Help asbest in de binnenbak, hoe schadelijk voor mens & dier

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Re: Help asbest in de binnenbak, hoe schadelijk voor mens & dier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 18:22

janne, wat een stomme reactie.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 21:59

blokje schreef:
janne, wat een stomme reactie.

Ben het met je eens. Het gaat hier om mensen levens en TS is te 'bang' om daar iets mee te doen. De man van de pension stal geeft (blijkt uit TS haar eerdere reacties) er niks om.

Dit is wel even wat serieuzer dan meeroken, ik snap echt niet dat mensen doen alsof t niks is. Natuurlijk is dit heel naar voor de pension eigenaar maar 'HIJ BRENGT MENSEN LEVENS IN GEVAAR' hoe kun je dat in godsnaam goed praten? Minder jarig of niet, als je dit weet is het je plicht om er melding van te doen.

Er is maar een goede actie, je dure paarden spullen weg halen (zadel en hoofdstel zijn prima stofvrij te krijgen) en melding maken bij de gemeente.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 01:04

Asbest is now way te vergelijken met roken.

Van asbest krijg je longkanker.
Met roken is er een verhoogde kans.. Dan de normale kans op longkanker..

Asbest is nogal een heel stuk gevaarlijker.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:11

Tja, je kunt het een stomme opmerking vinden - ik vind dat een aantal hier er een behoorlijk drama van maken en de boel opblazen. Daarbij wordt ook nog eens toegevoegd hoe geweldig ze zelf gehandeld hebben in een totaal niet vergelijkbare situatie, en de TS bijna het verwijt maken dat als zij niks doet, ze net zo schuldig is. Leuk als je zo'n braverd bent ( vandaar de lollie) maar wel onzinnig.

Kijk - niemand verschilt van mening over het mogelijke risico dat asbest voor de gezondheid oplevert. Als er bij sloop, of brand, of ineenstorting van een gebouw geconstateerd wordt dat er asbest aanwezig is, dan is het logisch dat er maatregelen genomen worden om te voorkomen dat mensen ermee in kontakt komen. Vergis je niet: bij zo'n 80% van de nederlandse huizen is dit materiaal op de een of andere manier verwerkt. Bij dat soort situaties is het logisch dat de vezels loskomen in grote getale, in de lucht terecht komen en overal in de buurt kunnen neerdwarrelen. Ongecontroleerd gaan zagen, bewerken, rukken, scheuren en trekken aan asbestplaten, waardoor de vezels massaal gaan rondzweven - ja, dat moet je dus zeker niet doen.

Maar wie zegt dat daar hier sprake van is? Als er hier enkele stukken afgebroken zijn die in de rijbak terecht gekomen zijn - ok, dat is niet de bedoeling en wijst erop dat de platen op de een of andere manier niet meer functioneel en in orde zijn. Dat zal gerepareerd moeten worden op de een of andere manier en het is niet meteen een aanleiding tot complete sloop. Vaak is slopen nog gevaarlijker en is het beter de zaak te laten liggen. Maar, als het bij voortduring brokstukken regent, tja dan is er meer aan de hand en dat levert ook een risico op. Maar als er zoals op de foto getoond, één of twee stukken afgebroken zijn, dan valt het heus wel mee. Een uurtje naast de A-1 staan op een spitsmoment levert dan echt meer bezwaar voor je gezondheid op d.m.v. het uitgestoten fijnstof waar je ook longkanker van kunt krijgen. Omdat niemand, behalve de TS weet hoe de zaak ervoor staat bij deze stal, kan ook niemand met recht gaan roepen dat er aangifte gedaan moet worden. Het is nogal onnozel om alleen op het woord 'asbest' aan te slaan en er een drama van te maken.

