staat jou paard veel op stal in de winter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:55

Ja klopt, maar je begrijpt wat ik bedoel toch? Er reageren voornamelijk mensen met "mijn paard staat de hele dag buiten", maar die mensen zocht TS volgens mij niet.
Maakt me verder niet uit hoor :D

44Myrthe44

Re: staat jou paard veel op stal in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:59

Mijn paard staat in de winter 22 uur per dag op stal hoor!
's ochtends komt hij in de molen en 's middags of 's avonds kom ik hem rijden.
Zomers komt hij 's ochtends 4 uurtjes in de wei.
Ik heb het idee dat hij topgelukkig is op deze stal. Heb hem op een 24/7 buitenstal gehad maar daar werd hij niet blij van.

BeauSo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:02

Hier staan ze ook absoluut niet de 24/7 buiten. Overdag zijn ze buiten, s nachts gaan ze in de stal. Dit is in de winter.
In de zomer varieert het nogal eens, aangezien het nog al eens voorkomt dat er dieren uit hun wei worden gestolen durf ik het niet altijd aan.

Duimelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:03

Bij mij op de manege gaan ze s'ochtends naar buiten (8uur) en dan om 5 uur weer naar binnen (als ze mee moeten lopen in de lessen dan gaan ze om 3uur naar binnen)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:00

bij ons staan ze in de winterdag (nu nog trouwens) zo'n vier uur per dag buiten, in de bak. Ze mogen de wei (nog) niet op. Na een paar uur in de bak staan hebben ze het ook wel gezien daar en komen graag naar binnen.
Daarnaast is ze natuurlijk uit de stal als ik er ben (is niet iedere dag).

Ik had liever gehad dat ze meer naar buiten zouden komen, maar in vergelijking met andere stallen hier in de buurt komen ze nog veel buiten. Bij mij in het dorp zijn al twee pensionstallingen annex maneges waar de paarden alleen de stal uit komen als de eigenaar er is, idd 23/24 uur op stal dus....

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:04

zomer van 08.00 tot 20.00 buiten op de wei, winter ook op de wei afhankelijk van het weer maar probeer ze wel vanaf 10.00 tot 17.00 buiten te hebben tenzij het echt heel erg sneeuwt of onstuimig weer is, dan gaan ze korter naar buiten (maar wel iedere dag een frisse neus halen en zorgen dat ze, voor zover het kan, hun energie wat kwijt kunnen en de benen kunnen strekken). Dit kan ook omdat ik ze aan huis heb staan, op de pensionstallen waar ik ze voorheen had staan was het drama vond ik. Mochten ze een dagdeel naar buiten zomer en in de winter bleven ze soms ook hele dagen binnen omdat de pensionhouder dat beter vond (met als gevolg bij een beetje ok weer gingen ze naar buiten en was het vaak brokken maken qua pezen, gewrichten ed).

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:09

Ja, mijn paard staat op een pensionstal. Dus ze komt buiten als ik dat vraag of als ik ze zelf buiten zet. Gelukkig vinden de mensen daar het geen enkel probleem om haar eens buiten te zetten :) Ze staat dus zo veel mogelijk buiten, al is het op een zandpaddockje met wat hooi :) Beter dan niets he :)

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:11

Inderdaad Heleennn, en wat fijn dat ze dat geen probleem vinden..........altijd fijn mensen die meedenken!

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:15

max66 schreef:
bij ons staan ze in de winterdag (nu nog trouwens) zo'n vier uur per dag buiten, in de bak
-knip-
Daarnaast is ze natuurlijk uit de stal als ik er ben (is niet iedere dag).

