Dag op stal blijven?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25231
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:19

Bij mij gebeurt het in principe ook niet dat Fitz er een dag niet uit komt.
Ik denk dat het in al die jaren misschien 2 x is voorgekomen, vanwege de weersomstandigheden (ijzel of sneeuw).
Als ik niet kan regel ik het zo dat iemand anders hem even buiten gooit.
Maar eruit zal hij gaan, ik vind het toch al rot dat hij zo lang op stal staat.

prompter

Berichten: 11501
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:20

IngridM"]
[quote="promptertje schreef:
Ik krijg gewoon een enorm schuldgevoel als mijn paarden een dag hun box niet uitkomen.... Huilen is gelukkig de afgelopen pak 'm beet 12 jaar niet meer voorgekomen, maar ik kan er echt niet van slapen...

Is denk een tic van mij, maar hebben jullie dat niet Lachen?


Nee promptertje, dat zie je verkeerd, ik heb ook een schuldgevoel als m'n paard een dag z'n box niet uitkwam. Maar daar kom ik weer met m'n onvoorziene omstandigheden.................
[/quote]

Ik denk dat de discussie zo fel werd, omdat o.a. jij aangaf dat je ook een leven naast de paarden erg belangrijk vindt, en daardoor lijkt (let wel, LIJKT!) het net alsof je daar erg makkelijk over dacht, over af en toe "gewoon" eens een dagje laten staan. Daar zal de felle reactie van RK vandaan komen, en ik moet eerlijk toegeven dat ik daar ook erg weinig begrip voor heb, als mensen andere (plezier)zaken belangrijker vinden dan hun paard uit de box halen Bloos .

Onvoorziene omstandigheden zijn, de naam zegt het al, praktisch niet te voorkomen, maar die heb ik gelukkig erg weinig, en het vangnet is groot Lachen.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:21

IngridM schreef:
maar Lot, wie zegt dat JIJ hem de optimale verzorging geeft ???
en als je niet wilt geloven dat mijn stukje sloeg op zaken als ongelukken, dood en verderf, dan moet jij dat weten.
Hieruit concludeer jij dus dat ik heel makeklijk ben met m'n paard maar dat staat nergens geschreven hoor, dat is een conclusie die JIJ hebt getrokken, niet ik............Je kent me niet dus kunt ook niet over mij oordelen. Bovendien ging het er WEL om dat je 'm EENS een dagje laat staan, niet elke week 1.................


Ik heb het niet over JOU, ik heb het er ook echt niet over dat je hem in een bij hoge uitzondering rampgeval als een ongeluk niet kan doen. Leek me duidelijk maar kennelijk dus niet.

Al vind ik t wel raar als je dan helemaal niemand hebt die even iets kan doen. Lekker aso omgeving. Als jij in het ziekenhuis zit en niemand wil dan jke paard even doen? Je moet alleen wel even tijd investeren in het telefoneren en regelen.

En wel EENS een dagje laat staan klinkt mij als regelmaat en het lijkt me niet dat mensen met regelmaat tegen de langtaarnpaal aanrijden.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:23

nou.........heeeft m'n moeder gisteren nog gedaan
nee is geen geintje, tuurlijk wel op bovendstaande, maar die lantaarnpaal stond gisteren echt in de weg Haha!

nee ff serieus; ik heb m'n paard nooit zomaar laten staan, dat weet ik je hebt een bepaalde verantwoordleijkheid en die heb ik altijd genomen.
Maar er zijn en daar blijf ik bij, nu eenmaal wel 'ns dignen aan de hand in het leven die voorrang verdienen!
En als je je vangnet al afgebeld hebt en die kunnen niet..........jta...helaas.

