Paardje aan huis.. De indeling en benodigdheden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:18

Drainage. Als je een paard het jaar door op die oppervlakte wil houden, is het absoluut noodzakelijk om de ondergrond te draineren. Anders wordt het in no-time een modderpoel waar je tot je knieen in de blubber zakt.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:19

Ik heb laatst een topic geopend over de ervaringen en meningen van mensen over het paard houden op minder ruimte dan het ideaalbeeld.
Ik heb weinig nagatieve reacties gekregen, wel veel pb omdat mensen bang zijn voor de reactie van mensen die heftig reageren op de ruimte die de paarden tot hun beschikking hebben.

Voor de mensen die er tegen zijn, gaan jullie dan ook bij alle mensen langs waarvan je irl ziet dat de paarden op te weinig oppervlakte staan? Als je goed rond kijkt staan heel veel paarden op kleine paddocks.

Ik vind dat een paard zich makkelijk kan redden op de ruimte die ts tot haar beschikking heeft.
Veel beter dan een manege of pensionstal, en dan mogen die paarden wel 6 uur per dag buiten komen op grote lappen grond, maar dan staan ze alsnog de resterende 18 uur op 9m2. Dan heeft 24/7 m uitloop altijd nog mn voorkeur.

Maar ik denk niet dat dit topic bedoeld is voor de discussie of er voldoende ruimte is, maar voor tips over de indeling.

@ts succes!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:24

Little king, dat schreef wendyenbram wel( over het weiland) daar heb je overheen gelezen.

En grazen? Helaas is mijn paard er sinds 1,5 week niet meer maar 24/7 grazen, dat kon helaas niet meer.. Dan zou ie binnen een week hartstikke kapot zijn gegaan. Niet ieder dier over 1 kam scheren, de natuur nabootsen doen we allang niet meer. Dus laten we ook niet doen of ze daar ook 24/7 zouden grazen..

TS, jij krijgt een prachtig stuk waar menig paard zijn hoefjes voor bijelkaar mag knijpen!

ben alleen een beetje bang voor de bagger, maar goed dan kan je altijd nog wat aan laten leggen! laat het iig naar buiten toe aflopen! :)
Laatst bijgewerkt door IMJ op 14-03-13 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:25

Karlijn , ik ga me hier niet teveel mee bemoeien , want af en toe zit ik met kromme tenen , hahahha

Maar , wij hebben 5 kinderen , dat weet je , de jongste is nu 3 jaar oud.
Je waarschuwt ze voor het draadje , ook al zijn je kinderen klein , ze luisteren toch niet , hahahah
Maaaaaaaar , ze raken het draadje ( of lint , wat je wilt) maar 1 x aan en dan weten ze dat dat niet fijn voelt... Ze doen het erna echt niet meer hoor !

Ikzelf raak het nog vaker aan dan mijn kids !

Echt , je paard moet op deze opp. echt achter stroom , het gras is al snel groener aan de andere kant van je afrastering en je wilt niet weten wat er in je omgaat wanneer je naar buiten kijkt en je paard loopt door de straat...
Hier is het mij ook gebeurd , alleen wij zitten aan het eind van een doodlopende straat( en in een buitengebied ) en Karlijntje liep vorig jaar geregeld op het erf ... hinnikend kwam ze dan weer aangedraaft als ze me zag .Ben nu mijn weide aan het renoveren en er komt me een klap stroom op te staan , die ontsnapt niet meer als alles klaar is ....

Maar goed , zie wat je ermee doet , ik vind het fijn dat je je paardje(s) nu fijn bij huis hebt staan...
Ik heb ze ( alle 4 ) nu genoodzaakt al de hele winter op de longeerpaddock staan ( 18 m. doorsnede ).
Hier zal ook wel commentaar op komen , maar dat boeit me niet veel ... ik weet dat ik goed voor mijn dieren zorg . En ik weet dat jij dat ook doet Karlijn !
EN alles is beter dan 16-20 uur in een stal van 3x3m en dan een paar uur de weide op... Bij jou loopt het spul lekker buiten ... ( alleen de bodem ben ik niet zeker in natte perioden , of deze het houdt .... hihih)

SUCCES !
Laatst bijgewerkt door VandeMol op 14-03-13 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:27

little_king schreef:
Bij diaz kunnen ze gewoon rennen. Geloof ook niet dat er anders beweerd wordt.
Diaz moet wel rekening houden om het droog te houden. Ondanks de goede grond.

Maar beweging krijgen ze naast een lekker sprint trekken wel door grazen.
Dan wandelen ze heel veel.
Wat ze niet doen bij een voerplek.

Maar ze zijn wel vrij om te gaan en te staan waar ze willen en als ze willen lopen kunnen ze dat.

