Lange manen altijd in vlecht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 15:31

Zolang ze niet gaan schuren is het goed denk ik. Het is wel dat de haren niet goed kunnen 'ademen' misschien. Wat je ook kan doen is staartjes maken en dan iets lager weer een elastiekje er niet te strak omheen.

Jolet

Re: Lange manen altijd in vlecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 15:46

Je kunt ook 2 halve hengstenvlechten maken.. Dan heeft het paard net wat meer 'ruimte' in zn nek...
Mijn paard staat sinds kort ook altijd in de vlechten...

Maar dan allemaal losse vlechten die vanaf de aanzet niet al te strak zijn gevlochten. Laat het een week zitten, haal het er uit, en vlecht weer opnieuw in..

Gewoon vastzetten met elastiekjes en over die elastiekjes doe ik nog isolatietape zodat het beter en langer blijft zitten. Werkt prima

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 15:55

Hangt dus echt van je paard zelf af: sommigen krijgen een zwaar geirriteerd schuurgedrag door (ook losgevlochten) vlechten. Dit wordt dan meestal speciaal verergerd als het regent en die vlechten nat (dus zwaar) worden. Andere paarden geven er dan weer niets om en hebben nog nooit in hun hele leven de neiging gehad "om nou eens te gaan schuren om van die vlechten af te komen".
Bij BJ helpt alleen secuur, vrijwel dagelijks bijhouden van zijn lijf en leden ( rossen, poetsen en manen en staart ontward en gegroomd houden), dan is er bij hem in geen enkele omstandigheid sprake van geschuur, gerol, gedoe.Het is een beetje een vrije vogel, "gedoe" houdt hij niet van, dus ook een halster omlaten in de wei kan tot geschuur en ernstige (qua humeur) irritatie reacties bij hem leiden.

Zo'n halsdeken gek genoeg niet. Hij heeft nooit geprobeerd de vaste-hals-deken af te krijgen of af te schuren.Hij heeft er ooit wel eens een volledig "gekilled" toen het ding (dat hij al 2 jaar in de winter droeg) kennelijk ergens los was geraakt, onder zijn buik was gedraaid, etc... daar heb ik ook nog een apart topic over gemaakt: ik trof slechts gescheurde restanten/flarden nog in de weide aan. Daarvoor en daarna in 8 jaar nooit meer gebeurd. In principe accepteert hij iedere deken en iedere opzadeling, hij is daar in al die jaren nooit lastig over geweest. Hij accepteert alleen geen vlechten als hij er los in de wei mee moet staan. Wel, als je vervolgens gaat rijden/lessen. Dan zijn we ook bezig, maar zet hem er niet mee terug in de 24/7 wei.

Nee, hij heeft geen ZE want staat al weken lekker bloot nu, met het mooie weer. Er wordt niet geschuurd, maar ik kom wel dagelijks, en poets en ros om de dag stevig om de verharing wat te helpen.
Ik heb de indruk dat het ook wel bij hem wat karakter is... hij verveelt zich snel, ondanks 24/7 op de weide, dus een best veeleisend stuk vent... geen paard dat je "lekker in de wei vakantie moet laten vieren".'t Is best wel een persoonlijkheid, die het eerste begroet en laatste afgegroet wil worden. Okee, doen we dat toch?

Mijn jonge bonte merrie van bijna 4 die er bij staat heb ik nog nooit ingevlochten (die heeft nooit in de knoop rakende loodjesteile manen), maar van haar verwacht ik niet dat ze zo overdreven zou gaan rommelen als die er wel in zouden zitten voor bijv, een dag of 3-5. Dat is sowieso een enorme laatbloeier, ze staat nu weer helemaal overbouwd achter... ik vraag me af wanneer dat eens wat gaat worden...Elke keer dat ik denk ... nu gaat het richting "rijp"op, gaat ze dus weer van voren of achteren de hoogte in.
Verder een lief, verdraagzaam, nieuwsgierig dier, dat alles van gepluk en gegroom aan haar van mij in alle vrijheid verdraagt.
Ik zal het van 't weekeinde bij haar eens er in zetten en zien hoe zij dat verder "draagt".

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 17:01

mirthheee schreef:
Zolang ze niet gaan schuren is het goed denk ik. Het is wel dat de haren niet goed kunnen 'ademen' misschien. Wat je ook kan doen is staartjes maken en dan iets lager weer een elastiekje er niet te strak omheen.

Dikke plukken pakken ;)