Gulpje

Berichten: 8094
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:24

Bij ons op stal wordt het gelukkig heel goed geregeld. Mijn paard staat elke dag (mits het regent, maar zie mijn regendekentopic) bijna de hele dag buiten. Er zijn twee paddocks, en en heel breed pad langs het weiland, en ik heb er voor gekozen Daisy daar elke dag te laten lopen. Het is wat modderiger dan de paddocks, maar ze kan wel de hele dag lekker buiten staan. Als er een keer een 'onvoorziene toestand' is, zoals een paar weken geleden, dat ze niet naar buiten konden, zorg ik gewoon dat we 's avonds min. een uur rijden. Ik werk fulltime, en ik baal er soms van dat ik alleen maar 's avonds kan komen, maar daar is nu eenmaal niets aan te doen. Roeien met de riemen die je hebt, en het belangrijkste, we hebben een happy paard! Lachen

fokfanaat

Berichten: 20221
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:24

Marengo_82 schreef:
Behalve vorig jaar in de winter, als het niet ander kon (ijzel, sneeuw...)
dat zou ik wel eens willen weten van jullie: wat doen jullie als het ijzelt, sneeuwt, vriest ??? (maar dat is off topic, zal even een nieuw onderwerp plaatsen! Haha! )


Stappen aan de hand, in de binnenmanege.

Ik laat ook voor geen goud mijn paardje de hele dag op stal!

liefst in de wei anders: molen, rijden, paddock, longeren of idd stappen aan de hand

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:25

promptertje schreef:

Ik denk dat de discussie zo fel werd, omdat o.a. jij aangaf dat je ook een leven naast de paarden erg belangrijk vindt, en daardoor lijkt (let wel, LIJKT!) het net alsof je daar erg makkelijk over dacht, over af en toe "gewoon" eens een dagje laten staan. .


je zegt het goed: LIJKT............
ik werk parttime, ging 's mdidags naar m'n paard en had 's avonds tijd voor andere dingen, en ja, ik vind inderdaad een leven naast de paarden ERG belangrijk !!!

maar mensen trekken altijd veeeel te snel hun conclusie over iemand terwijl ze die persoon helemaal niet kennen.
Omdat ik een leven naast de paarden belangrijk vindt, wordt er geconcludeerd dat ik dus maar heel makkelijk met m'n paarden ben ??
Gelukkig weet ik zelf beter .......
Laatst bijgewerkt door IngridM op 21-11-03 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:25

Ik vind het onacceptabel,
ik zou niet rustig kunnen slapen.
Tuurlijk gaan ze er niet dood aan, maar dat vind ik zo'n dooddoener,
ze gaan ook niet dood als je ze 2 dagen geen water geeft.
Waar leg je de grens?
Bij mij ligt de grens dus dat mijn paarden gewoon elke dag buiten komen.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:25

IngridM schreef:
]

ach, leuk is het niet, maar gaan ze echt niet dood van. Soms is het nu eenmaal zo meid....!! oliebol happens zeg maar

Soms gebeuren er nu eenmaal dingen of zijn er zaken waardoor het gewoon even niet kan. Helaas, pindakaas.


Moet me wel nog van het hart dat wat je er achteraf ook van maakt, uit deze opmerkingen klinkt een soort van onverschilligheid die ik NIET zou voelen als door wat voor dramatische reden mijn paard 24 uur op stal moet staan.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:28

Lot"]
[quote="IngridM schreef:
]

ach, leuk is het niet, maar gaan ze echt niet dood van. Soms is het nu eenmaal zo meid....!! oliebol happens zeg maar

Soms gebeuren er nu eenmaal dingen of zijn er zaken waardoor het gewoon even niet kan. Helaas, pindakaas.


Moet me wel nog van het hart dat wat je er achteraf ook van maakt, uit deze opmerkingen klinkt een soort van onverschilligheid die ik NIET zou voelen als door wat voor dramatische reden mijn paard 24 uur op stal moet staan.
[/quote]

tja, dat is maar net hoe jij het opvat, hoe je het leest.........
en als jij dat op die manier opvat.................JE KENT DE MENS ERACHTER NIET>..............!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:35

Nee dat is waar, t gaat me ook niet om de mens erachter. En je kan wel zeggen 't is maar hoe je t leest' maar dat vind ik te makkelijk.

