Temperatuur te fris voor weidegang?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:33

Wat oordeelt (bijna) iedereen weer snel, het ene paard is het andere niet en niet iedereen heeft dezelfde mogelijkheden.
Ik snap de twijfel van ts wel een beetje, het wordt dit weekend gevoelstemperatuur min 10 en de paarden staan bij ons volledig onbeschut, dus vol in die Siberische wind. Mijn paard heeft de hele winter een 300 grams maar speciaal voor deze wind-dagen nog een 100 grams erover heen. Mijn paard is niet geschoren, maar in de paar warmere dagen eerder deze maand al bijna haar hele wintervacht (die toch al niet zo dik wordt als arabier zijnde) kwijt. Dus die bescherming moet ze missen.
Ik sta nu in de gelukkige omstandigheid dat mijn paard ook in de winter op het land kan. Als ik alleen een paddock ter beschikking zou hebben - ook al wordt daarin gevoerd - dan hoef je haar daar echt niet de hele dag in te zetten. Denk maar niet dat ze daar aan haar beweging komt: 1 x rollen, een rondje om alle hoekjes te snuffelen en dan op rust staan en naar de horizon staren... na een uurtje voor het hek gaan staan of ze er aub uit mag (en als je haar laats staan blijft ze daar de rest van de dag staan. Dan kan je zeggen "kijk mijn paard komt de hele dag buiten" maar met welk doel dan?). Ze staat nu dus op het land, een uur of vijf, zes per dag. Dan gaan de andere paarden naar binnen, dus of ik het nou wel of niet wil, langer kan ik haar niet buiten zetten want dan staat ze alleen. Ik zal dus moeten zorgen dat ze op andere manieren van stal komt en beweging krijgt want ik wil niet dat ze teveel uren achter elkaar op stal staat. En daar zorg ik dus voor.

Ik ken legio situaties waarbij de paarden 23 uur op stal staan (geen paddocks/ land of eigenaren die hun paard niet naar buiten willen) en ik vind dat vreselijk. Maar ik ken ook voorbeelden van stallen waar paarden de hele dag in een paddock van 3x7 m staan (allemaal een eigen paddock naast elkaar) zonder eten. En dat vind ik net zo goed vreselijk.
Om op de kou terug te komen: mijn paard kan vrij goed tegen hitte en tegen kou. Ze kan slecht tegen nat en kou/wind combinatie Zelfs met dekens om wil ze dan niet lang buiten staan. Dus hoe lang ik mijn paard buiten zet is afhankelijk van het weer (en van de andere paarden) 's zomers hele dagen en 's winters tussen de 4 en 6 uur. Met 24/7 doe ik haar zeker geen plezier.
Maar dat wil niet zeggen dat ze de overige tijd op stal staat. Die conclusie wordt te snel getrokken.
Ts, wmb in elke weersomstandigheid iig een paar uurtjes naar buiten. Maar kijk ook naar wat je paard prettig vindt. En voor de rest kun je toch ook op andere manieren zorgen dat je paard van stal komt?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:36

Blondie_ schreef:
SalliBalli schreef:
Meningen zullen altijd verdeeld blijven wat dit betreft.

Mijn paard hoef je niet de hele dag buiten te zetten.. die wilt na 2 uurtjes al weer naar binnen. Ze wordt dan erg onrustig en loopt tig keren heen en weer langs het hek.
Ik zelf ga niet zo snel uit van andere mensen en hun meningen..
Ik kijk hoe het weer is en als de grond niet te nat is of glad doe ik haar naar buiten. Al is het maar voor een half uurtje.
Verder als het buiten niks is gooi ik haar los in de binnenbak of longeer haar.
Ga gewoon zelf kijken wat het beste is voor je paard en probeer het uit.

Waarom denk je dat die naar binnen wilt, voor te eten natuurlijk

Die van mij wou ook zogenaamd heel graag naar binnen vroeger tot die op een stal kwam waar ze buiten gevoerd werde, denk je dat nog iemand hem te pakken kreeg voor naar stal te brengen??

