen. Kijk naar een hond (schud), denk aan jezelf (handdoek) / kat (wast). Tuurlijk voelen ze zich dan niet optimaal zeiknat en voelen ze koeler maar ook dat is natuurlijk. Met zo'n vacht kunnen ze zich in stal niet door bewegingen opwarmen dus motten ze iets...
En ja, het ziet er vervelend uit maar om nu pertinent te zeggen dat ze het koud hebben??? vermoed dat als je ze temperatuurt dat deze echt niet veel onder de normale graden stand zal zijn....(maar hier zal heel bokt het niet mee eens zijn :oo )
Dan heb ik het dus niet over de oudjes / geschoren paarden :n

En kou (temperatuur dus) is dus degelijk iets anders als regennat :o

Een paard wat doornat (tot op de huid!) in de wind moet staan gaat dit anders niet voor op hoor. Zolang de vacht dat water mooi afvoert en buiten houdt is er geen probleem, beetje trillen is dan idd voor de functie die jij aangeeft en helemaal niet erg. Maar die minimale zomervachtjes zijn op dit weer niet gemaakt (zonder beschutting), althans het minimale dunne zomervachtje van mijn paard niet. Die trokken we tot op de huid nat uit de wei, en de harde wind doet dan de rest qua onderkoeling/spierpijn. Dáár zit hem wel een probleem.

Je hebt helemaal gelijk :j .
Zoals je kan lezen heb ik het dus over trillende paarden als ze binnen staan dus geen wind :D

unihorses

Re: nat seizoen, net trillende tinker op stal gezet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:03

hier trillen ze ook wel eens hooor.
toen ze verregend het schuilstalletje in gingen, stonden ze enorm te schudden. buik wel droog, en onder vacht ook.
in mijn ogen maakt het niet zoveel uit. lekker laten huppelen en done. zodra ze stilstond ( om te eten ) begon het bibberen pas.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:22

@ Evelienepien: ah dan zitten we dus juist precies op 1 lijn :D

Anoniem

Re: nat seizoen, net trillende tinker op stal gezet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:52

Mijn oudje heeft zo'n beste vacht niet meer, dus dan doet een deken het prima.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:59

Mijn pony staat van mei t/m oktober ook 24/7 buiten, een enorm watje ook maar toch wel wat gewend. Hij heeft geen schuilstal als het echt heel slecht is worden ze binnen gezet.

Paar dagen terug stond hij onder een ongevoerde regendeken, die hij gesloopt heeft, maar stond er wel onder te bibberen.
Nu heeft ie een fleecegevoerde deken op, hij staat ook enorm op de wind en op het land is het kouder dan bij de stallen, hieronder heeft hij het niet koud. Er is geen beschutting in de wei helaas.

Ik hou er nu ook rekening mee dat het kouder is en er ligt voor als het echt erg mocht worden ook nog een 100 grams deken klaar. Het lijkt veel, maar ik kijk niet naar seizoen maar naar temperatuur en hoe hij zich voelt.
Ik heb tot vorig jaar ook een paard met exceem verzorgt, dan was het gewoon exceemdeken op, want die schuurde zich snachts op stal helemaal open, daaroverheen nog een regendeken en dat hield het aardig.
Het was niet ideaal maar werkte wel.

Kortom gewoon doen wat je denkt waar je paard je goed bij voelt en volg gewoon je gevoel.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 18:06

Onze ruin staat sinds vorige week ook weer onder een deken. Hij had het ook echt koud, kwam rillend binnen.
Nu met deken op voelt hij zich weer happy. Ik bekijk het per dag, breekt de zon door gaat de deken gewoon weer af of als de regen uit blijft.
Het is hier nu rond de 11 graden, als het regent zakt de temperatuur terug naar rond de 8 graden.
Ik had m liever ook geen deken meer op gedaan maar het is nu eenmaal zo, ben blij dat hij het aangaf!
Moet wel zeggen dat hij echt een super dunne vacht heeft, zowel in de zomer als in de winter, dus snap wel dat hij het koud had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 18:17

Beven is enorm functioneel voor warmte opwekking en een snelle warmtebron voor ze als de lichaamstemperatuur daalt. Dus niet echt direct een signaal om ze binnen te halen in mijn ogen. Maar het moet natuurlijk wel leuk blijven en met deze temperatuur + regen + vaak al zomervacht is het dat af en toe inderdaad niet meer. Als die van mij af en toe staat te bibberen, prima .. maar niet heel de dag. Denk dat de boer bij ons als het zo nat blijft ze de nacht ook wel binnen zet om even op te drogen :j

Heel blij dat de zon nu weer wat begint te schijnen (heeft die van mij het gelijk weer te warm, die heeft helaas wel nog de helft van zijn altijd-veel-te-overdreven-wintervacht :') ).

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:29

liekensancho schreef:
@jes-sira, ja, ik heb dan ook direct in mijn achterhoofd...owjee, als hij maar niet ziek is... hihi, vandaar dus ook topic geopend en eigenlijk 'blij' met alle bibberpaardjes, weet ik dat die van mij toch echt niks mankeert ;-), klinkt heel fout maar omdat de BWP-er niet stond te rillen twijfelde ik even aan de gezondheid van Tinkerman... hoewel die twijfel op stal wel snel over was gelukkig en hij maakte totaal geen zieke indruk dus tja ( maar ja, liever iets teveel zorgen dan 1 x geen zorgen en te laat denk ik altijd ;-) )

Inderdaad, die zorgen kun je dan gelijk laten varen
Normaal lopen ze al een maand dag en nacht op de wei. Nu haal ik ze toch in de avond naar voren.

Duimen voor beter en warmer weer!