Op zo'n stal zou ik me behoorlijk schuldig voelen als ik niet elke dag kwam vrees ik

Joosie200

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:16

Het is een beetje dezelfde discussie zoals je die met raskatten ook ziet. De groep 'ze moeten zoveel mogelijk buiten kunnen komen' vs de groep 'ze blijven binnen'. Het is in NL meer noodgedwongen dat menig paard veel op stal zal staan lijkt mij zo, gezien de dure grond/huur van grond. Onze IJslanders hebben een open stal en 3ha tot hun beschikking, dus kunnen kiezen of en zo ja hoe lang ze op stal willen staan. Noem het een inloopstal zo je wilt :P Beschutting indien nodig en ze worden daar ook gevoerd met water en hooi in de winter. Soms krijgen ze het in hun bol om na een pak dik sneeuw gewoon daar door heen te ploegen op het land, maakt ze niets uit. Er is dus niet een optie die beter is dan de ander. Het is maar net of je de financiële mogelijkheid hebt land te huren en/of in eigendom te hebben dat bepaalt in hoeverre ze op stal staan lijkt me. Tenzij je jouw paarden een plezier wil doen door ze op stal te vertroetelen. Ieder zo zijn ding :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:17

bugpluisje schreef:
Inderdaad Heleennn, en wat fijn dat ze dat geen probleem vinden..........altijd fijn mensen die meedenken!

:j

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 18:52

Bij ons in de buurt is geen stal waar ze zolang buiten komen, waar ook een bak bij zit. Hij komt dus elke dag minimaal 1 uur in de paddock, samen met z'n vriendje. En natuurlijk als ik of de eigenaar er zelf is. Of als de eigenaar van z'n vriendje er is, zet die hem in de stapmolen en/of paddock. Hij komt dus bij elkaar op 1 dag gemiddeld 4 uur uit stal in de winter. En heb echt het idee dat hij het goed vindt zo. Als ik aan kom op stal kijkt hij even op, en gaat weer verder met vroeten in het stro. In de paddock staat hij alleen stil en voor het hek te wachten (ook al heeft hij net eten gehad). Hij heeft altijd een hele schone stal met stro tot aan z'n knieen, en hij krijgt 4x per dag krachtvoer(geen biks maar biologisch eten en muesli) en 4x per dag ruwvoer.
In de zomer staat hij wel lekker de hele dag op het land. En krijgt hij nog 2x krachtvoer en 2x ruwvoer erbij.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:14

Mijn paard gaat in de winter een paar maanden 's nachts stal. Meestal staat ze dan een uur of 10 buiten overdag. In de zomer/herfst/lente gaat ze lekker 24/7 naar buiten, maar zodra de temperaturen onder de -5/-10 komen of het weer erg naar is (sneeuw of regen en wind) dan gaat ze lekker op stal, en dan houden we ze zo s nachts op stal tot de temperaturen weer goed en constant zijn.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:50

okee, effe kort door de bocht, onze paarden kunnen 24/7 buiten, het hele jaar door, ja, ze staan aan huis, beschikken over een paddock en een schuilstal. als het echt heel koud is in de winter gaat mijn merrie op stal, vindt ze heerlijk, maar de volgende morgen kan ze niet wachten tot ze weer de paddock in kan.
Ze staan onder waterdichte highnecks, en beschikken praktisch altijd over hooi.
banketstaaf voor degenen die hun paard maar 2 of 4 uurtjes of helemaal niet buiten kunnen zetten, maar waarom heb je dan een paard? ik vind echt dat het verboden zou moeten zijn bij wet dat paarden 24/7 binnenstaan in een stal, ga zelf lekker in je ikeakast wonen. Het is paard-onterend en ontzettend ongezond.
Als iedereen niet akkoord ging met zulke toestanden op pensionstallen, dan zouden er alleen maar pensionstallen zijn met paddockjes waarin je je paard minimaal de hele dag in kon zetten met lekker hooi en een afdakje.