Mensen als jullie moesten zelf opgesloten worden.

Jij denk misschien dat elk paard voer het belangrijkste vindt op de hele wereld, maar dat is echt niet zo hoor. Als mijn paard niet in de paddock wil staan kan je er nog zo veel ruwvoer, wortels enz neerleggen, ze kijkt er niet eens naar.
Je moet niet zo rechtlijnig denken, niet elk paard is hetzelfde.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:39

Airnt schreef:
een paard heeft (itt een mens) niet alleen een vacht, maar is ook veel groter. daarom heeft ie relatief een veel kleiner oppervlak voor zijn volume (en warmtegeneratie):
(square-cube law: een gelijkvormig ding dat twee keer zo lang wordt krijgt 4 keer zo groot oppervlak, maar 8 keer zo groot volume, per saldo dus 2x zo veel volume per oppervlak)

Vrienden van ij hebben hun paarden in Noorwegen de hele winter buiten staan. ijs staat gewoon op hun vacht, hetgeen (omdat het niet smelt) laat zien hoe goed die isolatie is. met -15 nog steeds heel gelukkig buiten en blijven doodleuk uit de verwarmde inloopstal.

Maar paarden moet dit wel gewend zijn. Als jij een paard koopt dat al zijn leven lang voornamelijk op stal staat dan kun jij dat wel anders willen maar je kunt dat niet opeens radicaal omschakelen. Het kan jaren duren voordat je paard zich weer aangepast heeft aan het buiten leven.

kiki1976

Re: Temperatuur te fris voor weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:00

Ben het wel met je eens dat het maar net is wat ze gewend zijn.
Toen ik mijn paardje kocht was ze gewend om 24/7 buiten te lopen, zomer en winter (zonder deken).
Er waren wel stallen in geval van nood en had gerust wel eens op stal gestaan, maar niet vaak.

Toen ze toen eind dec. 2011 bij ons kwam ging ze ook met de nacht op stal. En ja hier heeft ze in het begin best aan moeten wennen. We was wel braaf etc. maar je merkte het wel aan haar.
Maar al snel was ze eraan gewend.
Met de zomer is ze weer 24/74 naar buiten gegaan en vond dit heerlijk. Alleen bij flinke regen en onweer zijn ze wel eens een nachtje binnen geweest en dat was geen probleem.

Bij ons op stal staan ze niet alleen in de paddock (behalve de paarden die niet met andere kunnen staan).
Staan echt niet doods in een hoekje te suffen de hele dag.
Ze eten, scharrelen lekker rond, spelen met elkaar. Ook over de draden word er gespeeld met elkaar....

Maar laatst kon vanwege ijzel de paarden niet naar buiten omdat het gewoon te glad was. Tja en dan moeten ze allemaal binnen blijven, maar dat is die dag dan niet anders. Maar dan is er geen enkel paard die zich daar druk om maakt.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:02

die paarden in noorwegen, overigens, waren lusitanos, geimporteerd uit spanje. ja moesten een maandje omstellen...

maar dat omstellen, als het paard in hetzelfde land blijft: waarmo valt er wat om te stellen? omdat we er constant dekens op smijten en paarden scheren? We creeren zelf een situatie van gewenning.

Ik beweer alleen dat het niet zo vanzelfsprekend is als mensen denken. een deken is zelfs niet per se warmer, omdat de vacht geplet wordt.

paarden kunnen veel beter voor zichzelf zorgen als mensen denken. wat wel funest kan zijn is als ze nat worden. (dus ook door de vacht heen nat) dat is veel problematischer dan wind of kou.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:14

Je hebt niet altijd een keuze om wel of geen deken te gebruiken. Want soms moet je wel.
En dan heb ik het niet omdat je ze gaat scheren omda tze anders te lang nat blijven...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:16

Airnt schreef:
die paarden in noorwegen, overigens, waren lusitanos, geimporteerd uit spanje. ja moesten een maandje omstellen...

maar dat omstellen, als het paard in hetzelfde land blijft: waarmo valt er wat om te stellen? omdat we er constant dekens op smijten en paarden scheren? We creeren zelf een situatie van gewenning.