Het lijkt me dat de TS (of haar ouders als ze minderjarig is) overleg moet hebben met de eigenaar, en eventueel een deskundige moet vragen de stal- of bakruimte te bekijken. En wie weet is er dan in overleg met de pensionhouder een goede oplossing te vinden.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 13:26

Bedankt voor je uitgebreide reactie maar op de foto is niet alles dan kan ik de hele binnenbak wel fotograveren.:p

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:43

eens Jannepauli. Nergens voor nodig om er gelijk een heel drama van te maken. Gewoon eerst rustig blijven praten om zo tot een oplossing te komen. Hebben beide partijen veel meer aan.
Mocht het uiteindelijk op niks uitlopen, kun je altijd nog wat melden als je dat nodig vind. Maar voor nu maak je dan het probleem groter voor alle mensen die erbij betrokken zijn.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:53

Ik vind het niet raar om een drama te maken van iets dat simpelweg dodelijk is.. (en nee.. niet een kansje, of misschien..)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:56

Diaz schreef:
Ik vind het niet raar om een drama te maken van iets dat simpelweg dodelijk is.. (en nee.. niet een kansje, of misschien..)

dramatisch doen, maakt alles meestal erger.
Eerst denken, dan doen....

Zorg dat iedereen van stal het weet, zodat iedereen zelf de keuze kan maken om te blijven rijden of niet.
En zoals gezegd, praten, praten,praten met de eigenaar...

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 14:11

Jannepauli schreef:
Dat zal gerepareerd moeten worden op de een of andere manier en het is niet meteen een aanleiding tot complete sloop. Vaak is slopen nog gevaarlijker en is het beter de zaak te laten liggen.

Ik krijg de indruk dat er hier wat zaken door elkaar worden gehaald. Bij verweerde asbestdaken wordt namelijk wel degelijk overgegaan tot sloop, omdat dakmateriaal niet is ingesloten en reparatie dus het besmettingsrisico niet wegneemt. Los daarvan is het bedrijfseconomisch gezien onverstandig om te investeren in grootschalige (afgaande op wat TS zegt over de algehele conditie van het dak) reparatie van materialen die over elf jaar verboden zijn. Als de stalhouder voor die investering naar de bank moet gaat hij daar vermoedelijk geen geld voor krijgen, voor vervanging wel. En nogmaals: als er geen sprake is van een besmetting dan kunnen de asbestplaten relatief eenvoudig worden verwijderd en vervangen door ander materiaal dat weer een paar decennia mee kan. En ook nogmaals: als de stalhouder mazzel heeft kan hij daarbij ook subsidie krijgen (of profiteren van ficale voordelen) als hij meteen zonnepanelen installeert.
Als er wél sprake is van een besmetting dat heeft de stalhouder een fors probleem en dat heeft hij dan volledig aan zichzelf te danken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 14:19

Ikzelf zou gewoon stilletjes van stal weggaan.
Als je blijft en niks doet, zit jij en je paard continu in een gevaarlijke omgeving.
Als je blijft en het wordt aangegeven, dan komt er heel wat gedoe. En idd, hoe gaat dit financieel uitdraaien? In het allerbeste geval een verhoging van de pensionprijs, in het allerbeste geval (beetje rooskleurig ;) ).
Ik zou dus eieren voor mijn geld kiezen en vertrekken.

Maar ik snap dat deze keuze makkelijker is van achter mijn computerscherm. Je zit in een lastig parket, hopelijk kun je snel knopen doorhakken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 14:23

_RMHorse_ schreef:
Bedankt voor je uitgebreide reactie maar op de foto is niet alles dan kan ik de hele binnenbak wel fotograveren.:p

Nou kom op dan, zou ik zeggen. Graag duidelijke foto's an dan vooral van het dak zelf - daar hebben we meer aan dan giswerk, speculeren en drama maken.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 14:28

Ik ga eind deze maand verhuizen, zal proberen mensen op de hoogte te brengen en wat die doen moeten ze zelf weten, ook of ze gaan bellen of niet. Die verantwoordelijkheid ligt niet bij mij ik ben 19 en genoeg oudere mensen op stal.

