verwaarlozing van stal.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:24

Ik heb ook een pot stal en die is aan de bovenkant altijd kurk droog. Ik haal iedere dag de drollen eruit en veeg alles aan, dan gaat er 1 of 2 plakjes stro overheen en klaar :-) Wij hebben kleine baaltjes stro dus niet van die mega plakken.
Vind deze methode erg prettig, paard heeft altijd een droge stal, een dik ligbed en altijd wat te knabbelen!

hetjerose

Re: verwaarlozing van stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:26

bij mij is het precies het zelfde de baas doet de stallen bijna niet en ook de moeite om er een paar drolletjes uit te halen is al te moeilijk dus ik moet altijd de stallen doen en dan vaak ook helemaal omdat ze dan echt goed vies zijn...

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:58

Ik zit vanaf mijn 9e in de paarden en ben nu 45 dus reken zelf maar uit hoe lang dat is.
In jouw profiel zie ik dat je 15 jaar bent, ik weet niet hoe oud de eigenaar van je verzorgpony is maar het is de eigenaar.

Begrijp mij niet verkeerd, ik heb ook in jouw schoenen gestaan. Ik ben ook verzorgster/bijrijdster/groom etc geweest dus ik weet hoe je je voelt, maar: De eigenaar heeft altijd gelijk
Wat voor mening jij er ook op nahoudt, je hebt je er maar bij neer te leggen. Kun je dat niet dan wordt het tijd om te gaan sparen voor een eigen pony zodat je het lekker zelf kunt regelen.
Ik heb nu een bescheiden stal met paarden en zoek ook iemand die wil helpen met verzorgen en rijden. Maar ik zit niet te wachten op bijdehante types die mij gaan vertellen hoe ik iets wel of niet zou moeten doen, tenzij ik ze ervoor betaal maar dat zijn voor mij instructeurs :D

Ik heb ook een paar viespeuken staan. In principe mest ik elke week uit, wel dagelijks drollen wippen en schoon stro erbij, maar 1x per week wordt er gemest behalve bij de viespeuken. Die pot ik op en haal alleen de hele natte plekken weg. Zo liggen ze drogen, staan ze zachter en wordt de ammoniak ingekapseld zodat ze niet constant met hun neus in de dampen staan. Te schoon houden is bij sommige paarden gewoon veel te kostbaar en ongezond.

Daarbij vind ik het ook niet sjiek om dit soort dingen op het internet rond te slingeren. Als ik de eigenaar van jouw verzorgpony zou zijn zou ik mij behoorlijk in mijn hemd gezet voelen. Tussen de regels door beschuldig je iemand van onbehoorlijk gedrag of nalatigheid. Je zou er bij mij dus ook gelijk uitliggen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:03

Nee, de eigenaar heeft niet altijd gelijk!!!! Vooral niet mee eens, je kan altijd vragen "waarom doet u/jij dit zo?" Of "Ik heb ergens gelezen dat, hoe denk(t) u/jij daarover?" etc.

Soms is het bij de eigenaar onkunde (het komt steeds vaker voor omdat paarden goedkoper worden en mensen het vaak leuk vinden zonder er veel van af te weten). Ik heb bij mijn verzorgpaard me meer verdiept in het voer etc. omdat het oude paard gewoon mager werd. Dus in overleg kwam er ook ander voer, supplementen geprobeerd etc. Gewoon samen gekeken wat er goed werkte.

Ik heb zelf ook bij iemand gekeken een paar keer, uiteindelijk gekozen om daar niets te gaan doen omdat ik vond dat de stallen niet aan MIJN eisen voldeden.

En ik zou ook liever een verzorgster hebben die meedenkt. Dat is niet brutaal en/of eigenwijs, zolang diegene maar kan onderbouwen! (En niet: op die stal doen ze het zo, dus zo hoort het...) Maar kom maar met argumenten, waarom wil je dat, waarom denk je dat het beter is. Ik denk dat in een hoop gevallen, de eigenaren nog wel wat kunnen leren van hun verzorgster, gewoon omdat die een frisse blik op dingen heeft en soms dingen anders aanpakt, dat misschien beter werkt?

Je kan niet van een eigenaar eisen dat ie dingen anders gaat doen. Maar ik ben wel kieskeurig genoeg om te zeggen dat als ik me aan de stal al erger, dat ik niet daar hoef te verzorgen dan :)

Joellelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 12:07

Dat vind ik ook, ik doe tenslotte veel voor haar dus kan ik dat best overleggen. Iedereen kan het mis hebben dus ook de eigenaar. En ik denk dat leeftijd op dit gebied niet veel uitmaakt of wel?
Ik heb het alleen op bokt gezet omdat ik meningen wou, en ik hoef door niemand terecht gewezen te worden. Als de eigenaar er iets van vind hoor ik dat van haar en niet van jullie. En dat jullie het niet fijn vinden is tot daar aan toe. Maar daar heb ik verder geen boodschap aan :).

