Kosten paard thuis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:27

lady62 schreef:
je bedoelt koeienmest toch.

Dan krijg je toch veel te rijk gras wat niet goed is voor paarden.
Hier in de buurt gaat er echt geen koeienmest op het paarden land.
Maar goed ik zal het wel verkeerd begrepen hebben.
Niet agressief bedoeld hoor.

Volgens mij begrijp je het niet verkeerd. Maar nog even voor de goede orde, het gaat in dit specifieke geval over kalvermest. Maar hier in de regio gaat er ook gewoon koeienmest over alle weilanden, inclusief die voor paarden bestemd zijn.

Ter onderbouwing dat het geen probleem is om drijfmest te gebruiken op een paardenweiland en wordt aangeraden boven bijvoorbeeld kunstmest, de onderstaande links, die ik zo uit google viste op 1 pagina;

http://www.levendehave.nl/kennisbank/paarden/paardenwei
http://paarden.dapbodegraven.nl/een-goe ... iland.html
http://www.voervergelijk.nl/bezoekersvr ... koeienmest
http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... arden.html

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:30

Nimber schreef:
Flyaway. Dat doen wij ook altijd. Wij hebben Bielzen als hoekpalen. Daartussen in paaltjes van 2.50 de stuk die ze in de fruitteelt gebruiken. Hoeven toch alleen maar de draad omhoog te houden.

Buurman vragen wij voor de dingen die ik met t kleine trekkertje niet kan en dat kost mij een paar rondjes tijdens de plaatselijke kermis en een keer een bierpakket met kerst oid.

Ja, onze weilandpalen hebben ook een eerste leven gehad als fruitteelt paal. Inderdaad prima om de draad op de juiste hoogte te houden :-) En het maakt weinig uit of het een voormalit fruitteeltpaaltje is of een dure "weilandpaal", als een paard aan de kletter gaat breekt hij ze allebei :D

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:31

meggiemeg schreef:
I
Wat iedereen wel vaak vergeet is dat je nu een andere hypotheek hebt als in een rijtjeshuis.
Dus ben je wel zo voordelig uit met paarden aan huis als dat je ze in pension hebt staan?
Het grote voordeel vind ik dat je nu aan de gang kan met je paard wanneer het je uitkomt, dat je niet zoveel hoeft te plannen.

Het hangt er dus maar van af of je nou die verhoging van de hypotheekkosten voor 100% moet doorrekenen naar je paarden.
Zoals ik eerder aangaf, wij wilden graag buitenaf in de rust wonen, in een mooie omgeving. Dat zou ik ook willen als we de paarden in pension zouden zetten hier. En ook dan zou de hypotheek omhoog gegaan zijn.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:35

Ze staan hier niet thuis maar heb een eigen weiland (1ha, staan 4 paarden op).
Wij hooien niet zelf, ze staan alle dagen van het jaar 24/24 buiten. Ik ben aan mijn eigen 3 grote pony's zo'n 200euro per maand kwijt.
Daar zit in: muesli, hooi, wortels/bieten in de winter (voor de 4 paarden), ontworming (4x per jaar), tandarts, hoefsmid, entingen, om het jaar een vliegendeken (er is er altijd wel eentje die het sloopt), vliegenspray in de zomer (voor 4 paarden), elektriciteit (op 9V batterijen), kruiden voor 1 van de pony's en graszaad om elke 5 jaar door te zaaien. Ik heb een pony op 'opfok' staan waardoor ik mijn kosten druk, want waar zij dan wat extra betaalt compenseert dit dus voor mijn pony's, anders kwam ik wel wat duurder uit.
Extra kosten die daarbuiten vallen niet meegerekend dus, maar ik kom heel goedkoop uit vind ik :) .
Laatst bijgewerkt door Ine23 op 25-03-13 15:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:36

Wat de hypotheek betreft...ik denk niet dat ik hoger zou zitten als ik een alleenstaand huis zou kopen zonder grond.Ook afhankelijk van dus...

Ik kan hier de mest ook kwijt,mag van mijn buurman op zijn land mikken,een deel wordt via de GFT afgevoerd en een deel composteer ik voor de tuin ed.

Ik heb er sinds kort een paard bij dus ik moet opnieuw gaan berekenen wat ik kwijt ben per maand,ook omdat ik anders voer dan vorig jaar.
Wel blij met mijn buurman...als het hooitijd is dan prakt hij 12 grote balen in de kapschuur,rommelt hij er in zoals ik ze wil hebben.Betaal dan E30,- per baal...hij levert in de buurt ook per baal maar dan rekent hij E5,- transportkosten.Ik bespaar dus al snel E90,- per jaar omdat ik grotere partijen laat komen :)

Stro moet ik nog even bekijken...andere leverancier voor.Had mooie balen voor E3,- en E2,50 p/b maar die moest ik een paar dorpen verderop halen.Hopelijk deze week een nieuwe meer in de buurt.
Het stro van mijn buurman is helaas niet geschikt als voerstro maar ik zal eens kijken of hij daar wel aan kan komen :)

Hoop regelen als je paarden thuis hebt staan...

