Van 9 tot 3 op de weide, voldoende?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:36

Jibbel schreef:
Het is idd niet de bedoeling ze 's nachts helemaal niets te geven. Ze zijn nu ook onbeperkt ruwvoer in slowfeeders gewend, maar afgelopen zomer met 24/7 weidegang werden ze wel echt wat te dik voor het mooie (ik heb friezen, dus dat zegt ook wel genoeg denk ik?).
Maar ik zou ze dan bijv. om 17.00 uur op het zand zetten en rond 22.00 uur ruwvoer voor de nacht geven. In die tussenliggende 5 uur kunnen ze uitbuiken en even aan het werk (rijden/longeren oid). En dan 7 uur 's ochtends weer het gras op.

mijn stalhoudster had ook een fries en deze werd ook behoorlijk vet van de wei.

en s`nachts hebben ze stro te eten als hun voordroog op is.

en idd in die tussentijd kunnen ze andere dingen doen.

in de natuur moeten ze eten zoeken , hier staat het hapklaar voor ze daarom hoeven ze niet 24 uur te eten achter elkaar.

pmarena

Re: Van 9 tot 3 op de weide, voldoende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:27

Hier bouwen ze zelf die uitbuik-momentjes in, simpelweg omdat ze weten dat er toch genoeg is gaan ze niet de hele dag alleen maar staan vreten :)

Ik vind het wel een grote meerwaarde voor die dieren dat ze zelf hun dag een beetje kunnen inrichten qua wanneer ze wat doen en niet dat wij alles voor ze bepalen. Onder het zadel moeten ze al luisteren, laat ze dan de rest van de dag lekker zelf dingen bepalen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:32

Ligt er aan hoe het stalblok is. In de zomer is het hier op stal niet uit te houden hoor, hemel wat een hitte.
In de zomer staan hier alle paarden 24/7 buiten en daar hebben we nog nooit koliek van gehad. Uitbuikmomenten genoeg, ze staan namelijk niet 24 uur per dag te eten, omdat ze op de wei staan :')
Hier staan ze ook met regelmaat te dommelen of gewoon te staan. Verder hoeven paarden met juist weiden niet vervetten, wij doen hier aan stripbegrazing bijvoorbeeld.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:46

Het lastige van strookbegrazing (bij strippen denk ik aan wat anders) :P is dat de ruimte voor die 2 van mij dan behoorlijk klein is en ze minder bewegen.
Als ze op een groter stuk staan rennen ze veel meer.
Ik ben een beetje aan het experimenteren wat nu het beste bevalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:55

We hebben de stripbegrazing over een aardige lengte. We beginnen smal (een meter of 20), maar dat stuk wordt steeds breder vanzelf tot uiteindelijk grootte van het weiland. Ze krijgen er wel steeds wat minder bij. Eerst gaan de paarden die het kunnen hebben er op. En als het dan bijna kaalgevreten is, de eczemer, tinkers en de paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:09

Ja ik heb er maar twee haha maar ik vind het een lastig probleem.
Ze worden bij mij slanker aan het einde van het seizoen terwijl ze dan meer ruimte hebben en nog steeds voldoende gras.
Kort gras betekend niet minder fructaan jammer genoeg maar het is kiezen tussen twee kwaden:
lang gras meer beweging of kort gras minder beweging..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 23:59

MirandaFuego schreef:
Ja ik heb er maar twee haha maar ik vind het een lastig probleem.
Ze worden bij mij slanker aan het einde van het seizoen terwijl ze dan meer ruimte hebben en nog steeds voldoende gras.
Kort gras betekend niet minder fructaan jammer genoeg maar het is kiezen tussen twee kwaden:
lang gras meer beweging of kort gras minder beweging..

Hier ook hoor, hier hebben we 7 paarden, verdeeld over drie weiden. 3 paarden hebben problemen, 1 tinker die gauw te dik wordt, 1 paard met gevoeligheid voor hoefbevangenheid (29 jaar!) en 1 met zomereczeem. Die moeten schraal. Dus gooien we de andere 2 paarden van 23 en 28 er eerst in. Daarna de gevoelige types.
Wat je kunt doen, als je vind dat ze in het begin wat te weinig hebben. Het eerste stuk van de strook maaien en dan per week een halve meter of meer bij geven.
De oudjes hebben het aan het eind van de zomer ook moeilijker hoor, die vallen dan af. Pas van hooi komen ze dan weer aan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 08:39

Op zich hebben wij het hier dus zo dat we een pad rondom de weides hebben, waardoor ze daar de hele dag kunnen rennen en doen.

En we kunnen er dan voor kiezen om een stuk wei maar een paar uurtjes per dag open te zetten zodat ze daar kunnen grazen. En dan elke week een ander weitje daarvoor gebruiken, zodat ze alleen de toppen uit het gras eten overal.

