Paarden hele winter in de stal, zielig?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

saartjehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:32

er zijn veel stallen waar het in de winter niet haalbaar is.. Komen ze er wel elke dag uit dan?

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:02

Doe ze in een uitloopstal dat is nog een beetje natuurlijk ik doe mijn pony nooit in de stal ook niet s nachts.

kriistellx

Re: Paarden hele winter in de stal, zielig?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 19:04

Ze worden wel elke dag bereden, maar verder staan ze alleen maar in de stal.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:05

Ik wist eerst ook niet beter dan dit eigenlijk.
De manege waar ik als eerste begon ging het al zo en ja, alles in de buurt dus ook zo ongeveer.
Hier lijkt het eigenlijk heel normaal dat de paarden in de winter binnen staan.
En toch is het humeur van m'n paard top haha.

En over dat in de paddock, ik zet haar daar neer voor haar energie die ze dan kwijt mag.
Als ze alleen maar buiten gaat staat eten, dat kan ze binnen ook. Dan zie ik de toegevoegde waarde niet :P.

kaeige

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:30

Ik verbaas mij over het antwoord dat het alleen maar "leuker" voor het paard is om naar buiten te gaan. Het is noodzakelijk! De spieren degenereren in een hokje van 3x3. De bloedsomloop vertraagt en spijsvertering stagneert, de conditie neemt af, het is niet goed voor het hoefmechanisme enz. enz. Hart/ longen en spieren van een paard moeten werken, niet rusten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:38

superwoman schreef:
Koeien stonden een paar jasr geleden vooral in stands heel de winter...

Sommige paddocks zijn net grote stallen zonder dak. Kun je beter de ramen open zetten.

In de oude grupstallen misschien, ik ken al heel wat jaren echter alleen loopstallen hoor. Iig al 25 jaar.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:00

[
kimberly1995 schreef:
Omdat een paard qua andere dingen over het algemeen niks te kort komt. Het is dus puur dat ze alleen geen vrije bewegingsvrijheid hebben.
Maar een paddock is over het algemeen ook helemaal niet zo groot en dan is het verschil tussen een box en een paddock niet groot, alleen de frisse lucht.

Het is dus maar net wat de condities zijn, of het zielig is of niet.

edit: Was overigens niet persoonlijk bedoeld, qua dat zielig vinden. :)

Het is wel degelijk zielig als een paard geen bewegingsvrijgheid heeft. Een kleine paddock is beter dan niets, maar als hij daar ook zijn kont niet kan keren is dat idd ook zielig. Maar de meeste paddocks zijn nog wel net ietsje groter dan een 3x3 stal en misschien kunnen ze er samen in staan, dan hebben ze daar in elk geval lol van.
Ben wel benieuwd wat die "andere dingen" zijn, die het gebrek aan bewegingsvrijheid moeten compenseren?
En wat doe je in deze situatie met een paard dat even niet gereden kan worden? Die heeft dna een soort verplichte boxrust ofzo?[/quote]

Het is een mening of je iets zielig vind of niet, houd je dat even in de gate? :)[/quote]

Dat vind ik niet, al is zielig dan misschien niet het goede woord... Het is niet paardvriendelijk... zo dan?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:05

piezze schreef:
Volgens mij valt het allemaal nog wel mee, vooral als het ruime, lichte boxen zijn met frisse lucht en dat ze elkaar wel kunnen zien. Je kunt er een enorm drama van maken maar waarschijnlijk gaat het niet echt helpen. TS is er om de dieren in de winter toch een fijn leven te geven met beweging en aandacht. Soms kan het niet anders. Soms slaan we wel erg door met zijn allen in onze dierenllievendheid.
Natuurlijk is het beter als ze elke dag op de weide kunnen maar als deze man zijn hele leven dit op zijn manier gedaan heeft, zal hij niet staan te springen om het anders te gaan doen. Dat recht heeft hij.

Dat je het niet kan veranderen is 1 ding en dat is idd jammer\
maar dat wil niet zeggen dat we dan doorslaan in diervriendelijkheid.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:19

paarden zijn gewoontedieren, ik heb ze vaker gezien, de stakkers die nauwelijks de box uit komen. Natuurlijk is het niet gezond of goed. Maar als dat elke winter zo gaat dan weten ze ook niet beter. Als ze het natje en droogje krijgen, voldoende aandacht, voldoende sociaal contact en dagelijks beweging, dan zie ik ze niet perse ongelukkig zijn. Zomers lopen ze blijkbaar wel gewoon buiten.

Dat bedoel ik met doorslaan.

Sommige paarden hebben wel de ideale omstandigheden kwa buitenkomen maar hebben geen soortgenoten. Of paarden die onder het zadel gebeuld worden. Of die gerust een dag zonder water staan. Ja dat vind ik meer lijden dan. Het valt niet mee om alle omstandigheden ideaal te krijgen. Mijn paard heeft door omstandigheden een aantal maanden alleen gestaan. Ja vond ik erg en heb er alles aan gedaan om het op te lossen. (is gelukt) Maar snap je mijn punt. TS kan er weinig aan veranderen. Ze kan er met de eigenaar over praten maar daar houdt het op. De wereld vergaat er verder niet door als een eigenaar deze keuzes maakt en de paarden zullen er niet direct dood van gaan.