'helaas pindakaas' is niet hoe je t leest, 'jammer dan' ook niet, daar ervaart volgens mij het merendeel van de lezers onverschilligheid, daar zal ik echt niet de enige in zijn.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:35

Wat betreft ijzel en sneeuw,
dan sta ik 's ochtends samen met mams te scheppen, vegen en strooien...

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:56

Ik heb niet liever dan dat mijn paard er elke dag uit komt, in de wei dan welteverstaan.
Ik ga dan ook vaak meer als 1 keer per dag naar stal, om hem ZELF binnen en buiten te zetten, want dat is iets wat de stalhouder niet doet.

Als hij thuis staat, staat hij overdag gewoon altijd buiten, maar nu moet ik mij helaas aan de regels van stal aanpassen. Ik zie mijn paard het liefste buiten, laat daar geen misverstanden over bestaan.

Dat wil zeggen, dat ik op maandag niet eens bij mijn paard mag komen, waardoor hij dus niet buiten komt te staan, noch gereden wordt. Ook op zondag gaat de stal dicht om 12u30, en daarvoor rij ik hem, maar komt hij niet buiten, want het gaat al dicht om 12u30, wie zal hem dan binnen zetten? De stalhouder in geen geval...

De rest van de week probeer ik wat te regelen met een stalgenoot die er ook op staat dat haar paard elke dag buiten gaat. Licor komt dus 5 dagen van de 7 buiten. Nu zelfs, als ik zware griep heb, ga ik toch door weer en wind om hem buiten te zetten.

Maar maandag en zondag: dat is OVERMACHT. Scheve mond En ik voel me er erg schuldig over.
Heb er zelfs al aan gedacht om hem zondagnamiddag gewoon naar huis te nemen, en hem dinsdag weer terug te brengen....
Laatst bijgewerkt door Idra op 21-11-03 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:58

joy gaat altijd naar buiten!
mits wel hele extreme omstandigheden...bv het mond en klauwzeer gebeuren..toen zijn ze dagen binnegebleven..

michele
Berichten: 2133
Geregistreerd: 25-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 14:03

Ik denk dat we nog dagen door kunnen gaan met deze discussie alleen zoals concorde heeft aangegeven (die ook dit topic opende) dat het nu even niet anders kon en dat haar paard anders altijd buiten komt.
En ik denk dat dat bij een heleboel mensen hier is, de paarden komen echt wel buiten alleen bij hoge uitzondering lukt dat soms niet, maar volgens mij (ook als ik naar mezelf kijk) gaat dat niet over 1x per week.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 14:07

Ik zit zelf ook niet graag de hele dag op het toilet

Bij onvoorziene omstandigheden is er altijd wel een stalgenoot of stalhouder te vinden die 'm buiten zet.

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 14:11

IngridM"]
[quote="promptertje schreef:

Ik denk dat de discussie zo fel werd, omdat o.a. jij aangaf dat je ook een leven naast de paarden erg belangrijk vindt, en daardoor lijkt (let wel, LIJKT!) het net alsof je daar erg makkelijk over dacht, over af en toe "gewoon" eens een dagje laten staan. .


je zegt het goed: LIJKT............
ik werk parttime, ging 's mdidags naar m'n paard en had 's avonds tijd voor andere dingen, en ja, ik vind inderdaad een leven naast de paarden ERG belangrijk !!!

