is jouw buitenbak nog te rijden nu met de vorst????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:55

Ik ben jaloers!

Ik heb maandag eindelijk weer kunnen rijden (na bijna 3 weken stil staan!)
Gisteren en vandaag was de bak te hard en heb ik alleen wat in de wei gestapt.. Daarna ben ik ef met hem aan de hand het bos in gelopen (ohz alleen het bos in is nog geen heul erg strak plan :P )

Yoline_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:58

Hier ook een stalhouder die de bak heel goed bij houdt!
Er is geen dag geweest dat ik niet heb kunnen rijden (weliswaar wel rustiger aan, omdat de bodem wel hard is).
Bij vorst op komst, wordt de drainage open gezet, zodat al het water eruit is. De bak wordt dan wel wat zwaarder, dus moet je je training hierop wel wat aanpassen.
De bak wordt een aantal keer per dag gesleept, in de ochtend en als iedereen (sta met 6 andere pensionklanten) geweest is (meestal nog rond 10 uur s'avonds).
Ik sta hier dus ook dik tevreden, en we zijn allemaal super blij met zo'n stalhouder! :D

loisenpien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:09

Hoi,

Leuk onderwerp, want ik rij ook al de hele winter gewoon door!!

Mijn instructrice houdt de bak samen met de stalhouder erg goed bij met de vorst.

Ten eerste heb ik geluk dat de bak bosgrond heeft.

Wat wij doen is: voor dat het gaat vriezen slepen wij de bak vlak.
En daarna slepen wij hem voor en na het rijden.
Doordat hij goed vlak is, kun je de sneeuw er zo vanaf schuiven.
Toen het erg koud was heeft mijn instructrice wel zout gestrooid.
Toch is onze bak steeds mooi vlak en door het slepen is de bovenlaag zacht *\o/*

Dat is erg fijn, want nu kan ik zelfs bij -15 graden Celsius nog rijden :brr: :j

caramellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:41

Ik ben de enige die op stal staat en de eigenaar met een paard en wat pony's.
de piste ligt er altijd slecht bij enkel in de zomer is her Te doen, maar nog geen kilometer verderop is er oefenterrein van de club en s' winters hebben we 2 maal per week binnen training dus niet echt last van.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:24

De superbuitenbak van de manege waar ik sta is momenteel bevroren, maar we hebben een binnenbak als alternatief. Zodra het gaat dooien is de buitenbak weer perfect. Daarentegen staan de paarden hier weinig buiten en worden de paddocks niet echt onderhouden. Dat vind ik dan weer een groot nadeel.

Melvern

Re: is jouw buitenbak nog te rijden nu met de vorst????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:26

De bak bij mijn oude stal was een drama. Super mul en echt een heuvel landschap nu met de vorst. De stal waar ik nu sta heeft een geweldige bak ( met vlokken ) die is de hele winter al perfect te rijden. Echt ik weet niet wat me over komt daar :)

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:29

Wij proberen door in de ochtend en de avond te slepen de boel los te houden. De onderlaag is, door de sneeuw van vorige week, wel iets harder geworden maar de bovenlaag is zacht en vlak.In de vorige vorstperiode van 3 weken geleden hebben we zout in de hoefslag en de longeercirkel gegooid en dat hielp ook super. Al met al hebben we in totaal denk ik een dag of 3/ 4 echt niets kunnen doen.

Mirandax__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:34

Ik kan ook gewoon rijden !
De bak wordt zo vaak mogelijk gesleept en gestrooid (:
Super luxe voor een super prijs !

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:36

Hier wordt de bak wel regelmatig gesleept, maar wij moeten er zelf om vragen als we willen dat het gesleept word. De bak is niet super goed.
Als het even een nachtje vriest en de volgende middag weer boven 0 is, is het meestal wel te doen. Maar als het blijft vriezen, langer dan twee dagen ongeveer, is de bak keihard en kan je er echt niet meer in rijden..
Gelukkig heb ik een paard die er tegen kan om stil te staan :p

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:40

De bak is helaas met de vorst niet goed te rijden. Hoewel het na een dag dooien al wel weer te doen is. Er is nu een sproei-instalatie aangelegd zodat we 's zomers niet meer zo'n last hebben van droogtes. Dus dat is wel een vooruitgang.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:40

Maar wat doe je dan verder? Kan je paard wel veel naar buiten?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:42

just_kiki schreef:
Kijk dat is nog eens fijn!!

hier geen moeite ervoor helaas :+

bak (was) zeiknat, en dat is nu allemaal ijs geworden, kan er dus echt niet op :n

*baalt verder* :')

Hetzelfde hier. Met die nattigheid ging het nog wel, maar nu met al dat ijs ga ik daar niet meer aan beginnen.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:49

Nikass schreef:
Maar wat doe je dan verder? Kan je paard wel veel naar buiten?

Bij ons mogen de paarden als het land bevroren is, op het land staan. Dus kunnen ze de hele dag ravotten met z'n allen.
En wij hebben prachtige buitenrij gelegenheden bij stal. Dus een ritje buiten doe ik ook vaak genoeg :) Alleen als het echt glad is doe ik dat niet..

