staan jullie liever op een kleine of grote pensionstalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:15

Jij en je dochter hebben er dus wel voordelen aan, maar heeft je paard dat ook? :)

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:16

Ik sta het leifste op een grote..
Ik sta nu ook op een grote waar maarliefst 60-70 paarden staan!
Haha dus ik verveel me nooit op stal..
en bij ons kan je ook lekker buitenrijden en dat is toch altijd wel heel erg gezellig want er is altijd wel iemand die mee wilt!

ikzelf heb een boks van 3x3m en we beschikken over 5 paddocks 3 longeerringen binnenbak en buiten bak. dan hebben we ook nog de stal die er ook bijhoort alleen 20 meter verder op is.. *dat is de goedkopere stal daar hebben ze 3 paddocks en 1 buitenbak... die stallen zijn 2,5 x 3 of misschien net aan 3x3.. maar goed op die stal staan er denk een stuk of 20 paarden.
de overige 40-50 staan op de wat duurdere met binnenbak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:24

max66 schreef:
Ik vind het trouwens wel raar dat iedereen altijd roept dat de paarden ook in de winterdag zoveel mogelijk naar buiten moet, maar hoeveel van die grotere en kleinere stallingen zijn er niet waar de paarden nauwelijks buiten komen? Wie zijn dan al die mensen die daar staan, zitten die niet op bokt ofzo? Ik hoor hier nooit iemand zeggen "mijn paard komt niet/heel weinig buiten"

Volgens zitten er genoeg op bokt maar durven ze het niet te zeggen, waar ik gestald sta zijn ik en 1 ander meisje de enigste die onze paarden de hele dag buiten hebben staan, de rest staat momenteel alleen maar op stal, vind het te zielig om te zien maarja wie ben ik om over een ander te beslissen.
Heb laatst wel voor elkaar gekregen een ander paard van een pensionklant buiten te "praten", die mensen hadden amper verstand er van maar zien nu na mijn uitleg wel in dat het beter is, dus die staat nu ook buiten.
Maar ik ben dan ook wel zo bijdehand te vragen waarom iemands paard binnen staat :Y)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-02-13 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:24

Ik heb ook op allerlei stallen gestaan....de laatste beviel mij het beste...

Daar had de pensionhouder 2 paarden en ik ook...enorm veel vrijheid.Zelf alles kunnen regelen,als ik er niet was werden mijn jongens ook uitstekend verzorgt.
Zomer en winter buiten op een riant stuk....het is dat ik ging verhuizen en ze nu aan huis heb staan maar anders was ik nooit weggegaan.

Op de grotere stallen vond ik het altijd te druk,teveel gezeur en gemauw.Roddels en geneuzel...
Mensen die met hun tengels ongevraagt aan je paard zitten...altijd smeken of je van de bak gebruik mag maken.
Spullen werden altijd "geleend"....neh ik zou het wel weten hoor...

Lekker blijven staan,je hebt alle vrijheid en een goede informatiebron.Je paard wordt goed verzorgt als je er niet bent.
Elke stal heeft zijn voor - en zijn nadelen...saai voor je dochter,ga 1x in de week met haar naar de manege.
Lessen...kijk eens in de rondte,misschien is er iemand bij je in de buurt die je les kan geven.

Wat ik uit je reacties kan opmaken wegen de voordelen van de grote stal niet op tegen de nadelen ;)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 17:40

Romy1234 schreef:
max66 schreef:
Ik vind het trouwens wel raar dat iedereen altijd roept dat de paarden ook in de winterdag zoveel mogelijk naar buiten moet, maar hoeveel van die grotere en kleinere stallingen zijn er niet waar de paarden nauwelijks buiten komen? Wie zijn dan al die mensen die daar staan, zitten die niet op bokt ofzo? Ik hoor hier nooit iemand zeggen "mijn paard komt niet/heel weinig buiten"

Volgens zitten er genoeg op bokt maar durven ze het niet te zeggen :Y)

Nee, ik bedoel, die hele pensionstalling waar ik het over heb, toch bij elkaar zo'n 60 paarden, komen in de winter amper buiten, alleen als de eigenaar ze rijdt, losgooit of mee gaat wandelen o.i.d.. Ik hoor er daar nooit iemand over klagen!