maar mensen trekken altijd veeeel te snel hun conclusie over iemand terwijl ze die persoon helemaal niet kennen.
Omdat ik een leven naast de paarden belangrijk vindt, wordt er geconcludeerd dat ik dus maar heel makkelijk met m'n paarden ben ??
Gelukkig weet ik zelf beter .......
[/quote]


ik sluit me bij je aan hoor. ze kennen mij niet, mn paard niet en al staat ie een dagje binnen, ik zorg verder tenminste wel goed voor mn paard. als er iets met hem is ik betaal alles aan veearts rekeningen, zomers staat hij dag in nacht in een hectare land, met een zandbak overkapping en lekker een openstal, zodat ze kunnen kiezen waar ze heen willen. zomers ben ik iedere dag minimaal 3 uur met de paarden bezig. minimaal dus. en swinters zit ik helaas met het probleem dat mijn paard niet op de zomerstal kan staan (heb eigen stallen en weiland, alleen staat swinters half onder water) dus swinters zet ik hem op de manege. daar hebben ze wel weidegang, maar met slechte hekkken. aangeizen ikz o'n leuke tankerfjord heb die een normaal hek niet ziet, of gelijk sloopt, of zijn ijzers eraftrapt in de bagger, zet ik hem dus gewoon op stal. ik probeer zoveel mogelijk te rijden in de winter en er naar toe te gaan, maar wat
ingrid al zegt, je paard is niet je enigste. bij mij ook niet. als hij lekker in zijn vel zit waarom zou ik me dan kapot moeten haasten en mezelf de ziekte in moeten werken om te zorgen dat hij een uurtje langer kan spelen? ik doe het al jaren zo en het gaat al jaren goed. en dan ben ik maa rlekker de boeman die zijn paard zielig een dagje laat staan, maar jullie zouden mn paard eens moeten zien.
hij is supervrolijk gezond en kotm niks te kort hoor.

ik denk dat je bij prioriteiten stellen oook moet kijken naar andere situaties. denk bijvoorbeeld eens aan mensen die hun paard de vernieling in rijden of ze helemaal verrot schoppen, slecht eten geven en noem maar op zoveel.

wat is dan erger??? dat ze een dagje op stal staan?? kom nou zeg....

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 14:12

Wat ik me dan afvraag...als je paard een hele dag binnenblijft omdat jij geen tijd/zin/ziek of whatever bent/hebt blabla.......wordt er dan wel uitgemest? Wordt er uitgemest dan kunnen ze het paard toch tijdelijk in de bak zetten?

Gulpje

Berichten: 8094
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 14:17

Sjuimpje schreef:
Ik vind het onacceptabel,
ik zou niet rustig kunnen slapen.
Tuurlijk gaan ze er niet dood aan, maar dat vind ik zo'n dooddoener,
ze gaan ook niet dood als je ze 2 dagen geen water geeft.
Waar leg je de grens?
Bij mij ligt de grens dus dat mijn paarden gewoon elke dag buiten komen.



Ik snap je punt wel. Dat ze laatst niet naar buiten konden omdat ze met machines bij de sloten en in de paddocks bezig waren toen kón het echt niet, en heb ik 's avonds goed gereden, maar ik voel me er idd heel naar bij.... Maar natuurlijk heeft iedereen totaal andere situaties waar hij/zij mee moet dealen. Ik mag mezelf en Daisy erg gelukkig prijzen dat dat bij ons op stal allemaal zo goed geregeld wordt.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 14:17

Margreet schreef:
Ik zit zelf ook niet graag de hele dag op het toilet

Bij onvoorziene omstandigheden is er altijd wel een stalgenoot of stalhouder te vinden die 'm buiten zet.


En wat dan in mijn geval? Lees even mijn reactie hierboven? Maandag en zondag heb ik gewoon geen keuze... en ik voel me er erg slecht bij, maar daar heeft mijn paard niks aan...