Tenzij je een groot stuk grond hebt of een landgoed is het gewoon niet mogelijk om paarden volgens 'natural principes' te houden. Ja, een paddock paradise is mooi bedacht (maar ook niet natuurlijk want paarden lopen in het wild echt niet tussen hekjes en schrikdraden :roll: ). Je moet je wel realiseren dat mensen die daar de mogelijkheid niet toe hebben, hun best doen om het zo goed mogelijk te doen voor hun paard.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:28

sevke schreef:
Drainage. Als je een paard het jaar door op die oppervlakte wil houden, is het absoluut noodzakelijk om de ondergrond te draineren. Anders wordt het in no-time een modderpoel waar je tot je knieen in de blubber zakt.
mwa dat hangt van vele factoren af (kwaliteit zand, ligging)
mijne staan in de winter met zijn 3en 24/7 in een 20x40 bak en ik heb een perfecte bodem, geen modder (alleen voor de stal maar dat komt vooral omdat ik daar voer) en altijd te berijden.
Gewoon gekeerd, geen drainage oid terwijl mijn buren met hun dure gedraineerde bak waar alleen af en toe een paard in staat met een beetje regen al kunnen zwemmen :D

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:30

Ik heb mijn paddock trouwens niet gedraineerd, heb woudzand als bodem, en ligt altijd kurkdroog.

little_king

Re: Paardje aan huis.. De indeling en benodigdheden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:32

IMJ
Maar zoals ik dat lees verdwijnt dat door verbouwing.
Zoals ik al schreef, ik begrijp haar verwoording van haar ruimte niet zo goed.
Maar afgeven op de stalpaarden klopt zeker niet omdat zij ook niet voldoet aan de beweging.

En 24/7 grazen die van mij ook niet. Dan kan ik ze rollen.
Maar wel elke dag een uurtje of 8 op zijn minst.
Nu in de winter op een groot stuk omdat er nu toch minder gras staat en ze het anders kapot lopen ondanks de zandgrond, in de zomer kleiner omdat ze anders te dik worden.

Vandaar dat ik Diaz de tip van draineren geef in mijn eerste bericht..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:32

Ik zit hier op mooi geel Veluws zand en heb de boel ook alleen laten keren. Als je goed alle mest er uit haalt en regelmatig lostrekt dan kun je heel lang zonder dat het bagger wordt.
Ik zit hier nu 15 jaar en na 10 jaar is er eens vers zand op gegaan.
En het stinkt niet naar urine ook (behalve als ze net hebben staan piesen :D )

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:34

Vergeet je niet dat het voor paarden beter is om van de grond te eten? Je hebt het wel over slowfeeders en/of hooinetten, maar aangezien ze ook niet kunnen grazen, kun je het hooi misschien beter op de grond verspreiden.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 14:36

De grond is daar heel droog! Waar we nu in de polder bij Gouda tot ons knieen in de drap lopen, kon ik daar met mijn schone uggs het gras op! Natuurlijk is het anders met fulltime paarden, maar het is dus erg droge grond.

Het omkeren schijnt een perfecte drainage te geven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:37

@Surprise_ : en ze dan teveel zand binnen laten krijgen...dacht het niet.
De slowfeeders hangen zo goed als op de grond en de koppies staan echt wel naar beneden met eten :) met rubber matten onder de netten.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 14:39

little_king schreef:
IMJ
Maar zoals ik dat lees verdwijnt dat door verbouwing.
Zoals ik al schreef, ik begrijp haar verwoording van haar ruimte niet zo goed.
Maar afgeven op de stalpaarden klopt zeker niet omdat zij ook niet voldoet aan de beweging.

Ik heb echt geen idee waar jij het allemaal over hebt.. :o
Kijk even naar de plattegrond, dan begrijp je het misschien.
Dit is gewoon zoals het al is, en blijft, alleen komt er een andere omheining. en een opsplitsing van de kavel. (met dus als resultaat een paddock van 20x44 achterin)

Er komen inderdaad slowfeeders en hooinetten, lekker verspreid. :j Maar niet los op het zand ;)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:43

Ik reageerde op het berichtje van IMJ, die het weer over wendyenbram had.

Hoe jou stukje wordt is geheel duidelijk.

Van jou is de ruimte niet te klein voor beweging op zich. Ze kunnen rennen, rollen enz.
Behalve het niet grazen voor enkele uurtjes, omdat ze daarom hun loop behoefte voorzien.
Dat zou voor mij een héél groot minpunt zijn en zelfs de reden het zelf nooit zo te doen.