Rianne11_42

Re: staan jullie liever op een kleine of grote pensionstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:43

Het ligt voor mij helemaal aan de sfeer en de drukte. Ik heb voorheen altijd op kleine stallen gestaan, max. 10 a 20 paarden. Heel fijn, hoor, lekker persoonlijk en je kent iedereen snel. Sinds een jaar sta ik op een grotere stal (55 paarden ofzo in totaal), maar het is er helemaal niet zo druk, omdat een groot deel van dezelfde eigenaren zijn en ook een deel leaseponies van de stalhouder. Dat scheelt dus al een hoop. Hier heb ik het heel erg naar m'n zin en m'n pony zit ook super in haar vel.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:47

Ik heb alleen maar op kleine pensionstallen gestaan en nu ook weer kleinschalig wat mij heerlijk bevalt! Heb ook wel getwijfeld destijds om op een grote stal te gaan staan voor de gezelligheid etc. maar wat daar vaak het probleem is dat je zelf de paarden buiten moet doen waar ik geen tijd voor heb. Op de kleine stallen is er naar mijn idee ook meer mogelijk in overleg, maar dat is mijn ervaring :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:47

Maar dat die mensen het accepteren dat het paard weinig buitenkomt, is hun keuze. Ik zou niet willen dat mijn paard er alleen uit komt als ik er ben. Er zijn hier genoeg stallen in de omgeving waar dat wel zo is. Maar dan moet jij als eigenaar een keus maken, vind jij het goed voor je paard?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 18:07

nee, dit zou ik ook niet willen. Ik vind dat mijn paardje op dit moment in de winter ook te weinig buiten komt, maar altijd nog meer dan op die grote stalling (denk ik). Ik ga binnenkort eens langs en wat paardeneigenaren ondervragen over de stalling :)

mariadaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:17

een kleine persionstal dan zijn er minder mensen en heb je dus meer ruimte voor jezelf. anders heb je kans dat er te veel mensen tegelijk willen rijden en dan zit je elkaar in de weg.

Moppie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:54

Ik sta op een hele kleine stal (3 paarden). Lekker rustig, heb meestal de bak voor mezelf alleen en kan dus goed trainen. Veel overleg mogelijk over voeren, binnenzetten etc. Zou niet anders willen :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 15:28

Ben gister bij een andere pensionstalling wezen kijken. Ook lekker dicht bij huis en dichtbij een manege met een rijvereniging (waar we graag lid van zouden willen worden).
Er was niet veel mis met de stalling, maar...... de paarden komen daar van ongeveer september tot ongeveer april NIET buiten! Behalve dan als de eigenaar gaat rijden/longeren/wandelen!
Er is ook geen mogelijkheid tot losgooien o.i.d.

Dit wil ik dus echt niet voor mijn paard, gewoon een half jaar opgehokt! Ik snap werkelijk niet dat er toch zoveel mensen/pensionklanten zijn die dit willen voor hun paard. Dit is dus de tweede stalling al waar dit zo is. De ene pensionstal heeft ongeveer 50 pensionklanten en hier stonden 8 paarden. Zoveel paarden komen er dus totaal niet buiten in het herfst/winterseizoen..... |( !

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:01

Ik sta op een mini stal :D er is maar een ander paard, en ik heb 2 pony's dus ze zijn met z'n drietjes. Allebei een eigen kast, en dekenkist is gedeeld. Ik vind het heel fijn :) lekker rustig, altijd een privé bak (eigenaresse werkt als ik er ben) en toch nog iemand om even op terug te vallen. Stallen mesten en voeren hebben we eerlijk verdeeld en dan doen we elkaars paarden zodat ik dus uiteindelijk maar 3-4 x per week moet mesten en voeren. Hooi en binnen / buiten zetten word door de eigenaar van de stal gedaan :) ik heb binnen een poetsplek, en stallen en kasten. Ook nog ruimte voor mijn sulky! Buiten kan ik ook water spuiten en er is een wei en buitenbak. In de bak staan ze overdag ook, er is ook nog Eem schuilstalletje waardoor ze in de zomer 24/7 buiten kunnen staan. Ik vind het ideaal, vooral ook omdat het achter mijn huis is en naast het bos *\o/*

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 17:02

klinkt ideaal idd!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:30

Grote of kleine stal maakt me niet uit, als de stal maar voldoet aan wat ik voor mijn paard wil en het er voor mij gezellig is.

