Pony aan een paal in de wei, ideen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:35

little_king schreef:
Vrij weinig is anders als mensenschuw en niets :)

Ach, ze gaan er niet dood van hoor. Mijn merrie uit Tsjechie kon niet vast staan, kwam ook uit het wild en die is ook nooit dood gegaan van ineens in een box staan, ineens mensen en ineens vaststaan. ;)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:36

nee klopt, doodgaan gebeurt niet zomaar.
Dierwaardig is wel eens een andere ding als ik hoor hoe het paard van ts is.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:37

little_king schreef:
nee klopt, doodgaan gebeurt niet zomaar.
Dierwaardig is wel eens een andere ding.

Of hij leert gewoon vast staan en dat druk geven niet werkt, of hij verwond zich met door een omheining springen. :Y)

little_king

Re: Pony aan een paal in de wei, ideen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:39

Of hij verwond zichzelf aan dat touw en die pin.

Ik vraag me af of hij zich wel verwond in een echt goede stevige omheining.

Als hij dat wel doet is hij toch niet echt gelukkig hier?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:40

Gelukkig zal hij aan het begin misschien niet meteen zijn ja, maar als hij straks door heeft dat de grote wereld zo eng nog niet is, kan hij een prima gelukkig leven lijden nog hoor, als hij maar bij de juiste mensen terecht komt.

Mijn merrie heeft het ook prima naar haar zin, terwijl ze het aan het begin ook niet helemaal geweldig vond, omdat ze niet wist wat ze moest en wat er van haar verwacht werd.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:41

Maar deed ze ook wat het paard van ts doet?
De ene is nu eenmaal wat koeler in de kop dan de ander.
De een draait door, de ander legt zich erbij neer.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:44

We weten toch nog helemaal niet wat die van TS gaat doen? Hij moet toch nog uit het gebied komen, of heb ik het fout begrepen?

Mijn paard is een 8 jarige merrie die altijd in de natuur heeft gestaan als kuddeleider en kende haar krachten, echt niet ideaal dus. :')

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:45

Ik begrijp het anders, anders kan hij toch niet al door draden zijn gevlogen?
Of ik heb het mis, dat kan natuurlijk ook best. :)

Nee dat is niet handig, maar voor het paard zelf niet gevaarlijk.

passoasam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:46

Ik heb niet alle reacties gelezen, zijn er erg veel. Maar Je kunt toch gewoon een kuurpen in de grond slaan en hem daar aanzetten. Wij hebben daar wel eens een stier of een ram aan staan als ze graag weg lopen. Dus een pony kan er ook zeker aan.

Het is een stalen pen die je in de grond slaat, met een draaibare ring waar je een lang touw aan doet. Wel eens van iemand gehoord dat die z'n paard aan een ketting had, bekleed met tuinslang. Dan kan het dier zich niet bezeren. Ik had voorheen een pony aan een longeerlijn staan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:52

little_king schreef:
Ik begrijp het anders, anders kan hij toch niet al door draden zijn gevlogen?
Of ik heb het mis, dat kan natuurlijk ook best. :)

Nee dat is niet handig, maar voor het paard zelf niet gevaarlijk.

Niet? zichzelf op hangen is niet gevaarlijk? Zijn nek breken al evenmin?
En niks houdt 'm tegen maar een paaltje in de grond met een touwtje aan wel? :?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:54

Ik reageerde op joscaa en haar merrie in dat 2e stukje.
lees mijn berichten terug en je zult zien at ik tegen het vast zetten ben aan een paal bij de pony van ts.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:55

Het is misschien een rare tip maar met zo'n pin in de grond ga je gauw krijgen dat ze er een soepzootje van maken en er in verstrikt raken, wat ik wel eens heb gezien ( uh vooral bij honden :o ) is dat je twee hoge palen slaat, daar een touw tussen spant en daar weer je paard met een lijn met karabijn haak aanzet, op deze manier kan je de lijn aan het halster niet op de grond slepen.

Ik vind het aardig klinken maar of het in de praktijk goed werkt, weet ook niet hoe " wild" het paard is.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 17:06

Dat heeft een paard snel stuk.

Ik heb mijn kerels (hengsten) ook wel eens aan een stick staan, zelfs eentje die het nooit had gedaan en dat ging goed. Ze leren heel snel wat hun beweegruimte is.

TS zeker NIET aan een touw/longeerlijn zetten, tenzij je DA kosten wil hebben, dit spul snijd en brand als een trein met hele lelijke verwonding als gevolg. Ik heb al eens een veulen verzorgd die bijna haar voorbeen afgesneden heeft aan het touw wat ook lang was. Ze zag mams, vloog er heen, touw sneed in haar oksel. Ik heb een ketting waar ze hier aan staan. En niet alleen aan het halster, eerder aan een halsband en eventueel aan het halster. Wat ook al aangegeven is eerst kort beginnen, een metertje of 3 ketting.

Vossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 17:23

Lees al even mee, ben heel benieuwd hoe het afloopt....