Eerst wou me pa wel gaan bellen of ikzelf maar bij nader inzien ga ik gewoon weg en wat de rest doet moeten ze zelf weten.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 14:30

Jannepauli schreef:
_RMHorse_ schreef:

Nou kom op dan, zou ik zeggen. Graag duidelijke foto's an dan vooral van het dak zelf - daar hebben we meer aan dan giswerk, speculeren en drama maken.

Dat kan ik helaas niet doen de bak wordt zo herkend en heb geen zin in gezeur. Of het nou veel abest is of niet ik ga weg, en wie wil bellen belt maar.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 14:32

_RMHorse_ schreef:
Ik ga eind deze maand verhuizen, zal proberen mensen op de hoogte te brengen en wat die doen moeten ze zelf weten, ook of ze gaan bellen of niet. Die verantwoordelijkheid ligt niet bij mij ik ben 19 en genoeg oudere mensen op stal.

Eerst wou me pa wel gaan bellen of ikzelf maar bij nader inzien ga ik gewoon weg en wat de rest doet moeten ze zelf weten.

Ik snap deze beslissing volledig.

Hopelijk respecteren de andere bokkers jouw keuze ook. *hint hint* ;)

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 15:49

Gini schreef:
_RMHorse_ schreef:

Ik snap deze beslissing volledig.

Hopelijk respecteren de andere bokkers jouw keuze ook. *hint hint* ;)

Bedankt! Hoop ook dat ze het begrijpen, als ik bel en het terrein wordt wel afgesloten waardoor mensen niet meer bij hun paard kunnen, of zadels worden weggegooid dan zou ik me ook megaschuldig voelen!
Dus ga het gewoon zeggen tegen zoveel mensen en in de paardenwereld gaat het hard straks weet iedereen het al joh

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:02

Snap je beslissing ook heel goed!

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:23

_RMHorse_ schreef:

Bedankt! Hoop ook dat ze het begrijpen, als ik bel en het terrein wordt wel afgesloten waardoor mensen niet meer bij hun paard kunnen, of zadels worden weggegooid dan zou ik me ook megaschuldig voelen!

En wanneer er mensen over tien, twintig, dertig jaar asbestkanker krijgen (hetgeen altijd een dodelijke afloop heeft), dan kan dat je niks schelen? Terwijl je je wel "megaschuldig" zou voelen als mensen tijdelijk niet meer bij hun paard zouden kunnen komen?
Heb je er wel over nagedacht dat je de mensen die er nu komen wel kunt waarschuwen, maar dat er ook weer nieuwe mensen komen die van niets weten? Die mensen zullen razend zijn als ze achteraf te weten komen dat ze op een plek rondlopen die besmet is met asbest en dat iemand dat al wist, maar de gemeente niet inlichtte.

Ben je helemaal bedonderd!
Je hebt een verantwoordelijkheid naar andere mensen en hun dieren toe. Ook als je 19 jaar bent.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:53

Ik heb het topic gevolgd en ik vind dat je een hele nette keuze maakt! Ik zou denk ik hetzelfde doen.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:59

Ik vind het geen goede beslissing. Er zullen altijd mensen blijven als jannepauli die de gevaren niet kennen, dit soort mensen kunnen ook bij jou op stal staan (of komen staan). Ik had me er waarschijnlijk ook niet druk kunnen maken over asbest voordat een aantal familieleden aan asbestkanker overleden en ik mijn vriend (asbestdeskundige) leerde kennen.

Simpelweg omdat de gemiddelde Nederlander de gevaren van asbest niet kent of onterecht met een korreltje zout neemt (bijvoorbeeld de mensen hier die het vergelijken met meeroken en jou pensionhouder) is het jou verantwoordelijkheid om dit te melden.