Die stal ben ik overigens nog niet tegengekomen :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:03

TS je woont vlakbij Arnhem, ben je al eens bij stal Mansour wezen kijken? (of is dat alleen nog maar verder reizen voor je?) Paarden staan daar in hit actief systeem, dus komen ook in de winter altijd buiten en tegelijkertijd is het een manege met veel gezelligheid.
Ik zou hoe dan ook voor het belang van je paard kiezen. Als ze dichterbij staat is dat heel fijn, want dan KAN je er vaker heen. Maar als ze op die stal meer binnen staat MOET je er ook vaker heen. En dat kan je ook weer gaan opbreken.
Je zegt dat je het naar je zin hebt waar je nu staat dus ik zou niet te gauw voor verhuizen kiezen. Het ergens naar je zin hebben is echt heel fijn en niet vanzelfsprekend.
De persoonlijke zorg van je stal eigenaar raak je hoe dan ook kwijt. En dat is jammer.
Is er geen mogelijkheid om er 1 pensionklant bij te stallen (overleg eigenaar ofcourse) dan zou je een advertentie kunnen zetten en op zoek gaan naar iemand met een dochter in dezelfde leeftijd.

Overigens sta ik zelf liever op een kleine stal. Bij ons zijn alle voorzieningen prima (binnen- en buitenbak, stapmolen, paddocks, grote boxen en heel veel land) en goed onderhouden en we hoeven er maar met 4 paarden gebruik van te maken, dus altijd alle ruimte. Mijn ervaring met grote stallen is dat het op bepaalde tijden heel druk is in de bak, dat er op bepaalde tijden helemaal niet gereden kan worden ivm manege lessen en wedstrijden, dat paddocks en landjes kleiner zijn dan een postzegel om toch elk paard een plekje te bieden, óf dat ze er maar korte tijd in mogen omdat er dan weer andere paarden in moeten. Minder flexibel in de regels (alle paarden op hetzelfde kuil en hetzelfde vlas, terwijl ik stro en hooi wilde) en meestal een stuk duurder.
De grote stal was ook volpension, maar dat vind ik dus een nadeel, mest liever zelf uit. Oja en die manegekinderen... die in de bak "spelen" op hun pony terwijl jij serieus wilt rijden, die de hele dag mijn paard willen poetsen en aaien en snoepjes geven. Die over het terrein rennen en gillen... nee, ik mis ze zeker niet.
Ik moet wel zeggen hoe ik nu sta is wel weer erg klein, in die zin, dat je paard al snel alleen staat als er iemand gaat rijden ed. Ik zou daarom wel de voorkeur hebben voor iets meer paarden. Zes of acht zou wmb ideaal zijn. Ik vind het overigens helemaal geen probleem dat ik vaak alleen op stal ben.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 29-03-13 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:12

Koper schreef:
Grote of kleine stal maakt me niet uit, als de stal maar voldoet aan wat ik voor mijn paard wil en het er voor mij gezellig is.

eens!
Het gaat imo niet zozeer om de grote maar wel om het stalbeleid en de uitvoering daarvan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:15

Daar ben ik het ook mee eens! Maar in de praktijk, hier in de randstad, betekent dat simpelweg dat erop de maneges waar 100 paarden of meer staan echt geen land en paddocks beschikbaar zijn voor 100 paarden en zeker niet de 2,5 hectare die mijn paard met slechts 1 ander paard hoeft te delen. In de winter het land op kun je in deze regio helemaal wel vergeten.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:23

Ik zou nooit op een stal willen staan waar slechts 2 andere paarden staan, of waar hij zelfs alleen zou staan. Ik vind het belangrijk dat een paard vriendjes heeft waarmee hij kan spelen, het liefst in een kudde van een paard of tien. Hier in Friesland is dat gelukkig gemakkelijk te vinden :).