Ik beweer alleen dat het niet zo vanzelfsprekend is als mensen denken. een deken is zelfs niet per se warmer, omdat de vacht geplet wordt.

paarden kunnen veel beter voor zichzelf zorgen als mensen denken. wat wel funest kan zijn is als ze nat worden. (dus ook door de vacht heen nat) dat is veel problematischer dan wind of kou.

Ik heb mijn paard vier jaar, en ken haar verleden alleen van 1 jaar daarvoor. Weet niet wat haar verdere geschiedenis is. Die eerste drie jaar (dus eerste van vorige eigenaar + 2 jaar van mij) heeft mijn paard op een pensionstal gestaan zonder weidegang. In dat eerste jaar kwam ze ongeveer drie keer per week een uur van stal om te rijden in de binnenbak. That's it. Toen ik haar kocht ben ik haar veel meer uit stal gaan halen. Op de pensionstal waren wel paddocks, daar stond ze in eerste instantie weinig in omdat ze dat niet durfde (was niets gewend) en nog geen maatje had. (niemand wilde zijn paard met mijn paard samen zetten omdat ze de reputatie had van chagrijnige merrie) Door veel te oefenen stond ze later drie tot vier uur per dag buiten mits het niet te hard regende (want dan flipte ze). In mijn tweede jaar ging ze in de zomer twee maanden op vakantie naar een stal met weidegang. Ze had inmiddels een maatje dat meeging. Ze gingen om 7 uur 's avonds op stal als het mooi weer was, met regen om 5 uur 's middags naar binnen.
Ik ben na twee jaar verhuisd naar een stal met weidegang van maart tot november en in de zomer 24/7. In het voor- en najaar wilde mijn paard uiterlijk rond drie uur het land af, ook al stonden alle paarden nog rustig buiten. 24/7 heb ik geprobeerd in de zomer maar was een drama. Ze had het continue koud en was doodmoe. Ik kon niet meer rijden want ze kon haar ene been niet meer voor haar andere zetten. Ze werd ziek. Ik heb mijn dierenarts erbij gehaald. Ik heb een holistisch dierenarts, voorstander van paarden zoveel mogelijk naar buiten en heeft zijn eigen paarden hele jaar door 24/7 buiten staan. Hij zei direct: 's nachts op stal gaan zetten! Mijn paard kon de omschakeling niet maken. 's nachts weer op stal gezet, extra hooi en 100 grams deken (midden in de zomer), weerstandskuurtje en na een paar weken kwam de energie weer terug. Mijn da heeft mij vertelt dat het zeker drie jaar kan duren tot mijn paard in staat is om met redelijk normale temperaturen 24/7 buiten te staan.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 22-03-13 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:17

Overigens heb ik mijn paard nog nooit geschoren en stond ze op de 1e pensionstal alleen van november tot februari met een deken op.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:21

SalliBalli schreef:
Blondie_ schreef:
Waarom denk je dat die naar binnen wilt, voor te eten natuurlijk

Die van mij wou ook zogenaamd heel graag naar binnen vroeger tot die op een stal kwam waar ze buiten gevoerd werde, denk je dat nog iemand hem te pakken kreeg voor naar stal te brengen??

Mensen als jullie moesten zelf opgesloten worden.

Nee dat heb je verkeerd.. er is onbeperkt hooi in de wei want er is geen gras.
Niet alle paarden zijn hetzelfde! Mijn paard komt ook vanwege een andere reden niet de hele dag buiten.
Maar goed wat je laatste opmerking betreft.. oordeel niet te snel als je niet weet hoe of wat ;)

Ik denk dat ze het heeft over krachtvoer, niet over ruwvoer.

Ik ben het met Airnt eens, tuurlijk moet een paard kunnen omstellen maar het is jammer dat er steeds minder mensen zijn die hun gezonde verstand gebruiken...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:24

Tuurlijk moet kunnen... je hebt denk ik mijn post niet gelezen... het kan alleen wel lang duren, als het al ooit helemaal gaat lukken.

