beenbescherming en springschoenen in de wei??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 21:30

Moratoetje schreef:
Mijn paarden, alleen degene die op ijzers staan, hebben standaard springschoenen aan als ze naar buiten gaan. De eerste keren dat ze echt op de wei gaan hebben ze ook peesbeschermers om. Als ze eenmaal gewend zijn, dan alleen springschoenen. In de paddock hebben ze altijd beschermers om.

Ik gebruik deze beschermers voor op de wei en in de paddock:
[ Afbeelding ]
Zo lelijk als wat, maar wel lekker luchtig :D

En op de trailer hebben ze bij mij altijd transportbeschermers om tijdens het rijden, eenmaal op plaats van bestemming doe ik ze af (in de zomer vooral). Ik gebruik deze beschermers:

[ Afbeelding ]

nou ik denk niet dat die eerste een optie zijn haha, laat hem wel gewoon zonder, maar misschien wel met springschoenen in het begin.
ook die transport beschermers gaan hem niet worden want ik hoor hier dat zo inpakken helemaal niet goed is voor een paard. maar ook hier zijn springschoenen dus wel een optie
maar waar heb je die peesbeschermers vandaan. heb ze nog nooit gezien

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:37

Waarom zijn transportbeschermers niet goed voor een paard????
Ik heb 1x gezien hoe erg een paard zichzelf kan verwonden in de trailer :oo , en dat had met transportbeschermers voorkomen kunnen worden.

De peesbeschermers heb ik besteld op internet: http://www.ruitershop.nl/nl/paard/beenb ... 90002----/

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 17:33

Moratoetje schreef:
Waarom zijn transportbeschermers niet goed voor een paard????
Ik heb 1x gezien hoe erg een paard zichzelf kan verwonden in de trailer :oo , en dat had met transportbeschermers voorkomen kunnen worden.

De peesbeschermers heb ik besteld op internet: http://www.ruitershop.nl/nl/paard/beenb ... 90002----/

ja dat weet ik ook niet precies, volgens mij omdat er hier ook mensen zij die een paard kennen wat zichzelf verwond heeft door op zijn eigen transportbeschermers te gaan staan ofzo. maar dat een paard zich zonder ook goed kan verwonden geloof ik best!!

mang

Re: beenbescherming en springschoenen in de wei??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 17:49

Hier ook een paard gehad die van de laadklep viel met transportbeschermers. gelukkig toen een klein wondje aan over gehouden, zonder transportbeschermers hadden waarschijnlijk haar hele benen open gelegen :n
Voor mij nooit meer zonder.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 17:59

Colway schreef:
En als jouw vader zo hard remt dat de pony onderuit schuift rijdt hij gewoon te hard en houdt te weinig afstand (bizarre situatie even daargelaten)

Klopt en toen reed er zo iemand vanaf de kruising achter midden in de trailer zonder ook maar even te remmen.. Trailer total loss, paard staart gebroken en 2 schrammetjes op zijn benen, erg blij dat er bescherming om zat!
Ik heb het paard van mijn vriendin toen opgehaald, niet normaal. Trailer was helemaal kapot, kap er af enz.

On-topic.. Ik doe ze never nooit bescherming om in het land. Sterker nog, met rijden vaak niet eens. Als ik naar les ga vaak wel, dat is een groot terrein en dan wil ze wel eens uit d'r plaat gaan. En dus als ik op buitenrit of iets bijzonders ga doen met de paarden, maar verder niet.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 19:50

hmm, eigenlijk wordt dat stuk van die transportbeschermers al steeds meer het onderwerp (is ook de bedoeling want ben al overtuigd om geen beschermers te doen in de wei) maar ben van nog meer mensen benieuwd of ze transportbeschermers gebruiken. want er zijn nu zo veel soorten te koop, en die worden volgens mij dus ook wel goed verkocht, dat je denkt dat toch heel veel mensen ze wel gebruiken. zit me alleen af te vragen wat voor meerwaarde het heeft. er zijn hier dus mensen die erbij zweren omdat ze een keer een paard hebben gezien dat zich blesseerde zonder, maar er zijn er ook die er juist tegen zijn omdat ze weer een paard kennen dat zich blesseerde doordat het paard transportbeschermers om had...dat is eigenlijk een beetje hetzelfde (oke niet hetzelfde maar ik vergelijk het even) als je gordel om doen. iedereen doet zijn gordel om in de auto omdat er al veel mensen verongelukt zijn omdat ze geen gordel om hadden. maar laat ik nu eens iemand kennen die blij mocht zijn dat ze geen gordel om had. ik weet niet precies hoe het ging maar ze reed op een kruising (zat dus op bestuurders stoel en passagiersstoel was vrij) en een vrachtwagen reed bij haar de auto in van links en zij kon (omdat ze geen gordel omhad) naar de passagiersstoel schuiven.