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:37

Onze Hypotheek is nu lager dus dat is mooi meegenomen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:50

FlyAway schreef:
meggiemeg schreef:
Wat iedereen wel vaak vergeet is dat je nu een andere hypotheek hebt als in een rijtjeshuis.
Dus ben je wel zo voordelig uit met paarden aan huis als dat je ze in pension hebt staan?
Het grote voordeel vind ik dat je nu aan de gang kan met je paard wanneer het je uitkomt, dat je niet zoveel hoeft te plannen.

Het hangt er dus maar van af of je nou die verhoging van de hypotheekkosten voor 100% moet doorrekenen naar je paarden.
Zoals ik eerder aangaf, wij wilden graag buitenaf in de rust wonen, in een mooie omgeving. Dat zou ik ook willen als we de paarden in pension zouden zetten hier. En ook dan zou de hypotheek omhoog gegaan zijn.

Ja dat wilden wij ook, maar als ik geen paarden aan huis zou willen hebben heb ik niet zoveel grond nodig om buitenaf rustig te kunnen wonen, dus dat betekend een lagere hypotheek, tenminste hier op de Veluwe wel.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:04

meggiemeg schreef:
FlyAway schreef:

Ja dat wilden wij ook, maar als ik geen paarden aan huis zou willen hebben heb ik niet zoveel grond nodig om buitenaf rustig te kunnen wonen, dus dat betekend een lagere hypotheek, tenminste hier op de Veluwe wel.

Tuurlijk, een weiland wat je er anders niet bij zou kopen, dat moet je wel meerekenen. Wij hebben ook een hectare weiland die we anders niet zouden hebben. MAar daar staat tegenover dat we nu ook hooi verkopen, dus we hebben opbrengsten die we anders ook niet zouden hebben.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:27

FlyAway schreef:
Voor een paar tientjes kun je 365x24 je weilandafrastering onder stroom zetten. = 25,- per jaar
Weideonderhoud, het moet natuurlijk wel regelmatig gesleept worden om de zoden open te houden, anders gaat het weiland heel snel achteruit.
Het moet bemest worden.
Als je paarden 24x7 in de wei staan, zullen er "toiletten" ontstaan waar de paarden het gras niet kort eten. Als je geen heel groot weiland hebt, moet je die toiletten wel kort maken
Houd er rekening mee dat als je in het weiland bijvoert, dat je kale plekken krijgt. Dat moet je wel doorzaaien, of opnieuw inzaaien en graszaad is wel duur. Maar dat zal hooguit 1 keer per jaar zijn. Is dus ook tientjeswerk. Zeg 50,-

Ik lees niets over huisvesting, dus daar kan ik niets over zeggen. Qua voer, daar worden berekeningen voor gegeven hierboven.

Bedankt voor je reactie. Ik heb toch nog wat vragen:

-stroom: het gaat niet om de kosten van de stroom maar om de kosten van aanleg. M.i. heb ik geen stroom nodig omdat de omheining zeker 2 meter hoog is (nog niet overal)?!

-weideonderhoud: op mijn pensionstalling waar ik nu sta wordt de wei nooit gesleep?!

-bijvoeren: ik ben van plan een inloopstal te maken en dan in stal te voeren...

Waarschijnlijk zal het pachten maar voor tijdelijk zijn (5 a 7 jaar) dus ik wil niet te veel investeringen doen ik het land/stalling

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:39

max66 schreef:
FlyAway schreef:
Voor een paar tientjes kun je 365x24 je weilandafrastering onder stroom zetten. = 25,- per jaar
Weideonderhoud, het moet natuurlijk wel regelmatig gesleept worden om de zoden open te houden, anders gaat het weiland heel snel achteruit.
Het moet bemest worden.
Als je paarden 24x7 in de wei staan, zullen er "toiletten" ontstaan waar de paarden het gras niet kort eten. Als je geen heel groot weiland hebt, moet je die toiletten wel kort maken
Houd er rekening mee dat als je in het weiland bijvoert, dat je kale plekken krijgt. Dat moet je wel doorzaaien, of opnieuw inzaaien en graszaad is wel duur. Maar dat zal hooguit 1 keer per jaar zijn. Is dus ook tientjeswerk. Zeg 50,-

Ik lees niets over huisvesting, dus daar kan ik niets over zeggen. Qua voer, daar worden berekeningen voor gegeven hierboven.

Bedankt voor je reactie. Ik heb toch nog wat vragen:

-stroom: het gaat niet om de kosten van de stroom maar om de kosten van aanleg. M.i. heb ik geen stroom nodig omdat de omheining zeker 2 meter hoog is (nog niet overal)?!
Het is een keuze die je kunt maken om er geen stroom op te zetten. Maar als je er niet bij woont, dan zou ik er graag stroom op willen hebben, maar dat moet je voor jezelf bepalen. Wat voor afrastering zit er nu omheen dan?

