Pony maakt me gek! Geen respect voor omheining.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:58

Peppertree schreef:
Zou hem sowieso voor nu aan de ketting leggen. Als je eigen paarden risico lopen heeft de eigenaresse naar mijn idee niet zoveel meer te eisen.

Heb vroeger meerdere paarden aan de ketting gehad, ook nerveuze typjes en er is nooit iets naars gebeurd. Zelfs als hij zich wel eens vastdraait, lijkt me dat toch een minder naar idee dan met zijn pootjes in het stroomdraad, of ben ik nu gek?

Ik zou zeggen: aan de kettting of van het erf. Je blijft bezig met zo'n beest.

Mijn pony ook aan een ketting gehad, die flipt totaal.
Dus het is niet voor elke pony weggelegd.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:59

Ketting hoeft niet beslist.Onze shet liep altijd aan breed band.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 10:00

Bassenqua schreef:
Wat wil je zelf nou ?

We willen niet investeren in een nieuwe omheining. Had jij dat wel gedaan bij een vreemde pony? Ja, dat is de verantwoordelijkheid van een pensionhoud(ster)

We willen niet investeren in een nieuw schrikapparaat. Zelfde vraag. Mijn paarden blijven zelfs achter stro touw staan. Koop jij een apparaat voor honderden euro's terwijl je het zelf niet nodig hebt? Zelfde antwoord, ja dat is de verantwoordelijkheid van een pensionhoudster

Pony mag absoluut niet weg. Als het niet anders kan wel. Ik zoek oplossingen... Pony is van mijn vriendin, niet van zomaar iemand. Als dat het geval was, was die al lang weg geweest. Dat is dan jou eigen keuze, vriendin of geen vriendin hoort geen verschil te maken, als je de verantwoording neemt om op andermans pony's te passen behoort de boel in orde te zijn

Pony mag niet aan een ketting. Zoals ik al heb uitgelegd, wil de eigenaresse dit zelf niet. Dit zou inderdaad een hele mooie oplossing zijn. Met het proberen vond ik dat het goed ging, maar eigenaresse vertrouwde het niet. Eigenaresse heeft niks te willen, jij bent pensionhoudster.

Dan zul je voor lief moeten nemen dat hij loopt waar hij wil, je beperkt jezelf in alle mogelijkheden dus dan zul je het moeten nemen zoals het is.
[/quote][/quote]

Gekkenwerk, ben ik echt niet met je eens. Sorry.
Omheining was allemaal in orde voordat pony hier kwam. Als dat gesloopt word, ga ik dat niet allemaal herstellen van mijn eigen zuurverdiende geld. Dat is niet mijn verantwoording.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:02

Gaas en die aan achterkant van palen bevestigen, terwijl het schrikdraad als eerste komt, jullie zullen toch echt nog 1 x alles moeten repareren en controleren of er daadwerkelijk overal stroom op staat en probeer dan voor mijn part 1st 1 gedeeelte met gaas te omspannen en als hij zijn kop er onder door krijgt staat het niet strak he ( de 1 hangt aan het gaas , terwijl de anders de krammetjes erin slaat moet wel goed strak staan) want als hij schok na schok krijgt terwijl hij zijn kop eronder probeert te doen en dat lukt niet omdat het gaas strak staat, geeft hij echt wel een x op, maar dan moet je het wel overal goed hebben, voor die tijd mag die gewoon niet naar buiten, anders sloopt ie het waar je bij staat... ik heb zelf ook een houdini en shet was het enige dat werkte...

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:03

Ik vermoed dat er gewoon van begin af aan onvoldoende stroom op staat. Een vriendin van mij haar paard ging op de oude stal ook over al doorheen. Nu staat hij achter een simpel draadtje maar wel ontzettend veel stroom erop en ze heeft nooit meer problemen. Als pensionhouder moet je verantwoording nemen, op de manege waar ik sta lopen ruim 100 paarden/pony's. Het hek werk bestaat uit 2 stroomdraadjes en nog nooit meegemaakt dat er 1 uitbrak, gewoon door flink stroom