Een een paard alleen op de wei zetten, of met een geit erbij, vind ik net zo zielig als op stal staan.

Ik kan mijn paard ook haar krachtvoer geven in de paddock, dat wil ze dan nog wel even onrustig naar binnen werken om dan daarna weer bij het hek te gaan staan want ze wil er nog steeds uit!
Laatst bijgewerkt door Nikass op 22-03-13 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:28

Hier een pony met hko die weer of geen weer elke dag (hele dagen) naar buiten gaat. Ondergrond bevroren of niet. En ik moet zeggen ze heeft er totaal geen last van, ik denk dat ze eerder last zou krijgen als ze de hele dag op stal staat als wanneer ze vrij kan bewegen.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:28

hoe weet je eigenlijk dat 'een paard het koud heeft'?

ik weet wel dat mij ooit verteld is dat je moet voelen of ie koude oren heeft, maar waar dat vandaan komt weet ik ook echt niet, gewoon zo'n regeltje dat ze me in engeland hebben geleerd....

Anyway: hoe weet je dat je paard oncomfortabel is? het wordt zo even als een feit aangedragen, maar vaak is het niet zo vanzelfsprekend

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:31

Mijn paard heeft zó hard staan shaken op het land dat toen ik haar op stal zette en hooi gaf ze nauwelijks kon eten omdat ze haar hoofd niet stil kon houden. Toen had ze het dus koud...

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:32

@Nikass: Ik heb je post wel gelezen..?

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:43

Poess91 schreef:
.

Soms heb je niet veel keus, hier in de regio zie je bijna niets anders[/quote]

ik neem liever geen paard dan dat ik er eentje 23/7 op stal zet.
Maarja, dat ben ik

*edit* en quoten kan ik nog steeds niet :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:46

Mijn paard heeft eigenlijk altijd zonder deken gestaan tot afgelopen najaar.
ze had 2x vlak achter elkaar koliek gehad.
Sindsdien stopte ze buiten met eten zodra het regende en ging niet fit in een hoekje staan. Maar was niet nat tot op de huid aan toen...
Heb toen een regendeken gekocht er opgelegd, en had toen weer een blij paard. daarna werd het al snel kouder waardoor ze wel met deken op moest blijven staan.

Maar geef mij maar een paard dat zonder deken staat hoor. Geen gedoe met dekens wisselen...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 14:17

Posh schreef:
@Nikass: Ik heb je post wel gelezen..?

Oh dat dacht ik op te maken uit je reactie "moet kunnen" terwijl ik net een heel verhaal had geschreven waarom dat soms niet kan of erg lang kan duren.
Maar misschien heb ik je dan verkeerd geinterpreteerd, sorry.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 14:23

@v Vanlotje: ik neem liever geen paard dan dat ik er eentje 23/7 op stal zet.
Maarja, dat ben ik

Ik ook! Maar soms HEB je een paard en veranderen je omstandigheden waardoor je op zoek moet naar een nieuwe plek en dan mag je blij zijn als je in een regio staat waar een fijne stal te vinden is. Er wordt nog steeds gedacht dat iedereen overal een geschikte plek kan vinden voor zijn paard, maar dat is niet zo. Hier in de regio is het echt dramatisch, dus soms moet je roeien met de riemen die je hebt en komt je paard niet zoveel buiten als je zou willen. Natuurlijk blijf je altijd streven naar verbetering. Er zijn ook mensen die dat niet doen en dat vind ik ook onbegrijpelijk, maar het is niet altijd je eigen keuze hoeveel en onder welke omstandigheden je paard buiten komt.

(heb ook een beetje moeite met -gedeeltelijk - quoten...)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 14:27

sharontjee1 schreef:
Mijn paard staat in principe volledig op stal- afhankelijk van mij natuurlijk.
Nu wil ik haar af en toe in de wei doen, maar zoals vandaag is het rond 3 graden,.
Normaal staat ze binnen met een 400grams deken,. Wanneer ze naar buiten gaat doe ik een 400gr met hals op.