sorry voor dit lange verhaal maar zou dus graag willen weten wie er nou voor of tegen transportbeschermers zijn en waarom

Sjoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:55

ik vind het ook onnodig om beschermers in de wei om te doen, het is ook nog is niet goed voor het bloedsomloop want het bloed word in de pezen tegen gehouden. Een uurtje kan dat geen kwijt, maar een hele dag op de wei zou ik nooit mijn peesbeschermers om doen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:59

Blessures door transportbeschermers is dan neem ik aan als ze er op gaan staan? Anders kan ik me er weinig bij voorstellen.. Maar als ze er op gaan staan is of de pasvorm niet goed of ze zitten gewoon niet strak genoeg volgens mij..

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 21:12

mang schreef:
Blessures door transportbeschermers is dan neem ik aan als ze er op gaan staan? Anders kan ik me er weinig bij voorstellen.. Maar als ze er op gaan staan is of de pasvorm niet goed of ze zitten gewoon niet strak genoeg volgens mij..

ja ik denk ook als ze erop gaan staan, maar lijkt me toch ook niet goed als ze zo super strak zitten, wel??

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:15

Ze zijn heel dik en zacht dus ze kunnen niet echt te strak, anders als peesbeschermers of bandages. Het kan natuurlijk wel té strak, maar dan moet je wel heel hard je best doen :+

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 22:20

oke haha. hoef ik me daar in elk geval geen zorgen over te maken :D

lovepony1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:15

ik gebruik alleen peesbeschermers als ik ga springen of hij last heeft van.zijn peesen.
ik denk ook dat je nicks om.moet doen dat de wond dan niet goed heelt

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 19:39

Ik gooi de draak gewoon het land op en hij mag het uitzoeken. Hij komt bijna nooit met wondjes terug, hij heeft nooit bescherming om gehad en hij weet nu prima dat die zn benen op moet trekken

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:04

Geen beschermers op de wei, totaal onnodig en gevaarlijk ivm oververhitting. Paardenbenen worden sterker zonder beschermers.
Een 350 grams deken nog op??? Beetje erg dikke deken voor deze tijd van het jaar?
Mijn paard krijgt alleen peesbeschermers om de voorbenen bij transport. Maar ik vind het ook een beetje raar dat er blijkbaar zo hard wordt geremd dat de pony door de trailer schuift. Misschien iemand anders laten rijden die daar beter in is?

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 11:22

Noetje14 schreef:
hmm, eigenlijk wordt dat stuk van die transportbeschermers al steeds meer het onderwerp (is ook de bedoeling want ben al overtuigd om geen beschermers te doen in de wei) maar ben van nog meer mensen benieuwd of ze transportbeschermers gebruiken. want er zijn nu zo veel soorten te koop, en die worden volgens mij dus ook wel goed verkocht, dat je denkt dat toch heel veel mensen ze wel gebruiken. zit me alleen af te vragen wat voor meerwaarde het heeft. er zijn hier dus mensen die erbij zweren omdat ze een keer een paard hebben gezien dat zich blesseerde zonder, maar er zijn er ook die er juist tegen zijn omdat ze weer een paard kennen dat zich blesseerde doordat het paard transportbeschermers om had...dat is eigenlijk een beetje hetzelfde (oke niet hetzelfde maar ik vergelijk het even) als je gordel om doen. iedereen doet zijn gordel om in de auto omdat er al veel mensen verongelukt zijn omdat ze geen gordel om hadden. maar laat ik nu eens iemand kennen die blij mocht zijn dat ze geen gordel om had. ik weet niet precies hoe het ging maar ze reed op een kruising (zat dus op bestuurders stoel en passagiersstoel was vrij) en een vrachtwagen reed bij haar de auto in van links en zij kon (omdat ze geen gordel omhad) naar de passagiersstoel schuiven.