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:06

hahaaaa wat een bekend euvel :D !Leuk he een shetlander? := hihihi
Hier hebben we inmiddels houten hekwerk mét stroomdraden op 220volt }> en dat is het enigste tot nu toe wat onze shet tegen houd.Als de stroom ervanaf is staat ze doodleuk met de draden in de mond en trekt eraan. :oo
Verder krijgt onze shet ook een paar dingen te doen zoals paddock slepen,spelletjes enz zodat ze dr energie kwijt kan.
Zulke pony's zijn vaak erg slim,zet ze aan het werk zodat ze op andere gedachten komen,leg eens een voerbal in de wei,dan hebben de paardjes wat te doen en zijn afgeleid.Ook een gewone bal kan al heel leuk zijn voor een shet.Of een stuk fietsen met pony erbij,even de beentjes laten strekken. :)*

Is er iets wat de eigenaresse met de pony doet?Als ze niks hebben waar ze over moeten nadenken of werken dan zal het gras aan de overkant ALTIJD groener voor een shet zijn. :=

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:07

Stierenband om z'n nek en aan de ketting zetten. Dit zal heel erg wennen voor hem zijn, maar dit werkt erg goed bij uitbrekers.
Heb ook een verzorg shet die dus aan de ketting moet als hij buiten staat. Elke paar dagen verplaasten we de pin zodat hij een anders stukje heeft om te rommelen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:07

Dan zal je echt een keuze moeten maken.. of je laat het zo of je stelt je vrindin voor de keuze of weg of aan de ketting. Lijkt me echt vrij simpel. Stel dat houdini weer uitbreekt en je veulen gaat de weg op en wordt aangereden.. of zo. Vergoedt je vrindin dan de schade? want dat zou een vrindin doen. Net als met de lammetjes.. ik snap het echt niet, zij heeft niet zoveel meer te willen volgens mij

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:08

TS, eens zien... Jullie erf en weiland staat dus vol hekjes/draadjes/andere onzin omdat die shet niet binnen het draad wil blijven? Jouw eigen dieren hebben verwondingen door het prikdraad? Investeren is geen optie? Dan zou ik dat beest toch echt in een rottempo aan de ketting leggen. Eigenaresse er niet mee eens? Zoekt ze maar een andere stal (ook al is het een vriendin).

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:10

Zorgen voor genoeg stroom en een soort teletubbie antenne op z'n hoofd maken van stroomdraad.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:14

Winged schreef:
TS, eens zien... Jullie erf en weiland staat dus vol hekjes/draadjes/andere onzin omdat die shet niet binnen het draad wil blijven? Jouw eigen dieren hebben verwondingen door het prikdraad? Investeren is geen optie? Dan zou ik dat beest toch echt in een rottempo aan de ketting leggen. Eigenaresse er niet mee eens? Zoekt ze maar een andere stal (ook al is het een vriendin).

Hier sluit ik me bij aan.
De schade die de shet aanricht valt trouwens gewoon onder de wa verzekering van je vriendin. alle schade die haar huisdier aanricht kan worden verhaald op haar wa verzekering.

Ik ben van mening dat het tijd wordt dat je vriendin haar verantwooding neemt. wat in mijn ogen wil zeggen, of pony aan de ketting, of zij zorgt voor een klein stukje goed omheind waar die pony echt niet meer uit kan, en jouw paarden staan apart (niet meer achter prikkeldraad!) of ze moet een andere stalling zoeken. Je hebt een paard, dus moet je de verantwoording daarvoor nemen. of de stokmaat van dat paard nou 1.80 is of 60 cm...

Jouw paarden lopen gevaar omdat je vriendin haar verantwoordelijkheid niet neemt. moet toch niet gekker worden....

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:17

Oef, herkenbaar..Gek werden we ervan!