Is het toch te fris of gewoon op de weide zetten?
Vind dit net zo'n twijfel temperatuur..

-O- Ik begrijp dat jouw paard binnen staat wanneer het nog kouder is?
Ze heeft dus de afgelopen 2 maanden niet buiten gestaan?

De deken is ervoor om je paard warm te houden, daarmee kan ze ook gewoon naar buiten.
Evt. gooi je er een extra 100 grams deken overheen.
Ik vind het erg stuitend om te lezen dat er nog steeds mensen zijn die hun paard gewoon de hele winter binnen houden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 14:53

Nikass schreef:
@v Vanlotje: ik neem liever geen paard dan dat ik er eentje 23/7 op stal zet.
Maarja, dat ben ik

Ik ook! Maar soms HEB je een paard en veranderen je omstandigheden waardoor je op zoek moet naar een nieuwe plek en dan mag je blij zijn als je in een regio staat waar een fijne stal te vinden is. Er wordt nog steeds gedacht dat iedereen overal een geschikte plek kan vinden voor zijn paard, maar dat is niet zo. Hier in de regio is het echt dramatisch, dus soms moet je roeien met de riemen die je hebt en komt je paard niet zoveel buiten als je zou willen. Natuurlijk blijf je altijd streven naar verbetering. Er zijn ook mensen die dat niet doen en dat vind ik ook onbegrijpelijk, maar het is niet altijd je eigen keuze hoeveel en onder welke omstandigheden je paard buiten komt.

(heb ook een beetje moeite met -gedeeltelijk - quoten...)

Snap dat het niet altijd makkelijk is en dat omstandigheden kunnen veranderen, maar dan zou ik er voor kiezen mn paard verderop te stallen. Liever wat minder vaak heen of langer reizen dan de wetenschap dat hij er alleen uit komt als ik op stal ben

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:19

vanLotje schreef:
Poess91 schreef:
.

Soms heb je niet veel keus, hier in de regio zie je bijna niets anders

ik neem liever geen paard dan dat ik er eentje 23/7 op stal zet.
Maarja, dat ben ik

*edit* en quoten kan ik nog steeds niet :D[/quote]

Ach ik merk dat ze hartstikke gelukkig is met me.
Zodra 't vriezen voorbij is kan ze weer op de wei.
Deze periode duurt langer dan dat ze op stal staan dusja :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:43

Pff dit gaat weer een eeuwige discussie worden waar we toch niet uit komen, dus ik haal mijn stipje weg hier.
Good luck with it!

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:57

Juist gelijk heb je, als iemand me echt nog iets kwijt wil, m'n postvak staat voor je open.
Ik haal m'n stipje ook weg

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:31

weetje, er zou een wet voor moeten komen dat als je je paard zonder goede reden de hele dag binnen hebt je dan een flinke boete krijgt of onder toezicht wordt gesteld. De regels onder het houden van paarden mogen wel is aangescherpt worden naar mijn idee. Vindt dat er nog veel te veel kan, zoals een paard alleen houden zonder maatjes of zoals hier paarden zonder reden hele winter binnen. Vindt dit gewoon niet kunnen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:40

Poess91 schreef:
Ach ik merk dat ze hartstikke gelukkig is met me.
Zodra 't vriezen voorbij is kan ze weer op de wei.
Deze periode duurt langer dan dat ze op stal staan dusja :)

Ohja, even rekenen, ze kunnen hopelijk per 1 april weer naar de weide en daar staan ze tot eind september.
Dat zijn dus 6 maanden, op zijn best!
Maarrr, als het nu slecht weer blijft wordt het pas eind april en als we een nat najaar hebben gaan ze begin september alweer naar binnen.

Ik denk dat je bedoeld dat de periode dat ze op stal staan langer duurt?
Enja, natuurlijk is jouw paard blij als ze je ziet als ze de hele dag op stal staat. Ik vind dat zo'n stomme redenatie; 'ze is toch blij als ik er ben, ze hinnikt al als ze de auto het erf op hoort rijden'. Imo zegt dat eerder dat je slecht voor je paard zorgt, dan dat je er goed voor bent.