Als de paarden al onder het zelfde dak staan is de kans groot dat ze verplaats worden voor de sanering omdat ze tijdens de sanering dan ook niet zomaar verzorgd kunnen worden. Dus dat pension klanten niet bij hun paard kunnen is onzin, daarbij wat zijn een paar dagen zonder je paard (echt zo snel is het gebeurt) op tientallen jaren van je leven (want mensen gaan gewoon dood binnen 10-60 jaar).

Verder ga ik me hier niet meer in mengen, ik kan me gewoon niet voorstellen dat er mensen zijn die zo makkelijk omspringen met mensen hun levens (zelfs al meld je het aan de andere klanten, jij kent nu de gevaren zij wellicht niet) en dat er mensen zijn hier op het forum die zonder enige kennis alles kleiner maken dan het is.

Nogmaals mijn post is niet om onnodig stress en paniek te veroorzaken, er is gewoon reden om zo snel mogelijk tot actie over te gaan.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 22:24

Er zijn meer mensen er zal vast iemand bellen maar ik niet, als ik het gevoel had dat er echt niemand zou inspringen had ik wel gebelt, of het iemand gevraagt. Jaa, ik weet dat het anoniem kan maar dan nog, voor me eigen gevoel

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:58

koenlover schreef:
Ik vind het geen goede beslissing. Er zullen altijd mensen blijven als jannepauli die de gevaren niet kennen, dit soort mensen kunnen ook bij jou op stal staan (of komen staan).

Pardon? Heb jij soms leesles nodig? Ik zou de posten die ik geplaatst heb nog maar 's goed nalezen !!
Nou zijn in goed nederlands geschreven misschien wel wat lastig te begrijpen voor je, maar er staat toch echt in dat ik goed op de hoogte ben van de risico's. Als je het onderscheid niet kan maken tussen 'tot enige kalmte manen' en de 'drama-teksten' van anderen, ja.. dan begrijp ik ook wel dat je tot dit soort onnozele uitspraken komt.
Enne.. 'dit soort mensen'..? Je durft!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 10:29

Voor zover het respecteren van de beslissing van de ts.

Xanne,jij gaat ook wel erg ver. Ts is niet verantwoordelijk, ben jij bedonderd om dat te schrijven!
Iedereen is verantwoordelijk voor zichzelf en vooral de eigenaar, maar de ts niet.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 12:32

Jannepauli, waar het gaat om goed Nederlands schrijven is het prettig om af en toe op Bokt berichten te vinden waar minder grove grammatica- en spelfouten in staan dan gemiddeld. Waarvoor dank. Desondanks deel ik de indruk van Koenlover dat je niet volledig op de hoogte bent van zowel de risico's van asbest als de actuele wet- en regelgeving. Hetgeen overigens niet meer dan normaal is, er zijn onnoemelijk veel leukere manieren om je tijd te besteden.

Volgens mij gaat het grootste verschil van mening in dit topic over wie wanneer waarvoor verantwoordelijk is. Mijn persoonlijke mening is dat kennis verantwoordelijk maakt, leeftijd doet daarbij niet ter zake. In dit geval draagt de stalhouder kennis van het feit dat er (verweerde) asbestplaten op het dak liggen en is dus verantwoordelijk voor de eventuele gevolgen. TS kan echter uit dit topic ruim voldoende informatie halen om in te schatten om welke eventuele gevolgen en risico's het gaat. Mijn mening is dat zij, juist omdat ze die informatie heeft gekegen, er zelfs zelf om heeft gevraagd, nu de verantwoordelijkheid heeft ernaar te handelen. Dat doet ze ook, maar ze kiest daabij de makkelijkste weg. Dat is best begrijpelijk (hoewel ik zelf toch heel graag zeker zou willen weten of paardlief en ik daadwerkelijk zijn blootgesteld aan asbest, dus of er sprake is van een besmetting), maar het is wat mij betreft geen toonbeeld van sociaal gedrag.