Is je aarde goed? Wij hebben 3 aardepennen erbij aangeschaft van elk 2 meter lang. Die zitten nu diep in de grond en zijn met elkaar verbonden naar het stroomapparaat.
Heb er even over heen gelezen of je op een accu je stroon hebt of op het lichtnet. Wij hebben ons accu apparaat omgebouwd voor meer volt..en er een caravanaccu opgezet (125 Am)..ook wij hebben 5 draden, alluminium en de bovenste gewoon draad voor het zicht. Met ons meetapparaatje zit er nu net zoveel op als wanneer we het stroom op het lichtnet hebben ( 6 lampjes braden).
Wat je zou kunnen doen is je 5 draden los van elkaar koppelen..dus 4 draden waar stroom van 1 apparaat vanaf komt (mits die dus goed geleid) en dan op de hoogte waar de shet erdoor komt, een apart apparaat erop zetten, of desnoods op 2 draden. De schrik is dan groter.

* Dus zorg dat je aarde goed is, is het allerbelangrijkste..je kunt nog zo'n goed apparaat hebben, als je aarde niet op orde is of niet genoeg, dan krijg je dit soort praktijken :P
* Zo weinig mogelijk knoopjes etc in het draad. Alluminium geleid goed en continue..gewoon draad of lint pakt alleen de rvsdraadjes die erdoor lopen. Als je geen centjes hebt om het te vervangen (wat idd het kost wat!) dan vervang je alleen die 2 draden waar hij erdoor komt en dat aparte apparaat erop.
* En dan een teletubbie aan zn halster maken als het nog misgaat..laat hem die klap maar flink voelen..

Succes hoor..pfff. (hier is het overigens goedgekomen mits ik het doe volgens bovenstaande, ondanks mn ruin zn doorzettingsvermogen haha).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:18

Giolli schreef:
kohtje schreef:
Verzekering eigenaar pony eens vragen?

Pony is niet verzekerd, omdat de verzekering dit niet wilt als de aankoopwaarde maar 100,- is. Hebben we al eens gebeld,
Maar de verzekering wilt hem dus letterlijk niét verzeker. Eigenaresse had hier zelf voor gebeld en wilde dat ook heel graag, vond ik ook erg netjes. Maar dat is dus helaas geen optie.

Dit valt niet onder een paardenverzekering, maar onder de AVP (aansprakelijkheidsverzekering particulieren). Vroeger heette dat WA-verzekering.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:19

Maar als ik het goed begrijp staat er nu helemaal geen stroom op het draad want je accu is stuk?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 10:20

Dankjewel allemaal!
Voor iedereen die denkt dat het verantwoording van de pensionhouder is. Klopt. Maar voor het bedrag wat eigenaresse per maand hoeft te betalen (95,- voor 2 paarden) vind ik het echt te gek worden om daar ook nog eens de verantwoording voor de (gesloopte!!) wei op me te nemen. En dat dus ook te betalen..

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 10:21

_Nelleke_ schreef:
Maar als ik het goed begrijp staat er nu helemaal geen stroom op het draad want je accu is stuk?

De accu is niet stuk, het draad is stuk...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:22

Ik vind het eerlijk gezegd onbegrijpelijk dat je ernstige verwondingen bij je eigen paarden wil riskeren omdat háár shet problemen veroorzaakt. Júist als jullie vriendinnen zijn zou ik verwachten dat zij zegt 'prima, zet 'm dan maar aan de ketting, liever mijn paard -de probleemveroorzaker- gewond dan de jouwe.' Maar kennelijk vind zij het minder erg dat jouw jaarling gewond is geraakt dan dat haar shet mogelijk zichzelf vastdraait.

Zo ingewikkeld is het toch niet?
De shet gaat weg. - wil jij niet, en zij vast ook niet.
De shet wordt vast gezet. - wil zij niet.
Er wordt geïnvesteerd in een goede oplossing - dat willen jullie beide niet dus die valt eigenlijk al af.

Háár probleem. Shet vastzetten dus. Als zij dat niet wil verzint ze zelf toch een betere oplossing?

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:23

Giolli schreef:
Dankjewel allemaal!
Voor iedereen die denkt dat het verantwoording van de pensionhouder is. Klopt. Maar voor het bedrag wat eigenaresse per maand hoeft te betalen (95,- voor 2 paarden) vind ik het echt te gek worden om daar ook nog eens de verantwoording voor de (gesloopte!!) wei op me te nemen. En dat dus ook te betalen..