Roomsx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:29

Sommige dagen is de buitenbak heel goed maar als het zo gevroren heeft is het helemaal hard en liggen er kleine stukjes ijs en met regen is het zeiknat.. :(

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 14:45

Ik ben benieuwd hoe onze bak er nu bij ligt. Het is de hele dag al aan t dooien, duimen dat hij morgen om 16u goed is. De sneeuw blijft iig weg *\o/*

Wat ik me afvroeg; onze bak is ook gedraineerd en wordt goed gesleept. Maar als de bak vlak is en de bende bevriest alsnog, dan is de bak toch veel te hard om op te rijden? Hoe kan het dat anderen dan wel kunnen rijden?

yasmine13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:06

ik rij nu meer binnen dan buiten
wand als er veel vorst is geweest ligt er heel veel ijs in enzo
en ik heb nu een tinker erbij als gast (wij hebben een pension)
maar die wilt niet eens in de buiten bak die wilt alleen maar in de binnenbak
dus ben ik hem nu aan het leren dat die ook in de buitenbak kan wand dat vindt ik zelf veel fijner dan de binnen bak,

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:10

Onze pony's staan aan huis dus we houden de paddock/bak zelf bij. Het is wat meer werk want er moet toch wel dagelijks gesleept en gestrooid worden als het vriest, maar dan heb je ook wel wat! Sinds we dit 2 jaar geleden zijn gaan doen is er in de winter bijna geen dag meer geweest dat de bak echt niet begaanbaar was. Op sommige schaduwplekken wil ie nog wel eens wat opvriezen alsnog, maar dat gedeelte is vlak en dus nog steeds goed begaanbaar. Verder is het bovenlaagje zacht en prima in te rijden/lopen voor de pony's :j

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:11

Jotoma schreef:
Ik ben benieuwd hoe onze bak er nu bij ligt. Het is de hele dag al aan t dooien, duimen dat hij morgen om 16u goed is. De sneeuw blijft iig weg *\o/*

Wat ik me afvroeg; onze bak is ook gedraineerd en wordt goed gesleept. Maar als de bak vlak is en de bende bevriest alsnog, dan is de bak toch veel te hard om op te rijden? Hoe kan het dat anderen dan wel kunnen rijden?

Zout strooien en dan slepen :) Door het zout bevriest het zand veel minder snel. Wel mee beginnen voor de bak echt keihard is, dan heeft het geen zin meer.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:21

Wij hebben op stal een all weather turf bodem in de bak, dit jaar 1 dag niet kunnen rijden verder was hij perfect.
Nu met de vries nergens last van, de snippers houden toch warmte vast waardoor de grond niet bevriest.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 23:45

Inderdaad wel zouten en slepen voor de bak hard is......
Dat is tenminste wel wat ik mijn stalhoudster zie doen....
En onze bak is echt super te rijden al heel de winter :j

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 09:57

Ok, ik dacht al, slepen doen we wel, maar hard = hard. Zout is de keyword. Ik ga hem bij ons eens in de groep gooien, kijken wat mijn medegenoten en pensioneigenaar daarvan vinden.
Hoe vaak moet het strooien en slepen dan gebeuren?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:02

Ik rij gerust in een harde maar wel gelijke bak. :j Of ik nu op het asfalt stap en draaf of in een harde bak, dat maakt ook niet echt verschil. :o

Oehh ik hoop dat de bak goed is, volgens mij heeft het hier vanacht niet tot licht gevroren. :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:07

Hier geen ijzers en mijn paard heeft hoeven die heeeeel langzaam groeien, maar snel slijten. Had ze in december eindelijk goed op lengte, maar tis toch gaan brokkelen in t bevroren land. Harde ondergrond mijd ik nu, dus zo'n harde bak is ook niets.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:08

Ohja dan is het een ander verhaal, die van mij staat gewoon op ijzers namelijk. :j

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:09

Jotoma schreef:
Ok, ik dacht al, slepen doen we wel, maar hard = hard. Zout is de keyword. Ik ga hem bij ons eens in de groep gooien, kijken wat mijn medegenoten en pensioneigenaar daarvan vinden.
Hoe vaak moet het strooien en slepen dan gebeuren?

Bij strenge vorst strooien en slepen we dagelijks. Als het een beetje kwakkelt moet je het een beetje aankijken. Soms is het een dagje niet nodig, dan is de bodem nog 'verzadigd' met zout.

Sommige mensen doen het niet omdat het slecht voor de hoeven zou zijn. Wij doen het nu al een paar jaar en nooit problemen gehad. Hoefsmid zei laatst ook weer dat de hoeven er echt niet onder te lijden hebben. Kan me wel voorstellen als je paard al enorm slechte hoeven heeft en het snel brokkelt dat zout dan niet zo goed is. Maar doorgaans hebben de meeste paarden er geen problemen mee. Je zou de benen en hoeven na het rijden nog voor de zekerheid even af kunnen spoelen, dan is het zout er ook weer af. Maar hier staan ze ook standaard in de bak (met inloopstal) en nooit problemen gehad.