sorry voor dit lange verhaal maar zou dus graag willen weten wie er nou voor of tegen transportbeschermers zijn en waarom

Nikass en jwl ik zou dit teruglezen want ik ben allang niet meer van plan om peesbeschermers om te doen in de wei, ik ben nu alleen benieuwd wie er transportbeschermers gebruiken. en ja ik weet day mijn vader soms wat hard rijd maar als hij niet meer mag rijden kan ik nooit meer op wedstrijd. en wat betreft dat deken. dat ik dit topic startte is al een paar weken geleden. hij staat nu gewoon bloot :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:36

Haal die deken af joh!! Of iig doe een dunnere op. 350 Grams is way to much nu! :P
Dan hoeft ie ook niet meer te schuimen na een beetje inspanning.

Een balvertrapping kan soms best vervelend zijn en vaak zit dat op de plek waar een springschoen ook zit maar dat zou je ff moeten zien.

Ik doe nooit bescherming aan op de wei, vind ik niet nodig. Maar ze staan hier dan ook dagelijks op het land dus het is niet zo dat ze na het winterseizoen voor het eerst weer buiten komen na lange tijd. Dan zou ik misschien eenmalig bescherming gebruiken. Maar in principe redden ze zich prima hoor. Wondjes her en daar komen nu eenmaal voor en meestal valt het mee.

Wij zijn pensionstalling en doen geen bescherming om bij paarden (dus ook niet van de pensionklanten) voor het op de wei gaan. Alleen als er een medische noodzaak is maar dan is het vaak ook maar tijdelijk.

Ik deed mijn paarden op de trailer eerder wel altijd bescherming om. Met losrijden hield ik het dan ook aan en alleen voor de dressuur proeven ging het af. Ook ivm proppen ed, dan heb je toch sneller een verwonding. Op de trailer is meer voorzorg, mijn paarden worden soms wat ongeduldig maar zijn nooit echt vervelend onderweg.

Echter loopt mijn merrie nu marathons voor de wagen. En tijdens zo'n marathon kan het voorkomen dat ze 3 uur in volle bescherming staat. Icm inspanning maakt dit dat de temperatuur van de pezen behoorlijk oploopt. Ik heb dan ook besloten geen bescherming meer aan te doen op de trailer, omdat ik persoonlijk vindt dat mijn merrie haar benen dan té lang 'opgesloten' zitten.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 17:49

de deken is af!!! ik heb al een paar keer aangegeven dat ik dit topic een paar weken geleden maakte en dat de titel eigenlijk niet meer van toepassing is. ook de bescherming in de wei ga ik niet doen, maar de wond zat idd op een plaats die met springschoenen voorkomen had kunnen worden, maargoed. het gaat mij nu vooral om in de trailer en dat vooral om echt transportbeschermers want ik ben wel benieuwd wie er nou allemaal transportbeschermers gebruiken.
ja, eerst een tijd op de trailer en daarna nog 3 uur lopen met beschermers is idd wel erg lang, snap goed dat je dan geen bescherming omdoet in de trailer.

Han_lageland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 12:10

Zoals ik begrijp heb je al besloten om geen beschermers te gebruiken op het land. Persoonlijk doe ik alleen rondom bescherming om als ze de eerste paar keer op het land gaan, waarom zou je niet willen voorkomen dat het paard met wondjes en blessures terug komt. Je moet er namelijk rekening mee houden dat het hier geen natuurlijke situatie betreft omdat ze lange tijd alleen in de paddock en op stal hebben gestaan en dus gegarandeerd een paar keer flink gek doen in de wei. Daarnaast gaan ze de eerste paar keer ook niet gelijk de hele dag op het land en hebben ze dus ook maar beperkte tijd beschermers om.
Om te voorkomen dat mijn paard zijn ijzers (speciaal beslag) aftrapt houd ik ook de springschoenen om. Het is namelijk naar mijn idee nog zieliger als hij kreupel is dan wanneer hij goed passende springschoenen om heeft.

De dekensituatie is heel erg van je paard afhankelijk, iedereen kan wel roepen dat het lekker warm is en dat je de deken eraf moet halen. Maar als jou paard is geschoren en gedurende de winter onder dikke dekens heeft gestaan kun je dit beter rustig afbouwen. Een wintervacht trekken ze ook tijdens een warme dag uit! Natuurlijk is het wel belangrijk om dekens te gebruiken die goed ademen!