Wauw! Ik kom richting jullie kant verhuizen :))
Hier betaal je al snel grof 250,- euro voor stalgeld.

Heb je je vraag al bij de eigenaresse neergelegd hoe ze dit wilt oplossen? Zonder zelf met oplossingen te komen?

pluisje88

Giolli schreef:
Dankjewel allemaal!

Volgensmij wordt het eens tijd voor een duidelijk en dringend gesprek. :(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Tja, toch aan een halster met ketting en die in de grond.
Heel vervelend dat hij zich vast kan draaien (wat echt niet hoeft te gebeuren), maar dit is nog vervelender allemaal. Het is het een of het ander.

LOLLYYwood

Bekend verhaal, heb hier ook een shet lopen die vroeger constant plots in de keuken stond :')
Wij hadden ook vanalles geprobeerd, gewoon paaltjes met draad, 3 dubbele draad, tot 5 dubbel, omheining, en 30cm weer omheining, hoe dan ook, hij raakte erdoor.
Tot plots hij op straat stond, toen hebben we geïnvesteerd in een goede en deftige omheining, waarbij die onderaan (tot 1m hoog) volledig dicht was (met hout) daarvoor nog draad (van dat plat lint) en goede stroom erop, meer als normaal.

Sindsdien blijft hij netjes staan waar hij hoort te staan :)
succes!

Ook zou ik de eigenaresse laten betalen, of toch een deel, het is door haar pony dat dit moet gebeuren natuurlijk..

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:24

Winged schreef:

+1

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 10:25

Het is echt een vriendenprijsje hoor. hier zit hooi, weidegang, stalling bij in. Alleen krachtvoer en bodembedekking moet pensionklant zelf betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:26

Je hoeft niet gelijk draad van 1m20 hoog te halen, er bestaat ook gaasdraad van pakweg 70cm hoog. Dat maak je vast aan de palen en daar op 30cm en 60cm stroomdraad voor. Dat stroomtouw werkt beter dan schriklint vind ik zelf. Op 80cm span je een baan ijzerdraad die goed stroom kan geleiden en vlecht een stukje koperdraad in z'n manen. Koperdraad werkt beter maar is wel duur, vandaar dus alleen in de manen. Of je hangt het ijzerdraad op 60cm en het 2e stroomtouw op 80cm, als het maar goed zichtbaar is (zeker voor je veulen). En dan een sterk stroomapparaat gaan halen en zet er een beste klap stroom op. Ligt de weide dicht bij huis, vraag aan je vader om eventueel een verbinding te maken met netstroom en je vriendin betaalt dan maar mee in het verbruik.

Zorg ook dat elke draad vrij is van aanraking! Je hebt er niks aan als je overal nieuw draad spant als het om de 2m aangeraakt wordt door takken, betonnen palen (die geleiden ook door het metaal dat erin zit dus stroomverlies!), gras, los prikkeldraad dat de grond raakt...

Heb ook zo'n enorme uitbreker en zelfs verzwaard gaas met stroomlint leek niks uit te maken. Mocht 'm soms dagelijks van het landje naast het mijne plukken. Nou toen was het na 2 weken al klaar, gewoon hup op stal met hooi en enkel nog aan de hand naar buiten. Zielig? Ja, maar het kon niet anders. Intussen heb ik het draad vernieuwd (dus draad ipv lint) en alles netjes opgeruimd (geen aantikkend gras oid) en kijk wonder boven wonder blijft hij nu wél in het land ook al staat er minder gras dan vorig jaar.

Het kan dus wel maar inderdaad, je zal moeten investeren. Bedenk dat als er eentje op wandel gaat, de groep en zeker een jong veulen graag volgt. Tel voor de lol eens uit hoeveel kosten je al hebt gehad aan nieuwe dekens, herstellingen, eventueel DA en zalfjes bij wondes en dergelijke. Wedden dat je snel klaar bent om te beslissen OF de helft van de nieuwe omheining betalen OF vertrekken?

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:27

Ik zou een klein stukje met nieuw draad maken voor de shet, dan hoef je niet zoveel nieuw draad te kopen.
En dan met een schrikdraadapparaat op stroom en niet met een accu want dat helpt niet.