Citaat:
weilandonderhoud: op mijn pensionstalling waar ik nu sta wordt de wei nooit gesleep?!
Als je altijd alle drollen uit de wei haalt en je gras niet de kans krijg te lang te worden en het plat kan gaan liggen (en afsterven in de winter) dan zal het minder erg zijn als je niet sleept. Maar over het algemeen houd je je weiland toch wat gezonder door te slepen.

Citaat:
-bijvoeren: ik ben van plan een inloopstal te maken en dan in stal te voeren...
Dat scheelt, dan krijg je niet zulke kale plekken. Kan natuurlijk nog steeds wel zijn dat je kale plekken krijgt, op bijvoorbeeld de faovoriete plek waar ze jou opwachten als je komt, bij et hek of zo.

Citaat:
Waarschijnlijk zal het pachten maar voor tijdelijk zijn (5 a 7 jaar) dus ik wil niet te veel investeringen doen ik het land/stalling
Dat snap ik. Bedenk je wel, als je een schuilstal bouwt, afrastering plaatst, etc. Dan is dat gewoon van jou. Dat kun je meenemen na de periode van het pachten, of verkopen aan de volgende pachter, als die er interesse in heeft. (Wel even duidelijk afspreken van te voren wat kan en mag)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 17:32

Max....aanleggen van stroom hoeft niet duur te zijn hoor.Op mijn vorige stalling was ook geen stroom en omdat een van mijn jongens besloten had "dat er toch lekker geen prik op het draadje stond",walste hij overal doorheen :+

Ik heb dus gewoon een accu klok gekocht in de aanbieding (op de kleintjes blijven letten :D )
Hij heeft altijd op de interval stand gestaan en ik heb met de batterij die er standaard bijzat meer dan een jaar gedaan (stond hij wel enkel overdag aan).Momenteel heb ik er een kleine auto-accu op aangesloten zitten en staat hij 24/7 aan,ideaal en je kunt hem ook nog eens overal neerzetten waar je wilt.Ondanks dat ik nu wel stroom heb gebruik ik hem nog steeds,erg fijn ding en ook geen problemen als de stroom een keer uitvalt.

Een investering die je dus gewoon mee kunt nemen als je gaat verhuizen :)

Stroom op een omheining vind ik erg belangrijk,helemaal als je het niet 24/7 in de gaten kunt houden.
Je moet enkel even in de gaten houden hoeveel kilometer draad je gaat gebruiken voor het vermogen.Hoeft natuurlijk niet op 2 of 3 draden stroom te hebben ;)

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 17:51

Voor het "duurste" paard (degene die het meeste eet, en stal het smerigst maakt) zijn wij 110 euro per maand kwijt aan eten, houtkrullen en hooi.

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 19:30

Het is heel verschillend hoe men paarden houdt.
Ik heb de paarden nu nog in een pensionstalling staan maar wil ze maar wat graag aan huis.
Aan mijn huis vast heb ik een halve hectare redelijk goed weiland. (kleingrond) naast mijn huis zou ik gebruik kunnen maken van 1,5 hectare maar in het midden zit een vennetje en het is redelijk moerrasland. Geen mooi paardengras en drassig op sommige stukken. Maar bij droog weer zou ik van de hoogste stukken gebruik kunnen maken. Dan hebben mijn 2 paarden een hectare ong. om op te lopen.

Hebben meer mensen zo'n drassig weiland? En wat doen jullie er aan? Zit er veel onderhoud aan?

Een ander probleem; mijn ruin is 1.76m en moet veel eten, dus veel bijvoeren in de winter. Mijn merrie komt aan van de lucht en moet eigenlijk schraal gehouden worden (het is een warmbloed en geeneens een koudbloed). Strookbegrazing zou dan handig zijn.
Ik zou ergens een bak kunnen afzetten maar dan wel op gras.

Hoeveel paarden kun je houden op een halve hectare? Ik heb trouwens daar wel een schuilstal. Ideaal.

superwoman

Re: Kosten paard thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:31

Wij hebben er in de zomer pony's op staan. Wil je er veilig gebruik van kunnen maken, zou ik aanraden om een groot stuk rond de schuilstal en een pad daar naar toe te "verharden" met puin tegen het wegzakken. Paarden zijn eigenlijk te zwaar voor moerasig land. Mocht je dan net een natte periode hebben in de zomer, zou je anders wel eens grote problemen kunnen krijgen.
Ik wil in de toekomst ook mijn paard erop zetten, maar alleen in droge periodes en dan kan ik hem ook direct weer op de trailer naar huis toe halen. Momenteel staan de pony's er met veulens en 1 schuilstal, dus dat vind ik geen goede combi om mijn grote paard er bij te zetten.

Amorosa

Re: Kosten paard thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 23:30

Ik heb inmiddels een stuk erbij gekregen, dat ik over 2 maanden ong. kan gebruiken. En dan kan ik de paarden regelmatig verweiden. In totaal 1 hectare voor 2 paarden. Maar helaas wel met natte stukken. Een verhard stuk is heel handig! Ik denk dat ik dat zeker ga doen. Dan kan ik er nog een soort paddock van maken ook. Voor een bak moet ik denk ik een gedeelte laten ophogen.