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:11

Joellelove schreef:
Ja maar je kunt het ook vanaf mijn manier bekijken, afspraak is afspraak klaar.

Haha denk niet dat je zoveel inspraak hebt. Voor jou geld eerder EXIT *\o/* :D

Joellelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 12:12

Misschien dat jou verzorger geen inspraak heeft maar dat wil niet zeggen dat ik dat niet heb.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:13

Domme opmerking :')

Het hangt geheel van de eigenaar af... Sommige waarderen het, andere niet... Zo simpel is het? :)

Joellelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 12:14

Lianne86 schreef:

Het hangt geheel van de eigenaar af... Sommige waarderen het, andere niet... Zo simpel is het? :)

Dat is toch precies wat ik net zeg?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:15

Inspraak is heel wat anders dan wat jij hier neerzet. Als jij denkt te kunnen bepalen hoe een eigenaar met zijn paard om hoort te gaan. Dan kun je er eerder op rekenen dat je kunt vertrekken. Je mag blij zijn dat je een verzorgpaard hebt. Als je hier verzorgster was geweest en je zou zo omgaan met mij. Dan kon je per direct je spullen pakken en vertrekken.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:19

Maar bij oppotten dien je wel de mest eruit te halen neem ik aan?

Ik heb zelf een potstal geprobeerd met stro aangezien Bart ontzettend vies is...maar dit werkte totaal niet, t werd 1 vieze natte boel en kon 1xin d week 8 kruiwagens eruit haalde. En dan haalde ik dus elke dag enkel de mest uit de st en strooide ik op.

Daarna haalde ik er elke dag de mest eruit en de echt natte plekken en strooide ik.op, de stal bleef veel schoner en.zo was t voor mij veel beter tedoen :)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:23

Ik vind sommigen hier wel heel hard voor TS. Zij hadden de afspraak gemaakt om te mestenzoals zij nu nog steeds doet. Echter omdat de eigenaar elke x enkel opstrooit is de stal als TS komt zo vies dat alles er zowat uit moet. Ik kan best begrijpen dat dat niet leuk is en vind ook dat TS dat best eens mag bespreken met de eigenaar,of iig overleggen wat de eigenaar wil dat ze doet. TS is ook maar een mens en recht op een eigen mening. Natuurlijk bepaalt zij niet wat de eigenaar moet doen, maar overleggen kan altijd.

Denk dat haar eerste bericht puur uit frustratie is geschreven en dat ze t misschien niet zo bedoelde zoals t nu overkomt.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:24

Mando schreef:
Onze stal wordt 1x per 2 weken uitgemest...
De overige dagen opstrooien.
Ze staan bij ons echt niet vies hoor... juist als je steeds maar leeg haal en ze zijn al niet schoon dan
blijft het niet schoon.

Maar als je mijn verzorgster zou zijn zou ik je ook even bij je oren pakken en aangeven dat je beter dit kan melden aan me dan je fustraties te uiten op bokt.

En ik vind dit niet verwaarlozing van de stal.... daar versta ik iets heel anders onder

Geheel met deze tekst mee eens _/-\o_

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:28

Joellelove schreef:
Dat vind ik ook, ik doe tenslotte veel voor haar dus kan ik dat best overleggen. Iedereen kan het mis hebben dus ook de eigenaar. En ik denk dat leeftijd op dit gebied niet veel uitmaakt of wel?
Ik heb het alleen op bokt gezet omdat ik meningen wou, en ik hoef door niemand terecht gewezen te worden. Als de eigenaar er iets van vind hoor ik dat van haar en niet van jullie. En dat jullie het niet fijn vinden is tot daar aan toe. Maar daar heb ik verder geen boodschap aan :).

Je krijgt toch onze meningen ?
Dat jij die niet fijn vindt, hebben wij verder geen boodschap aan ;)

Denk dat je alleen de reacties van de verzorgsters prettig vindt, niet die van de eigenaren ...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:30

Calanddra schreef:
Ik vind sommigen hier wel heel hard voor TS. Zij hadden de afspraak gemaakt om te mestenzoals zij nu nog steeds doet. Echter omdat de eigenaar elke x enkel opstrooit is de stal als TS komt zo vies dat alles er zowat uit moet. Ik kan best begrijpen dat dat niet leuk is en vind ook dat TS dat best eens mag bespreken met de eigenaar,of iig overleggen wat de eigenaar wil dat ze doet. TS is ook maar een mens en recht op een eigen mening. Natuurlijk bepaalt zij niet wat de eigenaar moet doen, maar overleggen kan altijd.

