Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Blondie_ schreef:SalliBalli schreef:Meningen zullen altijd verdeeld blijven wat dit betreft.
Mijn paard hoef je niet de hele dag buiten te zetten.. die wilt na 2 uurtjes al weer naar binnen. Ze wordt dan erg onrustig en loopt tig keren heen en weer langs het hek.
Ik zelf ga niet zo snel uit van andere mensen en hun meningen..
Ik kijk hoe het weer is en als de grond niet te nat is of glad doe ik haar naar buiten. Al is het maar voor een half uurtje.
Verder als het buiten niks is gooi ik haar los in de binnenbak of longeer haar.
Ga gewoon zelf kijken wat het beste is voor je paard en probeer het uit.
Waarom denk je dat die naar binnen wilt, voor te eten natuurlijk
Die van mij wou ook zogenaamd heel graag naar binnen vroeger tot die op een stal kwam waar ze buiten gevoerd werde, denk je dat nog iemand hem te pakken kreeg voor naar stal te brengen??
Mensen als jullie moesten zelf opgesloten worden.
Airnt schreef:een paard heeft (itt een mens) niet alleen een vacht, maar is ook veel groter. daarom heeft ie relatief een veel kleiner oppervlak voor zijn volume (en warmtegeneratie):
(square-cube law: een gelijkvormig ding dat twee keer zo lang wordt krijgt 4 keer zo groot oppervlak, maar 8 keer zo groot volume, per saldo dus 2x zo veel volume per oppervlak)
Vrienden van ij hebben hun paarden in Noorwegen de hele winter buiten staan. ijs staat gewoon op hun vacht, hetgeen (omdat het niet smelt) laat zien hoe goed die isolatie is. met -15 nog steeds heel gelukkig buiten en blijven doodleuk uit de verwarmde inloopstal.
Airnt schreef:die paarden in noorwegen, overigens, waren lusitanos, geimporteerd uit spanje. ja moesten een maandje omstellen...
maar dat omstellen, als het paard in hetzelfde land blijft: waarmo valt er wat om te stellen? omdat we er constant dekens op smijten en paarden scheren? We creeren zelf een situatie van gewenning.
Ik beweer alleen dat het niet zo vanzelfsprekend is als mensen denken. een deken is zelfs niet per se warmer, omdat de vacht geplet wordt.
paarden kunnen veel beter voor zichzelf zorgen als mensen denken. wat wel funest kan zijn is als ze nat worden. (dus ook door de vacht heen nat) dat is veel problematischer dan wind of kou.
SalliBalli schreef:Blondie_ schreef:Waarom denk je dat die naar binnen wilt, voor te eten natuurlijk
Die van mij wou ook zogenaamd heel graag naar binnen vroeger tot die op een stal kwam waar ze buiten gevoerd werde, denk je dat nog iemand hem te pakken kreeg voor naar stal te brengen??
Mensen als jullie moesten zelf opgesloten worden.
Nee dat heb je verkeerd.. er is onbeperkt hooi in de wei want er is geen gras.
Niet alle paarden zijn hetzelfde! Mijn paard komt ook vanwege een andere reden niet de hele dag buiten.
Maar goed wat je laatste opmerking betreft.. oordeel niet te snel als je niet weet hoe of wat
sharontjee1 schreef:Mijn paard staat in principe volledig op stal- afhankelijk van mij natuurlijk.
Nu wil ik haar af en toe in de wei doen, maar zoals vandaag is het rond 3 graden,.
Normaal staat ze binnen met een 400grams deken,. Wanneer ze naar buiten gaat doe ik een 400gr met hals op.
Is het toch te fris of gewoon op de weide zetten?
Vind dit net zo'n twijfel temperatuur..
Nikass schreef:@v Vanlotje: ik neem liever geen paard dan dat ik er eentje 23/7 op stal zet.
Maarja, dat ben ik
Ik ook! Maar soms HEB je een paard en veranderen je omstandigheden waardoor je op zoek moet naar een nieuwe plek en dan mag je blij zijn als je in een regio staat waar een fijne stal te vinden is. Er wordt nog steeds gedacht dat iedereen overal een geschikte plek kan vinden voor zijn paard, maar dat is niet zo. Hier in de regio is het echt dramatisch, dus soms moet je roeien met de riemen die je hebt en komt je paard niet zoveel buiten als je zou willen. Natuurlijk blijf je altijd streven naar verbetering. Er zijn ook mensen die dat niet doen en dat vind ik ook onbegrijpelijk, maar het is niet altijd je eigen keuze hoeveel en onder welke omstandigheden je paard buiten komt.
(heb ook een beetje moeite met -gedeeltelijk - quoten...)
vanLotje schreef:Poess91 schreef:.
Soms heb je niet veel keus, hier in de regio zie je bijna niets anders
Poess91 schreef:Ach ik merk dat ze hartstikke gelukkig is met me.
Zodra 't vriezen voorbij is kan ze weer op de wei.
Deze periode duurt langer dan dat ze op stal staan dusja