En dat als ik jou was geld zou houden voor drainage, als dat niet nodig is fijn. :)
Maar het is best intensief paarden voor 24/7 op dat stukje, dus misschien heb je het wel nodig.
Een kostenpost om in de gaten te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:08

funnyhorses schreef:
Ik schets de waarheid gebasseerd op mijn eigen ervaringen!

Haha, zo kun het ook noemen. Dat is dan jouw waarheid he, niet perse die van een ander. Wat breder kijken dan je horizon is daarom ook altijd fijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:12

Diana_14 schreef:
Ik heb laatst een topic geopend over de ervaringen en meningen van mensen over het paard houden op minder ruimte dan het ideaalbeeld.
Ik heb weinig nagatieve reacties gekregen, wel veel pb omdat mensen bang zijn voor de reactie van mensen die heftig reageren op de ruimte die de paarden tot hun beschikking hebben.

Voor de mensen die er tegen zijn, gaan jullie dan ook bij alle mensen langs waarvan je irl ziet dat de paarden op te weinig oppervlakte staan? Als je goed rond kijkt staan heel veel paarden op kleine paddocks.

Ik vind dat een paard zich makkelijk kan redden op de ruimte die ts tot haar beschikking heeft.
Veel beter dan een manege of pensionstal, en dan mogen die paarden wel 6 uur per dag buiten komen op grote lappen grond, maar dan staan ze alsnog de resterende 18 uur op 9m2. Dan heeft 24/7 m uitloop altijd nog mn voorkeur.

Maar ik denk niet dat dit topic bedoeld is voor de discussie of er voldoende ruimte is, maar voor tips over de indeling.

@ts succes!

Ik persoonlijk zou het niet willen voor mijn paarden, als een ander dat doet prima, moeten ze fijn zelf weten. In een discussietopic geef ik dan wel mijn mening, want dan gaat het er oa over. Verder zie ik wel eens paarden in een paddock, maar goed of die dieren daar altijd staan of ook in de wei lopen, dat weet ik niet. Ik sta daar niet 24 uur per dag bij. Sommige paarden staan in de nacht in de wei, vanwege bijvoorbeeld ZE en overdag op een paddock of binnen.
Verder vind ik je idee van pensionstallen erg kortzichtig. Genoeg pensionstallen waar paarden in de zomer 24-7 buiten staan op een grote wei en in de winter in bijv een loopstal of anders 6 uren in een paddock. Verder denk ik ook niet dat mensen die dit al te klein vinden om een paard 24-7 365 per jaar, wel hun goedkeuring geven aan een manegestal 18 uur per dag. Dus dat dat er bij wordt gehaald snap ik dan ook niet zo goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:14

IMJ schreef:
Little king, dat schreef wendyenbram wel( over het weiland) daar heb je overheen gelezen.

En grazen? Helaas is mijn paard er sinds 1,5 week niet meer maar 24/7 grazen, dat kon helaas niet meer.. Dan zou ie binnen een week hartstikke kapot zijn gegaan. Niet ieder dier over 1 kam scheren, de natuur nabootsen doen we allang niet meer. Dus laten we ook niet doen of ze daar ook 24/7 zouden grazen..

TS, jij krijgt een prachtig stuk waar menig paard zijn hoefjes voor bijelkaar mag knijpen!

ben alleen een beetje bang voor de bagger, maar goed dan kan je altijd nog wat aan laten leggen! laat het iig naar buiten toe aflopen! :)

Tussen 24 uur grazen en helemaal niet zitten toch nogal wat uren. Een paar uurtjes per dag grazen, zou al fijn zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:21

Ik denk dat de bodem het grootste euvel is TS.
Onze paarden staan in de winter in oa hun inloopstal, maar als ze daar 24 in staan wordt alles een bende. Regen, het constante geloop door de bak. De mest die ze vertrappen in het zand. We hebben een gedraineerde paddock met woudzand, maar met veel regen wordt ook dit prut.
Verder als ze constant in je paddock plassen, gaat dit in de zomer aardig ruiken.

Verder een flinke stroomklok. Wij hebben hier voor de tinkers speciaal extra stroom op de draden en verzwaarde muren in de stal. Ik heb je wel eens in het ZE topic gezien, dacht ik. Zorg voor een schaduwplek, want als je tinker met eczeem op het zand in de brandende zon moet staan, dat is niet prettig.

balin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:42

TS:

Ik had een plaatje voor je uitgetekent, maar ik weet vervolgen"s niet hoe ik dat moet posten ....
als je me dat uitlegt zal ik het alsnog doen..

ik heb zowiezo wel een paar tips (dan maar zonder plaatje):
- wil je evt wel een stuk gras? zet dan de achterkant af (met vast hekwerk) van bijvoorbeeld 5 meter (dus dan heb je een strook van 5 bij 20m. waar gras staat. Dit stuk is niet zo groot, maar groot genoeg voor je paarden om even lekker te kunnen grazen (ook gevoelsmatig voor het paard, want qua eten heeft hij het niet nodig vertel jij). Dan kun je ze daar af en toe op lagen, in de zomer gewoon een paar uur per dag, en in de winter misschien op de mooiste dagen af en toe.
Voordeel is dat je dan zelf bepaald hoeveel gras hij binnenkrijgt, en dat het gras niet bemest wordt.