Wat betreft het transport, waarom geen beschermers als jou paard last heeft van onbalans in de trailer? Paard op de trailer is namelijk ook geen natuurlijke situatie! Normaal staan ze er niet dusdanig lang op dat warmte door de beschermers een probleem geeft. Gebruik wel goed passende bescherming!

Ik ben van mening dat als je problemen kunt voorkomen je dit ook zeker moet doen. Natuurlijk raak ik niet in paniek van een schrammetje maar in veel gevallen blijft het niet bij een schrammetje. En natuurlijk weten paarden zelf wel hoe ze hun benen moeten gebruiken, maar ze staan hier in een door mensen gemaakte situatie, dus blij dat ze naar buiten mogen en dan ook nog eens een omheining waardoor ze rare stops en draaien zullen maken als ze gek doen.
Iedereen heeft natuurlijk ervaringen waarop ze hun advies zullen baseren, maar blijf gewoon je gezonde verstand gebruiken en kijk naar jouw situatie en jou paard.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 12:12

Geen bescherming in de wei.
Weet je hoe warm het onder die dingen word als de temperatuur ook stijgt?
En ze orden vanzelf voorzichtiger :)

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 17:25

haha, ik weet echt niet meer met al die reacties moet hoor. ben het helemaal met je eens Han_lageland maar wat Cchanny zegt klopt ook. al staat hij natuurlijk niet de hele zomer met bescherming om. alleen in het begin en dat is idd maar even.
en ik moet voor volgende winter wel betere dekens kopen. ik word namelijk niet goed van die schuurplekken. pony heeft last van muggen en zit dan onder de bultjes dus wilde een vliegendeken gaan kopen maar ook dat ga ik niet meer doen. pony zit nou eindelijk in zijn zomervacht en heeft laast weer eventjes met deken opgestaan toen het zo veel regende en er is nou al een begin van een schuurplek.
wat betreft die transportbeschermers heb je wel een punt Han_lageland. misschien toch maar over nadenken dan..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:31

Het hangt ook een beetje van je paard en je situatie af. Toen ik mijn paard kocht was ze gewend om tijdens het rijden aan vier benen beschermers te hebben. Ik ben daarmee gestopt omdat ik dat niet nodig vond voor haar. Als ik nu voor transport een keertje gewone peesbeschermers om doe, alleen vóór, gaat ze heel debiel lopen, net als paarden dat soms doen als ze echte transportbeschermers om hebben. Ze is het zó niet meer gewend dat ze weer aan dat rare gevoel om haar benen moet wennen.
Met alles doe ik zo min mogelijk poespas op mijn paard. Ik knip geen oren uit en geen sokjes af. Ik doe zo min mogelijk dekens (helaas heeft ze wel een regendeken nodig en heeft ze ook veel last van schuurplekken) en geen beschermers dus. Ook geen transportbeschermers op de trailer, alleen peesbeschermers voor, voor het geval dat je in nood hard moet remmen en ze met haar achterhoeven haar voorbenen kan raken.
Als mijn paard een tijdje op de paddock heeft gestaan en ze gaat weer het land op is ze heel blij maar ze doet nooit extreem raar. Dus ik vrees dan niet voor ongelukken. Maar dat kan dus voor iedereen verschillend zijn. Mijn paard staat ook op een stuk land van drie hectare, dus als ze even wil rennen kan ze haar gang gaan :)

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:37

Paard lief van ons staat alleen met springschoenen buiten. Tikt ijzers eraf en kootjes lichtjes kapot.
En onze pony hengsten voor peesbeschermers en springschoenen.

Op transport alleen andere paard met transportbeschermers omdat hij over zijn achterbenen mest.
Voor de rest niks.

Mijn pony had een scheur in zijn kootbeen, zonder bescherming in de wei. Verdraaide zich in een gat.

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:54

Ik vind zelf dat ze zich wel redden. Ze hebben die dingen in de natuur ook niet!

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 15:06

KGasfart schreef:
Ik vind zelf dat ze zich wel redden. Ze hebben die dingen in de natuur ook niet!

klopt voor in de wei heb je gelijk, maar in de natuur hoeven ze niet te rijden en niet op de trailer.

Han_lageland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:46

KGasfart schreef:

En in de natuur staan niet om de zoveel meter hekken waardoor ze moeten stoppen en draaien.