Mylou_milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:56

Afgelopen winter veel binnen gestaan door tijdelijke verhuizing. Paard vond het prima en vond een stuk meer rust. Normaal wanneer hij buiten staat is hij erg onrustig omdat hij veel of andere paarden gefocust is en deze veelal weg jaagt.

powerkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:13

die van mij kan vandaag niet naar buiten omdat ze met de dijk bezig zijn. en ik voel mij nu al schuldig en dan gaat om twee dagen...maar straks om zes uur kan hij nog even drie uurtjes der uit. normaal staan ze bij ons om half 8 buiten tot vier in de winter.en de zomer gaan ze om half zeven al naar buiten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:19

De mijne staan 24/7 op de paddock met stal, in de zomer gaan ze overdags het land op en s avonds komen ze weer terug naar de paddock.

x_chris_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 18:42

Mijn pony staat nu rond 09.00 buiten en gaat om ongeveer 17.45 naar binnen.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:48

Mijn haf staat vaak al om 7 uur s'ochtends buiten met hooi en dan rond 8 a 9 uur haal ik haar binnen. Dan krijgt ze een slowfeeder met hooi en tussendoor op de dag krijgt ze kleine plukjes hooi. Zou haar echt nooit meer op een stal zetten waar ze binnen moet staan..

_gitte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:04

Die van mij staat bij me thuis in een inloopstal en kan dus zelf kiezen.
Met slecht weer komt ze zelfs graag haar stal uit om in de regen te kunnen staan.
En in de zomer zoekt ze dan meer de stal op om voor de zon te schuilen.
Dit deden eigenlijk al mijn pony's.

cvdlans85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:22

Mijn paard staat het hele jaar door buiten lekker in de wei. Met een plek om te schuilen en onbeperkt hooi :)

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:29

De eerste stal waar ik stond .... ja echt waar stonden de paarden 24 uur in hun box als je ze zelf er niet uit haalde... te triest voor woorden.. in de zomer wel een paar uur op de wei gezet naja wei meer grond... hoe ik hier terecht kwam? Tja ik was een leek en had nog niet veel ervaring wist niet beter... ik heb daar 1, 5 jr gestaan... nu staat mijn paard 24 uur buiten zomer op de wei... en in de winter op een zandplaat met 2 schuilstalle

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:31

mijn paardje staat met vijf andere pony's bij een boer in een ex koeienloopstal met uitloop naar grote paddock, er is ook een weide maar daar gaan ze alleen in de middag een paar uur op ( winter ) Beestjes kunnen in en uitlopen. Het is wel een beetje primitief ( geen spuitplaats en of andere luxe ) maar voor mijn paardje vind ik dit een fijn adres waar hij lekker kan spelen en zelf bepaald of hij buiten of binnnen staat.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:37

Ik heb niet alles zitten lezen, maar wil iedereen niet het beste voor zijn of haar paard en doen ze niet wat voor haar of zijn gevoel juist is, soms is het niet mogelijk veel buiten te zijn, maar met veel aandacht zou het dat niet een beetje goed maken.
Jonge dieren willen veel meer beweging dat merk ik hier ook wel, mijn jonge hengsten nemen geen genoegen met 's nachts op stal en overdag een paddock die is best ruim maar toch ze willen die benen gewoon strekken.
Al mijn merries zijn sneller tevreden, staan nu 24/7 buiten, maar op stal zou ook geen probleem zijn zolang ze hun natje er droogje maar krijgen.

Maar om een duidelijk antwoord te geven op de vraag:
Als ik paarden op stal heb staan en het is te doen om ze buiten te zetten dan gaan ze naar buiten is het glad blijven ze binnen, een keer extra naar binnen een aai over hun bol en ze zijn weer blij.
Ik heb een een betonnen pad van heel wat meters waar ze kunnen lopen en anders in de bak.

caramellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:38

Ben gisteren mee geweest met vriendin naar manege waar haar verzorgpony staat. Echt te zielig vroeger toen ik klein was heb ik er even gereden en toen vond ik het al zielig. Ze hebben er 6 weides (eerder modder dan gras) ik heb er geen enkele in zien staan. De verzorgpony van m'n vriendin komt dus niet buiten heb haar ook gevraagd waarom en ze zei:'er staat toch geen gras dus wat heeft dat voor nut.' geef hem dan wat kuil maar zorg toch dat hij zijn benen kan strekken.

Heb zelf al gereageerd in dit topic maar dit moest er nog bij.
M'n pony gaat nu trouwens nog 2 uurtjes langer naar buiten.
Laatst bijgewerkt door caramellebel op 11-04-13 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt