[Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mang

Re: [Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:22

Kuddeverband hoeft wat mij betreft niet eens, als ze over de draad kunnen neuzen en kroelen, en ook regelmatig wel een aantal uur samen staan (in de bak bv) is een privépaddock wat mij betreft ook prima. Mijn paard deelt absoluut geen hooi en als het maakt niet uit of je 1 of 100 hooiplaatsen maakt want dan rent ze gewoon van plek naar plek dat de ander maar niet eet :') Bovendien zorgt hier iedereen voor zijn eigen hooi en wil ik niet dat mijn paard het kuil van de ander krijgt.

Ze staat dus in een vrij kleine paddock met onbeperkt hooi uit een fijnmazig hooinet, en komt minstens een uur in de bak met de ander(en) om te spelen en socializen. 's Zomers staan ze wel samen op de wei.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:34

Ik persoonlijk zou mijn paarden nooit op een stal zetten waar ze in de winter overdags niet naar buiten kunnen, die keuze kan je als eigenaar zelf maken......
Ik vind het belangrijk dat paarden in de winter een aantal uurtjes buiten komen, liefst meer.
In de zomer daar kan je ook een discussie over voeren, maar ik persoonlijk zou echt overdags me paard op een wei willen hebben....

Wij hebben een paddock aan de stallen vast, hier lopen ze overdags buiten in de wei/bos 's avonds/ 's nachts in de paddock kunnen zelf kiezen of ze binnen gaan staan of niet.
Onze paddock is verhard, hebben onbeperkt hooi/voordroog tot hun beschikking.
Overdags lopen ze in het bos/weiland als de bodem het toelaat.
Ze kunnen er "grazen" en hebben ook onbeperkt hooi/voordroog.

Zomers gaan onze paarden 24/7 lekker de wei op, alleen met extreem nat weer gaan ze naar de paddock.
Dit ivm een van onze paarden snel rotstraal heeft en ook dat de wei niet kapot gelopen wordt.
Dit kan zijn voor de nachten, maar gebeurd ook wel eens dat ze een paar dagen even daar blijven is denk sinds we daar staan 2 keer voorgekomen.

Ik ben wel van mening, iedereen wil het beste voor zijn/haar paard en zal dit ook doen!
Ongeacht of een paard in de winter wel of niet buiten komt iedereen heeft het beste voor met hun paard.
Ik respecteer ook ieder zijn/haar keuze ook al zou ik het zelf misschien anders doen.....
Maar op bokt heb je al snel een discussie, sommige doen dat netjes en sommige niet en er zijn er ook die altijd maar op van alles uit zijn

mooihoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:10

wat en onzin zeg met vergunningen. als je een stal begint moet je daar eerst naar kijken. en dan pas je stallen gaan bouwen. smoesjes verzinnen daar zijn mensen heel goed in ! nee maar mijn paard heeft prima naar mijn zin.ik zie aan hem dat hij het wel fijn vind op stal. ook zo standaard zin. !!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:14

Ik vind deze discussie juist altijd wel interessant. Mensen die hun paard 23/7 op stal hebben zijn vaak
veel smoesjes voor het paard aan het bedenken zodat het niet erg is. Moet wel zeggen dat
er weinig stallen in mijn omgeving zijn die weidegang in de winter aanbieden, met een echt goede
rijbak erbij :n

Mijn paard staat in de wintermaanden maar 4 uurtjes per dag buiten. En dan niet in de wei maar
in een zand paddock met een paar andere paarden. Ik zeg altijd; dat komt omdat
IK wil rijden en mijn paard wil scheren en dan vind IK het niet kunnen om haar 24/7 buiten te zetten.
Omdat ik het te koud en te vies/nat vind.

Mensen vinden dat dan egoïstisch maar ik ben tenminste wel eerlijk en verzin geen smoesjes zoals;
mijn paard houdt niet van regen, mijn paard kan niet tegen de kou of mijn paard vindt het fijner op stal.

In het voorjaar en in de zomer (mei tot oktober ongeveer) staat ze wel 24/7 in de wei maar haal ik haar
binnen met onweer.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:15

Ecorasters....ook zo'n mooie uitvinding om een paddock droog te houden :) Doet trouwens ook wonderen voor paarden met mok.
Ik vrees dat dit topic is als schreeuwen tegen een muur, zinloos.....
Heb al zo vaak in topics geschreven dat het net lijkt alsof het hebben van een paard een soort 'recht' is geworden. Ook al wordt zo'n dier niet paardwaardig gehouden, het moet allemaal maar normaal zijn omdat : 'in deze regio gewoon niet zoveel weide is', of ....'zo is het hier nou eenmaal'....'de grond is hier te nat'...de weides te klein (nee dus, er zijn gewoon teveel paarden.
Ik zou er zelf kapot aan gaan als ik m'n paard op een stal zou hebben waar er wachtrijen zijn voor een half uurtje paddock (vast ook zonder ruwvoer).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:20

Tigra,de dingen die jij noemt als onnodig en extra,zoals longercirkels en stapmolens,overdekt en gewoon buiten,zijn echt wel berekend op het aantal paarden. Die zijn duz niet onnodig en kun je niet even wegwerken daarbij zijn dat niet de oppervlakten die je nodig hebt voor grote paddocks. paddocks formaat stal zitten de meeste niet op te wachten.
Weggaan van de pensionklanten is lastig,aangezien er wel iets beters moet zijn,zonder dat het duurder is.
Ook de investeringen van paddocks moet je niet onderschatten en zal terugverdient moeten worden,terwijl geen van de klanten nog meer stalgeld wil of kan betalen,zéker in deze tijd!
Dus ik vind je idd wel makkelijk denken.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:20

Maar wat ik dan wel interessant vind, wanneer vind je het dan wel acceptabel?
Alleen 24/7 op de wei? Of een deel van jaar 24/7 in de wei (zoals mijn paard het dus heeft)
Een paddock paradise, of een alleen een paddock met ruwvoer?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:23

Marjoow schreef:
Niet genoeg ruimte is niet het probleem, het probleem is dat er dan gewoon te veel paarden zijn ;)

Ja en dat komt omdat het anders geld kost. De marge van kosten en opbrengsten per paard is relatief laag,daarom heb je veel klanten nodig om ervan te kunnen leven of bestaan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:26

Kinke schreef:
Ecorasters....ook zo'n mooie uitvinding om een paddock droog te houden :) Doet trouwens ook wonderen voor paarden met mok.
Ik vrees dat dit topic is als schreeuwen tegen een muur, zinloos.....
Heb al zo vaak in topics geschreven dat het net lijkt alsof het hebben van een paard een soort 'recht' is geworden. Ook al wordt zo'n dier niet paardwaardig gehouden, het moet allemaal maar normaal zijn omdat : 'in deze regio gewoon niet zoveel weide is', of ....'zo is het hier nou eenmaal'....'de grond is hier te nat'...de weides te klein (nee dus, er zijn gewoon teveel paarden.
Ik zou er zelf kapot aan gaan als ik m'n paard op een stal zou hebben waar er wachtrijen zijn voor een half uurtje paddock (vast ook zonder ruwvoer).

In een discussie moet je ook niet schreeuwen. je moet ook luisteren en meedenken. Anders kun je idd beter niet reageren als jij daar niet toe bereid bent.
Daarbij kom je niet respectvol over met jouw mening.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:35

Ik heb het al zo vaak beleefd gevraagd, krijg er nooit antwoord op. Wat is er niet respectvol aan mijn mening?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:35

hier staan de paarden een paar uur per dag buiten in de bak als het land te nat is,in de zomer de hele dag buiten en rond 18.00 gaan ze naar binnen,daar er 2 eczemers bij staan,die rond die tijd gaan rennen vanwege de mugjes ( ja ze hebben een eczeemdeken op)

maar bij echt pokke weer staan ze binnen op stal,en komen ze alleen buiten met mesten , waar ze dan ook maar 1 ding doen,bij de uitgang hangen omdat ze graag naar binnen willen,zie de nut er niet van in om paarden uren lang met hun kop naar beneden in de stromende regen te laten staan...

duurt het te lang dan gaan ze gewoon naar binnen :+ heb al wat palen mogen vervangen...

overigens regen,ja dat hebben we hier wel hoor,en dat het nat kan worden,zeker wel..

mijn shetters staan 24/7 buiten zomer en winter en stonden op een gegeven moment er zo bij:
Afbeelding

en ja dat is een gedraineerd weitje,en deze pony;s zijn echt op stal gegaan,tot het droog was,en ze waren gewoon happy dat ze uit die natte zooi weg waren..

dus áltijd uren het land op want land is nooit nat..nah hier niet hoor...en doe echt geen paard hier lol mee om ze in deze natte zooi buiten te zetten :n

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:42

Kinke schreef:
Ik heb het al zo vaak beleefd gevraagd, krijg er nooit antwoord op. Wat is er niet respectvol aan mijn mening?