Verder nog een algemene opmerking, het respecteren van een keuze is niet hetzelfde als zwijgen over de vraag of de keuze respectabel is. Maar goed, dat Bokt geen forum is voor taalliefhebbers blijkt al voldoende uit alle topics over ergernissen over gebrekkige taalkennis en foutief gebruik van begrippen.

TS, hopelijk komt er op je huidige stal toch snel een goede oplossing voor mens en dier en krijg je het op de nieuwe plek weer goed naar je zin. Eén vraagje nog uit nieuwsgierigheid: weet je nieuwe stalhouder dat je je paard verhuist omdat je bang bent dat je huidige stal besmet is door asbest?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 12:47

Sociale conventies kunnen inderdaad verstikkend werken en het leven van een mens soms zelfs onaangenaam maken. De druk om aan de sociale normen te voldoen is hoog. Voor mij heeft TS haar verantwoordelijkheid genomen wanneer zij staleigenaar en stalgenoten op de hoogte stelt. Voor sommigen is dat niet genoeg en wordt de sociale druk verhoogd. Maar dan komt weer de druk aan de andere kant, want het melden bij officiële instanties betekent hoogstwaarschijnlijk ruzie met de staleigenaar en vast met nog andere stalgenoten ook. En dan ben je weer de speelbal van die sociale conventies en durf je niet meer voor jezelf kiezen.

Zeer jammer dat dat proces hier heel duidelijk naar voren komt. Een keuze die anders is dan de jouwe wordt niet gerespecteerd, men kan niet stilzwijgend instemmen met het feit dat niet iedereen is zoals jijzelf, nee, onder het mom van vrije meningsuiting en sociale verantwoordelijkheid moet iedereen zijn zegje kunnen doen.
Ach ja, dat is zeker de wijze waarop de wereld draait en waarom ik meer met paarden omga dan met mensen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 13:19

@ Maura: fijn dat je waardering hebt voor mijn correcte taalgebruik. En dat terwijl Nederlands niet eens mijn moedertaal is! Het zou nóg fijner zijn als je dan ook aandacht zou besteden aan 'begrijpend' lezen! Als je daarbij nl zou uitgaan van de geschreven tekst, in plaats van je eigen 'indruk', dan zal je niet ontgaan zijn dat ik wel de gevaren van asbest ken en deze ook zeker niet onderschat. Dat ik de wet- en regelgeving niet in detail ken, allà, dat geef ik toe. Nobody's perfect :))

Waar ik echter wel goed in ben, is het analyseren van een bepaalde situatie. En ook daar kan ik je 'begrijpend lezen' van harte aanbevelen. Voor het analyseren van een situatie ( en vooral er een mening over geven) dien je op de hoogte te zijn van de feiten. Buiten de TS is hier niemand werkelijk op de hoogte van de situatie ter plekke. Dan kun je natuurlijk vooral ingaan op de risico's die het verschijnsel ( asbest) op zich kunnen veroorzaken en met allerlei terminologie en zelfs verkapte verwijten richting TS gaan strooien.. dat snijdt geen hout! Meningen, interpretaties, aannames zijn geen feiten en dat is toch waar het hier om zou moeten draaien.
Ik heb niet de indruk (sic!) dat het in de stal/rijbak van de TS asbestbrokken regent - een enkel stuk dat afbreekt geeft geen uitzonderlijk risico. Wel geeft het te denken over de staat waarin de platen zich bevinden, maar - asbest is geen 'zelfgenerend' materiaal dat 'zomaar' vezels rondstrooit. Het is gevaarlijk als je ermee aan de slag gaat en door zagen, scheuren etc. of door verbranding veroorzaakt dat de vezel loskomt. Maar dat alles heb ik al eerder geschreven.

Hoe het ook zij, de TS waarschuwt haar mede stalgenoten en aannemende dat zij zich niet tussen een stel domme eenden bevindt, kunnen die hun conclusies trekken.
Voor het overige sluit ik we geheel aan bij de post van Gini. Prima verwoordt hoe sociale druk functioneert.