Kelly_Taco

Berichten: 6727
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 14:18

Gelukkig heb ik hier helemaal geen last van. De vriendin van mijn vader komt altijd in het begin van de middag naar stal en zij zet Taco en Perla (haar fjordje) dan altijd in de bak. Zo kunnen ze lekker spelen en zij kan Perla mesten. Daarna haalt ze de paarden altijd weer binnnen en gaat ze Perla rijden.
Ik kom ´s avonds en rij Taco dan. Ik laat hem daarna lekker uitstappen in de stapmolen en zet Perla er even bij zodat zij er ook een tweede keer uitkomt.
In de zomermaanden dat de paarden op het land mogen zet mijn vaders vriendin ze erop en ik haal ze eraf. Daarna rijden we vaak ´s avonds samen.
Als ze op stal staan kunnen de pony´s ook bij elkaar want ze hebben maar schotten van 1.10m hoog (was hoger maar dat hebben we weggehaald) en hebben ze dus lekker sociaal contact.
Goh hoe zou het nou kunnen dat ze zo aan elkaar gehecht zijn Verward

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 14:22

Yuri schreef:
ik denk dat je bij prioriteiten stellen oook moet kijken naar andere situaties. denk bijvoorbeeld eens aan mensen die hun paard de vernieling in rijden of ze helemaal verrot schoppen, slecht eten geven en noem maar op zoveel.

wat is dan erger??? dat ze een dagje op stal staan?? kom nou zeg....

Zoals ik al zei vind ik dat dooddoeners,
zo kan ik er nog wel een paar opnoemen, "hij krijgt 6 dagen per week te vreten, die 7e dag kan hij wel zonder, en hij is echt hardstikke vrolijk als ik de dag erna weer kom voeren want dan doet hij altijd zijn oren naar voren"
Nogal wiedus, maar zou je zelf ook graag zo behandeld worden?
Een paard denkt heus niet: "Dit is de laatste dag van de week, ik hoef haar vandaag niet te verwachten."

Gulpje, dat is overmacht, dat is wat anders als een paard structureel 1 of 2 maal per week te laten staan.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 14:25

Gelukkig komen de paarden bij ons elke dag buiten, maar dan ook elke. Als het plenst? Dan gewoon 2 uurtjes... Als het geijzelt heeft strooien we nog wel eens en in het land kunnen ze dan vaak wel terecht. Gelukkig maar dat ik me hier totaal geen zorgen over hoef te maken. Als de eigenaar niet kan, dan doen wij het.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 14:27

Sjuimpje schreef:
Ik vind het onacceptabel,
ik zou niet rustig kunnen slapen.
Tuurlijk gaan ze er niet dood aan, maar dat vind ik zo'n dooddoener,
ze gaan ook niet dood als je ze 2 dagen geen water geeft.
Waar leg je de grens?
Bij mij ligt de grens dus dat mijn paarden gewoon elke dag buiten komen.


Op de eerste pagina schreef ik al dat het mij niet overkomt dat ze een hele dag binnen staan.
Ik ben het helemaal met Sjuimpje eens, waar trek je de grens?
Eerder toen ik nog op maneges of pensionstallen stond merkte ik dat de mensen die zeggen "Daar gaat ie niet dood van, dat ene keertje" toch steeds lakser waren en dat de paarden steeds vaker niet buiten kwamen.

Juist als je het 1 keertje niet doet, en inderdaad je komt de volgende dag, paardje staat er nog ogenschijnlijk tevreden bij, dan wordt het steeds makkelijker om om steeds minder "belangrijke" redenen het paard maar op stal te laten staan.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 14:32

Idra"]
[quote="Margreet schreef:
Ik zit zelf ook niet graag de hele dag op het toilet

Bij onvoorziene omstandigheden is er altijd wel een stalgenoot of stalhouder te vinden die 'm buiten zet.


En wat dan in mijn geval? Lees even mijn reactie hierboven? Maandag en zondag heb ik gewoon geen keuze... en ik voel me er erg slecht bij, maar daar heeft mijn paard niks aan...
[/quote]

Nee, jij hebt dan inderdaad geen keuze.

Maar ik zou mijn paard uberhaupt nooit op een stal zetten waar hij verplicht 1 dag per week niet de stal uit kan! Verward Maar misschien is er bij jullie niks anders?

Met een parttime baan nog zeggen dat er dingen zijn die ook belangrijk zijn dus dat je paard wel een keertje minder eruit kan.... Verward