Je staat duidelijk niet open voor een andere mening dan die van jou en dat die andete mening volgens jou ....hoe zal ik het omschrijven......vooral niet goed is op een kleinerende manier.

Daarbij vind ik het een rare vraag,want neem aan dat je het zelf ook wel kunt begrijpen als jij je post terug leest.

Misschien krijg je geen antwoord door je manier van posten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:44

Ik ben blij dat jij mij zo goed kent superwoman, want blijkbaar ken ik mezelf helemaal niet.
Sarcasme hou ik wel van, de mening van een ander ook, maar ik mag ook graag zelf duidelijk omschrijven wat ik vind van iets.
Op welke manier vind ik paarden houden dan ok? Aangezien je mij zo goed kent?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:46

Waar lees jij dat allemaal?
Ik lees die laatste post en reageer daarop.
Sarcasme kan ik nu idd goed in terug vinden.
Soms kan ik er om lachen en soms vind ik het een goedkoop middel om een reactie uit te lokken om de aandacht te verplaatsen.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 10-05-13 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:47

kimmie261, daar zou ik dus echt geld in investeren, ik zie bij jou wel vaker extreem natte foto's voorbij komen! En dan krijg je dus automatisch ook dat winterverhaal, dat je niet naar de weide kon ivm ijs. Er zijn mogelijkheden genoeg (en niet eens zo duur als ik voorheen dacht heb ik ook laatst op Equitana ontdekt!) om een stuk paddock droog te houden. En nee, dat betekend niet droog alsof er in geen weken regen op is gevallen, maar geen drek en modder tot aan de oksels.

Ik heb me trouwens rotgezocht naar zo'n metalen schuurtje (tweedehands) als jij voor de shetters hebt, wat zijn die krengen duur zeg! En uiteraard hebben paarden die in de herfst en winter buiten lopen wél een schuilplek nodig. Logisch dat ze anders naar binnen willen (hoewel, ik ken er ook genoeg die zetten kont tegen de wind in en grazen maar, met hoosbuien!).
Maar jij zet ze toch ook niet 5 maanden binnen kimmie....

Ik ben het niet met je eens superwoman, ik vind de opmerkingen van Kinke gewoon normaal, haar mening en absoluut niet zonder respect of kleinerend. Dat iemand niet open staat voor iemand anders z'n mening... tja, dat zul je wel vaker vinden in dit topic. Want het is gewoon een feit dat paarden de ruimte nodig hebben, beweging. 5 maanden opsluiten in een box is dus niet ok. Ik sta ook niet open voor iemand die van mening is dat je dier z'n basisbehoeften ontzeggen niet erg is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:53

Nou, dan zou ik zeggen, lach er maar om superwoman.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:54

Netjes omschreven gamblerscup. Ik vond de laatste post anders over komen dan jij. En wat je vaker kunt vinden in dit topic vind ik niet zo belangrijk wanneer dit negatief is. Ik reageer op de laatste posts en dat viel mij op.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:57

Oh ja gamblescup, wij hebben zo'n metalen schuurtje gehad,maar vond het maar een gammel ding. Ze kunnen niet goed tegen de wind,laat staan een schurende pony.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:59

Oh, dan is het maar goed dat ik er geen gevonden heb :D Voor een paar shetters ok, maar dan zeker niet voor twee ezels die altijd alles uitproberen, opklimmen, tegenaan springen, kapot maken :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:01

GamblersCup schreef:
Oh, dan is het maar goed dat ik er geen gevonden heb :D Voor een paar shetters ok, maar dan zeker niet voor twee ezels die altijd alles uitproberen, opklimmen, tegenaan springen, kapot maken :+

Idd. Wij hadden hem als fietsenschuurtje en nee..geen aanrader

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:02

Mijn paarden staan 24/7 buiten. Wel hebben ze een schuilstal. Ze krijgen onbeperkt hooi. De helft van hun plek is betegeld, de andere helft is zand. De paarden vinden het heerlijk omdat ze zelf kunnen kiezen waar ze staan. Ik wil nooit meer iets anders.
Persoonlijk vind ik het ook triest als paarden 'buiten' staan in een paddock even groot als hun box, gescheiden van andere paarden. Dat 'buitenstaan' slaat echt nergens op.

Starzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:08

Mijn paard staat in de winter 19/7 op stal... Natuurlijk niet zo goed als 24/7 buiten..
Maar ik ga vaak met haar buitenrijden en ik zet haar in de paddock. Ook hebben we een mini weilandje waar ik haar dagelijks op zet. Maar wij hebben een stal met ong. 60 paarden, dus als de paarden de wei op gaan is dat niet zomaar te regelen. We gaan dan ook in de kantine een voorlichting houden. Zoals: Gaan de merries eerst of de ruinen/hengsten? En natuurlijk moet de staleigenaar eerst de wei helemaal maaien omdat er anders teveel eiwit in het gras zit en daar kunnen de paarden buikjes niet tegen als ze 19/7 op stal staan... Mijn paard is erg fit van zichzelf dus dit komt niet omdat ze te weinig beweging krijgt.. Als ze 24/7 op de wei kan rennen en razen dan is ze nog steeds lekker fit...
Op pagina 1 zei iemand dat als koeien heel de winter in stal stonden en daarna op de wei mochten helemaal gingen bokken en rennen.. En toen zei ze: "maar paarden zijn geen koeien"
Maar IK vind dat koeien ook RECHT hebben op een normaal leven... Koeien zijn ook dieren en moeten net zo goed behandeld worden als elk ander dier... Sommige denken dat paarden super goed behandeld moeten worden en koeien,, ja die laat je maar in stal staan ofzo....

(Dit bedoel ik niet op jullie te treiteren ofzo maar ik wou het even kwijt zomaar opeens :) )

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:10

punt is hier dat we liever in andere dingen investeren,of anders gezegd andere prioriteiten hebben welke dringender nodig zijn ( oa operaties aan dieren,onderhoud aan een oud huis en auto's rijdend houden) als een wei droog laten maken voor in de winter,daar ik in de winter gewoo een bak heb waar ze in kunnen lopen,is een wei draineren echt prioriteit 0 hier..

deze wei bij de shetten is gedraineerd evenals de bak,maar dan nog met hevige regen en veengrond is het hier verzopen..en dan staan de paarden een paar uur in de bak,of bij echt extreem weer kan het voorkomen dat ze een dag/paar dagen op stal staan,en tot nog toe staan ze dan ook liever op stal als in dat noodweer...

maar met gewoon weer staan ze of op het land,of in de bak..

en dat schuurtje hebben we gewoon bij de obi gekocht voor 150 euro ,maar die staat wel helemaal vastgemaakt in een houten frame, want tegen schuren van de shetten of een berg wind kan het echt niet ( ding weegt iets van 25 kilo dus vliegt echt zo weg..)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:15

Dat is ieder voor zich, of je daar in wil investeren of niet. Ik zou dat wel doen.
Maar jij zet je paarden ook niet 5 maanden in een box, zoals waar dit topic uit ontstaan is.

Ik denk dat ik een maatje groter wilde hebben wat schuurtje betreft, die ik wilde hebben kost hier 300 of 400 euro. En ik ben blij dat ik het er niet voor uitgegeven heb als ik dit allemaal zo lees!

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:21

xApple schreef:
Maar wat ik dan wel interessant vind, wanneer vind je het dan wel acceptabel?
Alleen 24/7 op de wei? Of een deel van jaar 24/7 in de wei (zoals mijn paard het dus heeft)
Een paddock paradise, of een alleen een paddock met ruwvoer?

Zelf wil alleen paarden houden als ze 24/7/365 de keuze hebben om te staan waar ze willen, dus niet in de winter verzuipen in de wei als enige optie, niet in de zomer zonder schaduw in de wei en zeker niet alleen luikje om door naar buiten te kijken 23 uur per dag, maar gewoon zelf kiezen waar ze het meest comfortabel staan. Uitzonderingen als stalrust daar gelaten.

Voor andermans paarden mag ik niet beslissen, maar dan vind ik 6 uur buiten (exclusief training) jaar rond het absolute minimum, alles daaronder vind ik kort gezegd 'sielugh'

Kimmie, met noodweer binnen is prima toch, het is over het algemeen ook niet weken achter elkaar noodweer.