Denk dat haar eerste bericht puur uit frustratie is geschreven en dat ze t misschien niet zo bedoelde zoals t nu overkomt.

Dan nog. Ze hoort dit hier zo niet neer te zetten. Ze hoort dit met de eigenaar van haar verzorgpaard te bepraten.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:30

Laat de stal een beetje viezer zijn. Hoeven uitkrabben hoort er sowieso bij. Daarna pak je een borstel en poets je haar wat beter. Het is geen porceleinen beeld wat stofvrij in de kast staat. 1 keer in de week kan prima.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:32

Joellelove schreef:
Lianne86 schreef:

Dat is toch precies wat ik net zeg?

Nee, dat exit met de blije smiley's ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:38

Wat een gezeik om niks. Gewoon lekker elke dag rechttrekken en opstrooien. Heeft je paard een lekkere droge stal en een lekkere ligplek ipv op een schoon stro op een vrij harde grond.

Niks mis mee en af n toe 1 of 2 x in de week de onderste laag wat nat is uitmesten en het ontstane gat bijvullen met oud stro en weer rechttrekken en dan lekker vers stro overheen.

Als jij eist dat het dagelijks uitgemest moet worden, nou dat doe je dan toch als je eigen paard hebt.

De eigenaar vind het prima zo en dan moet je niet moeilijk gaan doen.

Als er iets is wat jou niet bevalt bespreek je dat gewoon met de eigenaar en niet hier open en bloot op de bokt, vind ik dan he.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:51

Joellelove schreef:

Je vraagt om meningen en die krijg je, ook al zitten er vervelende meningen bij. Dat is het nadeel van een openbaar forum.

Ga eens goed in gesprek met de eigenaar. Vraag waarom hij/zij dit op die manier doet en wat er precies van jou wordt verwacht m.b.t. het uitmesten en opstrooien.
Betaal je ook mee of hoef je niets te betalen voor het verzorgen en rijden van het paard? Hoe dan ook heeft de eigenaar altijd het laatste woord, maar als jij verder financieel niets bijdraagt vind ik het nogal wat dat je op eigen initiatief de hele stal leeghaalt en er flink wat nieuw stro in doet.
Als ik me verplaats in de eigenaar, dan zou ik er echt niet blij mee zijn dat mijn verzorgster de gehele stal leeghaalt, tenzij ik daar echt om gevraagd heb.

Zelf haal ik dagelijks de drollen eruit en de ergste natte plekken. Ik gok dat er ongeveer 1 x in de 2 weken wat nieuw stro bij gaat. De stal haal ik zo'n 3 x per jaar helemaal leeg. Meer vind ik echt niet nodig. Maar dan moet ik er ook bijzeggen dat het een inloopstal is van 3 x 10 mtr. en dat mijn pony's 24 x 7 naar buiten kunnen. Ze staan geen vast aantal uur en niet 's nachts 'vast' op stal.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:51

Pffff ik vind dat wij bokkers soms zo ver kunnen gaan onder het mom van 'we hebben toch een mening?'
Gelijk van die opmerkingen als: je bent geen waardige verzorger, ik had je al eruit gekickt als ik de eigenaar was etc,
vind ik te ver gaan. Soms lijkt het alsof mensen die reageren alles mogen zeggen en de ts altijd maar beleefd moet blijven.

Maar als de ts zegt dat de stallen vies zijn en onder de strond liggen, dan wordt het waarschijnlijk niet goed opgestrooit?
En met uitmesten bedoel je waarschijnlijk alleen de drollen weghalen? Dat vind ik vrij normaal, gebeurd bij ons hier elke dag.
Ik denk niet dat de ts bedoeld dat ze elke dag de hele stal leeg wil halen?
En ook al weten wij niet de precieze situatie, naar mijn idee wil ze juist het beste voor haar paard, en is het totaal níet haar intentie om de eigenaar af te kraken.
Als mensen van mening zijn dat het beste voor haar paard niet elke dag de drollen weghalen is, dan kan dat op een normale manier gezegd worden zodat de ts daar ook daadwerkelijk iets aan heeft en haar beeld bij kan stellen, geef haar dan gewoon tips over hoe ze dit aan moet pakken :)
Naar mijn idee blijft de ts ook aardig rustig en respectvol in haar reacties.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:57