Nu het paard nog :Y)

Edit: daarnaast vind ik het ook erg gezellig als er andere mensen zijn, waarmee je lekker samen met de paarden aan de slag kunt. De sfeer op kleinere stallen is vaak beter, dus doe mij maar een stal waar ongeveer tien paarden staan. Dan maar geen luxe, daar zou ik toch geen geld voor hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:45

Nikass schreef:
Daar ben ik het ook mee eens! Maar in de praktijk, hier in de randstad, betekent dat simpelweg dat erop de maneges waar 100 paarden of meer staan echt geen land en paddocks beschikbaar zijn voor 100 paarden en zeker niet de 2,5 hectare die mijn paard met slechts 1 ander paard hoeft te delen. In de winter het land op kun je in deze regio helemaal wel vergeten.

En ook hier zijn stallen waar paarden in de winter minstends 6 uur het land op kunnen hoor.. Ze zijn alleen wel vaak kleinschalig en beschikken alleen over een buitenbak.

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:54

Ik sta op een middel grote stal met ongeveer 50 paarden/pony.s. het is bij ons erg gezellig. geen geroddel en gezeur en altijd zat plek in de binnen en buitenbak.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:03

Ik sta op een manege in Amersfoort met zo een dertig manege paarden/ponies en ik denk nu ook zo een 25 pensionpaarden. Heel gezellig, want de pensionklanten zijn bijna allemaal met elkaar bevriend en ook een groep manegeruiters die actief zijn mengen zich daar gezellig in. Veel meiden van mijn leeftijd ( tussen de 20 en de 30). 1 keer per maand KNHS wedstrijd en wel vaker evenementen + een bos wat direct grenst aan het terrein. Ik vind dit echt ideaal!

Zowel in de winter als in de zomer komt je paard overdags een paar uur in de paddock. In de zomer wat langer en als de paddocks echt niet begaanbaar zijn door vorst dan komen ze of in een klein binnenbakje of in de molen.

Er is alleen geen wei, maar ik heb liever dat ze het hele jaar door los komen dan dat ze een half jaar alleen maar binnen staan en in de zomer in de wei.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 21:24

@ Nikass: bedankt voor het meedenken! Mansour is idd nog verder weg voor mij (wel mooi bij het bos!).
Onze stal staat vol, er kan dus geen pensionpaard meer bij, maar dit wil de staleigenaar ook niet. Dat ik er mocht staan was echt een uitzondering! Staleigenaar heeft zelf 7 paarden, met die van mij erbij staan er dus 8. Staleigenaar wil inkrimpen/verkopen. Het is te vol en te druk voor hem denk ik, man is ook al bijna 80!

Nee, ik blijf idd staan waar ik sta! Heb het erg goed naar mijn zin, paard ook. Tja, en die andere dingen, was leuk geweest voor met name mijn dochtertje, maar niet ten kosten van welbevinden van paard, hier is dochter het zeker mee eens (gelukkig)!

YentlKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:33

Ik sta ook maar met een paar andere paardjes, vindt kleine stal super, veel overleg over voer, wei enz. mogelijk. :)

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:47

Ik sta met mijn paard op een pensionstal met 50 paarden. Het fijne van deze stal is dat we erg goede faciliteiten hebben. Een binnenbak en een buitenbak met all weather bodems die erg goed onderhouden worden. Een goed voerprogramma. Alles ziet er altijd erg netjes uit. De 50 paarden staan verdeeld over 4 stallen. Het ziet er absoluut niet uit dat er zoveel paarden zijn. We zijn ook nooit met teveel combinaties tegelijk in de bak. Ik sta er inmiddels bijna 4 jaar en ben zeker van plan om nog lang te blijven. Wat ik een groot voordeel van een grote stal vind, is dat je eigenlijk nooit alleen bent. Je kunt, als het nodig is, hulp vragen. En als er iets fout gaat, is er ook altijd wel iemand in de buurt. Deze week nog heeft een stalgenootje een erg vervelend en vooral stom ongeluk met haar paard gehad. Ze was de hoeven aan het uitkrabben in de stal. Paard verloor haar evenwicht, stalgenootje viel om en lag languit. Paard vond haar evenwicht terug, maar stapte met het achterbeen op haar enkel. Een hele harde gil was het gevolg en ik en een ander stalgenootje stonden binnen no time in haar stal. Het zal je gebeuren als je alleen bent... Ze heeft haar enkel op 2 plaatsen gebroken. Heel erg sneu. Maar ze was niet alleen en de ambulance kon meteen gebeld worden. Ja, om meerdere redenen zweer ik bij een grotere stal.