Shetlander alleen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:05

het zieligste wat je een paard kan aan doen is alleen zetten,vind ik!
kom erg veel pony's tegen de alleen staan..erg zielig gezicht
ze zien er ongelukkig uit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:06

Ts, alleen om de heb is geen reden om een dier aan te schaffen. Shet kost net zoveel als hij ziek word dan een groot paard en dat is veel soms. Alleen staan is geen optie dus zit je al aan twee shetties vast. Betere optie is om een verzorgpony/paard te zoeken en dan zie je eerst wat het inhoud om pony's te hebben.

Klarinda

Re: Shetlander alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:07

Ja inderdaad, dan doe je daar alvast wat ervaring mee op, en je hoeft niet voor alle kosten op te draaien!

Tazziexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:10

Maar zou ik eigenlijk mogen vragen wat je allemaal wilt gaan doen met deze shetlander? :D

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:14

Ben ik eigenlijks ook wel benieuwd naar :=

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:44

Waardeloos dat er nu met heel dat Internet en alle info die over paarden en zo je wil over Shetlanders in het bijzonder, dit soort vragen nog gesteld worden.

Dan gaat het niet om het welzijn van paard of ponie, maar om "de Heb" en "ik wil".

Een Shetlander JUIST een Shetlander als "oerpaardje", als echt natuurponietje, heeft behoefte aan een Shet-maatje. Een Shetlander in diens eentje er op na houden vind ik een brevet van onvermogen qua paarden/ponie kennis aan diegene, die dit werkelijk voor okee houdt.
Shetten leven van nature in hele grote groepen. Het minste wat je je eigen Shet dan kunt bieden is een andere Shetlander om mee te "praten" te stoeien, te spelen.
Een Shetlander bij uitstek is er zeer slecht aan toe als-ie alleen moet leven.
Het oude boerenverhaal van de geit er bij ken ik ook: ik woon in een klein Drents dorpje, mijn Shet heeft bij een groep varkens, schapen (met Ram) geiten (met Bok er bij) en koeien (met Stier er bij en bevallingen meegemaakt) in gestaan. Ook bij mijn eigen grote paarden, ook in een groep andere Shetten.

Helaas brak hij werkelijk overal uit, dus moest ik hem wegdoen, of naar mijn achterpaddock halen. Daar staat wel zo'n heining (voor mijn Dobermann honden, daar kon hij echt niet uit) Ik deed het laatste: en och wat was hij ongelukkig! Nooit een dag alleen geweest, en hoewel de paddock zo'n 3 meter van mijn achtererfdeur is en mijn slaapkamer zowat aan de stal (dag en nacht open) grenst, en ik dagelijks thuis ben, samen met twee huisgenoten, zag ik meteen zijn treurigheid ontstaan.

Ik heb een ander leuk thuis voor hem geprobeerd te zoeken, maar toen ik dat gevonden had, inmiddels was hij echter gaan schuren, dus men verdacht hem van Zomerexczeem. Hij kwam na 3 weken dus terug.

Toen stond ik voor de keuze: wat nu? Hier schuurde hij door: ik dacht gelijk: jij hebt geen ZE, jij staat stijf van de ellende en stress. Ik ging dus op zoek naar een Shetten vriendinnetje voor hem. Gevonden, een Shetmerrietje 1 jaar jonger dan hij, die ... let op... met een geit had gestaan, de geit was inmiddels doodgegaan. Ze was alleen, dat wilde men niet voor haar, dus ik nam haar over.

Vanaf het moment dat de Shet merrie er bij mijn Shetruin bijkwam was het okee. Geen geschuur of geknaag aan stalhout meer geweest.

Het zijn groepsdieren, vooral die kleine ponies, intens tragisch als men heden ten dage nu nog serieus denkt dat een Shetlander (och het is maar een Shettie) andere behoeften zou hebben dan een groot paard.
Het tegendeel is namelijk waar.

Moeten ook op tijd bekapt, ontwormd, geeent, hun hooi.
EN HUN EIGEN PAARDENMAATJE, of dat nu een Shet of een Tinker is, het is voor de normale onderlinge verstandhoudingen het beste als het een ander paard of ponie is.

Ik heb ook twee "grote paarden" dus ik weet echt wel het verschil... er is geen wezenlijk verschil, omdat ze toevalig zo klein zijn zijn ze qua zorgen echt niet veel goedkoper zijn (nu ja, ze eten wat minder hooi). En mij hoeft het geen zadels en hoofdstellen te kosten want ik rij daar natuurlijk niet op: maar: die HEB ik wel, voor de buurtkinderen.

Een Shet is niet een "ding" dat je maar aanschaft zo lang je nog niet aan een groter paard toe bent.

En zo lang TS zulke simpele gedachtes over "een Shet" er op na houdt, is zij aan een Shet ook nog niet toe.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 20:55

Nou ik ben niet echt iemand van het rijden dus ik dacht dan neem ik een shet en wat ik ermee wil gaan doen is poetsen natuurlijk, longeren, over een tijdje dan een bijrijdertje zoeken,
Misschien later ook mennen etc.

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:52

Myraxhorsey schreef:
Nou ik ben niet echt iemand van het rijden dus ik dacht dan neem ik een shet en wat ik ermee wil gaan doen is poetsen natuurlijk, longeren, over een tijdje dan een bijrijdertje zoeken,
Misschien later ook mennen etc.

Waarom neem je er dan geen 2 ? Dan kan je enkel & dubbelspan rijden & heb je 2 gelukkige pony's ipv 1 ongelukkige :)

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 21:56

Ja maar ik weet nog niet zeker of ik wil gaan mennen zo'n kar is zoo duur

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:58

Wacht gewoon nog een paar jaar.
Ik wilde vanaf mijn 10e al een eigen paard. En 2 jaar geleden, toen ik 20 was, kwam plots mijn droom uit! Veel sneller dan ik had verwacht.
Denk met je verstand, niet met je gevoel.