Kijk of je een smalle mesthoop kunt maken tussen de garage en de schutting (linker kant van garage). Dit is nu een 'loos' stukje, waar je niets mee doet. Voordeel is natuurlijk de ruimtebesparing, en je mesthoop zit niet zo in zicht. Ook is het dicht bij je stal.
Ik zou dan als ik jou was proberen om een lage, smalle kar te vinden (/maken). Dan kun je die eruitrijden om te legen. Wrs. zal deze nietheel groot kunnen worden, maar met 2 paarden gaat het ook niet zo heel erg hard vaak.
Je krijgt zo dus een langwerpige mesthoop in het paadje tussen de garage/stal en schutting (als dit paadje tenminste breed genoeg is voor een kruiwagen/wagentje.. Volgens de afmetingen van je tekening zou het 1,25 m zijn, veel krapper lijkt me wel een probleem..)

Maak naast de garage een extra stuk betegeling voor de paarden. ( in de hele breedte). Dan kun je naast de stal gewoon grond laten, dan hebben ze nog wat extra ruimte.
Zeker als je dit stukje omringt met hekwerk (wat je in principe altijd open laat), zou dat handig kunen zijn, omdat je dan ook daar een van de pony's apart kunt zetten. Ook kan je op dat stuk makkelijk voeren bijvoorbeeld. (of iig 1 voerplek als je er meerdere wilt).
-> dit stuk is zo nogal onduidelijk, dat wordt met plaatje beter.

Mijn laatste tip: het is een flinke investering, maar neem de moeite om goed hekwerk neer te zetten met stevige balken (ikzelf hou van rond). Dat scheelt al een hoop met ontsnappingsgevaar, omdat ze niet zomaar door een stevig houten hek heen banjeren. Zeker als je hier meerdere hekken(openingen) in plaatst, dan hou je wel een goede doorgangmogelijk voor bijvoorbeeld paard, mens, kruiwagen en tractor).
Als je met dit hekwerk een aantal pleintjes maakt, kun je ook wisselen waar de paarden toegang toe hebben. En je bent niet contants je hek aan het vervangen/repareren.
(wel nog een tip voor hout: olie het in met spul waardoor ze het niet gaan opknagen, ik weet niet hoe het heet, maar ik weet dat het er is).
Dan zit je ook niet met die schrikdraden die je niet wilde (al zou ik dat persoonlijk wel doen, voor de zekerheid, gewoon een draadje onder het hek)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:48

Diaz schreef:
...tussen de stal en schuur dwars over een hek te plaatsen. Zo kom je dus met een stuk van 20x45 voor de paarden, en mega veel tuin voor ons.

Volgens mij klopt er iets niet in je berekening of tekening. Het viel me direct al op dat de verhoudingen niet konden kloppen, maar ik dacht dat dat kwam omdat je zelf iets getekend had. Nu lees ik echter dat deze tekening gebaseerd is op de kadastrale tekening dus dat het wel zou moeten kloppen.
Je tekening komt echter niet overeen met de maten die je geeft. Ervan uitgaande dat die 20 meter breedte klopt, krijg je een lengte van ca.60 meter.
Waar je nu je scheidingslijn ('laag hek') getekend hebt (tussen stal en schuur) zit je op ongeveer 35 meter vanaf achter. Dus het paardengedeelte wordt dan niet 20x45, maar 20x35 (best een aanzienlijk verschil, die 200m2). En dan houd je nog ergens tussen de 25 en 30 meter over tot de straat (voor de tuin).

Als je vanaf achter gemeten de paarden wel die 45 meter lengte wil geven zit je al (voorbij) de achtergrens van je huis.

Dus ik zou nog eens heel goed de kadastrale tekening nameten. Pak er ook even een luchtfoto bij (van google maps of van http://www.ruimtelijkeplannen.nl).
Ik ben benieuwd hoe het nu zit.

Afbeelding

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:59

Mindim schreef:
funnyhorses schreef:
Ik schets de waarheid gebasseerd op mijn eigen ervaringen!

Haha, zo kun het ook noemen. Dat is dan jouw waarheid he, niet perse die van een ander.

Dat zeg ik toch!