ts je kan ook gewoon niet de helle stal schoon maken.
bij me tante doe ik altijd mesten als ik er ben en gooi ik alle schonen strotjes in de hoek onder de voerbak ook al licht het boven de plas plek gooi ik toch de schonen strootjes weer in de hoek.
en met mest ook haal ik tussen de mest met de hooi vork ook de schonen strotjes er tussen uit.
en als ik klaar ben doe ik 1 of 2 plakken schoon stro weer in om te knabbelen.
is veel goed koper zo dan de helle stal leeg scheppen.
en als het zoon vies beuk is kan je misschien ook wel overleggen met de eigenaar of het niet handig is om vlas te doen dat jullie maar ik 1x in de week of langer een nieuwe baal er in doen.

bij me andere bijrijpaardje word er voor je uitgemest elke dag omdat ze daar op heel weinig stro staan.

en ook op een manege's worden er maar 1x in de week gemest en elke dag opgestrooid dus er is eigenlijk niks mis mee.

maar gewoon wat iedereen zegt gewoon rustig met de eigenaar over hebben

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:33

Ik had "de eigenaar heeft altijd gelijk" tussen haakjes moeten zetten.
Natuurlijk is dat niet altijd zo maar als je geen eigenaar bent heb je er niet zoveel over te zeggen.
Als het beter kan zal een eigenaar altijd open staan voor de (gefundeerde) mening van een ander. Ik heb ook op pensionstallen gestaan dat ik dacht: moet dat nou zo, kan het niet anders. En wat blijkt, na wat overleg met de pensionhouder kom je er vaak wel uit.

@ Lianne86, je hebt helemaal gelijk. Maar jij hebt daarin het vermogen om voor jezelf te zeggen wat je wilt en baseert daar je keuze op +:)+ . Joelle kan dat blijkbaar niet.

Ze gooit al haar ongenoegen op het internet, je geeft haar je mening en vindt dan dat ze terecht gewezen wordt als het niet in haar straatje past.
Tja, ze moet blijkbaar nog veel leren, over hoe je met mensen omgaat, met paarden omgaat en met mensen met paarden of paardenmensen.
En dat doe je niet op deze manier. Als je lef hebt laat je dit de eigenaar van je verzorgpony lezen en kijk je hoe zij hierop reageert, maar daar zul je ook wel geen boodschap aan hebben.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:43

Lianne86 schreef:
Dan nog vind ik het smerig :) (Of je moet oppotten met alle drollen/natte plekken eruit.. dan kan het wel... maar alleen wat opstrooien vind ik geen optie) en dan past stro gewoon niet bij mijn idee van "schone stal"" als je alleen maar wilt opstrooien.... (Maarja, ik vond de stal nog steeds het mooist bij het vrouwtje waar ze gewoon 1x per week de stal helemaal leeg gooide, 3x per dag drollen eruit schepte en elke dag verder nog eens een mooie lading stro erbij en dat op rubberen matten...)

Voor mij is het heel belangrijk dat ie "goed droog" staat.. Ik moet eerlijk zeggen dat onze ondergrond toen we met stro gingen oppotten niet ideaal was ;) Vandaar ook dat ik altijd het idee had dat het "nat" bleef... (Ok, ik ben daarin een tut hoor, maar ik moet gewoon in de stal kunnen gaan zitten zonder helemaal smerig te worden ;) en toen had ik echt het idee dat het gewoon smerig was...) Daarom ook vlasfan.. toch netjes een opgepotte laag, hij eet het niet allemaal op, en het is gewoon fijn spul omdat het meer opneemt :)

Nou lekker dan. Hoelang staan die paarden binnen als er 3 keer per dag uitgemest word?

TS; ik vind dat je dit gewoon met de eigenaar moet bespreken. Als ik dit als eigenaresse had gelezen had ik dat écht niet tof gevonden.

brechtje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:54

iedereen heeft een andere mening over uitmesten van paarden. mijn paarden staan alleen 's nachts binnen en ik heb sinds kort vlas onder mijn stro liggen. ideaal! misschien is dat wel een optie om het over te hebben met de eigenaresse. scheelt veel tijd en werk voor jullie beiden.

mooihoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:57

bij mij op stal mesten mensen ook twee keer uit. drollen weg halen en weer de stal goed leggen. paarden gaan om zeven uur naar buiten en komen om zeven uur weer naar binnen. mensen mesten dan om zeven uur in de morgen uit. en als ze s avonds rond half negen weer komen. dan halen ze de stront er nog een keer uit. niks mis mee toch als hun dat willen doen. je betaald per baal strooi dus je kan zelf bepalen hoe duur je het gaat maken.