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:02

Myraxhorsey schreef:
Ja maar ik weet nog niet zeker of ik wil gaan mennen zo'n kar is zoo duur

Maar snap je wel dat je eigenlijk zo goed als genoodzaakt bent om 2 paardjes te kopen ipv 1 ?
Een shetje kost bij aankoop wel minder maar in de verdere verzorging kost een shetje even veel als een normaal paard.
Het is niet omdat de hoefjes kleiner zijn dat de smid er minder voor zal vragen of omdat het shetje kleiner is dat de DA minder zal vragen om een ontwormingskuur. Waar ga je je shet(jes) stallen ? Op een boerderij ? Hebben ze daar voldoende weidegang ?
Ik zou zeker en vast 2 shet's kopen ! En als je er het geld niet voor hebt , dan maar geen want 1 ongelukkige pony is bijna niks waard tegenover 2 gelukkige pony's.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 22:10

Ik ga gewoon op een stal staan waar andere paarden zijn dus

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:17

Myraxhorsey schreef:

Een kar om te mennen kan je ook tweedehands kopen :)

Maar als je dat al duur vindt, dan vrees ik dat je nog gaat schrikken hoeveel geld het onderhoud van de pony zelf gaat kosten. Geld verdwijnt als sneeuw voor de zon :D

raichalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:20

zou er toch een vriendje bij zetten :D

Tazziexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 23:47

vuurneon schreef:
Myraxhorsey schreef:

Een kar om te mennen kan je ook tweedehands kopen :)

Maar als je dat al duur vindt, dan vrees ik dat je nog gaat schrikken hoeveel geld het onderhoud van de pony zelf gaat kosten. Geld verdwijnt als sneeuw voor de zon :D

Inderdaad ik ben bang dat het dan allemaal iets te veel gaat kosten. ;)

xloveveerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 17:59

Paarden zijn kuddedieren, Shetlanders even goed. Ik zou hem dus niet alleen zetten, hier kan je paard zwaar ongelukkig van worden. Wacht dan nog even, spaar een tijdje en koop er twee. En anders geen, want het paard wordt er echt niet gelukkig van :Y) .

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:05

Ik hoop ook voor je dat als de pony ziek word je dat niet te duur vind?
Als ik je berichten lees zou ik er als ik jou was niet eens aan beginnen..

rosaprinces

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:35

jjustangela schreef:
het zieligste wat je een paard kan aan doen is alleen zetten,vind ik!
kom erg veel pony's tegen de alleen staan..erg zielig gezicht
ze zien er ongelukkig uit.

ja dat zie ik ook vaak! dan zetten ze er een schaap, geit of kip bij en dan denken ze; nou hij heeft een vriendje! het is natiirlijk beter d an helemaal alleen maar ik vind ookd at er altijd een paardje bij moet staan!

hih

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 12:56

Ja IDD ik zie dat zo vaak eht zielig gezicht jaa! |(

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 13:05

Ik snap dat, als je het rijden niet belangrijk vind, je een shetlander wilt aanschaffen. Maar je moet weten dat ook een shet heel veel geld kost. Ik heb zelf een haflinger en twee mini's. De eerste mini kreeg ik toen ik mijn haf al 4 jaar had. Het eerste jaar heeft mijn Mini mij meer geld gekost dan de haflinger gekost heeft in die 4 jaar bij elkaar.
Want als een shetlander ziek wordt, kost dat net zoveel geld als wanneer een groot paard ziek wordt.
De hoefsmid is net zo duur. Een shet moet ook ingeënt, ontwormd, enz. worden en dat kost geld.

Als ik jou was zou ik er nog even heel goed over nadenken. Zeker omdat je al aangeeft dat karretjes ed. heel duur zijn..

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 13:16

Als je alles duur vind kun je beter geen pony kopen.

Voor wat ik hoor en hier ook weer zie is dat veel mensen zo makkelijk denken over een shet, net alsof het niet gewoon een paard is net zoals de KWPN'er van de buurvrouw. Shetjes kun je makkelijk alleen zetten, hoefsmid voor het shetje?, tandarts voor het shetje? DA voor het shetje? shetjes zijn gemeen en lelijk.

Een paard is een paard en ja shetjes horen daar ook bij, die hebben ook een DA nodig, een hoefsmid, eten en soms een tandarts, en ook heel belangrijk een maatje. En uiteraard opvoeding want veel mensen denken dat shetjes vanzelf gaan en ja, dan gaan ze lelijk en gemeen doen, net zoals ieder ander paard.

Ik zie dat TS vooral vraagt naar kosten, een gezelschaps pony kun je zo overal gratis afhalen, internet staat er vol mee, maar alsjeblieft TS, neem geen shetje. Als je nu al zo op kosten gefocust bent, hoe moet het dan met alle andere dingen die een paard nodig heeft?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 13:23

Mijn mini is de meest sociale van het stel.... doodongelukkig worden ze wanneer ze alleen staan.
Spelen, rennen, kroelen..... hij kan er geen genoeg van krijgen.
Iedere 2 maanden loopt de smid hem na, hij moet ook ontwormd, wordt ieder jaar nagekeken door de tandarts..... op mijn 16e had ik dat niet kunnen bekostigen hoor.
Ik zou lekker een verzorgpony nemen!

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 14:46

Ik heb al 2 verzorg shetjes

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 14:58

Hou het daar dan bij!

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 19:03

Waarom?