Beter voor de paarden omdat ze niet van dat gestresste fructaanrijke gras eten en gewoon het hele stukje wei ter beschikking hebben (maar dus slechts een aantal uren per dag waardoor je de gras-inname-hoeveelheid toch beperkt), en beter voor de grasmat omdat die niet steeds super kort wordt afgegraasd.

Het enige nadeel eraan vind ik dat ze dan dus wel erg staan te "wachten" totdat ze een wei op mogen, en zodra er ergens een hek opengaat draven ze snel de wei op, de kop gaat aan de grond en die komt er niet meer af totdat je ze weer van de wei af haalt -O-

Dan krijg je dus toch weer dat gulzige vreten. En het is ook juist zo heerlijk voor ze als ze de hele dag op de wei staan, dat ze eens lekker gaan rollen in het gras, een dutje doen, al liggend eten enzo :P

Dat heb je dan niet.

Maar voor de rest is het natuurlijk net als strookbegrazing, alleen dan zonder het veels te kort vreten van het gras dus eigenlijk toch wel beter :)

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 14:52

pmarena schreef:
Paarden die buiten lopen meer maagklachten :?

Lijkt me een rare zaak, maagklachten door meer vrije beweging, neem aan dat daar nog wel wat anders achter zit zoals een slecht voerbeleid op de wei en beter voerbeleid op stal, waardoor het resultaat vertekend wordt :=

In de praktijk (wat ik om me heen mee krijg hoor :) ) zijn koliek-paarden vrijwel altijd dieren die veel binnen staan....wat ook wel logisch is gezien beweging goed is voor de darmwerking, en constant ruwvoer-aanbod ook en dit vaak ontbreekt in het traditionele stallen waarbij veel binnen staan normaal is net als maar af en toe een voerbeurt.

Maar sowieso is een paard dat veel buiten staat, natuurlijk helemaal niet direct een paard dat de hele dag gras staat te eten, niet kan schuilen voor regen of tot zijn kogels in de modder staat of meer van dat fraais dat mensen vaak denken :P

Sorry, die corrigerende toon was absoluut niet mijn bedoeling!

Maar hier zeg jij toch echt dat paarden die veel binnen staan meer last zullen hebben van maagklachten in de praktijk..
Ik denk inderdaad dat het meer ligt aan het voer dat je erin stopt. Neemt niet weg dat ik het wel heel belangrijk vind dat een paard genoeg beweging krijgt en buiten komt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 10:00

Dat klopt, maar dat is dus ook wat ik opmerk om mij heen en op Bokt, heeft iemand een paard met koliek: 10 tegen 1 dat dat dier veel binnen staat :(:)

Mijns inziens zijn de 2 belangrijkste dingen om koliek te voorkomen, toch wel beweging en de hele dag door kleine beetjes droog ruwvoer kunnen eten, zodat de darmen goed gevuld en goed gestimuleerd worden :)

Dus niet af en toe ineens een snel naar binnen gestouwde brok of kuilvoer, en dan weer uren niks.
Of de hele dag volvreten op de wei aan veels te rijk gras of kuilvoer (of zand op een paddock...)

Wat dat betreft zie ik qua voerbeleid geen verschil tussen buiten of binnen: onder beide omstandigheden kun je het op veel verschillende manieren "goed" of "fout" doen :)

Maar bij binnen (opgesloten in een klein hokje) staan kom je sowieso niet aan het bewegen dat ook zo ontzettend belangrijk is om die darmen lekker aan de gang te houden, vandaar dat ik het binnen houden toch als een grote risico-factor zie voor koliek-gevoelige paarden.

Maar dat ligt dus niet aan het eten op zich (omdat dat op verschillende manieren ingevuld kan worden) maar aan het gebrek aan beweging...en beweging stimuleert allerlei lichaamsprocessen en ook de darmen :)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 11:56

@TS, ik vind 6 uur buiten echt het minimale wat je je paard aan kunt bieden, maar als ik je post goed lees krijgen de paarden in die tijd geen ruwvoer?
dat vind ik dus echt te lang.
als ik jou was zou ik een stal zoeken waar ze en meer buiten staan en buiten ook ruwvoer krijgen.
ik weet niet waar je in de buurt zoekt, maar bij mij op stal is er per 1mei een box vrij, hier staan ze 'szomers 24/7 buiten en in de winter overdag buiten en 'snacht binnen met altijd hooi tot hun beschikking.

_Eileeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 22:03

Bedankt voor alle reactie's, heb de beslissing genomen om te gaan verhuizen! Ieder uur meer buiten is al een vooruitgang!

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 22:18

Goede beslissing TS, succes met de verhuizing!

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 22:22

inderdaad, veel succes met de verhuizing!

Ster_Quinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:37

Stille meelezer hier, goede beslissing succes met verhuizen!!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:41

Omdat dit topic is geopend door een schaduwaccount gaat het op slot.