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 17:30

Ik vind het ook maar een eng idee..
De mijne heeft ook 5 jaar in "het wild" gestaan voordat hij met mensen in aanraking kwam. Hij stond door de week lekker in een ruime stal met zijn maatjes zodat ik er wel mee kon werken. In het weekend ging hij de wei op. Op maandag dreven we hem terug de stal in en gingen we weer 5 daagjes aan het werk.. De meeste paarden (dus ook "wilde") worden erg snel halstermak en kun je in no time weer vangen op het weiland... Een paal met touw zou ik dus ook echt nooit doen, heb al te vaak paarden verstrikt zien raken in touwen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 17:48

Zucht, wat een oordelen weer dames!! }>

Euan is een exmoor van de eerste geredde groep van vorig jaar, wij hebben er toendertijd 4 tegelijkertijd opgevangen en zo goed als handtam gemaakt.
Een aantal zijn al zo ver dat er mee gewandeld word in de bossen/dorp, maar er is er eentje die zich niet laat vangen en ontzettend kan schikken vanuit het niets.
Euan is 3 maanden bij iemand anders geweest op proef ivm het uitdunnen van onze groep paarden wegens het stoppen van mijn bedrijf.
Sinds een paar weken weten we dat het gewoon niet goed gaat bij deze dame en hij weer thuis komt.

Euan heeft zowel bij ons in een kudde gestaan, waarbij er niets aan de hand was, dit gedrag is ontstaan na de laatste actie toen hij gevangen moest worden om op proef te gaan.
Aangezien wij naast een spoor staan met onze grote weide track willen we het risico niet lopen dat hij gaat springen of er doorheen gaat en de andere paarden in gevaar brengt.

Aan een touwtje lopen en borstelen gaat steeds beter, alleen een benaderen in de wei of op stal vind hij nog erg eng.
Zodra je hem hebt is het goed.
Om dit te leren komt hij dus tijdelijk aan een stick te staan, zodra dit goed gaat mag hij met alle liefde de kudde weer in, graag zelfs!!

Inmiddels zijn we goed geslaagd en hebben we veel adviezen gekregen.
Een stevige meedraaiende stick, een longeerlijn die in eerste instantie op een 5 a 6 meter gaat en langzaam aan meer ruimte krijgt, een stevige nylons halsring met een stukje ketting en een wartel.

Ik gun ieder paard een 24/7 weide in een kudde en daar zullen we ook voor gaan!

Afbeelding

Afbeelding
Dit is nog op onze vorige locatie (Lint met houtenomheining)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 17:54

ps, dit paard komt daadwerkelijk uit de vrij natuur waarbij ze vrijwel nooit in aanraking komen met mensen, dus wat anders dan een veulentje wat in gevangenschap is geboren en als opfok de natuur in gaat.
Hier zit echt oerinstinct in.
Voordeel... staaltje puurdere paardentaal bestaat niet :D
Laatst bijgewerkt door annebe op 11-05-13 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 17:57

Heerlijk toch, even wennen maar daarna gaat hij zich er prima mee redden hoor! ;)

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 17:58

Als ik jou was zou ik inderdaad zo'n pin met zo'n ring er aan in de grond zetten, en dan een lang touw aan die ring.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 18:00

Eerst een kort stukje zodat hij kan wennen en niet gelijk met 4 pootjes omhoog in de knup ligt.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:07

annebe schreef:
Eerst een kort stukje zodat hij kan wennen en niet gelijk met 4 pootjes omhoog in de knup ligt.

_O-

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 18:14

LBLGypsyCobs schreef:
In Engeland staan heel veel Cobs aan een ketting of touw.

Hier wat tips, die echt wel belangrijk zijn.

Allerbelangrijkste is om het paard niet gelijk 20 meter touw te geven!
Ik heb gehoord van paarden die totaal niet in de gaten hadden dat ze vast zitten, gingen rennen en aan het eind van het touw hun nek braken!
Omdat jouw paardje zo bang is, is het niet geheel ondenkbaar dat hij een flinke sprint inzet.
In Engeland doen ze het touw of ketting vaak aan een halsband en het halster vast, maar je kan je voorstellen wat er gebeurd als ze in volle vaart ineens het touw strak trekken.
Paard wordt gewoon over de kop getrokken en kan dan rug, nek of benen breken.

Doe ook iets van tuinslang om het touw of de ketting, dat voorkomt dat het touw langs het paard schuurt of dat er haren tussen de ketting komen te zitten.
Ook is het touw dan wat 'stijver' maakt niet zo snel lussen waar hij in vast kan komen.

Maar belangrijkste is echt om met een klein stukje touw te beginnen!

Edit: foto gevonden, deze hengst staat alleen aan een halsband en is inmiddels bekend met het einde van de ketting, dus weet precies waar hij moet remmen.
Je ziet ook dat er tuinslang rond de ketting zit:

[ Afbeelding ]

Goeie tip!!!
Gaan gelijk op zoek naar een tuinslang

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:26

Mijn opa had vroeger, net als zo ongeveer iedere Terschellinger paardenhouder, zijn paarden altijd aan een pin staan. Mijn pony's hebben het daar ook geleerd en het is gewoon ideaal dat ze gewend zijn om zo vast te staan. Op wedstrijd: even de pin in de grond en ze konden lekker grazen. Helemaal niets zieligs of engs aan als je ze er maar goed aan laat wennen. Naast de vele nuttig tips om te wennen kan ik je nog de tip geven om een zware zak zand op een meter of 2 voor de pin te bevestigen. Wanneer hij dan gaat rennen moet hij eerst de zak zand verplaatsen voordat hij ineens het touw op spanning heeft staan. Het risico van zijn nek breken is dan zo goed als nihil.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:38

Fijn dat je een oplossing hebt gevonden, ik hoop dat deze ook goed gaat werken!
Vind wel dat je vrij laat (1 dag van te voren) hier om ideeën vraagt, maar neem aan dat je buitenom bokt ook al had zitten nadenken.
Ik ga voorlopig even volgen hoe dit gaat aflopen! :)

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:43

ziet er toch gevaarlijk uit, en lijkt me totaal niet veilig.
maar dat is een eeuwige discussie ;) .

ik zou een kleine stuk weide afzetten